- Et kunnskapsmiljø som ser framover

- Universitet i Stavanger og Arkeologisk museum gir oss et kunnskapsmiljø som ser framover – som bidrar til at vi kan ta tak i vår tids store utfordringer. Og et kunnskapsmiljø som ser bakover – som tar vare på historien, og kan fortelle hvor vi kommer fra. Hvem vi var, sa forskningsminister Iselin Nybø da hun var på Arkeologisk museum denne uka i forbindelse med museet 10-årsjubileum som universitetsmuseum.

Forskningsminister Iselin Nybø på besøk på Arkeologisk museum
Forskningsminister Iselin Nybø på besøk på Arkeologisk museum. Foto: Annette Øvrelid, Arkeologisk museum, UiS.

Denne artikkelen var første gang publisert 21.06.2019

I 2009 ble Arkeologisk museum i Stavanger en del av Universitetet i Stavanger. Siden den gang har besøkstallet økt, vi har publisert mer forskning og ansatt flere forskere.

Onsdag var Iselin Nybø på besøk på Arkeolgisk museum for å feire 10-årsdagen sammen med de ansatte på museet. Hun fikk være med på et forskermøte sammen med 4-trinn fra Jåtten skole, se sølvringene fra Hjelmeland som vi har på innlån fra Nationalmuseet i København, en omvisning i utstillingene og ikke minst fikk hun se museets kunnskapsproduksjon fra de siste 10 årene, som vi nå har utstilt på biblioteket.

Lett å forstå fascinasjonen

Forskningsminister Iselin Nybø og museumsdirektør Ole Madsen
Kake må til når man feirer et 10-årsjubileum. Iselin Nybø og Ole Madsen. Foto: Annette Øvrelid, Arkeologisk museum, UiS

- Det er spennende tider for institusjoner som det arkeologiske museet her i Stavanger. De siste årene har interessen for historien vår eksplodert. Og det er særlig vikingtiden som fascinerer, sa Nybø i sin tale til "jubilanten".
- Og denne sommeren får vi altså også muligheten til å se en unik skatt her i Stavanger, når de fem sølvringene som ble funnet ved Hjelmelandsvågen for 250 år siden er på utlån fra Danmark.

Nybø mener det er lett å forstå den fascinasjonen for historien vår. Hun viste til saken om  5 år gamle Brian som fant en 4000 år gammel flintdolk på tur med barnehagen.

- Det er utrolig viktig at barn og unge får møte historien. At livene og samfunnene til de som kom før oss blir gjort levende. Det er en utrolig verdifull kilde til kunnskap. Men det er også en veldig verdifull kilde for å skjønne at vi mennesker er mennesker – på tvers av tid, på tvers av landegrenser og kulturer.

- Jeg er derfor glad for at Arkeologisk museum tar formidlingsoppdraget sitt så på alvor, og at dere er særlig opptatt av barn og unge. Det lover veldig godt for historieinteressen – også i årene fremover, sier forsknignsministeren.

Stolt direktør

Arkeologisk museum har en lang historie. I 1877 ble Stavanger museum dannet. I 1975 ble Arkeologisk museum et eget statlig etatsmuseum, og i 2009 altså univeristetsmuseum.

Museumsdirektør Ole Madsen understreker at Arkeologisk museum er stolte av å være et universitetsmuseum.
- Vi har fått til mye på de 10 årene og vi er i en stor utvikling. På formidling har vi fått på plass velkomstbygget på Jernaldergården, vi har fått økte rammer til utstillinger og formidlingsaktiviteter, og er nå i god prosess med ny basisutstilling. Vi har fått stor uttelling når det gjelder forskning blant annet med 4 stipendiater. 2018 var et rekordår med over 40 publiseringspoeng.