Pedagogikk og elevkunnskap 3 (MGL3300)
Emnet retter oppmerksomheten mot sentrale pedagogiske og etiske grunnlagsproblem bl. a knyttet til skolens verdigrunnlag slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter. Etter endt emne skal studentene ha utviklet brei innsikt i ulike utfordringer læreren kan stå overfor i en inkluderende skole preget av mangfold. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, er tematikker knyttet til religion, livssyn og etikk integrert i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL3300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å styrke lærerkompetansen i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn, utgjør emner knyttet til religion, livssyn og etikk en integrert modul i faget. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:
- Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
- Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningen er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
- Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.
De overordnede begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene, og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre.
På PEL3 MGL 3300 reflekteres dette i følgende spesifikke innholdskomponenter:
Læreplananalyse og lærernes arbeid med realisering av læreplanen.
Samarbeid med andre faggrupper og relevante instanser innenfor og utenfor skolen
Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn
Profesjonsutvikling
Skole-hjemsamarbeid i et pluralistisk samfunn
Elevens danning og utdanning i et mangfoldig samfunn.
Sentrale religioner, livssyn, etikkers og menneskerettigheters betydning i en mangfoldig skole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- (K1) har inngående kunnskap om hvordan samarbeidet med kommende kolleger i skolen, foresatte og relevante instanser utenfor skolen kan styrke elevenes læring og utvikling
- (K2 ) har inngående kunnskap om læreplanutvikling og læreplanrealisering
- (K3) har avansert kunnskap om elevens danning i et pluralistisk samfunn
- (K4) har kunnskap om hvordan sentrale religioner og livssyn i Norge får betydning for elever, lærere og foresatte i skolehverdagen
Ferdigheter
Studenten
- (F1) kan analysere gjeldende læreplanverk fra ulike perspektiv
- (F2) kan drøfte og analysere utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- (F3) kan kritisk analysere skolens verdigrunnlag bl.a. forholdet mellom kulturarv, felles verdier, kulturell forankring og mangfold
- (F4) kan begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter i skolesammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
Forkunnskapskrav
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen på 4 arbeidsdager* som knyttes opp mot læringsutbytteformuleringer og tematikker fra begge arbeidskrav. Omfang: 3500 ord +/- 10 %.*utlevering og innlevering vil finne sted innenfor vanlig arbeidstid.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I emnet har studentene to arbeidskrav
- Et individuelt manuskript til et faglig innlegg for lærerkolleger i skolen (omfang 2500 ord +/- 10% ). Temaet for innlegget knyttes til læreplananalyse. Vurdering: Godkjent /ikke godkjent.
- Gruppeoppgave: digital presentasjon/produkt sammen med individuelt refleksjonsnotat knyttet til samarbeid skole-hjem i en pluralistisk skole. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor vil minimum 70 % tilstedeværelse i undervisningen være påkrevd.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jorunn ThortveitFaglærer:
Bjørn Christian BorgFaglærer:
Anne Marit Alvær JohansenEmneansvarlig:
Tanu BiswasEmneansvarlig:
Finn MartinsenFaglærer:
Alessandro FalcettaStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.