Kroppsøving 2 (MGL1061)
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving.
      
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
  
Emnekode
MGL1061
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kurset består av teoretiske og praktiske emner.
Fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
- Praksis: Forskningsbasert undervisning gjennom Lesson Study
 - Sosiologi: Refleksjon og kritisk tenking om kropp og bevegelse i kultur og samfunn
 - Psykologi: Motivasjon og læringsmiljø
 
Bevegelse, kropp og helse
- Treningslære og fysiologi: Kroppens funksjoner og aktivitetsprinsipper for å utvikle elevers fysiske egenskaper
 - Bevegelseslære og Anatomi: Kroppen i bevegelse
 - Fysisk aktivitet i skolen
 
Praktiske emner
- Alternative bevegelsesaktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
 - Naturferdsel og uteaktiviteter (høgfjell, nærmiljøaktiviteter)
 - Turnaktiviteter
 - Ballaktiviteter
 - Praktisk treningslære
 
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha kunnskap om:
- fagdidaktisk forskning i kroppsøving
 - vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
 - kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
 - betydningen av deltakelse, medvirkning, samspill og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
 - tilrettelegging av bevegelsesmiljø for å fremme elevers kroppslige læring og utvikling
 - tilrettelegging for inkluderende læringsmiljø
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
 - kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
 - kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige temaer med utgangspunkt i læreplanen
 
Generell kompetanse
Studenten:
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
 - kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
 - kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i grunnskolen
 
Forkunnskapskrav
MGL1060 Kroppsøving 1
GLU1060 Kroppsøving 1 (1.-7. trinn)
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn)
Studenten må ha deltatt i og ha eksamensrett i Kroppsøving 1.
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og individuell FOU-oppgave
| Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | 
|---|---|---|---|---|
| Individuell skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt | 
| FOU oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer | 
Individuell FOU-oppgave knyttet til fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv.Omfang: 3000 ord (+/- 10%). Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i MGL1061.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i hvert delemne både på den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktiv deltakende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert fjellturen med overnatting.
For å kunne levere FOU-oppgave må oppmøte i følgende være godkjent:
- Sosiologi
 - Psykologi
 - FoU
 
For å kunne gå opp til skoleeksamen må oppmøte i følgende være godkjent:
- Treningslære m/fysiologi
 - Praktisk treningslære
 - Bevegelseslære m/anatomi
 - Fysisk aktivitet i skolen
 - Naturferdsel og uteaktiviteter
 - Ballaktiviteter
 - Turnaktiviteter
 - Alternative bevegelsesaktiviteter
 - Planlegging og gjennomføring av tur høyfjell
 
Det er ett arbeidskrav knyttet til undervisning i hvert teoretiske emne som må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav og/eller ekskursjoner må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser og gjennomføring av praksis er obligatorisk. Studenter får tilbud om utveksling til Valencia og Leicester i praksisperioden.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 2: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 296 timer
 - Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 110 timer
 - Naturferdsel og uteaktiviteter (planlegging, reisetid og ekskursjon): 60 timer
 - Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 140 timer
 - Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
 - Diverse: 59 timer
 
Fagperson(er)
Faglærer:
Ole-Petter VinjevollFaglærer:
Ellen HeggheimEmneansvarlig:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Bjørnar KjellstadliFaglærer:
Åge ViganeFaglærer:
Eva LeibingerEmneansvarlig:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, ekskursjoner, presentasjoner og gruppearbeid.
Praksis
Praksis: 15 dager