Korrosjon (MSK520)
Grunnleggende teori, ulike typer korrosjon og bekjempelse av korrosjon blir omtalt. Overflate-kjemi, inhibitor og beleggteknologi samt vekst av sprekker i ulike miljø utgjør en stor del av innholdet samt ulike metoder for testing av korrosjonsmotstand.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
MSK520
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk
Timeplan
Innhold
Innhold; Elektrokjemi og bestemmelse av korrosjonshastigheter. De ulike korrosjonsformer, som generell, spalt, punkt og galvanisk korrosjon blir diskutert og forklart. Det samme med Spenningskorrosjon og korrosjonsutmatting, og H2S og CO2 korrosjon. Katodisk beskyttelse og overflatefilmer blir forklart. Bruk av inhibitor samt valg av materialer blir grundig diskutert. Også ulike måter for korrosjonstesting blir forklart.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha forståelse for:
- ulike korrosjonsformer
- hvordan disse kan stanses
- hvordan materialvalget kan bidra til å redusere problemet.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Enkel kalkulator |
Eksamen gjennomføres med penn og papir.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Torfinn HavnInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeArbeidsformer
4 timer forelesning og øvinger pr uke.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Korrosjon (MOA160_1) | 5 |
Offshore materialteknologi, Korrosjon og materialteknologi ( MSK500_1 MSK525_1 ) | 5 |
Åpent for
Utveksling ved Det teknisk- naturvitenskapelige fakultet
Opptakskrav
Søkeren må oppfylle opptakskravet til et av studieprogrammene som emnet er åpent for.
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.