Hopp til hovedinnhold

Ove Bergersen

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-156
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Bergersen, Ove

      (2018)

      Children’s participation and professional development in annual plans .

      Early Years

      ISSN 0957-5146.

      DOI: 10.1080/09575146.2018.1512563

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Deltakelse i og aktiv forming av fellesskap – om begrepet retorisk medborgerskap i barnehagen. I: Mangfold i barnehagen : Fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet..

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1970-4.

      s.165-186.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Kindergartens and the civic art of rhetoric: Citizens, character and knowledge. I: Rhetoric, Knowledge and the Public Sphere.

      Peter Lang Publishing Group

      ISBN 9783631666333.

      s.209-222.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Gjenkjennelse og rytme i barnehagens flerkulturelle arbeid med de yngste barna. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.26-47.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.193-213.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Å skape beskrivelser av kommunikasjon i en flerspråklig barnehage. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.138-155.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Karakterkonstruksjon i sammensatte barnegrupper. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.48-62.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Introduksjon: Barns flerkulturelle steder. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.11-25.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Barnehage og hjem i samarbeid om felles kulturskaping. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.126-137.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Naturopplevelser og meningsbærende steder. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.63-83.

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Å anvende forskningslitteraturens beskrivelser av flerspråklig kommunikasjon. I: Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

      s.156-192.

    • Bergersen, Ove

      (2014)

      Origins of discursive and rhetorical practices. Rhetorical perspectives on children’s language acquisition.

      Res Rhetorica

      ISSN 2392-3113.

      Hefte 1.

      s.1-14.

    • Bergersen, Ove

      (2005)

      Samtalen som språkutvikler. I: Norsk som minoritetsspråk - i historisk- og læringsperspektiv.

      ISBN 8275691176.

      s.42-47.

    • Bergersen, Ove

      (2004)

      Å lære en annen kultur - identitet og språkopplæring i etarbeidsmigrasjonsperspektiv. I: Arbeidsmobilitet: Språk som forberedelse til kulturelle møter.

      s.21-34.

    • Bergersen, Ove

      (2004)

      IKT-støttet læring ved intensive norskkurs for polsk helsepersonell. I: Arbeidsmobilitet: språk som forberedelse til kulturelle møter.

      s.78-90.

    • Bergersen, Ove

      (2004)

      Vurdering av intensive kurs i norsk for polsk helsepersonell. I: Arbeidsmobilitet: språk som forberedelse til kulturelle møter.

      s.91-102.

  • Bøker og kapitler
    • Bergersen, Ove

      (2016)

      Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215026299.

    • Bergersen, Ove

      (2012)

      Språklæring som medborgerlig kunst. Framstillinger av språklæring i en polsk-norsk kontekst.

      ISBN 978-82-471-4050-5.

    • Bergersen, Ove; Aaslestad, Petter; Kulbrandstad, Lars Anders; Stenøien, Jorun M

      (2012)

      Språklæring som medborgerlig kunst. Framstillinger av språklæring i en polsk-norsk kontekst.

      ISBN 978-82-471-4050-5.

      Hefte 2012:360.

    • Bergersen, Ove

      (2005)

      IKT-basert norskundervisning i utlandet.

      ISBN 8275691311.

      Hefte 11.

    • Bergersen, Ove; Ridderstrøm, Helge

      (1999)

      Leke- og skriveglede : elevboka.

      ISBN 82-7522-174-9.

    • Bergersen, Ove; Ridderstrøm, Helge

      (1999)

      Leke- og skriveglede : lærerens bok.

      ISBN 82-7522-175-7.

  • Formidling
    • Bergersen, Ove; Bubikova-Moan, Jarmila

      (2021)

      Steps in analysing toddlers’ multimodal argumentation and reasoning about building blocks.

    • Sageidet, Barbara Maria; Granone, Francesca; Bergersen, Ove; Knævelsrud, Ingeborg; Lahmeyer, Helga Vössing

      (2021)

      Sustainability and life management and (early childhood) teacher training in natural sciences and mathematic didactics - using outdoor spaces with students .

    • Bergersen, Ove

      (2020)

      Building blocks of reasoning.

    • Bergersen, Ove

      (2019)

      Translocation as methodological approach in interactive CPD research.

    • Bergersen, Ove

      (2019)

      Barns flerkulturelle steder.

    • Bergersen, Ove

      (2019)

      Flerspråklige barns deltakelse i resonnerende språkbruk.

    • Bergersen, Ove

      (2019)

      Organisering av situasjoner som legger til rette for barns resonnerende språkbruk .

    • Bergersen, Ove

      (2018)

      Barns resonnerende språkbruk som retorisk argumentasjon.

    • Bergersen, Ove

      (2018)

      Children’s reasoning by example in inferentional discourse .

    • Bergersen, Ove

      (2018)

      How to conceptualize children's rhetorical reasoning in inferential discourse?.

    • Bergersen, Ove

      (2018)

      Utforsk barnehagefellesskapene!.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 1.

      s.38-41.

    • Bergersen, Ove

      (2017)

      Transcribing and coding children’s rhetorical practice.

    • Bergersen, Ove

      (2017)

      Barns flerkulturelle steder.

    • Bergersen, Ove

      (2017)

      Barns flerkulturelle steder. Kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling.

    • Bergersen, Ove

      (2015)

      Rhetorical citizenship, an Aristotelian approach.

    • Bergersen, Ove

      (2015)

      Kindergartens and the civic art of rhetoric: Citizens, character and knowledge.

    • Bergersen, Ove

      (2014)

      Anne Hvenekilde-forleseningen i forbindelse med pristildelingen til Høgskolen i Hedmark.

    • Bergersen, Ove

      (2014)

      Barnehagens profesjonsfaglige praksiser på nett.

    • Bergersen, Ove

      (2014)

      Functions of talk about language learning in language learning as process and activity.

    • Bergersen, Ove

      (2013)

      Second Language Learning as an Art of Character.

    • Bergersen, Ove

      (2009)

      Diskurser om språklæring.

    • Bergersen, Ove

      (2009)

      Diskurser om språklæring.

    • Bergersen, Ove

      (2008)

      Diskurser om språklæring.

    • Bergersen, Ove

      (2008)

      Diskurser om språklæring.

    • Bergersen, Ove

      (2008)

      Diskurser om språklæring blant polske innvandrerfamilier i Norge.

    • Bergersen, Ove

      (2006)

      Polsk-norske formidlingsroller: Nomader i formidling av språk, kultur og kunnskap/kompetanse.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Bergersen, Ove

      (2018)

      Barnas hager.

      Barnas hager (nettverk) og Barnas hager på Ullandhaug

    • Bergersen, Ove

      (2016)

      barnssteder.no (database).

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway