Dansedidaktikk (PPU450)
Didaktikken som fagområde er møtepunktet mellom faget og pedagogikken og har på denne bakgrunn en sammenbindende funksjon i utdanningen. Fagdidaktikk reiser viktige spørsmål om fagets egenart, innhold og legitimering. I dansedidaktikk skal studenten tilegne seg nødvendig kunnskap og praktiske ferdigheter i å undervise i dans til et bredt spekter av målgrupper i ulike dansegenre. Studenter i dansedidaktikk er fremtidens dansepedagoger og skal formulere dansepedagogiske praksiser som ennå ikke er formulert. Å utvikle sin egen argumentasjon og et kritisk blikk på sin egen samt eksisterende dansepedagogiske praksiser er en del av emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU450
Versjon
2
Vekting (Sp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Hovedtemaer inkluderer dansens egenart og legitimering, generell dansedidaktikk og spesialisert didaktikk i dansegenrene samtidsdans, klassisk ballett, jazzdans og barnedans.
Dansedidaktikk tar utgangspunkt i studentenes egne erfaringer, verdier og syn på dansepedagogisk virksomhet. Gjennom emnet utfordres studentene til å kritisk reflektere over fagets tradisjoner, samt skape sin egen identitet som dansepedagog. Både det utøvende og det skapende står i fokus, samt hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for å skape et godt læringsmiljø for dans. Det er fokus på at studentene skal tilegne seg og skape didaktiske metoder for planlegging, tilrettelegging og formidling av dans i ulike pedagogiske kontekster. Et felles grunnlag finnes i kunnskap om trygg og tilrettelagt danseundervisning, som støtter opp om elevens læring og utvikling. fagteori danner basis for drøfting og refleksjon over dansens plass og betydning i samfunnet, videreutvikling av fagfeltet i fremtiden, og utvikling av et eget pedagogisk ståsted hos studenten. Emnet er sterkt tilknyttet praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha kunnskap om:
- dansefagets rolle som estetisk praksis og betydning i opplæringssystemet og i et samtidsperspektiv
- hvordan ta i bruk og utvikle metoder for undervisning i dans som utøvende og skapende kunstfag
- perspektiver knyttet til kropp og estetikk i danseundervisning
- skadeforebygging og trygge dansepraksiser med utgangspunkt i motorisk utvikling og læring i og gjennom dans for ulike aldre.
- Inkluderende og medskapende dansepraksiser og kulturell relevant danseundervisning
- Aktuelle spørsmål innenfor opplæring i dans som kunstfag som f.eks genreforståelse, kjønn, makt og etikk.
Ferdigheter
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
- tilrettelegge trygg undervisning i dans i forhold til grunnleggende prinsipper innen motorisk og estetisk læring og utvikling og ulike menneskers forutsetninger for å tilegne seg dans.
- planlegge, gjennomføre, og vurdere opplæring i dans i ulike undervisnings- og formidlingskontekster og i samsvar med gjeldende læreplaner.
- undervise og veilede elever i både utøvende og skapende dans, anvende kunnskaper om koreografiske prinsipper og prosesser og lyd/musikk i arbeid med elever.
- drøfte forskningsbasert fagteori knyttet til dansepedagogisk virksomhet i utøvende dans og skapende prosesser
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått eksamen i emnet kan kandidaten:
Ta i bruk utøvende og skapende metoder i danseundervisning.
- utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
- ha profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv, samt kritisk vurdere egne verdier og grunnsyn i forhold til dans som kunstpedagogisk fag
- med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til utviklingsarbeid innen fagområdet
- bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktuelle aktører i ulike arena -- skoleverket, kommunale kulturskoler, den frivillige kulturvirksomheten, ulike kulturinstitusjoner, samt det profesjonelle dansefeltet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig og praktisk-muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 2/5 | 15 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Praktisk-muntlig eksamen | 3/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Ytterligere fravær vil medføre tap av retten til å møte til eksamen.
Obligatorisk arbeid består av:
- 4-6 praktiske og skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe
Disse må være godkjent av faglærere før man kan få avsluttende vurdering.