"Rom, miljø og kjønn på norske oljeplattformer, 1969-1980" av Jay Richardson

Onsdag 17. april 2024 kl. 14:15-15:30,
Hulda Garborgs hus,
HG N-106.

Greenhouse forskningsforedrag: foredraget blir på engelsk

An oil platform in the North sea. A ship is beside it and the sky looks dark and ominous

Mellom oppdagelsen av oljereserver på Ekofisk-feltet sent i 1969 og Alexander Kielland-ulykken i mars 1980, gjennomgikk den norske delen av Nordsjøen flere transformasjoner som politisk og miljømessig sted. Dette foredraget skal identifisere og kontekstualisere bekymringene til norske oljearbeidere i Nordsjøen i løpet av sektorens første tiår med kommersiell oljeproduksjon og utforske på hvilke måter vi kan tenke på slike bekymringer som former for miljøtenkning.

Jeg har som mål å bidra til den voksende studien av petrokulturer fra det tjuende århundre ved å sette produksjonsplasser i søkelyset. Foredraget skal fokusere på skjæringspunktet mellom miljøpolitikk og arbeidernes konstruksjoner av kjønn, tid, nasjonalitet, periferitet, kroppsskade og havrom. Jeg skal prøve å skildre et "syn fra riggen", informert av utradisjonelle kilder, inkludert interne bedriftspublikasjoner, tekniske manualer, sikkerhetskunngjøringer og muntlig historie, etter John Randolph sin oppfordring om å "bringe, mer fullstendig, produksjonen av rom inn i intellektuelt historisk stipend».

Jay Richardson (de/dem) er en britisk-kanadisk MPhil-student i historie ved University of Cambridge. De er tidligere komponist og feltrekordist, og senere miljøjournalist som skrev om lyd, overvåking og den norsk gruveindustrien.