Fysisk aktivitet, bevegelsesglede og måltidsglede 1 (SFP301)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP301

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Fysisk aktivitet og bevegelseslek er en sentral del av fagområdet, og er viktig for hvordan barn lærer om verden og seg selv. Barn uttrykker seg gjennom bevegelse, og fysisk aktivitet og bevegelseslek er grunnleggende for barns helhetlige utvikling. I dette emnet vil studentene få økt kompetanse og forskningsbasert kunnskap om ulike former for fysisk aktivitet og bevegelseslek, helsefremmende bevegelsesmiljø samt barns motoriske og fysiske utvikling og mat- og måltidsvaner. Fagdidaktikk er et gjennomgående tema og knyttes blant annet til barns medvirkning, voksenrollen, mangfoldet i barnegruppen, barns nysgjerrighet og behov for utfordringer og mestringsopplevelser i ulike omgivelser.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av   

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om hvordan barn gjennom kropp og sanser lærer om verden og seg selv   
  • har kunnskap om hvordan barn lærer i samspill med miljøet, og hvordan SFO pedagogen kan støtte opp om barns leke- og utforskende læringsprosesser  
  • har kunnskap om fysisk aktivitet og bevegelseslek samt motorisk og fysisk utvikling hos barn   
  • har kunnskap om kosthold og måltidsvaner med betydning for helse og måltidsglede og ha kjennskap til nasjonale retningslinjer for mat og måltid i SFO  
  • har kunnskap om bærekraft og naturen som ressurs

Ferdigheter

Studenten  

  • kan vurdere, planlegge og gjennomføre skoledagen slik at barnas behov for fysisk aktivitet, hvile, måltid og god hygiene ivaretas  
  • kan tilrettelegge et helsefremmende og godt bevegelsesmiljø inne, ute og i naturen for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger, samt legge til rette for barns risikomestring og ivareta sikkerhet  
  • kan observere og vurdere barns bevegelseskompetanse  
  • kan bruke mangfoldet i elevgruppen som en ressurs og tilrettelegge for måltidsaktiviteter   
  • kan være en rollemodell for barna i ulike kulturelle og sosiale konteksten knyttet til tilrettelegging av fysisk aktivitet og måltider i SFO  

Generell kompetanse

Studenten  

  • kan arbeide med mangfold og forskjellighet ved tilrettelegging av fysiske aktivitet og bevegelseslek i SFO  
  • kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for fysisk aktivitet og bevegelseslek sammen med barn  
  • kan bruke mat- og måltidsituasjoner til å utvikle kulturforståelse, sosialt fellesskap, kunnskaper og holdninger til mat og drikke  
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og kritisk reflektere rundt egen praksis

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk og teoretisk eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse, Filminnlevering, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger

Kompetansen i emnet utvikles gjennom aktiv deltakelse i både praktisk og teoretisk undervisning der utprøving av ulike aktiviteter, drøfting av forskjellige metodiske tilnærminger og refleksjoner rundt fagteoretiske perspektiver er sentrale områder. Det er obligatorisk tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).

Det forventes at studenter er aktive deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert deltakelse på ekskursjoner. Et av arbeidskravene er knyttet til praksis. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet.

Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene for å få avsluttende vurdering.

Arbeidskrav

  • 1 analyse av bevegelsesmiljø (800-1000 ord) gjennomført i praksisperioden
  • Filminnlevering knyttet til matlaging ute i henhold til helsedirektoratets kostholdsråd

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som samlingsbasert undervisning, I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, ekskursjoner, presentasjoner og gruppearbeid. Det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto