Hopp til hovedinnhold

Margunn Mossige

Førstelektor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-2496
Bio

Jeg arbeider med forskning på teknologi for mennesker med lese- og skrivevansker, leseforståelse/leseflyt og med skoleutvikling.  Jeg er opptatt av at kunnskap fra forskning kommer ut til lærerne i en form de kan benytte seg av. Jeg arbeider derfor med formidling gjennom Språkløyper og med ordningen for desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM). 

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Mossige, Margunn; Begnum, Anne Charlotte

      (2018)

      Ordkjedeprøve som måleinstrument av leseferdigheter.

      Psykologi i kommunen (PIK)

      ISSN 1892-3364.

      Volum 53.

      Hefte 2.

      s.5-17.

    • Lundetræ, Kjersti; Mossige, Margunn

      (2017)

      Ordgjenkjenning og leseforståelse hos elever på 4. og 5. trinn. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.96-107.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017

    • Rønneberg, Vibeke; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Why Bother with Writers? Towards "Good Enough" Technologies for Supporting Individuls with Dyslexia. I: Writing development in struggling readers : understanding the needs or writers across the lifecourse.

      Brill Academic Publishers

      ISBN 9789004345812.

      s.120-140.

      DOI: 10.1163/9789004346369_008

    • Bunting, Mette; Mossige, Margunn

      (2014)

      Tilrettelegging for elevene som aktør i eget læringsarbeid. I: Tilpasset opplæring- i forskning og praksis.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202419011.

      s.103-122.

    • Mossige, Margunn; Mork, Sonja Merethe

      (2014)

      Lesing i naturfag. I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-40457-4.

      s.113 -130.

    • Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning

      (2012)

      Improving struggling writers via digital recordings. I: Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research.

      Emerald Group Publishing Limited

      ISBN 978-1-78052-928-8.

      s.115-118.

      DOI: 10.1163/9781780529295_025

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Å undervise i lesing i vidaregåande skole. I: Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

      ISBN 9788276490688.

      s.14-25.

  • Bøker og kapitler
    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Lese- og skrivevansker. Teori og tiltak..

      Pedlex Norsk Skoleinformasjon

      ISBN 978-82-8372-193-5.

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Mossige, Margunn

      (2016)

      Spørreundersøkelse 3 - deltakerne i utviklingsarbeidet. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.35-42.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

      ISBN 978-1-5262-0628-2.

      s.120-135.

    • Fuglestad, Unni ; Mossige, Margunn

      (2016)

      Utfordringer og veien videre. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.48-53.

    • Mossige, Margunn; Birkedal, Inga Kjerstin; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Billington, Mary Genevieve

      (2016)

      En stadig pågående prosess. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.8-13.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

    • Mossige, Margunn

      (2014)

      Tredeling av skriveprosessen for bedre underveisvurdering Presentasjon av Skrivetrappa og et undervisningsopplegg hvor veiledning settes i system. I: Vurdering av skriving.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245017243.

      s.29-39.

    • Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf

      (2010)

      Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole.

      ISBN 9788276490688.

    • Mossige, Margunn; Bøyesen, Liv

      (2009)

      Mangfold i språk og tekst Leseopplæring i et flerspråklig perspektiv.

    • Røskeland, Marianne; Skaathun, Astrid; Mossige, Margunn

      (2007)

      Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevanskar i vidaregåande skole.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 9788202269913.

      Hefte 1.

  • Formidling
    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2021)

      Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 1.

      s.43-47.

    • Mossige, Margunn; van Schaik, Fiona

      (2021)

      Hvordan få til profesjonsfaglig utvikling?.

    • Mossige, Margunn; Strand, Olaug

      (2021)

      Akademisk lesing og skriving– eit samarbeidsprosjekt mellom Lundeneset vgs. og Lesesenteret ved UiS H2021-V2022.

    • Mossige, Margunn

      (2021)

      Vurdering for og som læring.

    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Text performers: ein studie av opplæring i bruk av skriveteknologi for elevar med store skrivevanskar.

    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Valgfrihet og lokale tilpasninger sikret relevans. Om bruk av Språkløyper i videregående skole..

      Skolelederen

      ISSN 0802-2062.

      Hefte 2.

      s.16-17.

    • Mossige, Margunn

      (2020)

      Elever på studieforberedende liker å lære å lese.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2020)

      "Fagfornyelsen selvregulering og strategisk læring".

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2019)

      Å lære fag er å lære ord og begreper .

    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Språkløyper - strategi for kompetanseutvikling.

      Viden om Literacy

      ISSN 2246-6517.

      Hefte 26.

      s.108-113.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Lesing & skriving & fagfornyelsen.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Skriveundervisning med fokus på prosess.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Fra elev til student.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Å lære ord og begreper.

    • Svendsen, Helle Bundgaard; Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Innføring av lese- og skriveteknologi i et inkluderingsperspektiv.

    • Mossige, Margunn

      (2019)

      Språkløyper - en ressurs for kollektiv læring.

    • Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?.

    • Mossige, Margunn

      (2017)

      Å arbeide med det vanskelege naturfagspråket.

      Naturfag

      ISSN 1504-4564.

      Hefte 2.

      s.24-26.

    • Birkedal, Inga Kjerstin; Billington, Mary Genevieve; Fuglestad, Unni ; Hoem, Toril Frafjord; Mossige, Margunn

      (2017)

      Modeller og Modaliteter; muligheter og utfordringer ved utforming av nettbasert kompetanseutvikling.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

      (2017)

      Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

    • Mossige, Margunn

      (2017)

      Kan vi bli bedre enn Finland?.

    • Gilje, Trine Mathiesen; Mossige, Margunn

      (2017)

      Ulik undervisning er likebehandling.

      Utdanning

      ISSN 1502-9778.

      Hefte 9.

    • Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

      (2017)

      Fravær og frafall, høna og egget.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Faglærarar har også ansvar for leseopplæringa i vidaregåande skole.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      5 grunner til at videregående skoler bør delta i Språkløyper.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Hva er Språkløyper?.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Innledning. I: Utprøving av Språkløyper - Intern rapport på Lesesenteret.

      s.3-7.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Underveisvurdering av Språkløyper.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Å ta i bruk Språkløyper i kommunen.

    • Mossige, Margunn

      (2016)

      Språkløyper.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      Lesing mot skriftlig eksamen i norsk Vg3.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2015)

      FYR for lærerutdannere.

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Læring og selvregulering - lærere og elever i samspill.

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Fagovergripende og fagspesifikk lesing.

    • Mossige, Margunn

      (2015)

      Jakten på den selvregulerte elev.

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

    • Mossige, Margunn; Scarbocci, Paolo Haaland

      (2015)

      Lesing og selvregulering i tverrfaglig prosjektarbeid i Medier og kommunikasjon.

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje; Berge, Ingeborg Margrete

      (2014)

      Bedre tekstkompetanse i vgo – hvordan og hvorfor? Systematisk arbeid med tekst ved hjelp av eksempler fra praksis..

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Johansson, Christer; Torrance, Mark; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Dyslexic students writing with and without visual feedback.

    • Mossige, Margunn

      (2014)

      Selvregulering - en utfordring både for lærer og elev i større selvstendige arbeider. Fra et tverrfaglig prosjekt om propaganda i Vg3 medier og kommunikasjon..

    • Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Mossige, Margunn; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      The Need to Read.

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Torrance, Mark; Johansson, Christer; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.

    • Mossige, Margunn; Berge, Ingeborg Margrete

      (2013)

      Lesestrategier for å bli en bedre leser - også på eksamen.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Skrivetrapp for underveisvurdering.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Kort om god respons/ underveisvurdering av elevtekster.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Blir det Ny GIV og FYR?.

    • Mossige, Margunn; Kværnes, Siri Marte

      (2013)

      Målrettet lesing.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Lesing på eksamen - og før eksamen i norsk i videregående.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Med tanke på eksamen - strategier for lesing og skriving i norsk i videregående skole.

    • Rønneberg, Vibeke; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Husebø, Dag; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Staurseth, Hanne Egenæs

      (2013)

      Faglig lesing - lesing i fagene.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Ny GIV i overordna perspektiv.

    • Mossige, Margunn; Rønneberg, Vibeke; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.

    • Mossige, Margunn

      (2013)

      Frå literacy til vurdering.

    • Rønneberg, Vibeke; Mossige, Margunn; Uppstad, Per Henning; Johansson, Christer; Torrance, Mark

      (2013)

      Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.

    • Natvik, Miriam Emilie Garvik; Mossige, Margunn

      (2012)

      Inferenstrening. Å lære å konstruere samanheng i ein tekst.

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 2.

      s.66-69.

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Prinsipper for god undervisning som bør gjenspeiles i lærngsressursene: Elevmateriell og veiledningsmateriell.

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Lesestrategier i praksis og teori.

    • Skjæveland, Kristine Gilje; Mossige, Margunn

      (2012)

      Læringsstrategier i flere fag. Praktiske eksempler for ungdomstrinnet og videregående skole.

    • Mossige, Margunn

      (2012)

      Skrivetrappa - et verktøy for lærerens vurdering på ungdomstrinnet.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lese- og skrivevansker.

    • Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2011)

      Lesing og læringsstrategier.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesenavigasjon.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Hva vil det si å lese, og hva gjør vi når vi forstår?.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing og literacy - teori og didaktikk.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Yrkesliv og lesing.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Læringsstrategier. Hva ligger bak? Hvorfor er de effektive?.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Hvordan hjelpe svake lesere?.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Læringsstrategier - for voksne.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Tekst - for voksne som strever med lesing.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing i alle fag med tolking av kartleggingsprøvar for 11. trinn.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesing og leseutfordringer på ungdomstrinnet og i videregående skole.

    • Mossige, Margunn; Heber, Ellen

      (2011)

      Kartlegging i lesing på 11. trinn - og hva så?.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa. Et elevhefte som lærer og elev bruker sammen ved underveisvurdering av skriving.

      ISBN 978-82-7649-069-5.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Skrivetrappa. Eit elevhefte som lærar og elev brukar saman ved undervegsvurdering av skriving.

      ISBN 978-82-7649-070-1.

    • Mossige, Margunn

      (2011)

      Lesestrategiar i praksis og teori.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Når lesinga blir ekstra vanskelig - tiltak og kompensatoriske hjelpemidler.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Fagbok i bruk.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Lese- og skrivevansker hos voksne. Teori og praktiske undervisningsopplegg.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Lesing er.... grunnleggende ferdighet.

    • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

      (2010)

      Fagbok i bruk.

    • Mossige, Margunn; Christersson, Cesilie Helberg

      (2010)

      Kan vi gi elever på femte trinn læreboka og be dem lese den på egenhånd?.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 4.

      s.58-63.

    • Mossige, Margunn

      (2010)

      Hva lærere i alle fag i videregående skole bør vite om lesing.

    • Mossige, Margunn; Gjestsen, Åse Kathrine Berge

      (2010)

      Fagbok i bruk - del 2.

    • Mangen, Anne; Mossige, Margunn

      (2009)

      Hva skal vi med læreboka?.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Mossige, Margunn

      (2009)

      Tekstanalyse som grunnlag for veiledning i skriving hos eldre elever og voksne med skrivevansker.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte 6.

      s.32-41.

    • Mossige, Margunn

      (2009)

      Lesestrategier for eldre elever.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda; Muren, Solfrid S

      (2020)

      Lese- og skrivevansker.

    • Mossige, Margunn; Refvik, Linda

      (2019)

      Leseflyt.

    • Mossige, Margunn

      (2018)

      Språkløyper.

    • Mossige, Margunn; Gilje, Trine Mathiesen

      (2018)

      Studieforberedt - kompetanseutviklingspakke i Språkløyper.

    • Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Mossige, Margunn; Alfsvåg, Trude; Mathiesen Gilje, Trine; Meland, Anne Maren

      (2018)

      Språkløyper- Elever med stort læringspotensial.

    • Mossige, Margunn; Ur Sæbø, Johanne

      (2017)

      Elever med IOP i de fleste fag.

    • Wahl, Hilde Terese; Brenne, Hilde; Midtgård Johansen, Jarle; Vikebø, Hilde; Mossige, Margunn

      (2017)

      Språkvansker (barnetrinnet).

    • Mossige, Margunn; Håland, Anne

      (2017)

      Å støtta elevane si skriving.

    • Mossige, Margunn; Bentsen, Edle Inga

      (2017)

      Lese- og skrivevansker på 1. og 2. årstrinn.

    • Mossige, Margunn; Færevaag, Margaret Klepstad; Refvik, Linda; Bjerkan, Kirsten Meyer

      (2017)

      Språkvansker (barnehage).

    • Berge, Ingeborg Margrete; Mossige, Margunn; Skjæveland, Kristine Gilje

      (2016)

      "Å arbeide med læringsstrategier i yrkesfag" - Språkløyper.no.

    • Sæbø, Aud Berggraf; Mossige, Margunn

      (2011)

      Drama, lesing og elevaktiv læring.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway