Problemløsning i matematikkundervisningen MGL3121
Emnet har fokus på problemløsning i matematikkundervisningen. Gjennom emnet vil studentene få egen erfaring med å løse matematiske problemer og reflektere over denne prosessen, samtidig som emnet også legger til rette for at studentene skal få både praktisk og teoretisk innblikk i hvordan en kan legge til rette for problemløsning i matematikkundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2021-2022. Merk at det kan komme endringer.
MGL3121
15
1
Vår
Norsk
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten ha avansert kunnskap om:
- elevers læring gjennom problemløsning
- problemløsning som tilnærming til å utvikle egen matematisk forståelse
- problemløsende tilnærminger til matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne utvikle og vurdere oppgaver med tanke på muligheter og krav
- kunne arbeide selvstendig med problemløsning i matematikk og reflektere kritisk over egen problemløsningsprosess
- kunne vurdere og bruke relevante digitale verktøy i problemløsning
- kunne legge til rette for elevers læring gjennom problemløsning i en undervisningssituasjon
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne lese og analysere akademiske tekster, samt analysere eksisterende teorier fra det matematikkdidaktiske fagfeltet
Muntlig eksamen, logg og skriftlig paper
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 2/4 | 30 Minutter | A - F | |
Logg | 1/4 | A - F | ||
Skriftlig paper | 1/4 | A - F |
Muntlig individuell eksamen på inntil 30 minutter. (50%)Problemløsningslogg, individuell. Omfatter arbeid med 6-8 problemer over tid (gjennom semesteret) der problemløsningsprosessen blir dokumentert. I tillegg to refleksjonsnotat (oppstart og avslutning av logg). Totalt omfang 40-60 sider. (25%) Paper knyttet til utvikling av problemløsende tilnærming til matematikkundervisning gjennom Lesson Study. (25%) Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
70 % obligatorisk tilstedeværelse i undervisning.
Obligatorisk gruppepresentasjon av vitenskapelige artikler på seminar. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.