Klara Øverland
Førsteamanuensis
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje
(2020)
School Staff’s Experiences and Coping Related to the Challenging Behaviour of Children with Smith-Magenis Syndrome in Schools: A Q Methodological Study
International Journal of Disability, Development and Education
ISSN 1034-912X.
Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere
(2020)
A system-based approach to expert assessment work - exploring experiences among professionals in the Norwegian Educational Psychological Service and schools
Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN 0031-3831.
Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn; Øverland, Klara
(2019)
Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen
Fagbokforlaget
s.97-124.
Øverland, Klara; Bru, Lars Edvin
(2016)
Angst
Universitetsforlaget
s.45-69.
Bru, Lars Edvin; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Øverland, Klara
(2016)
Introduksjon til boka psykisk helse i skolen
Universitetsforlaget
s.15-27.
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Bru, Lars Edvin; Øverland, Klara
(2016)
Psykisk helse i skolen krever lærere med engasjement og emosjonelt overskudd.
Universitetsforlaget
s.291-298.
Bru, Lars Edvin; Garvik, Margit; Øverland, Klara; Idsøe, Thormod
(2016)
Depresjon
Universitetsforlaget
s.70-92.
Roland, Pål; Øverland, Klara; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
(2016)
Alvorlige atferdsvansker - forskning og tiltak relatert til skolekonteksten
Universitetsforlaget
s.156-175.
Øverland, Klara; Størksen, Ingunn; Bru, Lars Edvin; Thorsen, Arlene Margaret Arstad
(2014)
Daycare Staff Emotions and Coping Related to Children of Divorce: A Q Methodological Study
Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN 0031-3831.
Volum 58.
Hefte 3.
s.361-384.
Øverland, Klara; Thorsen, Arlene Margaret Arstad; Størksen, Ingunn
(2012)
The beliefs of teachers and daycare staff regarding children of divorce: A Q methodological study
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
ISSN 0742-051X.
Volum 28.
Hefte 3.
s.312-323.
Øverland, Klara; Størksen, Ingunn; Thorsen, Arlene Margaret Arstad
(2012)
Daycare children of divorce and their helpers
International Journal of Early Childhood
ISSN 0020-7187.
Størksen, Ingunn; Thorsen, Arlene Margaret Arstad; Øverland, Klara; Brown, Steven R.
(2011)
Experiences of daycare chidlren of divorce
Early Child Development and Care
ISSN 0300-4430.
Øverland, Klara
(2010)
Barnehageansattes følelser og opplevelser i forbindelse med samlivsbrudd i barnehagen, studert ved hjelp av Q-metodologi. Q-metodologi: en velegnet måte å utforske subjektivitet
Tapir Akademisk Forlag
s.155-170.
Teige, Silje; Øverland, Klara
(2020)
Læreres erfaringer med tilrettelegging og tiltak for barn som har opplevd traumer i barneskolen
Østrådt, Ane; Øverland, Klara
(2020)
«Ansatte i ungdomsskolen sine erfaringer med elever som viser traumesymptomer»
Jensen, Erling Megaard; Øverland, Klara
(2020)
Hvilke erfaringer har lærere i spesialskole med sosial kompetanseutvikling hos elever som utøver eksternalisert atferd i 5-7. klasse?
Johnsen, Guro; Øverland, Klara
(2020)
Læreres erfaringer med elever som har opplevd traumer. En studie av læreres beskrivelser av sine erfaringer med tiltak i klasserommet, rettet mot elever som har opplevd traumer (1.-4. klasse).
Øverland, Klara; Nærland, Terje; Nag, Heidi Elisabeth
(2020)
Behavioral Phenotype of Smith-Magenis syndrome (SMS). Individual characteristics and parental and School staff's experiences
Universitetet i Stavanger
Frøyland, Anette; Øverland, Klara; Driveklepp, Håvar; Njærheim, Jan
(2019)
Erfaringssrapport Russ 2019. En kartlegging av forebyggende arbeid og erfaringer med russen i Sør-Vest pd 2019 blant politi- og skoleansatte i Rogaland
Bru, Lars Edvin; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Øverland, Klara
(2016)
Psykisk helse i skolen
Universitetsforlaget
Scott, Nicci Alexandra; Øverland, Klara
(2016)
Hva sier nyere forskning om effekten av skolebaserte kognitiv-atferdsterapeutiske intervensjoner på barn med angst?
Nedreaas, Kjersti; Øverland, Klara
(2016)
En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette i skolehverdagen
Øverland, Klara; Flokketveit, Camilla Espedal
(2014)
Elever med depresjon i videregående skole. En undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på depresjon, med fokus på identifisering av symptomer, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet
Agledahl, Terje; Garvik, Margit; Idsø, Ella Maria Cosmovic; Jahnsen, Hanne; Oterkiil, Tonje Constance; Øverland, Klara
(2014)
Kartlegging for PP-tjenesten. Materiell som PP-tjenesten kan ha nytte av å vite om, kjenne til og finne fram til i sitt samarbeid med skoler og barnehager om å utvikle gode læringsmiljø
Aga, Siri Lenes; Øverland, Klara
(2014)
En undersøkelse av læreres erfaringer med elever i ungdomsskolen som opplever angst
Øverland, Klara
(2013)
Children of divorce in daycare. Exploring subjective experiences among daycare staff and children using Q methodology
Hefte 181.
Øverland, Klara
(2021)
Traumer og Vonde hendelser i barndommen. Livsmestring for barn som har opplevd traumer. Hva kan barnehage og skole bidra med?
Øverland, Klara
(2021)
«Smittet av pandemien»? Psykisk helse og livsmestring i koronatiden. Utfordringer for barn og lærere
Øverland, Klara
(2020)
Vis med dine tanker og følelser, et digitalt verktøy
Paolo, Scarbocci Haaland; Øverland, Klara
(2020)
JEG VET. Prosess Evaluering av Barnehageansatte og Læreres erfaringer med det digitale verktøyet Jegvet.no. Etiske betraktninger i kommunikasjon med barn.
Øverland, Klara
(2020)
Vonde hendelser i barndommen: Hva innebærer det å leve med omsorgssvikt, psykisk syke foreldre, mobbing, vold og overgrep? Hvordan skape god livsmesting i barnehage og skole
Øverland, Klara
(2020)
Forskning på barn og unge: Depresjon og livsmestring i et systemperspektiv: Hvor bør forskningen rette fokus?
Øverland, Klara
(2020)
De engstelige barna i barnehage og skole. Identifisering og tiltak i barnas personlige og sosiale utvikling.
Løland, Leif Rune; Øverland, Klara
(2020)
Koronastengte skoler har vært en lettelse for elever som fikk en lang pause fra mobbing, men da kan det være ekstra hardt å gå på skolen igjen
Øverland, Klara
(2020)
Samlivsbrudd.Årsaker, konsekvenser og tiltak i barnehagen og skolen? Hvordan skal ansatte ivareta barna?
Øverland, Klara
(2020)
ANGST og Livsmestring i skolen hos barn og unge.
Øverland, Klara
(2020)
Vonde opplevelser: Livsmestring for barn som rammes av omsorgssvikt, og/eller lever med psykisk syke foreldre, mobbing vold og overgrep. Fungering i barnehagen og skolen
Øverland, Klara
(2020)
Depresjon, del 1: Livsmestring for barn og unge ved depresjon i skolen
Øverland, Klara; Midttveit, Ina
(2020)
Har du russ i huset til våren? En psykologspesialist og politiet har 15 råd til deg som er russeforelder.
Utdanningsnytt.no
Idsøe, Thormod; Øverland, Klara; Terje, Ogden
(2020)
Mestringskurs for ungdom (DU) gir en effekt i samsvar med Internasjonale tiltak som bygger på kognitiv terapi. Lavterskeltilbud for ungdom med depressive symptomer, er derfor nå tilgjengelig.
Øverland, Klara; Strand, Maria Gilje
(2020)
«Jeg vet» - nettressurs om vold, mobbing og overgrep Læringsmiljøsenteret logo En nettressurs skal gi barn informasjon om hva det vil si å bli utsatt for vold, mobbing, seksuelt misbruk og andre former for overgrep.
Øverland, Klara; Klingenberg, Thea
(2020)
Separasjonsangst med psykologspesialist Klara Øverland.Hva er separasjonsangst? Hvorfor får noen barn det mer enn andre? Og hvordan kan vi håndtere det?
Øverland, Klara
(2020)
Koronastengt gav mobbepause
Øverland, Klara; Frøyland, Anette
(2020)
Erfaringsrapport Russ 2019. Livsmestring og Psykisk helse i ungdomstiden.Skolen som forebyggende og mestrende arena, presentert av Sør-Vest Politidistrikt, Rogaland Fylkeskommune og Læringsmiljøsenteret ved UIS
Øverland, Klara; Aasland, Jarle
(2020)
Slik blir høstens skolehverdag – psykolog anbefaler å følge med på bekymrede barn og unge
Øverland, Klara
(2020)
Skap traumesensitive hjem. Barn og unge som har opplevd traumer og vanskelige livssituasjoner strever ekstra i disse tider.
Dagsavisen
ISSN 1503-2892.
Øverland, Klara
(2020)
Koronaviruset: Slik kan du jobbe med stressfølelsene dine Sliter du med overveldende tanker og følelser i denne situasjonen vi nå befinner oss i? Her er noen tips til hvordan du kan redusere tanker og tankefeller som kan bidra til angst og depresjon.
Aftenbladet
Øverland, Klara
(2020)
Ny videreutdanning i kognitiv atferdsterapi ved UiS Kognitiv atferdsterapi har de siste årene blitt en viktig tilnærming i behandling av barn og unge med ulike psykiske lidelser. Over to år skal 16 studenter gjennomføre den nye videreutdanningen ved UiS.
Øverland, Klara; Fredriksen, Annelise
(2020)
Utdannelse i Kognitiv atferdsterapi for barn og unge
Øverland, Klara; Børve, Trygve
(2020)
Jul for din glede! Pepper og oppskrifter for at høytiden skal virke. Råd i koronatiden.
Aftenbladet
Øverland, Klara
(2020)
Erfaringsrapport Russ 2019.Psykisk helse i ungdomstiden. Fysiske og psykiske utfordringer i skolen knyttet til russetiden
Øverland, Klara; Laugaland, Johan Mihle
(2020)
Nå handler det om å holde seg friske og gjøre det beste ut av det. Koronaviruset, og konsekvensene av at tusenvis er i karantene. Barnehagebarn og skolebarns følelsesmessige reaksjoner.
Øverland, Klara; Bruket, Samina
(2020)
VIS MEG; kortene som får frem barns stemme
Øverland, Klara; Løland, Leif Rune
(2020)
Heimeskule vart pustepause for barn som vart mobba Mobbeombodet fekk dagleg meldingar frå barn som vart utsette for mobbing. Så vart det heilt stille.
Øverland, Klara
(2020)
Russetiden og coronaviruset Kjære russ – et lite brev, mens du sitter hjemme Det er russetid og du har gledet deg til denne våren. Og så blir den avlyst! Du må feire på en annen måte, du må feire digitalt!
Dagbladet
ISSN 0805-3766.
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine
(2020)
Vismeg -dine tanker og følelser. Et samtaleverktøy for følelsesregulering. Foreldre og Lærerveieldning.
Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Øverland, Klara
(2020)
Nå er tiden inne for å gi barna våre mulighet for å bygge motstandsdyktighet.
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Øverland, Klara
(2020)
Den siste uken har vært en følelsesmessig berg-og-dalbane. Mange er urolige for situasjonen-barnehager og skoler stenges, og det oppleves som dramatisk. Hva kan jeg gjøre for å ha det bra i korona-"isolasjon", Hjelp jeg er hjemme med unger, mann og hund.
Dagbladet
ISSN 0805-3766.
Hefte 65.
Øverland, Klara; Byrkjedal, Liv Jorunn
(2020)
Livsmestring for SÅRBARE BARN i skolen. Hvem er de? Hvordan identifisere og tilrettelegge?
Lileng, tone; Øverland, Klara
(2020)
Skap traumesensitive hjem for sårbare barn Debatt: Barn og unge som har opplevd traumer og vanskelige livssituasjoner, strever ekstra når barnehage og skolerutiner faller bort.
Utdanningsnytt.no
Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Øverland, Klara
(2020)
Nå er tiden inne for å gi barna våre mulighet for å bygge motstandsdyktighet.
Øverland, Klara; Byrkjedal, Liv Jorunn
(2020)
Lærere kan oppdage seksuelt misbruk gjennom sosiale medier KRONIKK: Alle – og spesielt lærere som er i kontakt med barna hver dag – må være bevisst på at barn kan bli seksuelt misbrukt i hjemmet, og at pedofile kan utnytte krisesituasjonen.
Aftenbladet
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine
(2020)
Vismeg-dine tanker og følelser. Et samtaleverktøy for følelsesregulering.
Øverland, Klara
(2020)
Ungdom 17 år, «Ups and Downs» med Diabetes.Livsmestring med kronisk sykdom
Øverland, Klara
(2020)
Barns følelsesmessige reaksjoner etter å ha vært på flukt.
Øverland, Klara
(2020)
Livsmestring for ungdom med hjertevansker
Øverland, Klara
(2020)
Kognitiv atferds terapi med barn – arbeid med tanker og følelser i et utviklingspsykologisk perspektiv
Øverland, Klara
(2020)
Forelesning og Terapeutiske Rollespill i teams
Monsen, Rikke; Øverland, Klara
(2019)
Slik oppdager du om barnet ditt har alvorlig separasjonsangst-og hva du kan gjøre med det
Monrad-Krohn, Vilde Alette; Øverland, Klara
(2019)
Lille Maria så moren ta livet sitt – Nå gjør jeg det jeg alltid har hatt lyst til å gjøre, sa moren før hun døde. Først 24 år senere klarer Maria å fortelle om det
Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje
(2019)
Age Related Changes in Behavioural and Emotional Problems in Smith-Magenis Syndrome
Øverland, Klara
(2019)
Når traumene rammer. Mobbing i skole og barnehage.Tiltak og konsekvenser. Presentasjon av det digitale verktøyet «Jeg vet.no» til hjelp i forebygging av mobbing og i arbeidet for å skape traumesensitive barnehager og skoler
Øverland, Klara
(2019)
Veien til vold. Hva er vold? Hvordan utvikles vold? Hva kjennetegner utøverens tanker og følelser – SIP modellen, Hva er risiko og beskyttelsesfaktorer?
Øverland, Klara
(2019)
Social Perception Training som et ledd i traumeforståelsen
Øverland, Klara
(2019)
Vonde hendelser i barndommen.Traumesensitive barnehager og skoler - nødvendig for god livsmestring
Nag, Heidi Elisabeth; Nyhus, Livø; Øverland, Klara
(2019)
Can the use of picture cards help persons with intellectual disability express what they think about their own disorder?
Øverland, Klara
(2019)
Kan traumesensitive barnehager og skoler være til hjelp ved omsorgssvikt og psykisk psyke foreldre? Hvordan rammes barn av mobbing, vold og overgrep?
Vigre, Odd Bjarne; Øverland, Klara
(2019)
A study of upper secondary school teacher`s experiences with students` substance abuse
Øverland, Klara
(2019)
Akademisk skriving, tips og råd til fordypningsoppgave skrivning. Hvordan fullføre på nomert tid? Skrivekurs i KAT
Øverland, Klara
(2019)
The importance of traumasensitive schools for positive learning experiences
Øverland, Klara
(2019)
Hvem kan ikke med hånden på hjertet si at de ikke har tatt en drink eller to for mye på julebordet?
Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere
(2019)
System based expert assessment work in the Norwegian Educational Psychological Service
Øverland, Klara
(2019)
Følelsesregulering, en presentasjon av samtaleverktøy og forskning til hjelp i barnehage og skole
Øverland, Klara
(2019)
Erfaringsrapport russen 2019, psykisk helse i russetiden
Øverland, Klara
(2019)
Ungdom 17 år- Psykisk helse og livsmestring: «Ups and Downs» med Diabetes i hjem, skole og fritid
Øverland, Klara
(2019)
I hvilken grad er russetiden med å skape fysiske og psykiske utfordringer i skolen knyttet til russetiden?
Øverland, Klara
(2019)
Erfaringer med Russen i Rogaland Politidistrikt og Kongeparken
Øverland, Klara
(2019)
A presentation of the digital tool: I know, for daycare and schools. Developed by Bufdir/Salaby.
Kjos, Eirik; Øverland, Klara
(2019)
Ny rapport viser stigning i vold mot lærere og elever, spesielt for gutter i alderen 7-12 år og for elever som mottar spesialtiltak
Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier
(2019)
Omsorg for Traumatisert Barn. Reaksjoner i barnehagen og utvikling av samtaleverktøy for følelsesregulering ved hjelp av bilder og følelseshjulet
Strand, Maria Gilje; Øverland, Klara
(2019)
Slik oppdager du alvorlig separasjonsangst
Øverland, Klara
(2019)
Hvorfor slår barn? Lærere og elever blir angrepet. De finnes heldigvis noe som kan hjelpe sårbare barn, sier ekspert
Øverland, Klara; Anette, Frøyland
(2019)
Russ i hus.Fem råd til hvordan du snakker med dem
Øverland, Klara
(2019)
Livsmestring med utfordrende barn - tanker, følelser og atferd. Utviklingspsykologi, observasjon og henvisningsplikt ved bekymring. Barn i kulturskolen - tiltak i fellesskap!
Øverland, Klara; Hartvigsen, Gry
(2019)
Slik forstår du smårollingen din. Selv om babyen din ikke kan prate, så kommuniserer barnet med deg hele tiden. Her er signalene du kan være oppmerksom på
Øverland, Klara
(2019)
Caring for Traumatized Refugee Children. Experiences from a Norwegian Project.
Øverland, Klara
(2019)
Vonde opplevelser: Barn som rammes av omsorgssvikt, og/eller lever med psykisk syke foreldre, mobbing vold og overgrep. Hvordan kan barnehage og skole hjelpe?
Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje
(2018)
School staff’s experiences and coping related to challenging behaviour of children with Smith-Magenis Syndrome in schools. A Q-methodological study.
Munkvik, Cornelius; Øverland, Klara; Vigre, Odd Bjarne
(2018)
Ni av ti lærere på videregående skoler mangler kunnskap om narkotika – Det er et stort gap mellom forventninger samfunnet har og det som er en realitet for lærere på videregående skole, sier lektor Odd Bjarne Vigre.
Fintland, Ola; Øverland, Klara
(2018)
Julaften klokka 12 legger de fra seg mobilene Ingen skal sitte med nesa i en skjerm på julaften dette året. Familien Bruns har faktisk blitt enig med hele slekta om at juleferien skal ha lange, mobilfrie perioder.
Nilsen Einervoll, Ruth; Øverland, Klara
(2018)
Elevar skal lære livsmeistring – uvisst om lærarar har tid og kompetanse. Om to år skal livsmeistring inn i skulen. Allereie no er fagpersonar uroa for om lærarar er rusta til å undervise i psykisk helse og stress.
Tolfsen, Caroline; Øverland, Klara
(2018)
Vold og trusler skutt i været på Oslo-skole Elever ved Hersleb har truet eller brukt vold ni ganger i år. Ofre kan bli skolevegrere og voldlige elever kan ende opp i kriminelle miljøer, advarer ekspert.
Bjorland, Ingvill; Øverland, Klara
(2018)
Gjest om skolestart: Klara Øverland.600 Nye førsteklassinger.
Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn; Øverland, Klara
(2018)
Livsmestring for sårbare barn
Øverland, Klara
(2018)
Traumesensitive skoler. Traumer og aggresjon. Hvordan dempe stress og aggresjon i barns skolemiljø? Sosial Persepsjons Trening?
Øverland, Klara
(2018)
Barn på flukt. Små barns reaksjoner og barnehagens rolle
Øverland, Klara
(2018)
Tiltak som fremmer læring og gode relasjoner i skolen. Elever med atferdsvansker
Øverland, Klara
(2018)
Hva kan læreren gjøre for at barn får en god læring? Praktiske tiltak for å etablere relasjon. Elever med atferdsvansker.
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine
(2018)
Omsorg for Traumatisert Barn. Reaksjoner i barnehagen og utvikling av samtaleverktøy for følelsesregulering ved hjelp av bilder og følelseshjulet.
Øverland, Klara
(2018)
Samtaler med ungdom som kan vise aggresjon. Hvordan møter man ungdom med problemer?
Øverland, Klara
(2018)
De engstelige, stille barna.
Øverland, Klara
(2018)
Rusmisbruk i skolen, hva gjør vi? Forebygging og tiltak for et bedre skolemiljø
Øverland, Klara
(2018)
Samlivsbrudd i barnehagen og skolen. Reaksjoner og tiltak.
Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje
(2018)
School staff’s experience and coping related to challenging behaviour of children with Smith-Magenis Syndrome in schools.
Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje
(2018)
School Staff’s Experiences with Smith-Magenis syndrome in Schools –How Do They Handle challenging Behaviour and What Do They Need to manage their work? A Q-methodological study
Nilsen Einervoll, Ruth; Øverland, Klara
(2018)
Elevar skal lære livsmeistring.Uvisst om lærarar har tid og kompetanse
Fintland, Ola; Øverland, Klara
(2018)
«Du merker ikke selv hvor mye tid du bruker på mobilen, men de rundt deg merker det veldig godt»
Øverland, Klara
(2018)
Phd.kandidat Ida Bruheim Jensens 50% seminar, kommentarer til artikler, og Q metodologi.
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2018)
Barn på flukt. Små barns reaksjoner og barnehagens rolle
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine
(2018)
Barn og traumer.Små barns reaksjoner og barnehagens rolle.Vis meg dine tanker og følelser ved hjelp av bilder.
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine
(2018)
Barn og traumer. Små barn i barnehagen. Vis meg dine tanker og følelser ved hjelp av bilder.
Øverland, Klara
(2018)
Primærforebygging i skolen, hvilke programmer fungerer?
Øverland, Klara
(2018)
Elever med atferdsvansker har ofte emosjonelle vansker. Hva kjennetegner disse og hvordan skape god klasseledelse med slike utfordringer? Enkle metoder og teknikker?
Øverland, Klara
(2017)
Hjertevansker – hjerteløsninger? Stress og problemer som kan oppstå i ungdomstiden. Selvregulering av tanker og følelser – en vei til bedre fungering?
Øverland, Klara
(2017)
Stressede små. Tidlig barnehagestart. Schizofrenidagene 2017 KÅKÅ
Øverland, Klara
(2017)
Ungdomstid, sorg og gleder i hjem og skole – å leve med Epilepsi
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2017)
Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet). Hva gjør vi når barna blir triste eller redde i barnehagen (internaliserer)?
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecoq, Domnine
(2017)
Exploring young refugee children`s thoughts and emotions after having experienced trauma - listen to the children`s voices
Øverland, Klara
(2017)
Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet) I barnehagen. Traumer og tolleransevindu modellen.
Øverland, Klara
(2017)
Gruppemekanismer i ungdomsgrupper og gjenger. Sosiale medier en utfordring.
Øverland, Klara
(2017)
Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes
Øverland, Klara
(2017)
Lokale aktiviteter i Rogaland Lokallag, Norsk Psykologforening
Øverland, Klara
(2017)
A self-evaluation of health workers satisfaction with a two-year training program in Cognitiv Behavior Therapy, CBT, for children.KAT programmet,R-BUP Bergen
Øverland, Klara
(2017)
Stavangerskolene:En av fem jenter har skadet seg selv.
Øverland, Klara
(2017)
Rusmisbruk, symptomer og tiltak
Øverland, Klara
(2017)
Relasjonens betydning for læring. Læringssentrerte lærer og student relasjoner er effektive
Øverland, Klara
(2017)
Psykiske utfordringer I et PhD løp, "Ups and downs with your PhD"
Øverland, Klara
(2017)
Spiseforstyrrelser i skolen. Hva kan lærere bidra med?
Øverland, Klara
(2017)
Selvregulering hos barn som er utsatt for traumer
Øverland, Klara
(2017)
Depresjon hos barn og unge
Øverland, Klara
(2017)
50000 barn og unge lider:Slik ser du om barnet ditt blir mobbet.
Øverland, Klara; Hansgaard, Lotte
(2017)
Foreldreforedrag for foreldre til barn med ADHD. Symptomer, årsaker og behandling.
Øverland, Klara
(2017)
Samtaler med ungdom som kan vise aggresjon. Hvordan møter man ungdom med problemer? Hva med ungdom i Beaming miljøet?
Øverland, Klara
(2016)
Å bli utsatt for vold, krenkelse, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn
Bjåen, Bjørgulv K.; Øverland, Klara
(2016)
Mobbing rammer folkehelsa. Høy regning: Hadde man vært bevisst de alvorlige konsekvensene av mobbing, ville man ha reagert mye kjappere i forsøkene på å stoppe mobbingen
Øverland, Klara
(2016)
Ups and Downs med diabetes, ungdom 17 år. Inkludert gruppearbeid
Øverland, Klara
(2016)
Å vokse opp med psykisk syke foreldre. Barn som blir utsatt for omsorgssvikt, mobbing, overgrep og vold. Reaksjoner og konsekvenser.
Øverland, Klara
(2016)
Vonde hendelser i barndommen. Hvordan påvirker traumer barn og unge? Hva kan barnehagen/skolen gjøre?
