Grunnleggende handel, logistikk og vareførsel (TOL100)
Emnet belyser sentrale utfordringer ved kjøp og salg i globale marked. Videre behandles spørsmål knyttet til logistikk og leveringskjeder, samt trender innen forbrukstransport og handel.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
TOL100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
A. Handelsavtaler og -politikk: Rammeverket for toll.
Frihandel og handelsbarrierer: Formålene med toll og frihandel i dagens handelspolitikk
Verdens handelsorganisasjon (WTO) og Verdens tollorganisasjon (WCO)
Introduksjon til Tolltariffen: Klassifisering og tollsatser
Norges handelsforbindelser med Europa og verden
Forskjellene mellom en tollunion og et frihandelsområde
EØS-avtalen og Norges tilknytning til EU
Introduksjon til tollregelverket og tollprosedyrer
B. Transportformer
Historiske trender for godstransport: Just-in-time, voksende volumer på vei, intermodale transportkjeder og containere, 4PL og 5PL, RFID’s betydning[1] - koblingen fra dette til Industry 4.0.
Internasjonal skipsfart: Global Operations Challenges
C. Logistikk og leveringskjede
Sett sluttkunden først
Verdi og logistikk kostnader
Ledelse av logistikk internasjonalt
Ledelse fokus på leveringstid
Leveringskjede planlegging og kontroll
Lean tenkning og agile leveringskjeder
Integrasjon i leveringskjeden
Leverandører og innkjøp
Fremtidige utfordringer og muligheter i logistikk
D. Trender: Handel, forbrukeroppførsel og E-handel
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper og ferdigheter:
Etter å ha fullført emnet skal studentene ha kunnskap om:
Grunnleggende forståelse av logistikk og leveringskjeder
Betydningen av forskjellige transportformer
Overordnet innsikt i toll og frihandel
Oversikt av trender innen handel, forbrukeroppførsel og E-handel
Etter å ha fullført emnet forventes det at studenten skal kunne:
Utføre en begrunnet vurdering av logistikk og leveringskjeder
Drøfte problemstillinger innen handel og politikk
Forklare trender i godstransport
Analysere trender innen handel, forbrukeroppførsel og e-handel
Etter fullført emne skal studentene ha generell kompetanse om:
Uavhengig anvendelse av kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner
Gjennomføring av refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng
Formidling av sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante utrykksformer
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Ingen særskilte krav. Det er ønskelig at studentene har en interesse for handel og økonomi med vekt på varestrømmer, leverandørkjeder og logistikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Prosjektoppgaven er en gruppeoppgave.Det er ikke kontinuasjonsmuligheter i dette emnet. Studenter som ikke har bestått eller ønsker å forbedre karakteren, må ta emnet i sin helhet på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning. Velg en norsk bedrift du er kjent med. Basert på sekundære datakilder som tidsskriftartikler, bedriftens nettside, databaser, bedrifts-publikasjoner etc., skal studentene skrive en rapport på 4000 ord om hvordan ulike operasjoner og logistikk støtter bedriften for å nå sine mål. Mer informasjon om rapporten vil bli publisert på Canvas.
Fagperson(er)
Faglærer:
Farheen NazEmneansvarlig:
Thomas LaudalInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Deltakelse på forelesninger med gruppepresentasjon, selvstudium, diverse administrativt arbeid. Det vil benyttes gjesteforelesere på noen emner. Fordeling av de ulike temaene gjennom semesteret vil framgå av en undervisningsplan tilgengelig ved semesterstart. Det forutsettes at studentene stiller forberedt til timene.