Statistiske metoder i medisinsk forskning 2 (TN510)
Videregående tema i statistikk som lineære miksede modeller, variansanalyse, logistisk regresjon og forløpsanalyse, inkludert Cox-regresjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
TN510
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Etter avtale
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Etter avtale
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Videregående tema i statistikk som lineære miksede modeller, variansanalyse, logistisk regresjon og forløpsanalyse, inkludert Cox-regresjon. Lese og presentere statistiske forskningsresultater. Bruk av relevant programvare.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal man kunne bruke statistiske metoder som lineære miksede modeller, variansanalyse, logistisk regresjon og grunnleggene metoder innen forløpsanalyse for å analysere data. Man skal vite hvordan analysene utføres i relevant programvare, vite hvilke metoder som er relevante å bruke i ulike situasjoner, være i stand til å tolke resultater og til å vurdere antagelsene analysene bygger på.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 2 Uker | Bestått/ Ikke bestått |
Individuell hjemmeeksamen
Fagperson(er)
Faglærer:
Bjørn Henrik AuestadFaglærer:
Ingvild DalenEmneansvarlig:
Jan Terje KvaløyInstituttleder:
Bjørn Henrik AuestadArbeidsformer
Forelesninger, arbeid med øvingsoppgaver og selvstudium.
Emnet undervises ved kapasitet og behov.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Statistiske metoder i medisinsk forskning 2 (TN908_1) | 5 |
Åpent for
Ph.d.-kandidater i medisin og helsefag. Andre kan vurderes etter søknad.
Opptakskrav
Søkeren må oppfylle opptakskravet til et av studieprogrammene som emnet er åpent for.
Emneevaluering
Fakultetet bestemmer om det skal gjennomføres tidligdialog i alle, eller grupper av emner som tilbys ved fakultetet. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital evaluering, studentenes emneevaluering, minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.