Læring og pedagogisk virksomhet PPU112
Emnet skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk og praksis i utdanningen med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv ut fra et pedagogisk ståsted.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU112
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk og praksis i utdanningen med vekt på ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv ut fra et pedagogisk ståsted.
Læringsutbytte
Etter endt studium skal studentene kunne
- gjøre rede for det mangfoldige begrepet læring på bakgrunn av innsikt om læringspsykologiske tradisjoner når det gjelder hvorfor og hvordan elever lærer
- gjøre rede for ulike teorier om motivasjon og hva selve begrepet motivasjon betyr
- gjøre rede for yrkesetikk, yrkesetiske holdninger og hvilke etiske valg en lærer står over for gjennom det pedagogiske arbeidet sitt
- gjøre rede for ulike perspektiv på veiledning
- gjøre rede for bruken av det muntlige språket som et tillitsskapende verktøy for lærere i samarbeid med kollegaer, elever og foresatte
- gjøre rede for ulike typer og årsaker til skolefravær
- gjøre rede for sosial og emosjonell kompetanse i forhold til livsmestring
- gjøre rede for ulike typer mobbing og årsaker til mobbing
- gjøre rede for skolens pedagogiske oppdrag innen temaet vold og seksuelle overgrep mot barn og unge
- gjøre rede for ulike tverrfaglige og tverretatlige partnere som skolen samarbeider med til barnets beste
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene kunne
- drøfte ulike perspektiv på læring, atferd og bearbeiding av informasjon
- drøfte ulike motivasjonsteorier opp mot hverandre med den hensikt å stå best mulig rustet i arbeidet med å aktivisere enkeltelever og grupper av elever i undervisningsarbeidet
- drøfte hvordan kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med elever og kolleger på en troverdig måte gjennom bruken av muntlig språk
- drøfte ulike perspektiver og tradisjoner om veiledning opp mot hverandre for å kunne iverksette læring hos elever og lærere i skolen
- drøfte hvordan lærere kan reflektere over yrkesetiske dilemmaer, ulike verdier og etiske valg som grunnlag for arbeidet med undervisning og elever
- drøfte hvordan kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med elever og kolleger i tråd med medborgerskapets ideal
- drøfte ulike tiltak knyttet til skolefravær
- drøfte ulike sider ved livsmestring sett i lys av sosial og emosjonell læring i skolen
- drøfte hvordan lærere kan forebygge, avdekke og håndtere mobbing
- drøfte hvordan læreren kan identifisere tegn på vold og seksuelle overgrep hos barn og unge
- drøfte hvordan skolen med utgangspunkt i barnets beste, kan etablere et samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene kunne
- drøfte en autonom og yrkesetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kollegaer basert på dialog, toleranse og respekt
- vise inngående kunnskap om læring og utvikling for tilrettelegging av undervisningsarbeidet
- diskutere veiledning som pedagogisk verktøy for elever og lærere med ulike forutsetninger og behov
- reflektere over motivasjonspsykologien sin betydning for å aktivisere den enkelte elev og grupper av elever
- begrunne hvorfor og hvordan lærernes bruk av muntlig språk har stor betydning for elevenes læring
- begrunne hvorfor og hvordan lærernes bruk av muntlig språk i tråd med medborgerskap har stor betydning for elevenes læring
- reflektere bredt rundt elever som viser tegn til skolefravær
- diskutere ulike tiltak som kan fremme livsmestring i skolen
- reflektere over mobbingens psykologi
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Fagperson(er)
Faglærer:
Kjersti Balle Tharaldsen
Faglærer:
Runar Vathne
Studiekoordinator:
Anja Helen Steinsland
Faglærer:
Trude Havik
Faglærer:
Ida Risanger Sjursø
Studiekoordinator:
Anne Marie Nygaard
Praksiskoordinator:
Lene Båkind Sollie
Emneansvarlig:
Narve Dolve
Studiekoordinator:
Irene Husveg
Arbeidsformer
Forelesninger og seminar
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Læring og pedagogisk virksomhet (PPU114_1) | 15 |
Åpent for
Lektorutdanning for trinn 8-13
Praktisk pedagogisk utdanning - deltid
Praktisk pedagogisk utdanning - heltid
Emneevaluering
Kvalitetssystemet på UiS omfatter studentevaluering av alle emnene.
Litteratur
Søk etter pensumlitteratur i Leganto