Øverland, Klara; Basilier Vaage, Aina; Lecoq, Domnine Marie Claude Ma
(2016)
Caring for Traumatized Children (CTC)
Øverland, Klara
(2016)
Behandleres møte med psykisk psyke foreldre
Lecoq, Domnine; Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2016)
Caring for Traumatized Children (CTC). A traumasensitive approach in daycare
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2016)
Omsorg for Traumatiserte Barn i Barnehagen, studert ved hjelp av Q metodologi
Øverland, Klara
(2016)
Grønne tanker. Kognitive teknikker til hjelp for barn med emosjonelle vansker i skolen
Øverland, Klara
(2016)
Psykisk helse i skolen: Angst i skolen. Utredning og tiltak som kan hjelpe elever
Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier
(2016)
Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB) studien
Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara
(2016)
Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet). Bakgrunn og forskningsdesign
Øverland, Klara
(2016)
Hvordan kan lærere oppdage og hjelpe elever med angst? Tre til fem prosent av barn og unge har angst, men hvordan kan du som er lærer identifisere angstsymptomer og tilrettelegge skolehverdagen for elever med angst?
Øverland, Klara
(2016)
Omsorgssvikt, vold, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn. Pedagoger og ansatte i barnehager og skole har en viktig rolle i å oppdage dette og å hjelpe barna
Øverland, Klara
(2016)
ADHD, informasjon om selvregulering og samregulering i familien og på skolen. Medisinering og andre tiltak. Foreldrekurs.
Øverland, Klara
(2016)
Utfordringer i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv - tanker og følelser. Foredrag for foreldre med diabetes
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecoq, Domnine
(2016)
Caring for Traumatized Children in daycare (the OTB Project)
Øverland, Klara
(2016)
Psykisk helse i barnehagen og skolen må fortsatt prioriteres. Bidrag fra Rogaland Lokallag
Øverland, Klara
(2016)
Kognitive terapiteknikker til hjelp for elever med emosjonelle vansker, for lærere i skolen. Hjelp til selvregulering og samregulering i skolen
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2016)
Omsorg for traumatiserte barn. Traumesensitive barnehager - traumebevisst omsorg i barnehagen
Vigsnæs, Maria Knoph; Øverland, Klara
(2016)
Vedgår at for mange barn opplever mobbing.Statsminister Erna Solberg (H) signerte i dag ein ny partnerskapsavtale mot mobbing. Ho vedgår at dei ikkje har lukkast i å gje alle barn ein trygg oppvekst.
Øverland, Klara
(2016)
Grønne tanker. Innføring i kognitiv miljøterapi. Støtte til selvregulering og bedre livsfungering
Øverland, Klara
(2016)
Tenåringstid med kronisk sykdom - protester? Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes
Øverland, Klara
(2016)
"Grønne tanker" - glade barn, kan dette være til hjelp i skolen? En innføring i kognitive teknikker til hjelp i skolen med emosjonelle vansker
Øverland, Klara
(2016)
Rus i skolen. Hvilke tiltak kan være til hjelp?
Øverland, Klara
(2016)
Gruppepsykologi -på tide å gjenopprette gruppeterapiens status i behandling, gjennom Norsk Psykolog Forening sitt utdanningssystem. Innlegg fra Rogaland Psykologforening
Øverland, Klara
(2016)
Angst og depresjon i barnehage og skole
Øverland, Klara
(2016)
Samtaler når barn/unge viser emosjonelle problemer, som aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori ved og etter aggresjonsutbrudd
Øverland, Klara
(2016)
"Det beste for våre barn". Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag.Skolestart, familieliv, arbeids-ledighet, mobbing: Psykisk helse
Øverland, Klara
(2015)
Traumer. Når mor eller far er psykisk psyk, mobbing, overgrep, mishandling og omsorgssvikt.
Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara
(2015)
Omsorg for Traumatiserte Barn
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier
(2015)
Caring for Traumatized Children.
Øverland, Klara
(2015)
Ups and Downs med diabetes
Øverland, Klara
(2015)
Hva med den psykiske helsa og frigjøringen fra foreldrene? Ungdom med hjertefeil.
Øverland, Klara
(2015)
Hva er det med Matilde? Barn på deling-når konflikten mellom mor og far rammer de aller minste. Barns reaksjoner og barnehagens tiltak.
Handeland, Bodil; Kristensen, Lars Ole; Øverland, Klara
(2015)
PPT tjenesten. På tide å fremme den pedagogisk psykologiske rådgivingstjenesten i skolen
Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier
(2015)
Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB)
Øverland, Klara
(2015)
Hvordan arbeider barnehager med samlivsbrudd? Resultater fra forskning og introduksjon til veilederpakken: Et barn to hjem.
Øverland, Klara
(2015)
Barnehagebarn og samlivsbrudd Klara Øverland disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Stavanger 1. februar 2013. Øverland har undersøkt barnehageansattes erfaringer med barn og samlivsbrudd.
Øverland, Klara
(2015)
Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Systematisk arbeid med tilknytningsprosesser og tiltak, for å ivareta barns følelser og utvikling.
Øverland, Klara
(2015)
Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Hvordan ivareta små barns følelser, for å stimulere til en positiv utvikling?
Øverland, Klara
(2015)
Barn i to heimar - resultat frå Dr.graden
Øverland, Klara
(2015)
Hvordan reagerer små barn på samlivsbrudd i barnehagen? Reaksjoner og tiltak.
Øverland, Klara
(2015)
Inkludering i barnehage og SFO
Øverland, Klara
(2015)
Hjertesmerte? Stress og problemer som kan oppstå i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv? Tanker og følelser. Foredrag for ungdom med hjerteproblemer.
Øverland, Klara
(2015)
Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes. Foreldreforedrag for foreldre med barn med diabetes.
Øverland, Klara
(2014)
Mobbing setter fysiske og psykiske spor. Konsekvensene for barn som mobbes er langvarige, og endring tar tid
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
ISSN 0804-3116.
Øverland, Klara; Størksen, Ingunn
(2014)
Taust om samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2014)
Motatt Sandens kommunes Erverspris for doktorgraden: Barn og samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2014)
Barn og samlivsbrudd, Tilknytning og foreldres reaksjoner etter samlivsbrudd, samt barnehagens arbeid med barna
Øverland, Klara
(2014)
Små barn og samlivsbrudd. Barns reaksjoner og tiltak som kan være til hjelp i barnehagen
Øverland, Klara
(2014)
Presentasjon av Dr.graden: Barn og samlivsbrudd. Hva skal til for å ta en Dr.grad?
Øverland, Klara
(2014)
Kognitiv miljøterapi med ungdom i barnevernet. Samtaler når ungdom har vist aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori etter aggresjonsepisoder?
Øverland, Klara
(2014)
Kognitiv miljøterapi med ungdom- plassert på institusjon etter Lov om barnevernstjenester, §4.24, §4.25 og §4.26, alvorlig rus, vold eller kriminalitet
Øverland, Klara
(2014)
Når små barn blir ertet eller utestengt
skogedal, magnus nødland; Wirak, Stanley; Øverland, Klara
(2014)
Nyttårsmottakelse av ordføreren.
Jakobsen, Siw Ellen; Øverland, Klara; Størksen, Ingunn
(2014)
Taust om samlivsbrudd. Når mamma og pappa går fra hverandre, er barnehagen et trygt sted hvor rutiner og omsorg kan fortsette som normalt
Øverland, Klara
(2014)
Helsemessige konsekvenser av mobbing - barn rammes fysisk og psykisk
Øverland, Klara
(2014)
Utvikling av depresjon og suicidal atferd
Øverland, Klara
(2014)
Når barn tar sitt eget liv etter mobbing.Historier om unge mennesker som velger å ende livet sitt etter mobbing ryster, og mange føler med familie og klassekamerater. Ingen nærmiljø har råd til å miste barn
Øverland, Klara; Gudmestad, Borghild
(2014)
Vil letta barnehagekvardagen. Sandneskvinna klara Øverland (45) har med sitt forskningsarbeid vore med på å leggja grunnlaget for rettleiingsmaterialet som skal hjelpa barn i familiar med samlivsbrot til å få ein lettare kvardag.
Øverland, Klara; Bjåstad, Jon Fauskanger; Haugland, Bente Storm Mowatt; Stevenson, Greer
(2013)
An evaluation of health workers satisfaction with a two-year training program in Cognitive Behavior Therapy (CBT) for Children
Øverland, Klara
(2013)
Boka «Psykisk helse i skolen» brukes aktivt i grunnskolen. Mange lærere, og hele skoler, bruker boka «Psykisk helse i skolen» for å bedre forstå elevenes psykiske helse.
Øverland, Klara
(2013)
Doktorgrad disputas-meddelelse, Barnehagebarn og samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2013)
Arbeid i barnehagen studert ved hjelp av Q metodologi. Hva er viktig i barns oppvekst. Et tilknytningsteoretsik perspektiv
Øverland, Klara; Thorsen, Arlene Margaret Arstad
(2013)
Daycare children of divorce and their helpers.Exploring subjective experiences among daycare staff - how do they work with children and families of divorce?
Øverland, Klara
(2013)
Barnehagebarn og samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2013)
Q-sorting with young children.Experiences from a study of-five-year olds sorting pictures/images representing reactions related to parental divorce
Bjørnå, M.E, Tove; Øverland, Klara
(2013)
Slik opplever femåringen skilsmissen. Femåringer forteller at de har det fryktelig vanskelig når de føler ansvar for å trøste mor eller far etter samlivsbrudd
Landsend, Merete; Øverland, Klara
(2013)
Skilsmisse tøffere enn du tror. Barn klandrer seg selv, gjør det svakere på skolen, må trøste mor og far
Øverland, Klara
(2013)
Presentasjon av PhD studien: Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2013)
Hva er det med Thomas? Om samlivsbrudd og reaksjoner
Øverland, Klara
(2013)
Q metodologi i Bupa. Studie av subjektivitet
Øverland, Klara
(2013)
Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd.Barnehageansattes erfaringer og femåringers-reaksjoner
Øverland, Klara
(2013)
Hva er viktig i barns oppvekst? Digitale verktøy eller tilknytningsteoretisk perspektiv?
