Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap (MBA104)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA104
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Barnevernsarbeid foregår i en organisatorisk kontekst som er preget av sterke overordnede føringer, raske endringer og stor uforutsigbarhet. Emnet har som formål å gi studentene forståelse for utøvelsen av profesjonsrollen sett i sammenheng med organisatoriske rammevilkår og relevante ledelsesutfordringer i barnevernet. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk evaluere og analysere:
- hvilken betydning rammevilkår og den organisatoriske konteksten har for yrkesutøvelsen,
- hvilke ledelsesteorier og -tilnærminger som er særlig relevante i barnevernsarbeid, og
- hvilke etiske- og moralske utfordringer som preger profesjonsrollen og ledelse av denne yrkesgruppen.
Særlig relevante teorier og perspektiver er: Offentlig styring og ledelse, endringsledelse, mangfoldsledelse, teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjoner i organisasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten har
avansert kunnskap om sammenhengen mellom overordnede politiske føringer og organisatoriske prosessers betydning for arbeid i barnevernet.
inngående kunnskap om ulike ledelsesdilemma som oppstår i organisasjoner med profesjonelle føringer og knapphet på ressurser.
avansert kunnskap om endrings- og mangfoldsledelse i offentlig sektor.
kunnskap om teamledelse, organisasjonsrettferdighet og emosjonelt arbeid i koordinering av tverrfaglig og tverrprofesjonelt arbeid.
avansert kunnskap om plikter, rettigheter, etikk og emosjoner i profesjonsrollen.
Ferdigheter:
Kandidaten kan
analysere og kritisk reflektere rundt betydningen av organisatoriske rammer i barnevernsarbeid.
analysere organisatoriske prosesser og relevansen av ulike ledelsestilnærminger i barnevernsarbeid.
planlegge endringer og anvende innovative prosesser i barnevernfaglig ledelsesarbeid.
analysere og anvende kunnskap om ivaretakelse av ansattes ulike behov i et særlig utsatt yrke.
Generell kompetanse:
Kandidaten kan
kritisk reflektere rundt relevante profesjonsetiske problemstillinger.
anvende kunnskap om og analysere hvordan rammevilkår og organisasjonskontekst generelt innvirker på yrkesutøvelse.
analyse og anvende ulike ledelsestilnærminger.
planlegge og koordinere tverrprofesjonelt og tverrfaglig samarbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: 3000 ord +/- 10% inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Disse obligatoriske aktivitetene må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Gruppearbeidskrav: Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.
Presentasjoner: Bidrag til presentasjoner i seminar. Emneansvarlig vil kunngjøre konkrete føringer i Canvas før oppstart.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jan Otto JacobsenArbeidsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner. Arbeid med case og casebaserte refleksjoner blir en del av gruppearbeidet.