Grønn omstilling (IND570)
I emnet lærer studentene om praktisk rettede metoder for utføre teknisk-økonomiske beregninger knyttet til grønne omstilingstiltak.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IND570
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Faget skal gi metoder for å evaluere effekter av teknologisk skifter og investeringer relatert til grønn omstilling og dermed et reelt beslutningsgrunnlag. Målsetting er å lære praktisk rettede metoder for utføre teknisk-økonomiske beregninger knyttet til tiltak som legger til rette for grønne omstillingen, som klimagassreduserende tiltak. Faget vil være prosjektorientert og vil gi studenter kompetanse i å utføre analyser etterspurt i industrier og hos myndighetene knyttet til grønn omstilling.
Det forventes gjennomført konkrete eksempler på disse analysene for prosjeket, i tillegg til å se på de ulike aspektene som påvirker tiltakene, som regulering, og markeder. Studentene vil også få mulighet til å samhandle med flere bedrifter ved å diskutere grønne omstillingsutfordringer og muligheter med dem.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført kurs skal studentene ha tilegnet seg en grundig forståelse av:
- Konsepter og definisjoner knyttet til den grønne omstillingen:
- Hva er det, hvorfor trenger vi det, og hva kan gjøres med det.
- Hvilke insentiver agentene har for å ta tak i den grønne omstillingen
- Verktøy som brukes for å analysere potensielle løsninger for å møte utfordringene innenfor den grønne overgangen (f.eks. designtenkning, livssyklusanalyse (LCA), risiko- og investeringsanalyse)
- Eksempler på aktuelle løsninger (f.eks. teknologier) for å gjennomføre den grønne omstillingen, inkludert insentiver og barrierer for adopsjon
Ferdigheter
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Identifisere hva som er insentiver og barrierer for å ta tak i den grønne omstillingen
- Identifisere relevante variabler og data til bruk i analyse av potensielle løsninger for å adressere den grønne omstillingen
- Identifisere relevante teknisk-økonomiske beregningsmetoder og verktøy for ulike problemstillinger knyttet til Grønn Omstilling fra samfunns- og bedriftsøkonomiske perspektiver
- Ha erfaring med å bruke noen verktøy (f.eks. designtenkning) for å analysere potensielle løsninger for å møte utfordringene med den grønne omstillingen
- Ha erfaring med å foreslå, rapportere og diskutere løsninger på grønn omstillingsutfordringer
Generell kompetanse
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
- Identifisere relevante aspekter knyttet til vurderinger av miljømessige, sosiale og økonomiske konsekvenser av et produksjonssystem
- Samarbeide i tverrfaglig sammenheng
- Gjennomføre og rapportere (teknoøkonomisk) analyse av potensielle løsninger for tverrfaglige utfordringer
- Kritisk diskutere vurderinger av miljømessige, sosiale og økonomiske konsekvenser av et produksjonssystem
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappevurdering er en prøvingsform der flere arbeid/oppgaver leveres i løpet av semesteret, men der disse deretter vurderes samlet og gis en felles karakter. Mappen består av flere rapporter som gjøres i grupper og som leveres i løpet av semesteret, og der disse deretter vurderes samlet og gis en felles karakter. Det gis ikke karakter før alle arbeidene/oppgavene er innlevert og mappen som helhet sensureres. Det er ikke kontinuasjonsmuligheter på mappen, studenter som ønsker å forbedre karakteren sin kan gjøre dette neste gang emnet har ordinær undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ruth Beatriz Mezzalira PincinatoFaglærer:
Sigbjørn Landazuri TveteraasArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.