Idrettspsykologi og treningsledelse (IDR231)
Emnet idrettspsykologi og treningsledelse gir studentene en grunnleggende innføring i psykologiske problemstillinger knyttet til fysisk aktivitet og trening. Aktuelle temaer vil være blant annet motivasjon, mestringstro, kohesjon, visualisering, avslapping, psykologiske aspekter ved spiseforstyrrelser, treningstvang og utbrenthet. I tillegg skal faget fremme forståelse av pedagogiske aspekter ved idrettsaktiviteter og treningsledelse. Gjennom faget skal studentene utvikle evnen til å reflektere over hva som skaper gode treningsmiljø for mangfoldet av idrettsungdom.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR231
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Ulike teoretiske perspektiver i ledelse
- Pedagogiske og didaktiske prinsipper i idrettsaktiviteter
- Teamutvikling, gruppeproduktivitet og kohesjon
- Talentutvikling
- Motivasjon, tro på egne mestringsevner, mestringsklima, målsetninger
- Visualisering, avslapning, selvmonolog, og konsentrasjon
- Psykologiske aspekter ved spisevegring, bulimi, overvekt, spillavhengighet, og rus
- Karakterdanning, etikk, aggresjon og sportsånd i relasjon til barne- og ungdomsidrett
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal kunne:
- Beskrive den historiske utviklingen av idrettspsykologien som vitenskapelig disiplin.
- Forklare hvilke pedagogiske og psykologiske forhold som virker på individuelle prestasjoner og lagprestasjoner.
- Gjøre rede for den didaktiske relasjonsmodellen
- Gjøre rede for psykologiske aspekter ved spiseforstyrrelser, treningstvang, utbrenthet og idrettsskader.
- Gjøre rede for sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse fra et psykologisk perspektiv.
- Beskrive barns psykologiske vekst og utvikling gjennom sin deltakelse i idrett
- Gjøre rede for ulike trenerideologier og diskutere hvilke konsekvenser disse kan ha for læringsmiljøet og talentutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Anvende grunnleggende pedagogiske prinsipper i idrettsaktiviteter
- Analysere grupper i lys av gruppedynamisk teori og begrunne tiltak for å fremme teamprestasjoner
- Analysere individuelle prestasjoner og begrunne tiltak for å fremme motivasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Reflektere over didaktiske forhold, tilrettelegging og metodebruk i trening.
- Drøfte mental trening som framgangsmåte for å fremme prestasjon og diskutere tiltak for å fremme positive helsevaner.
- Drøfte tiltak for å fremme barn og unges karakterutvikling og psykologiske vekst
- Kunne identifisere, stille spørsmål og kritisk reflektere over problemstillinger i idretten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave 1 | 3/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave 2 | 3/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave 3 | 4/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer |
Ordning: Løpende vurdering av 3 oppgaver:
• Oppgave 1: skriftlig 2000 ord ±10% (individuell), vekting: 30%
• Oppgave 2: skriftlig 2000 ord ±10% (individuell), vekting: 30%
• Oppgave 3: skriftlig 2500 ord ±10% (individuell), vekting: 40%
Hver oppgave må være bestått for å få studiepoeng i emnet.Ved ikke bestått eksamen eller ved gyldig fravær på en eller flere deleksamener, gjennomføres kontinuasjonseksamen i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen