Lederlaboratorium (BRH385)
Kurset skal bidra til å utvikle den enkelte student i retning av å bli et bevisst og deltakende gruppemedlem og en reflektert leder, med særlig vekt på å arbeide gjennom og sammen med sine kolleger og medarbeidere. Det skal bidra til økt selvinnsikt og forståelse for sammenhenger mellom egen adferd og gruppens utvikling. Kurset skal også gi praktisk trening i sosialt samspill og samhandling, kommunikasjon, og trening i å observere og analysere samspill. Studentene skal gjennom kursets ulike aktiviteter øke bevisstheten om den menneskelige kapitalens verdi i servicebedrifter, og om nødvendigheten av å ivareta og utvikle seg selv og sine medarbeidere.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BRH385
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter endt studie forventes det at studenten har følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- har grunnleggende kunnskap om sentrale prinsipper i gruppepsykologi, arbeids- og organisasjonspsykologi og ledelsespsykologi.
- kjenner til gruppeprosesser og ledelsesprosesser, endringsprosesser i servicebedrifter.
- ha kunnskap om etablering og ledelse av effektive team og relasjonsledelse.
- ha kunnskap om hvilken verdi den menneskelige kapitalen har i servicebedrifter
Ferdigheter
- kan etablere og vedlikeholde fungerende arbeidsgrupper som del av ledelsesprosesser i serviceorganisasjoner
- kan analysere og definere ett effektivt team samt de sammensatte krav som preger slike i servicebedrifter
- kan analysere prestasjons komponenter i team og identifisere problemområder serviceledere står overfor
- har ferdigheter i presentasjonsteknikk
- har ferdigheter i akademisk skriveteknikk
Generell kompetanse
- har innsikt i særlige trekk ved effektive grupper der samspillet mellom servicemedarbeidere individuelle ferdigheter, evner og personlige trekk står sentralt
- kjenner til sentrale aspektene ved samspill og ledelse for moderne serviceorganisasjoner
- kan formidle kunnskap om de sentrale prinsippene i gruppestrukturering, medarbeiderytelse, og gruppe funksjonalitet både skriftlig og muntlig
- kan legge til rette for aspekter ved tjeneste som både er synlig og usynlig for kundene i servicebedrifter
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeoppgave i gruppe | 1/1 | 72 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Trude FurunesFaglærer:
Truls Eric Johan EngströmArbeidsformer
Deler av pensum legges opp som førlesning, dvs. at dette skal gjennomgås av studenten før emnet starter.
Forelesninger og ulike former for gruppearbeid.
Deltakelse er obligatorisk på hele kurset.
Emnet Lederlaboratorium gjennomføres 1 uke i tidsrommet uke 36-38. Det gjennomføres informasjonsmøte om våren. Påmelding til emnet gjøres via administrasjonen på NHS i etterkant av informasjonsmøtet. Hvis påmelding er større enn antall plasser vil det bli prioritering basert på studieprogresjon og karaktergjennomsnitt.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Lederlaboratorium (BHO385_2) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.