Lene Vestad

førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-350
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • (2022)

      «Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.

      Universitetet i Stavanger.

    • (2022)

      Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på ungdomstrinnet.

      Universitetet i Stavanger.

    • (2022)

      Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon.

      Universitetet i Stavanger.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      The Role of Social and Emotional Competencies in Academic Efficacy Beliefs, Emotional Distress, and Academic Stress.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-8439-074-1.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari

      (2021)

      ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

      GAN forlag.

      ISBN 978-82-492-2133-2.

    • Leira, Eline Brandal

      (2018)

      Inkludering av barn med flerkulturell bakgrunn i barnehagen.

    • Johansen, Anne Marit

      (2018)

      Relasjonens betydning for de stille elevenes læring.

    • Tveitereid, Kirsti; Vestad, Lene; Sævik, Stine; Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Flyktningkompetent barnehage.

      Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

      ISBN 9788283720198.

    • Egeland, Wenche

      (2017)

      Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet.

      Universitetet i Stavanger.

    • Berge, Tove

      (2017)

      Barnehagelæreres læring på pedagogisk ledermøte.

      Universitetet i Stavanger.

    • Ølberg, Gry Marlen Soldal

      (2017)

      Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen - Erfaringer og tanker fra pedagogene.

      Universitetet i Stavanger.

  • Formidling
    • Vestad, Lene

      (2023)

      Læringsmiljø og læringsfremmende relasjoner.

      Skoleutviklingsarbeid;

      2023-01-02.

    • Vestad, Lene

      (2023)

      Helhetlig vurdering i videregående opplæring; et empirisk grunnlag.

      Dekomp;

      2023-01-13.

    • Vestad, Lene

      (2023)

      Move-P: Motivasjon og mestring i videregående opplæring.

      Forum for lokal kompetanseutvikling;

      2023-02-24.

    • Vestad, Lene

      (2023)

      Presentasjon for Kunnskapsdepartementet.

      Besøk av Kunnskapsdepartementet;

      2023-05-22.

    • Evertsen, Cecilie; Vestad, Lene; Øverland, Klara

      (2023)

      Tvinger vi fortsatt fisker til å klatre i trær?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2023)

      Har livsmestring plass i skolen?.

      Dagsavisen.

      ISSN 1503-2892.

    • Vestad, Lene

      (2023)

      Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.

      Arendalsuka;

      2023-08-15.

    • Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti

      (2023)

      Innspill til stortingsmelding om 5.-10. trinn.

      Samling hos Kunnskapsdepartementet;

      2023-08-31.

    • Vestad, Lene

      (2023)

      Helhetlig vurderingspraksis og elevvurdering i videregående opplæring.

      Fagdag Dekom;

      2023-09-29.

    • Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2023)

      MOVE-P. Et prosjekt om motivasjon og mestring i videregående opplæring..

      Forum for lokal kompetanseutvikling;

      2023-02-24.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

      (2023)

      Teaser til arrangementet: Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.

    • Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

      (2023)

      Innspill til arbeid med stortingsmelding om 5.-10. trinn.

      Innspillsseminar mellom Kunnskapsdepartementet og nasjonale sentre;

      2023-08-31.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

      (2023)

      Læringsmiljø som fremmer psykisk helse, motivasjon og tilstedeværelse?.

      Møte mellom Kunnskapsdepartementet og Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning;

      2023-05-22.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      Temaet lærende tankesett i ROBUST i Resilient.

      Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

      2022-01-10.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      Undervisning i Lærende tankesett, ROBUST, Resilient.

      Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

      2022-01-12 - 2022-01-13.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      MOVE-P Gjennomgang av motivasjonsfremmende strategier utviklet av skolen.

      Dekomp;

      2022-02-03.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      Presentasjon av prosjektarbeidet MOVE-P.

      Dekomp;

      2022-06-16.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

      (2022)

      MOVE-P: et pilotprosjekt om motivasjon og mestring i videregående skole.

      Samling for oppfølgingsansvarlige og sosialrådgivere;

      2022-09-29.

    • Vestad, Lene

      (2022)

      Deltakelse i paneldebatt om Sosial og emosjonell lærings betydning for samhandling og inkludering.

      Læringsmiljøkonferansen;

      2022-11-08.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Motivasjon i læringsmiljøet og implementering av rammeverket TARGET.

      DEKOMP;

      2021-01-05.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Changes in Social and Emotional Competencies and Academic Efficacy Beliefs Among Lower Secondary School Students.

      Society for Research on Child Development- Biennial meeting;

      2021-04-08.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Selvregulert læring, vurdering for læring og lærende tankesett.

      Presentasjon;

      2021-06-15.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Elevaktive motivasjonsfremmende strategier og deres relasjon til to av de tverrfaglige temaene i læreplanverket.

      Dekomp;

      2021-08-12.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Vurdering for læring og skolefaglig motivasjon.

      Dekomp;

      2021-11-03.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Temaet følelser i ROBUST.

      Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

      2021-11-22 - 2021-11-25.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      Innspilling filmer i Dekomp-MOVE-P.

      Dekomp;

      2021-10-01.

    • Vestad, Lene

      (2020)

      Motivasjon og mestring i skolen.

      Foredrag DEKOMP;

      2020-11-11.

    • Vestad, Lene

      (2018)

      Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i den flerkulturelle barnehagen.

      Fagsamling;

      2018-01-10.

    • Vestad, Lene

      (2018)

      Undervisning av lærere i ROBUST-piloten.

      Kursing av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST;

      2018-06-18 - .

    • Vestad, Lene

      (2018)

      Undervisning av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST-intervensjonen.

      Kurs;

      2018-12-07.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd - i et flerkulturelt perspektiv.

      Vi i Sola;

      2017-01-11.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Foreldrenes ansvar ved begynnende mobbeatferd.

      Foreldremøte;

      2017-04-27.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Tidlig identifisering av begynnende mobbeatferd i barnehagen.

      Fagdag;

      2017-08-14.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Sosial kompetanse hos barn og betydningen av den voksnes relasjonskompetanse.

      Foredrag;

      2017-10-05.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Tilrettelegging av læringsmiljøet for barn med flerkulturell bakgrunn.

      Foredrag;

      2017-10-04.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Ledelse av barn og unge med flerkulturell bakgrunn.

      Foredrag hos PPT i Stavnger kommune;

      2017-10-23.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Forebygging av mobbeatferd i barnehagen.

      Vi i Sola;

      2017-11-09.

    • Vestad, Lene

      (2017)

      Læringsmiljøet i barnehagen.

      Fylkessamling;

      2017-11-14.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Lomsdalen, Christian; Vestad, Lene

      (2022)

      Sosiale og emosjonelle kompetansers betydning for elever i skolen.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      En film om Følelser.

    • Vestad, Lene

      (2021)

      En oversikt over timene i Følelser.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway