Mangfold, inkludering og barnevern i et flerkulturelt perspektiv (MBA202)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBA202
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet med emnet at er studentene skal bli stand til å reflektere rundt betydningen av kulturelt mangfold og hvordan det påvirker møter mellom mennesker. Emnet vil særlig fokusere på arbeid med barn, unge og familier og hvordan deres kulturelle bakgrunn i samvirkning med andre sosiale kategorier kan innvirke på hverdagslivet generelt, og møte med hjelpeapparatet og barnevernet spesielt. Gjennom emnet skal studentene bli i stand til å kritisk reflektere over, analysere og anvende ulike diskurser, perspektiver og teorier om kulturelt mangfold. Sentrale temaområder er: kultursensitivitet, akkulturasjonsteori, interseksjonalitet, flerkulturelle perspektiver på barn og barns medvirkning, og krysskulturell påvirkning.
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne forventes det følgende:
Kunnskaper
Studenten har:
- inngående kunnskap om sentrale teorier og diskurser om betydningen av kulturelt mangfold og kultursensitivitet i møte med mennesker
- avansert kunnskap om hvordan påvirkning fra ulik kulturell- og sosial tilhørighet kan innvirke på barn, ungdommer og familiers hverdagsliv
- avansert kunnskap om hvordan flerkulturelle barn, unge og familier opplever møte med hjelpeapparatet
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og kritisk analysere hvordan egen kulturelle- og sosiale bakgrunn påvirker møter- og arbeid med mennesker fra ulik kulturell bakgrunn
- analysere, anvende og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver om barn, unge og familier i et flerkulturelt perspektiv
- analysere og forholde seg kritisk til begrepet ‘barnets beste’ i et flerkulturelt perspektiv
- analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller kan ha for hjelpebehov hos barn, unge og familier
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende kunnskaper og ferdigheter om flerkulturelle barn, unge og familier på nye områder
- anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge kulturelt sensitive praksiser
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med barn, unge og familier
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 14 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Presentasjoner: Seminarpresentasjon i gruppe.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ayan Abdi Mohamoud HandulleArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer.