Immunologi (BIO250)
Emnet gir en innføring i det innate (medfødte) og adaptive (ervervede) immunsystemet, med hovedvekt på menneskets immunsystem.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
BIO250
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Emnet starter med en oversikt over immunsystemets oppbygning og funksjon. Det gis en forklaring av komplementsystemet og celler i det innate immunforsvaret, etterfulgt av en beskrivelse av B- og T-celleimmunitet (herunder immunologisk hukommelse og toleranse). Deretter beskrives forskjeller mellom slimhinneimmunitet og systemisk immunitet. Til slutt illustreres viktige kliniske aspekter, inkludert autoimmunitet, atopi og immunsvikt, samt immunmodulerende behandling i form av vaksiner, samt immunsupprimerende og immunstimulerende medikamenter.
Læringsutbytte
- Forstå oppbygningen og hovedfunksjonene til immunsystemet
- Forstå viktige forskjeller mellom det innate og det adaptive immunsystemet
- Kjenne til funksjonene til innate immunceller og komplementsystemet
- Kjenne til prinsippene bak produksjon av lymfocyttreseptorer, lymfocyttaktivering og klonseleksjon
- Kjenne til funksjonene til B- og T-celler
- Kjenne til hvordan immunsystemet samarbeider om å bekjempe en infeksjon
- Ha innledende kunnskap om prinsipper for immunmodulering, herunder vaksiner, immunsupprimerende medikamenter og immunstimulerende medikamenter
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BIO100 Cellebiologi, BIO110 Anatomi og fysiologi
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Eksamen består av flervalgsoppgaver.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jens VikseInstituttleder:
Ingunn Westvik JolmaArbeidsformer
Forelesninger og diskusjonsgrupper til sammen 4 t/uke.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.