Ny forskning viser at et skolebasert program for mestringsstrategier forbedrer unges mentale helse, øker motivasjonen og styrker læringsutbyttet – særlig for de mest sårbare elevene.

Hvordan kan skoler proaktivt støtte elevers mentale helse samtidig som de forbedrer de faglige prestasjonene?
En ny foreløpig forskningsrapport (working paper), "The Impact of Teaching Coping Skills in Schools on Youth Mental Health and Academic Achievement: Evidence from a Field Experiment", presenterer eksperimentelle bevis på effektene av en lærerledet læreplan for mestringsstrategier.
Studien er forfattet av Mari Rege, Edvin Bru, Ingeborg Solli, Maximiliaan Willem Pierre Thorsen Thijssen, Kjersti Tharaldsen, Lene Vestad, Sigrun K. Ertesvåg, Terje Ogden og Paul Stallard.
Funn
Gjennomført som et randomisert kontrollert forsøk (RCT) med 1 879 elever, finner studien at systematisk undervisning i mestringsstrategier fører til:
- Forbedret mental helse og redusert emosjonelt ubehag, spesielt blant elever med dårligere utgangspunkt.
- Økt faglig motivasjon og en høyere sannsynlighet for å velge studiespesialiserende på videregående skole.
- Bedre matematikkprestasjoner, spesielt for elever med lav motivasjon i utgangspunktet.
Hvorfor er dette viktig?
Ungdom over hele verden står overfor økende mentale helseutfordringer, og skoler er en viktig arena for skalerbare, forebyggende tiltak. Ved å utstyre lærere med verktøy for å styrke elevenes sosiale og emosjonelle ferdigheter, kan vi fremme motstandskraft, akademisk engasjement og mental helse.
Les artikkelen her: The Impact of Teaching Coping Skills in Schools on Youth Mental Health and Academic Achievement: Evidence from a Field Experiment