Handelshøgskolen ved UiS i forskningstoppen

Handelshøgskolen ved UiS ligger nok en gang helt i toppen om man ser på forskningsproduksjon per vitenskapelig ansatt. Kun Handelshøyskolen ved NMBU har høyere produksjon.

Blant Norges ti handelshøgskoler er Handelshøgskolen ved UiS på andre plass, slått på målstreken av Handelshøyskolen ved NMBU. Det viser 2020-tallene som ble publisert fredag 9. april i Database for statistikk om høgre utdanning (DBH).

Handelshøgskolen ved UiS har ligget stabilt i toppen de fire siste årene. Ser man på forskningskvalitet, målt andel nivå 2-publikasjoner, er Handelshøgskolen ved UiS klart foran NMBU, og på nivå med NHH og BI.

Dette er gode nyheter, sier dekan Ola Kvaløy, som ikke er overrasket over tallene.

– Handelshøgskolen ved UiS har gjennom flere år jobbet for å bygge en sterk forskningskultur, og vi har også satset på rekruttering av internasjonale toppforskere. Det er derfor ikke overraskende at vi nok en gang ligger i forskningstoppen. Vi er også opptatt av å levere kvalitet. Derfor er det ikke bare publiseringspoeng som teller, men at vi faktisk viser igjen i velrennomerte internasjonale tidsskrift. Til syvende og sist kommer dette også studentene våre til gode, som får formidlet oppdatert kunnskap fra forelesere i forskningsfronten, sier Kvaløy.

– Handelshøgskolens unike sammensetning av talent legger grunnlaget for en stimulerende atmosfære, støttende infrastruktur og samarbeid. Dette bidrar til at vi kan produsere forskning av høy kvalitet, sier professor Tom Brökel, en av skolens mest produktive forskere.

Her er oversikten over publikasjonspoeng per vitenskapelig ansatt ved norske handelshøgskoler:

HandelshøgskoleAntall publikasjonspoeng per vitenskapelig ansatt
Handelshøyskolen ved NMBU1,5
Handelshøgskolen ved UiS1,47