Masteroppgave i barnevernsarbeid (MBAMAS)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MBAMAS
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Formålet med masteroppgaven er å gi trening i selvstendig vitenskapelig arbeid og fordypning i barnevernfaglige tema. Studenten velger selv tema, problemstilling og metodikk for oppgaven. Den enkelte student får oppnevnt en egen veileder som kan bidra med råd og hjelp i prosessen. Arbeidet med oppgaven stiller høye krav til selvstendig, strukturert og målrettet arbeid. Det forventes at arbeidet gjennomføres over et semester.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten har:
inngående kunnskap om krav til form og innhold i en akademisk vitenskapelig oppgave
inngående kunnskap om sentrale begrep, teori og tidligere forskning innenfor tema som dekkes av masteroppgaven
inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer
avansert kunnskap om metode og metodologisk tilnærming til innhenting og analyse av data
avansert kunnskap om hvordan formidle og drøfte forskningsresultat
avansert kunnskap om kritisk analytisk tilnærming til kvalitet i barnevernsforskning
Ferdigheter:
Kandidaten kan:
formulere en problemstilling innenfor barnevernets fagområde.
plassere en selvvalgt problemstilling i en relevant teoretisk og forskningsbasert ramme.
reflektere og beskrive valg med hensyn til forskningsdesign i sammenheng med problemstillingen for oppgaven
drøfte og reflektere over masterstudiens validitet, troverdighet og pålitelighet, samt generaliserbarhet der dette er relevant.
gjennomføre analyser og presentere funn på en systematisk og vitenskapelig måte.
drøfte studiens funn i sammenheng med metodologiske valg, relevant teori og tidligere forskning.
diskutere implikasjoner av studiens funn for fremtidig forsking og praksis i barnevernet.
Generell kompetanse:
Kandidaten kan:
gjennomføre litteratursøk og utøve kildekritikk i forhold til tekster og forskning med relevans for et fagområde.
ivareta og formidle sentrale forskingsetiske prinsipper
skrive og utforme en akademisk vitenskapelig tekst på en tilfredsstillende måte
Forkunnskapskrav
MBA101 Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier, MBA102 Barnevernsrettslige tema, MBA103 Forskningsmetoder, innovasjon og fagutvikling i barnevernet, MBA104 Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap
MBA101 Kunnskapsperspektiver og vitensposisjoner i arbeid med utsatte barn, unge og deres familier, MBA102 Barnevernsrettslige tema, MBA103 Forskningsmetoder, innovasjon og fagutvikling i barnevernet, MBA104 Profesjon, organisasjon og ansvarlig lederskap, MBA105 Rettsanvendelse i barnevernsarbeid
Alle emner i studieprogrammet må være gjennomført og bestått før innlevering av oppgaven.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Prosjektplan: Skriftlig prosjektplan på 3-5 sider. Arbeidet med prosjektplanen påbegynnes i 2. semester. Det er en kort plan som leveres ved slutten av 2. semester og planen danner grunnlaget for valg av veileder. Prosjektplanen videreutvikles i løpet av 3. semester og leveres i slutten av dette semesteret. Prosjektplanen skal godkjennes av veileder for masteroppgaven i samråd med emneansvarlig.
Nærværskrav: Det er nærværskrav i skriveseminarene. Deltakelse som opponent og gjennom presentasjon av eget arbeid i skriveseminarene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Esther EradajayeEmneansvarlig:
Ayan Abdi Mohamoud HandulleEmneansvarlig:
Siv OltedalArbeidsformer
Individuelt arbeid med veiledning. Nominert veiledningstid er 10 timer. Veiledning kan foregå individuelt eller i gruppe. Veiledningen kan deles mellom hovedveileder og biveileder ved internasjonal utveksling eller ved andre særskilte forhold. I tillegg vil det bli arrangert skriveseminarer, der studentene presenterer pågående arbeid med masteroppgaven og gir tilbakemelding til hverandre.