Professor-idé ble innovasjon for industrien

For sju år siden ble professor Malcolm Kellands forskning til spin-off-bedriften Eco Inhibitors. I 2019 ble selskapet solgt til det ledende innovative kjemikalieselskapet Italmatch.

Malcolm Andrew Kelland
Professor Malcolm Kelland

Første gang publisert: 10.05.2019

– Det har vært en lang og lærerik prosess med mye hardt arbeid. Og det er godt å se at resultater helt fra bachelor- til ph.d- og post-dok-prosjekter har kommet til nytte, sier Kelland.

Malcolm Andrew Kellands karriere i kjemi startet i hjemlandet med studier ved Oxford University fra 1983 til 1990. Året etter flyttet han til Stavanger for å jobbe i Rogalandsforskning, forløperen til dagens forskningsinstitutt NORCE. Der ble han i ni år.

I 2001 ble Kelland ansatt som professor i uorganisk kjemi ved Universitetet i Stavanger. Han driver forskning og utvikling innenfor energi, miljø og samfunn, men er kanskje mest kjent for å finne opp miljøvennlige kjemikalier for oljeindustrien.

Miljøvennlig kjemi

Kelland har i flere år ledet forskningsmiljøet som jobbar med «» ved UiS. Forskningen hans retter seg særlig mot miljøvennlige kjemikalier, som brukes for å motvirke ising i rørene som frakter olje og gass.

Kjemikaliene som Kelland utvikler i sitt laboratorium er bedre for miljøet og de ansattes helse enn frostvæskene metanol og glykol, som før har vært vanlig i norsk oljeindustri.

Norges beste lab

Forskningen til Kelland dannet grunnlag for selskapet «Eco Inhibitors», som han var med på å etablere i 2011. Siden da har selskapet fått betydelig støtte fra næringen og fra offentlige finansieringsordninger og vokst seg større.

Gjennom tett samarbeid med næringslivet har han bygd opp landets beste laboratorium med toppmoderne utstyr for utvikling og testing av ulike produkter.

Salg av firma

Nå har NORCE Innovation sammen med de øvrige aksjonærene i Eco Inhibitors solgt selskapet til det ledende innovative kjemikalieselskapet Italmatch.

Salget er et godt eksempel på et vellykket kommersialiseringssamarbeid mellom NORCE Innovation, Prekubator TTO (nå Validé), Universitetet i Stavanger (UIS), ekstern investor (Wellwork Innovation) og oppfinner, professor Malcolm Kelland.

Mye støtte

­– Jeg vil takke alle som har vært med å utvikle disse nye kjemiprodukter på laben, alle oljeselskaper som har støttet arbeidet, Validè og teamet bak Eco Inhibitors, spesielt Shona Grant og Kjartan Melberg som har bidratt så mye i de siste årene for å sikre salget, sier Kelland.

Utviklingen av teknologien har også hatt stor nytte av den økonomiske og tekniske støtten til Equinor og Norske Deepwater-programmet. Eco Inhibitors er også takknemlige for den økonomiske støtten fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

Tekst: Ida Løkås og Leiv Gunnar Lie