Hopp til hovedinnhold

Klara Øverland

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
HG Q-357
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje

      (2020)

      School Staff’s Experiences and Coping Related to the Challenging Behaviour of Children with Smith-Magenis Syndrome in Schools: A Q Methodological Study

      International Journal of Disability, Development and Education

      ISSN 1034-912X.

      DOI: 10.1080/1034912X.2020.1780199

    • Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere

      (2020)

      A system-based approach to expert assessment work - exploring experiences among professionals in the Norwegian Educational Psychological Service and schools

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      DOI: 10.1080/00313831.2020.1754904

    • Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn; Øverland, Klara

      (2019)

      Elever som viser sterke emosjonelle reaksjoner på prestasjonskrav i skolen

      Fagbokforlaget

      s.97-124.

    • Bru, Lars Edvin; Garvik, Margit; Øverland, Klara; Idsøe, Thormod

      (2016)

      Depresjon

      Universitetsforlaget

      s.70-92.

    • Roland, Pål; Øverland, Klara; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn

      (2016)

      Alvorlige atferdsvansker - forskning og tiltak relatert til skolekonteksten

      Universitetsforlaget

      s.156-175.

    • Øverland, Klara; Bru, Lars Edvin

      (2016)

      Angst

      Universitetsforlaget

      s.45-69.

    • Bru, Lars Edvin; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Øverland, Klara

      (2016)

      Introduksjon til boka psykisk helse i skolen

      Universitetsforlaget

      s.15-27.

    • Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Bru, Lars Edvin; Øverland, Klara

      (2016)

      Psykisk helse i skolen krever lærere med engasjement og emosjonelt overskudd.

      Universitetsforlaget

      s.291-298.

    • Øverland, Klara; Størksen, Ingunn; Bru, Lars Edvin; Thorsen, Arlene Margaret Arstad

      (2014)

      Daycare Staff Emotions and Coping Related to Children of Divorce: A Q Methodological Study

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 58.

      Hefte 3.

      s.361-384.

      DOI: 10.1080/00313831.2012.732606

    • Øverland, Klara; Thorsen, Arlene Margaret Arstad; Størksen, Ingunn

      (2012)

      The beliefs of teachers and daycare staff regarding children of divorce: A Q methodological study

      Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies

      ISSN 0742-051X.

      Volum 28.

      Hefte 3.

      s.312-323.

      DOI: 10.1016/j.tate.2011.10.010

    • Øverland, Klara; Størksen, Ingunn; Thorsen, Arlene Margaret Arstad

      (2012)

      Daycare children of divorce and their helpers

      International Journal of Early Childhood

      ISSN 0020-7187.

      DOI: 10.1007/s13158-012-0065-y

    • Størksen, Ingunn; Thorsen, Arlene Margaret Arstad; Øverland, Klara; Brown, Steven R.

      (2011)

      Experiences of daycare chidlren of divorce

      Early Child Development and Care

      ISSN 0300-4430.

      DOI: 10.1080/03004430.2011.585238

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Barnehageansattes følelser og opplevelser i forbindelse med samlivsbrudd i barnehagen, studert ved hjelp av Q-metodologi. Q-metodologi: en velegnet måte å utforske subjektivitet

      Tapir Akademisk Forlag

      s.155-170.

  • Bøker og kapitler
    • Frøyland, Anette; Øverland, Klara; Driveklepp, Håvar; Njærheim, Jan

      (2019)

      Erfaringssrapport Russ 2019. En kartlegging av forebyggende arbeid og erfaringer med russen i Sør-Vest pd 2019 blant politi- og skoleansatte i Rogaland

    • Scott, Nicci Alexandra; Øverland, Klara

      (2016)

      Hva sier nyere forskning om effekten av skolebaserte kognitiv-atferdsterapeutiske intervensjoner på barn med angst?

    • Nedreaas, Kjersti; Øverland, Klara

      (2016)

      En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette i skolehverdagen

    • Bru, Lars Edvin; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Øverland, Klara

      (2016)

      Psykisk helse i skolen

      Universitetsforlaget

    • Agledahl, Terje; Garvik, Margit; Idsø, Ella Maria Cosmovic; Jahnsen, Hanne; Oterkiil, Tonje Constance; Øverland, Klara

      (2014)

      Kartlegging for PP-tjenesten. Materiell som PP-tjenesten kan ha nytte av å vite om, kjenne til og finne fram til i sitt samarbeid med skoler og barnehager om å utvikle gode læringsmiljø

    • Aga, Siri Lenes; Øverland, Klara

      (2014)

      En undersøkelse av læreres erfaringer med elever i ungdomsskolen som opplever angst

    • Øverland, Klara; Flokketveit, Camilla Espedal

      (2014)

      Elever med depresjon i videregående skole. En undersøkelse av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på depresjon, med fokus på identifisering av symptomer, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Children of divorce in daycare. Exploring subjective experiences among daycare staff and children using Q methodology

      Hefte 181.

  • Formidling
    • Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Øverland, Klara

      (2020)

      Nå er tiden inne for å gi barna våre mulighet for å bygge motstandsdyktighet.

    • Nag, Heidi Elisabeth; Nyhus, Livø; Øverland, Klara

      (2019)

      Can the use of picture cards help persons with intellectual disability express what they think about their own disorder?

    • Vigre, Odd Bjarne; Øverland, Klara

      (2019)

      A study of upper secondary school teacher`s experiences with students` substance abuse

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Akademisk skriving, tips og råd til fordypningsoppgave skrivning. Hvordan fullføre på nomert tid? Skrivekurs i KAT

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Hvem kan ikke med hånden på hjertet si at de ikke har tatt en drink eller to for mye på julebordet?

    • Strand, Maria Gilje; Øverland, Klara

      (2019)

      Slik oppdager du alvorlig separasjonsangst

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Erfaringsrapport russen 2019, psykisk helse i russetiden

    • Øverland, Klara

      (2019)

      I hvilken grad er russetiden med å skape fysiske og psykiske utfordringer i skolen knyttet til russetiden?

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Erfaringer med Russen i Rogaland Politidistrikt og Kongeparken

    • Øverland, Klara

      (2019)

      A presentation of the digital tool: I know, for daycare and schools. Developed by Bufdir/Salaby.

    • Kjos, Eirik; Øverland, Klara

      (2019)

      Ny rapport viser stigning i vold mot lærere og elever, spesielt for gutter i alderen 7-12 år og for elever som mottar spesialtiltak

    • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier

      (2019)

      Omsorg for Traumatisert Barn. Reaksjoner i barnehagen og utvikling av samtaleverktøy for følelsesregulering ved hjelp av bilder og følelseshjulet

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Veien til vold. Hva er vold? Hvordan utvikles vold? Hva kjennetegner utøverens tanker og følelser – SIP modellen, Hva er risiko og beskyttelsesfaktorer?

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Vonde hendelser i barndommen.Traumesensitive barnehager og skoler - nødvendig for god livsmestring

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Hvorfor slår barn? Lærere og elever blir angrepet. De finnes heldigvis noe som kan hjelpe sårbare barn, sier ekspert

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Kan traumesensitive barnehager og skoler være til hjelp ved omsorgssvikt og psykisk psyke foreldre? Hvordan rammes barn av mobbing, vold og overgrep?

    • Øverland, Klara; Anette, Frøyland

      (2019)

      Russ i hus.Fem råd til hvordan du snakker med dem

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Livsmestring med utfordrende barn - tanker, følelser og atferd. Utviklingspsykologi, observasjon og henvisningsplikt ved bekymring. Barn i kulturskolen - tiltak i fellesskap!

    • Øverland, Klara

      (2019)

      The importance of traumasensitive schools for positive learning experiences

    • Øverland, Klara; Hartvigsen, Gry

      (2019)

      Slik forstår du smårollingen din. Selv om babyen din ikke kan prate, så kommuniserer barnet med deg hele tiden. Her er signalene du kan være oppmerksom på

    • Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere

      (2019)

      System based expert assessment work in the Norwegian Educational Psychological Service

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Følelsesregulering, en presentasjon av samtaleverktøy og forskning til hjelp i barnehage og skole

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Caring for Traumatized Refugee Children. Experiences from a Norwegian Project.

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Ungdom 17 år- Psykisk helse og livsmestring: «Ups and Downs» med Diabetes i hjem, skole og fritid

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Vonde opplevelser: Barn som rammes av omsorgssvikt, og/eller lever med psykisk syke foreldre, mobbing vold og overgrep. Hvordan kan barnehage og skole hjelpe?

    • Monsen, Rikke; Øverland, Klara

      (2019)

      Slik oppdager du om barnet ditt har alvorlig separasjonsangst-og hva du kan gjøre med det

    • Monrad-Krohn, Vilde Alette; Øverland, Klara

      (2019)

      Lille Maria så moren ta livet sitt – Nå gjør jeg det jeg alltid har hatt lyst til å gjøre, sa moren før hun døde. Først 24 år senere klarer Maria å fortelle om det

    • Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje

      (2019)

      Age Related Changes in Behavioural and Emotional Problems in Smith-Magenis Syndrome

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Når traumene rammer. Mobbing i skole og barnehage.Tiltak og konsekvenser. Presentasjon av det digitale verktøyet «Jeg vet.no» til hjelp i forebygging av mobbing og i arbeidet for å skape traumesensitive barnehager og skoler

    • Øverland, Klara

      (2019)

      Social Perception Training som et ledd i traumeforståelsen

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Hva kan læreren gjøre for at barn får en god læring? Praktiske tiltak for å etablere relasjon. Elever med atferdsvansker.

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine

      (2018)

      Omsorg for Traumatisert Barn. Reaksjoner i barnehagen og utvikling av samtaleverktøy for følelsesregulering ved hjelp av bilder og følelseshjulet.

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Samtaler med ungdom som kan vise aggresjon. Hvordan møter man ungdom med problemer?

    • Øverland, Klara

      (2018)

      De engstelige, stille barna.

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Rusmisbruk i skolen, hva gjør vi? Forebygging og tiltak for et bedre skolemiljø

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Samlivsbrudd i barnehagen og skolen. Reaksjoner og tiltak.

    • Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje

      (2018)

      School staff’s experience and coping related to challenging behaviour of children with Smith-Magenis Syndrome in schools.

    • Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje

      (2018)

      School Staff’s Experiences with Smith-Magenis syndrome in Schools –How Do They Handle challenging Behaviour and What Do They Need to manage their work? A Q-methodological study

    • Nilsen Einervoll, Ruth; Øverland, Klara

      (2018)

      Elevar skal lære livsmeistring.Uvisst om lærarar har tid og kompetanse

    • Fintland, Ola; Øverland, Klara

      (2018)

      «Du merker ikke selv hvor mye tid du bruker på mobilen, men de rundt deg merker det veldig godt»

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Phd.kandidat Ida Bruheim Jensens 50% seminar, kommentarer til artikler, og Q metodologi.

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2018)

      Barn på flukt. Små barns reaksjoner og barnehagens rolle

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine

      (2018)

      Barn og traumer.Små barns reaksjoner og barnehagens rolle.Vis meg dine tanker og følelser ved hjelp av bilder.

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; lecock, Domnine

      (2018)

      Barn og traumer. Små barn i barnehagen. Vis meg dine tanker og følelser ved hjelp av bilder.

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Primærforebygging i skolen, hvilke programmer fungerer?

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Elever med atferdsvansker har ofte emosjonelle vansker. Hva kjennetegner disse og hvordan skape god klasseledelse med slike utfordringer? Enkle metoder og teknikker?

    • Nag, Heidi Elisabeth; Øverland, Klara; Nærland, Terje

      (2018)

      School staff’s experiences and coping related to challenging behaviour of children with Smith-Magenis Syndrome in schools. A Q-methodological study.

    • Munkvik, Cornelius; Øverland, Klara; Vigre, Odd Bjarne

      (2018)

      Ni av ti lærere på videregående skoler mangler kunnskap om narkotika – Det er et stort gap mellom forventninger samfunnet har og det som er en realitet for lærere på videregående skole, sier lektor Odd Bjarne Vigre.

    • Fintland, Ola; Øverland, Klara

      (2018)

      Julaften klokka 12 legger de fra seg mobilene Ingen skal sitte med nesa i en skjerm på julaften dette året. Familien Bruns har faktisk blitt enig med hele slekta om at juleferien skal ha lange, mobilfrie perioder.

    • Nilsen Einervoll, Ruth; Øverland, Klara

      (2018)

      Elevar skal lære livsmeistring – uvisst om lærarar har tid og kompetanse. Om to år skal livsmeistring inn i skulen. Allereie no er fagpersonar uroa for om lærarar er rusta til å undervise i psykisk helse og stress.

    • Tolfsen, Caroline; Øverland, Klara

      (2018)

      Vold og trusler skutt i været på Oslo-skole Elever ved Hersleb har truet eller brukt vold ni ganger i år. Ofre kan bli skolevegrere og voldlige elever kan ende opp i kriminelle miljøer, advarer ekspert.

    • Bjorland, Ingvill; Øverland, Klara

      (2018)

      Gjest om skolestart: Klara Øverland.600 Nye førsteklassinger.

    • Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn; Øverland, Klara

      (2018)

      Livsmestring for sårbare barn

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Traumesensitive skoler. Traumer og aggresjon. Hvordan dempe stress og aggresjon i barns skolemiljø? Sosial Persepsjons Trening?

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Barn på flukt. Små barns reaksjoner og barnehagens rolle

    • Øverland, Klara

      (2018)

      Tiltak som fremmer læring og gode relasjoner i skolen. Elever med atferdsvansker

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet) I barnehagen. Traumer og tolleransevindu modellen.

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Gruppemekanismer i ungdomsgrupper og gjenger. Sosiale medier en utfordring.

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Lokale aktiviteter i Rogaland Lokallag, Norsk Psykologforening

    • Øverland, Klara

      (2017)

      A self-evaluation of health workers satisfaction with a two-year training program in Cognitiv Behavior Therapy, CBT, for children.KAT programmet,R-BUP Bergen

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Stavangerskolene:En av fem jenter har skadet seg selv.

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Rusmisbruk, symptomer og tiltak

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Relasjonens betydning for læring. Læringssentrerte lærer og student relasjoner er effektive

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Psykiske utfordringer I et PhD løp, "Ups and downs with your PhD"

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Spiseforstyrrelser i skolen. Hva kan lærere bidra med?

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Selvregulering hos barn som er utsatt for traumer

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Depresjon hos barn og unge

    • Øverland, Klara

      (2017)

      50000 barn og unge lider:Slik ser du om barnet ditt blir mobbet.

    • Øverland, Klara; Hansgaard, Lotte

      (2017)

      Foreldreforedrag for foreldre til barn med ADHD. Symptomer, årsaker og behandling.

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Samtaler med ungdom som kan vise aggresjon. Hvordan møter man ungdom med problemer? Hva med ungdom i Beaming miljøet?

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Hjertevansker – hjerteløsninger? Stress og problemer som kan oppstå i ungdomstiden. Selvregulering av tanker og følelser – en vei til bedre fungering?

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Stressede små. Tidlig barnehagestart. Schizofrenidagene 2017 KÅKÅ

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Ungdomstid, sorg og gleder i hjem og skole – å leve med Epilepsi

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2017)

      Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet). Hva gjør vi når barna blir triste eller redde i barnehagen (internaliserer)?

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecoq, Domnine

      (2017)

      Exploring young refugee children`s thoughts and emotions after having experienced trauma - listen to the children`s voices

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Ups and Downs med diabetes, ungdom 17 år. Inkludert gruppearbeid

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Å vokse opp med psykisk syke foreldre. Barn som blir utsatt for omsorgssvikt, mobbing, overgrep og vold. Reaksjoner og konsekvenser.

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Vonde hendelser i barndommen. Hvordan påvirker traumer barn og unge? Hva kan barnehagen/skolen gjøre?

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Behandleres møte med psykisk psyke foreldre

    • Lecoq, Domnine; Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2016)

      Caring for Traumatized Children (CTC). A traumasensitive approach in daycare

    • Vigsnæs, Maria Knoph; Øverland, Klara

      (2016)

      Vedgår at for mange barn opplever mobbing.Statsminister Erna Solberg (H) signerte i dag ein ny partnerskapsavtale mot mobbing. Ho vedgår at dei ikkje har lukkast i å gje alle barn ein trygg oppvekst.

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Grønne tanker. Kognitive teknikker til hjelp for barn med emosjonelle vansker i skolen

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Psykisk helse i skolen: Angst i skolen. Utredning og tiltak som kan hjelpe elever

    • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier

      (2016)

      Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB) studien

    • Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara

      (2016)

      Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB prosjektet). Bakgrunn og forskningsdesign

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Hvordan kan lærere oppdage og hjelpe elever med angst? Tre til fem prosent av barn og unge har angst, men hvordan kan du som er lærer identifisere angstsymptomer og tilrettelegge skolehverdagen for elever med angst?

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Omsorgssvikt, vold, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn. Pedagoger og ansatte i barnehager og skole har en viktig rolle i å oppdage dette og å hjelpe barna

    • Øverland, Klara

      (2016)

      ADHD, informasjon om selvregulering og samregulering i familien og på skolen. Medisinering og andre tiltak. Foreldrekurs.

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecoq, Domnine

      (2016)

      Caring for Traumatized Children in daycare (the OTB Project)

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Utfordringer i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv - tanker og følelser. Foredrag for foreldre med diabetes

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Psykisk helse i barnehagen og skolen må fortsatt prioriteres. Bidrag fra Rogaland Lokallag

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Kognitive terapiteknikker til hjelp for elever med emosjonelle vansker, for lærere i skolen. Hjelp til selvregulering og samregulering i skolen

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2016)

      Omsorg for traumatiserte barn. Traumesensitive barnehager - traumebevisst omsorg i barnehagen

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Grønne tanker. Innføring i kognitiv miljøterapi. Støtte til selvregulering og bedre livsfungering

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Tenåringstid med kronisk sykdom - protester? Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes

    • Øverland, Klara

      (2016)

      "Grønne tanker" - glade barn, kan dette være til hjelp i skolen? En innføring i kognitive teknikker til hjelp i skolen med emosjonelle vansker

    • Øverland, Klara; Basilier Vaage, Aina; Lecoq, Domnine Marie Claude Ma

      (2016)

      Caring for Traumatized Children (CTC)

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Rus i skolen. Hvilke tiltak kan være til hjelp?

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Gruppepsykologi -på tide å gjenopprette gruppeterapiens status i behandling, gjennom Norsk Psykolog Forening sitt utdanningssystem. Innlegg fra Rogaland Psykologforening

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2016)

      Omsorg for Traumatiserte Barn i Barnehagen, studert ved hjelp av Q metodologi

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Angst og depresjon i barnehage og skole

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Samtaler når barn/unge viser emosjonelle problemer, som aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori ved og etter aggresjonsutbrudd

    • Øverland, Klara

      (2016)

      "Det beste for våre barn". Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag.Skolestart, familieliv, arbeids-ledighet, mobbing: Psykisk helse

    • Øverland, Klara

      (2016)

      Å bli utsatt for vold, krenkelse, seksuelt misbruk og krenkelser er skadelig for barn

