Fagdidaktikk i økonomisk-administrative fag (PPU290)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen økonomisk-administrative fag med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU290
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Timeplan
Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen økomisk-administrative fag med hovedfokus på videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene
- ha kunnskap om gjeldende læreplaner i økonomisk-administrative fag.
- ha kunnskap om forskjellige undervisningsmetoder i økonomisk-administrative fag.
- ha kunnskap om prinsippene for spesialundervisning og undervisningsdifferensiering
- ha kunnskap om prinsippene for elevbedrift og partnerskapsavtaler
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne orientere seg i opplæringsloven og forskrifter til opplæringsloven
- kunne utarbeide lokale læreplaner ut fra læreplanverket i økonomisk administrative fag og kunne omgjøre disse til praktiske og teoretiske undervisningsopplegg
- kunne utarbeide og gjennomføre undervisningsopplegg i økonomisk-administrative fag
- kunne drøfte og argumentere for valg av undervisningsopplegg og - metoder
- kunne differensiere undervisningen med tanke på å gi elevene tilpasset opplæring
- kunne integrere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
- kunne utarbeide og gjennomføre ulike vurderingssituasjoner
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- kunne bruke strategisk klasseledelse for å forebygge og bearbeide konflikter og mobbing.
- kunne tilrettelegge undervisning til ulike elevforutsetninger
Forkunnskapskrav
Godkjente forkunnskaper i henhold til opptaksregler for opptak til PPU.
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie Skram GilStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Åpent for
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.