Teknikklæring og motorisk utvikling (IDR331)
Emnet gir studentene mulighet til å fordype seg i motorisk utvikling og læring. Faglige diskusjoner i tematikken leder til kritisk, analytisk tenkning omkring aktiviteter, lek og idrett. Emnet består av teoretiske og praktiske timer for å binde sammen praksis og teori.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR331
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Ulike teoretiske perspektiver innen motorisk utvikling og motorisk læring
- Organisering av praksis (trening) og forhold knyttet til øvingssituasjoner (tilfeldig strukturert trening, blokkstrukturert trening, spesifisitet, feedback mm.)
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal kunne:
- Gjøre rede for både økologiske og kognitive teorier i motorisk læring.
- Forklare forskjellige teoretiske perspektiver om sentrale emner inkludert persepsjon, koordinasjon, kobling mellom persepsjon og handling og utforsking.
- Gi eksempel på hvordan kognitive og økologiske teorier innen motorisk utvikling og læring forklarer endringer i måten mennesker beveger seg på
Ferdigheter:
Kandidaten skal kunne:
- Samle og analysere empiriske data for å forstå læringsprosessen og forklare den ved hjelp av en eller begge teorier om motorisk læring.
- Observere og analysere utviklingen av grunnleggende naturlige bevegelser (f.eks. løp, hopp, hinke, kast, spark).
- Bruke faglitteratur for å utvikle kunnskap om motorisk utvikling og læring
Generell kompetanse:
Kandidaten skal kunne:
- Utvikle en kritisk analytisk tenkning omkring aktivitet, lek og idrett knyttet til barn og unges oppvekst.
- Diskutere om hvordan ulik organisering av praksis innvirker på læring og prestasjon.
- Diskutere hvordan rammebetingelser knyttet til individ, oppgave og miljø forklarer motorisk utvikling i et livslangt perspektiv.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappeoppgaven består av to deloppgaver med et totalt omfang på 2000 ord +-10% på hver oppgave. Ved stryk kan studenten velge mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller velge å erstatte et eller flere element med nye bearbeida elementer. Ved stryk vil studenten ikke få mulighet for videre veiledning. Den bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen. Hele mappen må leveres på nytt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Flervalgsoppgaver.
- Refleksjonsoppgaver, hvor 1 oppgave med studentpresentasjon