Profesjonsfag, pedagogikk 1: Den profesjonelle lærer (PPU117)
Emnet er profesjonsrettet og basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Målet er å skape helhet og sammenheng mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring som grunnlag for at studentene skal forstå og mestre lærerarbeidet og dets kompleksitet i møte med elever, foresatte og kollegaer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU117
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er profesjonsrettet og basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Målet er å skape helhet og sammenheng mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring som grunnlag for at studentene skal forstå og mestre lærerarbeidet og dets kompleksitet i møte med elever, foresatte og kollegaer. Skolen har et bredt samfunnsmandat. Emnet har som hensikt å gi studentene innsikter i hvilke forpliktelser dette samfunnsmandatet innebærer for den profesjonelle lærer i den profesjonelle skole. Et annet fokus i emnet vil være generell didaktikk, og da særlig hvordan læreren skal kunne planlegge, gjennomføre, vurdere, begrunne og kommentere undervisning forankret i elevens rett på tilpasset opplæring. Det vil legges opp til at studentene utvikler denne kompetansen ved at de får kunnskaper om gjeldende plan- og lovverk, og gjennom utstrakt bruk av studentaktive undervisnings- og vurderingsformer.
Temaer som vil bli tatt opp:
• skolens samfunnsmandat
• skolens lover, planverk og verdigrunnlag
• skolen som organisasjon
• skolehistorie
• grunnleggende ferdigheter
• varierte vurderingsformer
• varierte arbeidsmåter
• didaktikk
• tilpasset opplæring
• danning, herunder tverrfaglige temaer
• klasseledelse
• kontaktlærerfunksjonen
• kommunikasjon
• profesjonsetikk
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskaper om didaktikk som en av lærerprofesjonens kjernekunnskaper og et redskap som lærere benytter når lærere planlegger, gjennomfører, vurderer, begrunner og kommenterer undervisning
- har kunnskaper om skolens samfunnsmandat, lover, planverk og forskrifter som gir føringer for skolens virksomhet og læreres undervisning
- har kunnskaper om varierte arbeidsmåter og vurderingsformer, i henhold til skolens plan- og lovverk
- har kunnskaper om hvordan lærere kan lede læreprosesser i en elevgruppe
- har kunnskaper om kommunikasjon som et viktig redskaper for å fremme et godt læringsmiljø
- har kunnskaper om læreprofesjonens yrkesetiske rammeverk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere, begrunne og kommentere undervisning med utgangspunkt i læreplan og forskning om undervisning og læring
- kan analysere læreplanverket og utvikle egne planer basert på opplæringens verdigrunnlag, prinsipper og generelle mål for opplæringen
- kan anvende varierte arbeidsmåter og vurderingsformer som forutsetning for å skape motivasjon og læringsglede i undervisningen
- kan lede læreprosesser som fremmer læring i en variert og mangfoldig elevgruppe
- kan bruke kommunikasjon som et redskap til å etablere et godt læringsmiljø for elever i skolen
- kan kommunisere og samhandle med elever, foresatte og kollegaer i tråd med lærerprofesjonens yrkesetiske rammeverkGenerell kompetanse
Kandidaten
- har en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan, sammen med andre, videreutvikle egen kompetanse og bidra til medstudenters utvikling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig gruppeeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/2 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig gruppeeksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen. 2500 ord +/- 10%. Studentene får utdelt oppgave to uker før innlevering. Besvarelsen leveres før praksis.Muntlig gruppeeksamen på 30 minutter, bestående av 20 minutters presentasjon av et praksisrelatert tema som gruppen har forberedt i forkant av eksamenen og 10 minutter med spørsmål fra sensorene. Spørsmålene fra sensorene vil både være tilknyttet presentasjonen og emnets læringsutbytteformuleringer. Muntlig gruppeeksamen gjennomføres ved semesterslutt. En gruppe består som hovedregel av fire studenter, alle får samme karakter.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 75 prosent deltakelse i undervisning
- Eksamenstemaet er forankret i praksis. Det stilles derfor krav om at studentene må ha gjennomført og bestått veiledet praksis på lektorprogrammet for å gå opp til avsluttende eksamen i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Runar VathneStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardArbeidsformer
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.