    • Bjåen, Bjørgulv K.; Øverland, Klara

      (2016)

      Mobbing rammer folkehelsa. Høy regning: Hadde man vært bevisst de alvorlige konsekvensene av mobbing, ville man ha reagert mye kjappere i forsøkene på å stoppe mobbingen

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Hvordan reagerer små barn på samlivsbrudd i barnehagen? Reaksjoner og tiltak.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Inkludering i barnehage og SFO

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Hjertesmerte? Stress og problemer som kan oppstå i ungdomstiden. Hvordan regulere eget liv? Tanker og følelser. Foredrag for ungdom med hjerteproblemer.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Ungdomshjernen, grensesetting og selvregulering av diabetes. Foreldreforedrag for foreldre med barn med diabetes.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Traumer. Når mor eller far er psykisk psyk, mobbing, overgrep, mishandling og omsorgssvikt.

    • Vaage, Aina Basilier; Øverland, Klara

      (2015)

      Omsorg for Traumatiserte Barn

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier

      (2015)

      Caring for Traumatized Children.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Ups and Downs med diabetes

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Hva med den psykiske helsa og frigjøringen fra foreldrene? Ungdom med hjertefeil.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Hva er det med Matilde? Barn på deling-når konflikten mellom mor og far rammer de aller minste. Barns reaksjoner og barnehagens tiltak.

    • Handeland, Bodil; Kristensen, Lars Ole; Øverland, Klara

      (2015)

      PPT tjenesten. På tide å fremme den pedagogisk psykologiske rådgivingstjenesten i skolen

    • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier

      (2015)

      Omsorg for Traumatiserte Barn (OTB)

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Hvordan arbeider barnehager med samlivsbrudd? Resultater fra forskning og introduksjon til veilederpakken: Et barn to hjem.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Barn i to heimar - resultat frå Dr.graden

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Barnehagebarn og samlivsbrudd Klara Øverland disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Stavanger 1. februar 2013. Øverland har undersøkt barnehageansattes erfaringer med barn og samlivsbrudd.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Systematisk arbeid med tilknytningsprosesser og tiltak, for å ivareta barns følelser og utvikling.

    • Øverland, Klara

      (2015)

      Barnehagens arbeid med samlivsbrudd. Hvordan ivareta små barns følelser, for å stimulere til en positiv utvikling?

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Når små barn blir ertet eller utestengt

    • skogedal, magnus nødland; Wirak, Stanley; Øverland, Klara

      (2014)

      Nyttårsmottakelse av ordføreren.

    • Jakobsen, Siw Ellen; Øverland, Klara; Størksen, Ingunn

      (2014)

      Taust om samlivsbrudd. Når mamma og pappa går fra hverandre, er barnehagen et trygt sted hvor rutiner og omsorg kan fortsette som normalt

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Helsemessige konsekvenser av mobbing - barn rammes fysisk og psykisk

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Utvikling av depresjon og suicidal atferd

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Når barn tar sitt eget liv etter mobbing.Historier om unge mennesker som velger å ende livet sitt etter mobbing ryster, og mange føler med familie og klassekamerater. Ingen nærmiljø har råd til å miste barn

    • Øverland, Klara; Gudmestad, Borghild

      (2014)

      Vil letta barnehagekvardagen. Sandneskvinna klara Øverland (45) har med sitt forskningsarbeid vore med på å leggja grunnlaget for rettleiingsmaterialet som skal hjelpa barn i familiar med samlivsbrot til å få ein lettare kvardag.

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Mobbing setter fysiske og psykiske spor. Konsekvensene for barn som mobbes er langvarige, og endring tar tid

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)

      ISSN 0804-3116.

