Bli med når anerkjent arkeolog holder historiens første Steffens-forelesning!

285 personer har så langt meldt seg på for å høre den britiske arkeologen, professoren og forfatteren David Wengrow. Han vil gi oss et helt nytt blikk på menneskehetens historie onsdag 29. november ved UiS.

Publisert Sist oppdatert

Portrett av mann med frakk og skjerf mot grønn bakgrunn
Arkeolog, professor og forfatter David Wengrow. (Foto: Antonio Olmos)

Der Universitetet i Bergen har sin Holberg-forelesning og Universitetet i Oslo har sin Eilert Sundt-forelesning, får nå UiS sin Henrik Steffens-forelesning. Forelesningsserien skal tiltrekke seg store internasjonale og nasjonale navn, som skal dele sin unike innsikt og sine synspunkt med det akademiske miljøet ved UiS, studentene og byens befolkning. Publikum og regionen får oppleve nytenkende teorier om samfunn og kultur, kloden, naturen og mennesket.

Utfordrer det etablerte

Rektor Klaus Mohn er stolt over at arkeologen David Wengrow er først ut i det som skal bli en årlig tradisjon ved universitetet.

– På oppsiktsvekkende vis bruker Wengrow arkeologisk kompetanse til å utfordre etablert innsikt om menneskehetens utvikling. Hans enestående kombinasjon av tverrfaglighet, originalitet og nytenking kler både Steffens-forelesningen og Universitetet i Stavanger, sier Mohn.

Meld deg på årets Steffens-forelesning

Nytt syn på menneskehetens historie

I 2022 kom sakprosaboka Begynnelsen til alt – en ny fortelling om mennesket ut på norsk, skrevet av Wengrow og hans kollega, antropologen David Graeber. Denne boka fikk forskere til å mene at vi må se på menneskets historie på nytt.

Den rådende oppfatningen er at menneskene først var små grupper av jegere og samlere som drev rundt omkring, før de begynte med jordbruk og ble bofaste. Så vokste byene fram og deretter kom organiserte og siviliserte samfunn, med makthierarkier og byråkrati. Det er fortellingen om menneskets sosiale utvikling slik vi er vant til å høre den.

Men fullt så enkelt er det ikke, mener Wengrow. Han argumenterer for at jordbruket ikke markerer noe skarpt skille i menneskehetens utvikling. Tvert imot finner vi spor av politiske systemer også i jegersamfunn, og vi finner bysamfunn som fungerte uten en autoritær hersker på toppen. Dette er basert på nyere arkeologiske funn og oppdagelser.

Årlig Steffens-forelesning

Svart-hvitt maleri som portretterer en mann.
Henrik Steffens er blitt kalt Norges første intellektuelle superstjerne.

I år er det 250 år siden naturfilosofen og vitenskapsmannen Henrik Steffens ble født i Stavanger. Norges første intellektuelle superstjerne var berømt for sine entusiastiske naturfilosofiske forelesninger. Han var en uredd og engasjert samfunnsdebattant og en pådriver for at universiteter skulle ta aktivt del i det offentlige ordskiftet.

Universitetet i Stavanger har de siste årene trukket Henrik Steffens fram i lyset igjen, med Steffens-salonger og Steffens-konferanse. Og nå også med Steffens-forelesning.

– Steffens-forelesningen skal være en hyllest til forskning og akademiske prestasjoner, men også en arena for utveksling av ny og banebrytende kunnskap og ideer, sier Mohn.

Meld deg på Henrik Steffens-Forelesningen 2023 – David Wengrow: A new history of humanity and the roots of inequality