Verdens nest beste i petroleumsquiz

Fem petroleumsingeniørstudenter fra Universitetet i Stavanger nådde finalen i den prestisjetunge PetroBowl-konkurransen.

Fra venstre Iyad Souayeh, Kwaku Ennin Afoakwa, Syeda Vania Mansoor, Felix James Pacis og Urfan Rahimbayli. Foto: Privat

PetroBowl er en årlig konkurranse arrangert av Society for Petroleum Engineering (SPE). SPE-studenter spiller mot hverandre i en serie raske runder, der de svarer på tekniske og ikke-tekniske spørsmål fra energibransjen.

Først klarte laget fra UiS å ta andreplassen i Europa-konkurransen i mars og kvalifiserte seg til det internasjonale Petrobowl-mesterskapet. Årets mesterskap ble arrangert digitalt 4. og 5. september.

32 lag fra ledende universiteter i seks regioner deltok, og UiS-laget klarte å komme på andreplass ved å vinne mot Indian Institute of Technology, Nazarbayev University, University of Zagreb og University of Houston.

Det mestvinnende laget i mesterskapet gjennom tidene, University of Oklahoma (OU), var ikke lett å slå, og UiS-laget kom til kort i finalen. Dette var imidlertid første gang et lag fra UiS nådde finalen i Petrobowl.

– Denne prestasjonen er et bevis på at vi er en engasjert gjeng som har jobbet hardt,» sier Urfan Rahimbayli.

UiS-laget besto av fem masterstudenter med forskjellige spesialiseringer:

• Kwaku Ennin Afoakwa – naturgassteknologi (Ghana)
  • Urfan Rahimbayli – boring og brønn (Aserbajdsjan)
  • Felix James Pacis – boring og brønn (Filippinene)
  • Syeda Vania Mansoor – petroleumsgeologi (Pakistan)
  • Iyad Souayeh – reservoarteknologi (Tunisia)

I denne konkurransen representerte studentene universitetet, SPE Student Chapter Stavanger og SPE Stavanger.

– Vi lærte mye. Detter er en erfaring som vi aldri kommer til å glemme, sier Rahimbayli.