Wiese, Ingeborg; Øverland, Klara
(2013)
Små barn og samlivsbrudd. Hvordan opplever 4-5 åringer foreldrenes samlivsbrudd? Stort sett all forskning på området har dreid seg om større barn og ungdom. En ny doktor avhandling forsøker å avdekke femåringenes reaksjoner i barnehagen etter at mor og far har skilt lag
Øverland, Klara
(2013)
Vi er skilt. Hva med barna våre? Barn og unge som opplever samlivsbrudd. Hva viser forskningen om deres reaksjoner og hva kan foreldre gjøre?
Øverland, Klara; Færø, Marthe Kaasa
(2013)
Skilsmisse.Jeg må trøste mamma
Nilssen, Linn Helen; Øverland, Klara
(2012)
Små barn som biter fra seg. Når søte melketenner blir et angrepsvåpen, er det godt å vite at det finnes metoder som hjelper
Glade barn i barnehagen
Volum 1.
Hefte 7.
s.92-94.
Øverland, Klara
(2011)
Psykolog: - Virker som han tok på seg en annen rolle. Virker som om gjerningsmannen var emosjonelt distansert. http:www.aftenbladet.no/terror/-Virker-som-han-tok-p-seg-en-annen-rolle-2840382.html
Øverland, Klara
(2011)
Kampen-saken: Ingen enkel forklaring på Kampen-volden. Kampen-dødsfallet. Vold avler vold. Men det er bare en del av årsaken til at noen utvikler aggresivitet som får fatale følger
Øverland, Klara
(2011)
Barnehageansatte sine opplevelser av små barns reaksjoner ved samlivsbrudd
Øverland, Klara
(2011)
Angst og traumer i skolen. Hvordan kan lærere identifisere angstsymptomer og hva hjelper?
Øverland, Klara
(2010)
Q-methodology as a Tool for Agenda setting Innføring i Q-metodologi
Øverland, Klara
(2010)
Fra antihelt til superhelt. Hvordan kunne antikapitalisten Oliver Stone skape en rollefigur for all verdens økonomistudenter? Finansavisen
Øverland, Klara
(2010)
Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare? Ungdom som utøver vold og tortur
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Øverland, Klara
(2010)
Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare. Ungdom som utøver vold og tortur
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Øverland, Klara
(2010)
Krangler mye i ferien. Mange familier opplever at ferien ender i krangel og skuffelser Må følge bedre med barna. Psykolog Klara Øverland oppfordrer foreldrene til å være der for barna om sommeren
Øverland, Klara
(2010)
Risikovurderinger, av rus, vold og selvskading og planlegging av sikkerhet
Størksen, Ingunn; Øverland, Klara
(2009)
Vonde brudd Barn som lider når foreldrene flytter fra hverandre
Foreldre og barn
ISSN 0332-513X.
Volum 1.
Øverland, Klara
(2009)
Krigsbilder av barn i krig Paneldebatt om krigsbilder fra Gaza
Øverland, Klara
(2009)
Voldssituasjonen i Rogaland. Akutt familievold. Barn og unge som lever med vold
Øverland, Klara
(2009)
Selvskading. Forebygging og behandling i akuttinstitusjoner. Temadag om selvskading. "Blodet som renner" (oppdragstittel)
Øverland, Klara
(2009)
Krigsbilder kan gi psykiske reaksjoner. Psykolog reagerer på bilde fra Gaza
Øverland, Klara
(2009)
Barnehageansatte sine subjektive følelser i forbindelse med samlivsbrudd i barnehagen, studert ved hjelp av Q-metode
Øverland, Klara
(2001)
Det beste for våre barn. Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag? Skolestart, familieliv, arbeidsledighet, mobbing: Psykisk helse
Byrkjedal, Liv Jorunn; Øverland, Klara; Lunder, Mari Markussen; Grini, Nina; Tharaldsen, Kjersti Balle
(2020)
Oppfølging etter mobbing. Se filmen om Per, som trenger litt ekstra oppfølging på skolen selv om han ikke lenger blir mobbet.
Byrkjedal, Liv Jorunn; Øverland, Klara; Lunder, Mari Markussen; Grini, Nina
(2020)
Å ivareta de som har blitt utsatt for mobbing.
Øverland, Klara; Bruket, Samina
(2020)
Når ord ikke strekker til, kan barn få dele sin livsverden ved å peke, vise og sortere. Her er samtaleverktøyet med aktivitetskort som viser situasjoner barn kjenner seg igjen i.
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Skodansen
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Åsmund kroppen (lære språk)
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Lår Gå Tramp, Kroppen vår del 1
Vedholm, Fredrik Dahle; Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier
(2019)
"Dingle som en kringle". Dans, språk, bevegelse, lek og læring. Trening av eksekutive funksjoner
Øverland, Klara; lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Fem fingre på min hånd og Tommelsprett
Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Hele Kroppen
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Hofta - Kroppen vår del 2
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Intro og To føtter. Føttene mine er bunnen på meg
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Armene og Tramp
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Hodet er toppen
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Toppen av kroppen
Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Dingle som en kringle
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Armene og Sving-Sving
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe
(2019)
Åsmunds balettdans
Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle
(2019)
Hjernen og følelsene i kroppen. Følelsene sitter inni oss
Øverland, Klara
(2017)
Depresjon i skolen
Øverland, Klara
(2017)
Angst i skolen
Øverland, Klara
(2009)
Dok 09. Internasjonal Pressefotograf Konferanse. Paneldebatt. Publisering av krigsbilder av barn