Praksis 1. trinn 35 dager (BBLPR1)
Praksisstudiets første år gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og Natur, helse og bevegelse (NHB)
Fokus i praksis 1. studieår:
Ledelse av seg selv og barn
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BBLPR1
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Praksisstudiet skal bidra til kontinuitet, sammenheng og progresjon i utdanningen og til at studenten utvikler seg fra å være student til å bli en profesjonsutøver med barnehagefaglig handlingskompetanse.
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet. Studenten skal ta del i hverdagslivet og delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner.
Studenten skal i praksisstudiet vise kunnskaper, handlekraft og dømmekraft. De må vise til refleksjon over sin profesjonelle utvikling og ha et bevisst forhold til sin egen rolle som kommende barnehagelærer. I praksisperioden vektlegges studentens skikkethet som blant annet innebærer ansvarlighet i forhold til å møte i tide, holde avtaler og levere avtalt arbeid innen fristen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten har
kunnskap om seg selv og selvledelse i møte med enkeltbarn og barnegrupper i en mangfoldig barnehage
kunnskap om hvordan fagkunnskap fra kunnskapsområdene kan realiseres med enkeltbarn og barnegrupper, inkludert pedagogisk bruk av digital teknologi og bærekraftig utvikling
kunnskap om praktisk bruk av observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
kunnskap om bruk av Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Ferdigheter
Studenten kan
vise evne til å lede seg selv i møte med praksisbarnehagen samt utøve og analysere egen pedagogisk ledelse av enkelt barn og barnegrupper i barnehagen
kan legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
anvende innhold fra Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver i forbindelse med planlegging og gjennomføring av faglige aktiviteter
bruke ulike metoder for observasjon og dokumentasjon
delta i variert lek, samspills- og læringssituasjoner med barna
Generell kompetanse
Studenten kan
ta i bruk observasjon og dokumentasjon som redskap for refleksjon om seg selv, barns væremåter og deres behov
kritisk reflektere og analysere relevante problemstillinger knyttet til pedagogisk ledelse og pedagogiske aktiviteter i praksisbarnehagen
analysere og kritisk vurdere hvordan lek og aktiviteter i barnehagens hverdag kan bidra til samspill mellom barn/barn og barn/student
kunne diskutere og reflektere sammen med praksislærer over Rammeplanens betydning for barnehagens praksiser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis, 35 dager vår | 1/1 | 35 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Det skal gjennomføres oppgaver knyttet til praksis og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.