Observasjonspraksis (LPRA10)
Dette emnet skal gi studentene en innføring i klasseromsobservasjon og en første tilknytning til læreryrket gjennom observasjon av undervisningen til erfarne lærere på ungdomstrinnet eller videregående skole. Emnet består av en praksisperiode på ti dager det første studieåret.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
LPRA10
Versjon
1
Vekting (Sp)
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- ha innblikk i læring i praksis
- kunne reflektere over samspillet mellom elev og lærer
- ha kunnskap om observasjonsmetoder
Ferdighet
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- kunne vurdere og reflektere over lærerrollen og ulike undervisningsmetoder
- kunne identifisere læringsmål i undervisningen ut fra læreplanene
- kunne observere elevers læringsarbeid
Generell kompetanse
Etter observasjonspraksisperioden skal studentene
- kunne bruke observasjoner som grunnlag for vurderinger i utvikling av egen lærerrolle
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
All praksis er obligatorisk, og det er krav om 100 prosent deltakelse.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte.
Arbeidskrav:
- Praksisforberedelse (kurs i klasseromsobservasjon på UiS)
- Observasjon av undervisning på praksisskolen
- Praksisetterarbeid (obligatorisk undervisning på UiS)
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Anne Marie NygaardFaglærer:
Tor ThorvaldsenPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Ketil KnutsenÅpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.