Praksis 7 uker del 1 (LPRA40)
I dette emnet skal studentene knytte teori og praksis sammen og gjøre seg erfaringer gjennom observasjon og reelle undervisningssituasjoner. Undervisningen skal gjennomføres i samarbeid med og under veiledning av en erfaren lærer.
Emnet består av en praksisperiode på 7 uker (35 dager) i 3. studieår.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
LPRA40
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter praksisperioden skal studentene
- ha kunnskap om måloppnåelse i læringsarbeid, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer på ungdomstrinnet i grunnskolen eller i den videregående skole
- ha kunnskap om ulike sider ved lærerrollen, undervisningsarbeid og skolen som organisasjon
Ferdighet
- alene og i samarbeid med andre kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring
- kunne utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse
- kunne bruke digitale hjelpemidler i undervisningen
Generell kompetanse
- kunne reflektere over fag, mål for undervisning og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner
- kunne vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kunne kommunisere godt med elever, kolleger og andre samarbeidspartnere
- kjenne til hva som hemmer og fremmer læring og måloppnåelse
Forkunnskapskrav
All tidligere praksis må være bestått.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | 7 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
All praksis er obligatorisk. Det er krav om 100 prosent deltakelse for å få bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er krav om 100 prosent tilstedeværelse i praksis for å få bestått.
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Anne Marie NygaardPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Brita Strand RangnesPraksis
Kun én av de to 7-ukers praksisperiodene kan gjennomføres på en eventuell egen arbeidsplass.
Åpent for
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.