    • Øverland, Klara; Størksen, Ingunn

      (2014)

      Taust om samlivsbrudd

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Motatt Sandens kommunes Erverspris for doktorgraden: Barn og samlivsbrudd

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Barn og samlivsbrudd, Tilknytning og foreldres reaksjoner etter samlivsbrudd, samt barnehagens arbeid med barna

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Små barn og samlivsbrudd. Barns reaksjoner og tiltak som kan være til hjelp i barnehagen

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Presentasjon av Dr.graden: Barn og samlivsbrudd. Hva skal til for å ta en Dr.grad?

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Kognitiv miljøterapi med ungdom i barnevernet. Samtaler når ungdom har vist aggresjon. Hvordan føre en terapeutisk samtale basert på kognitiv teori etter aggresjonsepisoder?

    • Øverland, Klara

      (2014)

      Kognitiv miljøterapi med ungdom- plassert på institusjon etter Lov om barnevernstjenester, §4.24, §4.25 og §4.26, alvorlig rus, vold eller kriminalitet

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Barnehagebarn og samlivsbrudd

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Q-sorting with young children.Experiences from a study of-five-year olds sorting pictures/images representing reactions related to parental divorce

    • Bjørnå, M.E, Tove; Øverland, Klara

      (2013)

      Slik opplever femåringen skilsmissen. Femåringer forteller at de har det fryktelig vanskelig når de føler ansvar for å trøste mor eller far etter samlivsbrudd

    • Landsend, Merete; Øverland, Klara

      (2013)

      Skilsmisse tøffere enn du tror. Barn klandrer seg selv, gjør det svakere på skolen, må trøste mor og far

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Presentasjon av PhD studien: Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Hva er det med Thomas? Om samlivsbrudd og reaksjoner

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Q metodologi i Bupa. Studie av subjektivitet

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Barnehagens møte med barn og familier som har opplevd samlivsbrudd.Barnehageansattes erfaringer og femåringers-reaksjoner

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Hva er viktig i barns oppvekst? Digitale verktøy eller tilknytningsteoretisk perspektiv?

    • Wiese, Ingeborg; Øverland, Klara

      (2013)

      Små barn og samlivsbrudd. Hvordan opplever 4-5 åringer foreldrenes samlivsbrudd? Stort sett all forskning på området har dreid seg om større barn og ungdom. En ny doktor avhandling forsøker å avdekke femåringenes reaksjoner i barnehagen etter at mor og far har skilt lag

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Boka «Psykisk helse i skolen» brukes aktivt i grunnskolen. Mange lærere, og hele skoler, bruker boka «Psykisk helse i skolen» for å bedre forstå elevenes psykiske helse.

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Vi er skilt. Hva med barna våre? Barn og unge som opplever samlivsbrudd. Hva viser forskningen om deres reaksjoner og hva kan foreldre gjøre?

    • Øverland, Klara; Færø, Marthe Kaasa

      (2013)

      Skilsmisse.Jeg må trøste mamma

    • Øverland, Klara; Bjåstad, Jon Fauskanger; Haugland, Bente Storm Mowatt; Stevenson, Greer

      (2013)

      An evaluation of health workers satisfaction with a two-year training program in Cognitive Behavior Therapy (CBT) for Children

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Doktorgrad disputas-meddelelse, Barnehagebarn og samlivsbrudd

    • Øverland, Klara; Thorsen, Arlene Margaret Arstad

      (2013)

      Daycare children of divorce and their helpers.Exploring subjective experiences among daycare staff - how do they work with children and families of divorce?

    • Øverland, Klara

      (2013)

      Arbeid i barnehagen studert ved hjelp av Q metodologi. Hva er viktig i barns oppvekst. Et tilknytningsteoretsik perspektiv

    • Nilssen, Linn Helen; Øverland, Klara

      (2012)

      Små barn som biter fra seg. Når søte melketenner blir et angrepsvåpen, er det godt å vite at det finnes metoder som hjelper

      Glade barn i barnehagen

      Volum 1.

      Hefte 7.

      s.92-94.

    • Øverland, Klara

      (2011)

      Psykolog: - Virker som han tok på seg en annen rolle. Virker som om gjerningsmannen var emosjonelt distansert. http:www.aftenbladet.no/terror/-Virker-som-han-tok-p-seg-en-annen-rolle-2840382.html

    • Øverland, Klara

      (2011)

      Kampen-saken: Ingen enkel forklaring på Kampen-volden. Kampen-dødsfallet. Vold avler vold. Men det er bare en del av årsaken til at noen utvikler aggresivitet som får fatale følger

    • Øverland, Klara

      (2011)

      Barnehageansatte sine opplevelser av små barns reaksjoner ved samlivsbrudd

    • Øverland, Klara

      (2011)

      Angst og traumer i skolen. Hvordan kan lærere identifisere angstsymptomer og hva hjelper?

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare. Ungdom som utøver vold og tortur

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Krangler mye i ferien. Mange familier opplever at ferien ender i krangel og skuffelser Må følge bedre med barna. Psykolog Klara Øverland oppfordrer foreldrene til å være der for barna om sommeren

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Risikovurderinger, av rus, vold og selvskading og planlegging av sikkerhet

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Q-methodology as a Tool for Agenda setting Innføring i Q-metodologi

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Fra antihelt til superhelt. Hvordan kunne antikapitalisten Oliver Stone skape en rollefigur for all verdens økonomistudenter? Finansavisen

    • Øverland, Klara

      (2010)

      Hva kan få ungdom til å mishandle andre så sterkt at liv og helse kommer i fare? Ungdom som utøver vold og tortur

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Størksen, Ingunn; Øverland, Klara

      (2009)

      Vonde brudd Barn som lider når foreldrene flytter fra hverandre

      Foreldre og barn

      ISSN 0332-513X.

      Volum 1.

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Krigsbilder av barn i krig Paneldebatt om krigsbilder fra Gaza

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Voldssituasjonen i Rogaland. Akutt familievold. Barn og unge som lever med vold

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Selvskading. Forebygging og behandling i akuttinstitusjoner. Temadag om selvskading. "Blodet som renner" (oppdragstittel)

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Krigsbilder kan gi psykiske reaksjoner. Psykolog reagerer på bilde fra Gaza

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Barnehageansatte sine subjektive følelser i forbindelse med samlivsbrudd i barnehagen, studert ved hjelp av Q-metode

    • Øverland, Klara

      (2001)

      Det beste for våre barn. Hva kan jeg gjøre for at mitt barn får en god hverdag? Skolestart, familieliv, arbeidsledighet, mobbing: Psykisk helse

  • Kunstnerisk produksjon
    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Åsmund kroppen (lære språk)

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Lår Gå Tramp, Kroppen vår del 1

    • Øverland, Klara; lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Fem fingre på min hånd og Tommelsprett

    • Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Hele Kroppen

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Hofta - Kroppen vår del 2

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Intro og To føtter. Føttene mine er bunnen på meg

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Armene og Tramp

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Hodet er toppen

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Toppen av kroppen

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Dingle som en kringle

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Armene og Sving-Sving

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Åsmunds balettdans

    • Vedholm, Fredrik Dahle; Øverland, Klara; Lecoq, Domnine; Vaage, Aina Basilier

      (2019)

      "Dingle som en kringle". Dans, språk, bevegelse, lek og læring. Trening av eksekutive funksjoner

    • Øverland, Klara; Lecock, Domnine; Vaage, Aina Basilier; Vedholm, Fredrik Dahle

      (2019)

      Hjernen og følelsene i kroppen. Følelsene sitter inni oss

    • Øverland, Klara; Vaage, Aina Basilier; Lecock, Domnine; Vedholm, Fredrik Dahle; Hennie, Karin Moe

      (2019)

      Skodansen

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Depresjon i skolen

    • Øverland, Klara

      (2017)

      Angst i skolen

    • Øverland, Klara

      (2009)

      Dok 09. Internasjonal Pressefotograf Konferanse. Paneldebatt. Publisering av krigsbilder av barn

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway