Kroppsøving 1 (1.-7.trinn) (MGL1060)
Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 1-7 i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som en del av begynneropplæringen i skolen og på at faget har et særlig ansvar for allsidig kroppslig læring og opplevelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL1060
Versjon
1
Vekting (Sp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 1-7 i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som et danningsfag i skolen med vekt på allsidig kroppslig læring og opplevelse. Tilrettelegging for leik i varierte former, bruk av nærmiljø og begynneropplæring i bevegelse - og idrettssaktiviteter, står sentralt.
Fagdidaktikken i emnet bygger på en teoretisk og praktisk tilnærming. Studenten får prøve seg i ulike aktivitetsformer og i variert undervisning i kroppsøving, samt reflektere rundt hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse og bevegelsesglede for alle elever. Samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet. Den fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis.
Teoretiske emner
Fagdidaktikk og motorikk
- Kroppsøving - fagets egenart og legitimering
- Kroppsøvingsdidaktikk (teori og praksis)
- Motorisk utvikling og læring (teori og praksis)
Praktiske emner
- Leik i ulike aktivitetsmiljø
- Uteaktiviteter i nærmiljø m/orientering
- Vanntilvenning/svømming/livredning
- Løp, hopp og kast
- Dans
- Ballskole
- Alternative bevegelsesaktiviteter
- Yoga
- Skøyteskole
Ekskursjoner:
- Teori knyttet til planlegging av ekskursjon
- Skiaktiviteter
- Kanotur med nærmiljøaktiviteter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- Har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- Har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
- Har kunnskap om undervisningsplanlegging og gjennomføring i kroppsøving
- Har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
- Har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
- Har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
- Har kunnskap om hvordan det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap kan aktualiseres gjennom kjerneelementet "deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter"
Ferdigheter
Studenten:
- Kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- Kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
- Kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving.
- Kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- Kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- Kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
- Kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- Kan bruke digitale verktøy for å fremme sin egen og medstudenters undervisningskvalitet
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens danning
- Kan reflektere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøvingsfagets betydningen for livslang bevegelsesglede
- Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- Kan reflektere over bærekraftig ferdsel i natur
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og praktisk metodisk eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Individuell praktisk metodisk eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Praktisk metodisk eksamen.Hver enkelt student planlegger og gjennomfører et praktisk metodisk opplegg i en utvalgt i aktivitet (ca 20 min). I den påfølgende muntlige eksaminasjon (ca 10 min) skal studenten reflekter med utgangspunkt i pensum. Studenten skal kunne vise egenferdighet i den aktiviteten hun/han kommer opp i.Alle eksamensdeler må være bestått for å få karakter i MGL1060.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktiv deltakende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert ski- og kanoturen med overnatting. Utgifter til reise og overnatting på ski- og kanoturen blir dekket av UiS.
Det er arbeidskrav knyttet til undervisning som må være godkjent for å få gå opp til eksamen, herunder 80% deltakelse undervisning knyttet til ekskursjoner. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav og/eller obligatorisk ekskursjon er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i en eller flere av de praktiske aktivitetene kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser til og gjennomføring av praksis er obligatorisk.
Studenten leverer en oppgave med praktisk-metodiske opplegg som knyttes til praksis. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 1: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 216 timer
- Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 190 timer
- Kano og skitur (planlegging, reisetid og ekskursjon): 45 timer
- Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 80 timer
- Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
- Diverse: 119 timer
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Øyvind Johannes Holtlien SalvesenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Andreas ÅvitslandFaglærer:
Silje Eikanger KvaløStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasFaglærer:
Gerd Lise Midtgaard Nilsen NordbottenPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieArbeidsformer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.