Teknikklæring og motorisk utvikling (IDR331)
Emnet gir studentene mulighet til å fordype seg i motorisk utvikling og læring. Faglige diskusjoner i tematikken leder til kritisk, analytisk tenkning omkring aktiviteter, lek og idrett. Emnet belyser også eksplisitt og implisitt motorisk læring gjennom teoretiske og praktiske timer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR331
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Arv, modning, læring, miljø og fysisk-motorisk kompetanse
- Et livslangt perspektiv (spedbarn, barn, ungdom, voksen og godt voksen) på motorisk stimulering og bevegelses-, fysisk-, og sansemotorisk utvikling.
- Prestasjonskurver, læringsfaser, informasjonsbearbeiding, feedback, spesifisitet
- Organisering av praksis og forhold knyttet til øvingssituasjonen
- Eksplisitt- og implisitt motorisk læring
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal kunne:
- Beskrive barn og unges motoriske, fysiske, psykiske og sosiale utvikling i et livslangt perspektiv.
- Forklare prosesser og mekanismer i informasjonsbearbeiding knyttet til aktivitet/idrett.
- Gjøre rede for læringsprosesser relatert til idrettslige ferdigheter og klargjøre tiltak som kan fremme læring av ulike idrettslige bevegelsesoppgaver.
- Gjøre rede for implisitt og eksplisitt motorisk læring.
- Gjøre rede for vesentlige forhold for utviklingen i idrettslig aktiviteter og innovasjoner av nye aktivitetsformer og idrettslige ferdigheter.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Eksemplifisere hvordan forskjellige teorier forklarer endringer i motorisk utvikling.
- Observere og analysere utviklingen av grunnleggende naturlige bevegelser (løp, hopp, hinke, kast, spark).
- Observere og analysere trening for studentgruppen i lys av sentrale teorier knyttet til fagområdet motorisk læring.
- Forklare innovasjoner av nye aktiviteter og utvikling i etablerte idrettslige aktiviteter.
- Analysere aktivitetsopplegg for å belyse eksplisitt og implisitt læringsprosesser.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Utvikle en kritisk analytisk tenkning omkring aktivitet, lek og idrett knyttet til barn og unges oppvekst.
- Diskutere om hvordan ulik organisering av praksis innvirker på læring og prestasjon.
- Diskutere hvordan rammebetingelser knyttet til individ, oppgave og miljø forklarer motorisk utvikling i et livslangt perspektiv.
- Reflektere over betydningen av eksplisitt og implisitt læring i idrett og anvende idrettsfaglig kompetanse og kunnskap for å binde sammen praksis og teori.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Mappeoppgaven består av tre deloppgaver, omfang 2000 +-10% på hver av oppgavene. Ved stryk kan studenten velge mellom å bearbeide de allerede innleverte elementene, eller velge å erstatte et eller flere element med nye bearbeida elementer. Ved stryk vil studenten ikke få mulighet til videre veiledning. Den bearbeida mappen blir levert i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen. Hele mappen må leveres på nytt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er krav til aktiv deltakelse i alle de praktiske timene, da dette danner grunnlaget for å skrive deloppgavene som samles til mappevurdering til slutt.
Det er krav om muntlig presentasjon av ett av de deloppgavene.