Byutviklingsprosjekt 1 (BYG260)

Prosjektbasert emne i byutvikling.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BYG260

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.

Emnet er et prosjektemne i byutvikling og urban design, og kan velges med forskjellige fordypningstema. Emnet omfatter intensivt arbeid med å undersøke, utrede og formgi byområder av forskjellige skala, avhengig av valgt tema. Emnet har til formål å gi studentern mulighet til å fordype seg i problemstillinger i forhold til bygninger, byrom, byer og regioner.

Mulige tema for fordypning kan være, men er ikke begrenset til

  • Urban Open Spaces
  • Norwegian Wood
  • Internasjonalt byutviklingsprosjekt (f.eks. byer i andre land)

Fordypning og oppgaven er avhengig av veilederens tilgjengelighet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten (avhengig av valgt fordypning i forskjellig grad) ha

  • kunnskap om grunnleggende prinsipper for analyse av urbane situasjoner (bygnings-, byrom-, by- og regionsnivå)
  • forståelse for steders kvaliteter, og hvordan omgivelser kan generere atmosfære/karakter
  • innsikt i grunnleggende brukerbehov
  • forståelse for utfordringer befolkningsendringer medfører for byggeskikk, bomiljø, transport, jordvern, samfunnssikkerhet, klima, osv.

Etter gjennomført emne skal studenten (avhengig av valgt fordypning i forskjellig grad) kunne

  • utføre stedsanalyser i relevant skala for tema
  • kunne utvikle og sette seg inn i et gitt bygge- eller planprogram som grunnlag for prosjektering
  • anvende metoder for faglig kvalifisert ideutvikling for å organisere former og funksjoner
  • utarbeide balanserte areal- og transportplaner og evaluere planer på et strategisk nivå

Etter gjennomført emne skal studenten (avhengig av valgt fordypning i forskjellig grad) ha generell kompetanse i

  • utvikling og gjennomføring av et gitt prosjekt/oppgave innen valgt tema
  • fordypning i et gitt tema
  • selvstendig utføring av teoretisk og kreativt faglig arbeid
  • presentasjon av byutviklings- eller urban design
  • prosjektering på en overbevisende måte ved hjelp av skisser/tegninger/illustrasjoner, tekst, fysisk/virtuell modell

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
BYG105 Stedsforståelse og Byteori, BYG110 Byrommet, ING110 Ingeniørfaglig innføring - Bygg
BYG100 Dataassistert konstruksjon (DAK), BYG105 Stedsforståelse og Byteori

Anbefalte forkunnskaper

Erfaring i planlegging og formgiving i byskala.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Prosjektoppgave 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer

Emnet består av arbeidet med prosjekter. Omfanget av prosjektarbeidet vil bli avklart med faglærer i oppstarten avhengig av valgt tema.Innlevering individuell eller i gruppe (avhengig av kompleksitet av temaet). Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på prosjektarbeid. Studenter som ikke består prosjektarbeid, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Prosjektarbeid og / eller teorisk arbeid med veiledning etter nærmere inngått avtale, individuelt eller i grupper. NB! Mulighet for veiledning må avtales med fagansvarlig før oppmelding i emnet!

Studentene må i avtale med læreren utvikle sin egen arbeidsplan i begynnelsen av semesteret. Denne planen skal ha flere faser, og i hver av dem bør det utvikles en form for rapport eller fremdrift av prosjektet som gjør det mulig å overvåke fremdriften. Samsvar med denne planen med minst 75% vil være nødvendig for at studenten skal levere den endelige rapporten.

Åpent for

Bygg - bachelor i ingeniørfag Byplanlegging - master i teknologi/siv.ing., femårig Konstruksjons- og maskinteknikk - master i teknologi/siv.ing., femårig
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto