Hildegunn Fandrem
Professor
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor
Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin
(2021)
Intentions to quit upper secondary education among first-generation immigrants and native Norwegians: The roles of loneliness and peer victimization
Social Psychology of Education
ISSN 1381-2890.
Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona Carla Silvia; Strohmeier, Dagmar; Stefanek, Elisabeth
(2021)
Migration and bullying
Wiley-Blackwell
Fandrem, Hildegunn; Oppedal, Brit; Idsøe, Thormod
(2020)
Reactive and proactive aggression among immigrant and non-immigrant early adolescents in Norway: The relations to emotional and conduct problems
Adolescent Psychiatry
ISSN 2210-6766.
Volum 10.
Hefte 3.
s.219-230.
Nergaard, Svein Erik; Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti
(2020)
Inclusion in multicultural classrooms in Norwegian schools : A resilience perspective
Springer Nature
s.205-225.
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; O'Higgins Norman, James; Roland, Erling Georg
(2019)
Teacher authority in long-lasting cases of bullying: A Qualitative study from Norway and Ireland
International Journal of Environmental Research and Public Health
ISSN 1661-7827.
Volum 16.
Hefte 7.
Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Sjursø, Ida Risanger
(2019)
Sosiale medier, digital mobbing og konsekvenser i skolen
Fagbokforlaget
s.147-167.
Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger
(2019)
Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?
Cappelen Damm Akademisk
s.206-228.
Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger
(2019)
Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?
Cappelen Damm Akademisk
s.187-210.
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2019)
"All the Time, Every Day, 24/7": A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-Term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland
International Journal of Bullying Prevention
ISSN 2523-3653.
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Barnehagen og skolen som viktige inkluderingsarenaer for nyankomne flyktningebarn
Universitetsforlaget
s.112-130.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Mobbing i et systemperspektiv
Fagbokforlaget
s.11-30.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål
(2018)
Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer
Fagbokforlaget
s.213-232.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2018)
"Vi ble noen masekopper - vi ble ikke trodd" : foreldres rolle i mobbesaker
Fagbokforlaget
s.117-137.
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Forstå og gjøre seg forstått : omsorg og tilrettelegging for barn med innvandrerbakgrunn
Fagbokforlaget
s.259-286.
Nergaard, Svein Erik; Fandrem, Hildegunn
(2018)
"Mye å holde orden på" : er skoleeier sitt ansvar bevisst i arbeidet med forebygging, avdekking og håndtering av mobbing?
Fagbokforlaget
s.49-70.
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2016)
Emotional Problems in Traditional and Cyber Victimization
Journal of School Violence
ISSN 1538-8220.
Volum 15.
Hefte 1.
s.114-131.
Vestad, Lene; Fandrem, Hildegunn
(2015)
Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 80.
Hefte 1.
s.45-56.
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Friendship during adolescence and Cultural variations
Elsevier
s.432-441.
Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Haus, Sigrud
(2015)
Dette er Sevgi, hun er tyrkisk, eller...?
Fagbokforlaget
s.135-156.
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Forstå og gjøre seg forstått: Omsorg og tilrettelegging for barn med innvandrerbakgrunn
Fagbokforlaget
s.269-293.
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta
(2014)
Peer groups and victimisation among native and immigrant adolescents inNorway
Routledge
s.48-60.
O'Moore, Mona; Cross, Donna; Valemaki, Maritta; Almeida, Ana; Berne, Sofia; Deboutte, Gie; Fandrem, Hildegunn; Olenik-Shemesh, Dorit; Heiman, Tali; Kurki, Marjo; Fulop, Marta; Sygkollitou, Efi; Stald, Gitte
(2013)
Guidelines to prevent cyberbullying: A cross-national review
Psychology Press
s.136-161.
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Oliver - en utålmodig rebell, eller?
Fagbokforlaget
s.55-66.
Stefanek, Elisabeth; Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Spiel, Christiane
(2012)
Depressive symptoms in native and immigrant adolescents: the role of critical life events and daily hassles
Anxiety, Stress, & Coping
ISSN 1061-5806.
Volum 25.
Hefte 2.
s.201-217.
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Stefanek, Elisabeth; Spiel, Christiane
(2012)
The goal to be accepted by friends as underlying function of overt aggressive behaviour in immigrant adolescents
Scandinavian Journal of Psychology
ISSN 0036-5564.
Volum 53.
Hefte 1.
s.80-88.
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta
(2012)
Peer groups and victimization among native and immigrant adolescents in Norway
Emotional and Behavioural Difficulties
ISSN 1363-2752.
Volum 17.
Hefte 3-4.
s.273-285.
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Methodological challenges in an immigrant study in Norway
Springer
s.67-77.
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Spiel, Christiane
(2012)
The need for peer acceptance and affiliation as underlying motive for aggressive behaviour and bullying others among immigrant youth living in Austria and Norway
Anales de Psicología
ISSN 0212-9728.
Volum 28.
Hefte 3.
s.695-704.
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine
(2011)
De utfordrende barna - et systemrettet prosjekt med fokus på tidlig innsats
Universitetsforlaget
s.125-146.
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Sosiale og emosjonelle utfordringer som følge av migrasjon
Universitetsforlaget
s.74-96.
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Mangfold og mestring i barnehage og skole : migrasjon som risikofaktor og ressurs
Cappelen Damm Høyskoleforlaget
Fandrem, Hildegunn
(2010)
The relation between aggression and bullying
s.7-14.
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Mental health among native and immigrant adolescents in Norway: the role of gender, age and urbanization
Nova Science Publishers, Inc.
Fandrem, Hildegunn; Ertesvåg, Sigrun K.; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling
(2010)
Bullying and affiliation: A study of peer groups in native and immigrant adolescents in Norway
European Journal of Developmental Psychology
ISSN 1740-5629.
Volum 7.
Hefte 4.
s.401-418.
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling
(2009)
Bullying and Victimization Among Native and Immigrant Adolescents in Norway The Role of Proactive and Reactive Aggressiveness
Journal of Early Adolescence
ISSN 0272-4316.
Volum 29.
Hefte 6.
s.898-923.
Fandrem, Hildegunn; Sam, David Lackland; Roland, Erling
(2009)
Depressive Symptoms Among Native and Immigrant Adolescents in Norway: The Role of Gender and Urbanization
Social Indicators Research
ISSN 0303-8300.
Volum 92.
Hefte 1.
s.91-109.
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine
(2007)
Erfaringer fra "De utfordrende barna" "Never too early..." (Loeber & Farrington, 1999)
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 72.
Hefte 4.
s.20-27.
Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling
(2002)
Strategier for lokalt utviklingsarbeid i Samtak
s.12-24.
Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling
(2002)
En plage opptrer sjelden alene
s.27-28.
Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn
(2002)
Systemrettet arbeid i Samtak
Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn
(1999)
Systemrettet arbeid i Samtak
s.1-11.
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Mangfold og mestring i barnehage og skole: migrasjon som risikofaktor og ressurs
Cappelen Damm Akademisk
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet
Fagbokforlaget
Tveitereid, Kirsti; Vestad, Lene; Sævik, Stine; Fandrem, Hildegunn
(2017)
Flyktningkompetent barnehage
Pedlex Norsk Skoleinformasjon
Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn; Sævik, Stine
(2017)
Flyktningkompetent skole
Pedlex Norsk Skoleinformasjon
Vestad, Lene; Fandrem, Hildegunn
(2013)
Forutsetninger for læring i førskolealder : Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos majoritetsspråklige og minoritetsspråklige førskolebarn
Fandrem, Hildegunn; Fuglestad, Otto Lauritz; Løge, Inger Kristine
(2013)
Et blikk framover
Fagbokforlaget
s.151-168.
Fandrem, Hildegunn; Fuglestad, Otto L.
(2013)
Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid
Fagbokforlaget
Fandrem, Hildegunn; Roland, Pål
(2013)
De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet
Fagbokforlaget
s.19-29.
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Dei utfordrande barna. Sluttrapport fra prosjektets 3. prosjektperiode 2010-2012
Välimäki, Maritta; Almeida, Anna; Cross, Donna J.; O'Moore, Mona; Berne, Sofia; Deboutte, Gie; Heiman, Tali; Olenik-Shemesh, Dorit; Fulop, Marta; Fandrem, Hildegunn; Stald, Gitte; Kurki, Marjo; Sygkollitou, Efi
(2012)
Guidelines for preventing cyber-bullying in the school environment: a review and recommendations
Westergård, Elsa; Fandrem, Hildegunn
(2011)
Samarbeid mellom hjem og skole
Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn; Godtfredsen, Marianne
(2011)
Jeg låner deg mitt øre
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Social and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds. A study of depressive symptoms and bullying
Fandrem, Hildegunn
(2000)
Godt skolemiljø. Et samarbeidsprosjekt mellom Lunner kommune og Senter for atferdsforskning
Fandrem, Hildegunn
(1996)
Møte mellom kulturer. Kommunikasjon i et ferdighetsperspektiv
Fandrem, Hildegunn
(2021)
Nettmobbing øker mest blant yngste
Fandrem, Hildegunn
(2021)
Flere unge blir mobbet på nett
Fandrem, Hildegunn
(2021)
Developing Social Relationships at School in the Context of Migration (Panel Presentation/Discussion)
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona Carla Silvia; Stefanek, Elisabeth
(2021)
School Bullying Related to Migration (Keynote)
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Inclusion in multicultural classrooms: Acculturation, resilience and resource perspectives
Fandrem, Hildegunn
(2020)
TRIBES - Transnational Collaboration on Bullying, Migration and Integration at School level
Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir
(2020)
Bullying and didactics: A discussion about the role of prejudice for learning environment in general and religious education in particular
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar
(2020)
Thematic Section Guest Editorial: 24th Workshop on Aggression: International Perspectives on Bullying, Segregation, and Inclusion
International Journal of Developmental Science
ISSN 2192-001X.
Volum Pre-press.
s.1-5.
DOI: 10.3233/DEV-200305
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Mangfold og inkludering i skolen som arena
Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger
(2020)
Ikke ta fra dem mobilen på skolen!
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Støen, Janne; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Fandrem, Hildegunn
(2020)
Hvem er de sårbare barna?
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Mobber digitalt
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Problemløsningssamtalen – prinsipper, gjennomføring og utfordringer
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Mangfold og mestring – innvandrerbakgrunn som risikofaktor og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge
Fandrem, Hildegunn
(2020)
Utfordringer og muligheter i arbeidet med ungdom og voksne med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2019)
How to tackle bullying and promote a safe and good school environment
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Kulturmøter som utfordring og ressurs- med fokus på mobbing/trakassering som utfordring
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Digital mobbing - hva er det og hva kan skolen gjøre for å forebygge og stoppe det?
Hancock, Charlotte H. H. ; Fandrem, Hildegunn
(2019)
Teachers experiences with promoting school belonging in culturally diverse upper secondary classrooms
Sjursø, Ida Risanger; Roland, Erling Georg; Fandrem, Hildegunn
(2019)
A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Inkludering av minoritetsspråklige elever i videregående skole – del 2
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Digital mobbing og nettvett - foreldres viktige rolle
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Bullying and learning environment among pupils - national strategies and programs in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2019)
A systemic approach towards the work with bullying cases –law/policy and parents as important systems
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Mangfold og mestring – innvandrerbakgrunn som risikofaktor og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge
Stefanek, Elisabeth; Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona C.S.
(2019)
How school bullying is related to migration. Findings from a systematic review
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Inkludering av minoritetsspråklige elever i videregående skole – del 1
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne
(2019)
Parent's involvement in bullying cases - the role of minority background
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Opplæringsloven kapittel 9A (ledelse av paneldebatt om temaet)
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona C.S.
(2019)
Approaches to address bullying related to migration: findings from a literature review
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn
(2019)
"Safe space" - is that the same as a good learning environment?
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Nettmobbing/digital mobbing - hva er det og hvordan forhindre det?
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Alltid nyheter - om digital mobbing
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Victim’s perceived social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland.
Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin
(2018)
Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relation
Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2018)
Teacher bullying - a literature review
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Stemmer i mobbesaker
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Flyktningekompetent barnehage
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Mangfold og mestring - innvandrerbakgrunn som risiko og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Digital mobbing - hva vet vi og hva gjør vi?
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Mobbing og andre krenkelser
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Hvordan legge til rette for livsmestring blant elever med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Inkludering og undervisning av flyktninger
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Flyktningers psykososiale utfordringer i møte med et nytt land
Fandrem, Hildegunn
(2018)
Digital mobbing og nettvett
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Kollektiv kamp mot nettmobbing
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing, hvordan skjer det, hvorfor og hvordan unngå det?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing - hva kan foreldre gjøre?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsspråklig bakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Nettvett og nettmobbing
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing i videregående skole
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Nettvett og nettmobbing med fokus på foreldres rolle
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing i ungdomskolen
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Voices in Bullying cases. A sosioecological approach towards the work with bullying.
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Hvordan ser vi at et barn er traumatisert?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Hvordan styrke innsatsen i barnehager og skoler for å bedre inkludering og hindre utenforskap?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Forebygging av traumer i barnehagen
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Bullying among children and youth. National strategies and programs in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Forskere informerer om flyktningebarns traumer
Fandrem, Hildegunn
(2017)
A systemic approach towards the work with bullying cases. Focusing especially on law/policy and parents as important systems
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Jenter mobber mer på nett enn ansikt til ansikt
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Barn og unges ulike strategier i møtet med det nye samfunnet. Hva bør lærere og andre gjøre for at de nyankomne elevene skal oppleve seg inkludert?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Er det greit å bruke begrepet fremmedkulturell?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Mobbing og vennerelasjoner blant barn og ungdom med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Barn og unge med innvandrerbakgrunn. Hvordan forstå hvem de er og viktige prinsipper for arbeid
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Barn og unge med migrasjonsbakgrunn. Hvordan forstå hvilken situasjon de er i og prinsipper for arbeid
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Klasseledelse og god start i arbeidet med mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Akkulturasjonsprosesser. Hva innebærer det av utfordringer?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Digital mobbing og foreldres rolle
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Hvordan oppføre seg på nett og hvorfor?
Fandrem, Hildegunn
(2017)
Psykososialt tilpasning blant barn og unge med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn; Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti
(2017)
Teacher's role in immigrant pupil's experiences of belonging in Norwegian schools
Nergaard, Svein Erik; Fandrem, Hildegunn
(2017)
School owners’ responsibilities, tasks and actions regarding work with bullying cases
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn
(2017)
Inclusion of Immigrants in Norwegian Schools: The Role of Introductory Classes, Belonging and Diversity
Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti
(2016)
Barn og unge med flyktningbakgrunn. 4 artikler til Læringsmiljøsenterets nettsider.
Læringsmiljøbloggen
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Digital mobbing - PPT's rolle
Fandrem, Hildegunn; Larsen, Kjersti Botnan
(2016)
Elevens rett til et godt skolemiljø
Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti
(2016)
Barn med flyktningbakgrunn. Hvorfor må barnehager og skoler vite noe om flyktninger?
Laringsmiljosenteret.uis.no
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Psykososial tilpasning blant barn og unge med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti
(2016)
Barn med flyktningbakgrunn.Praktiske metoder.
Laringsmiljosenteret.uis.no
DOI: laringsmiljosenteret.uis.no/inkludering/barn-med-flyktningebakgrunn/praktiske-metoder/?s=18660
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mobbing og vennerelasjoner blant elever med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mobbing og digital mobbing
Fandrem, Hildegunn; Larsen, Kjersti Botnan
(2016)
Handlingssløyfa: Avdekking, håndtering og oppfølging av digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mobbing blant barn og unge
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Avdekking, stopping og forebygging av mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2016)
De skrev at jeg var stygg og ikke fortjente å leve
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Kva veit vi om digital mobbing?
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mangfold og mestring: Migrasjon som risikofaktor og ressurs (1)
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Hvordan stoppe nettmobbing?
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Bullying and psychosocial problems among children and youth: Programs and national strategies in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Immigrant pupils, bullying and affiliation
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Elever med innvandrerbakgrunn- hvordan forstå dem og prinsipper for lærerens arbeid
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Derfor er skolen og barnehagen viktige arenaer for innvandrere
Dagbladet
ISSN 0805-3766.
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Hvordan legge til rette for at også de flerspråklige elevene føler seg sett og verdsatt
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Noen mobber andre. Hvorfor? Her er mobbernes historier
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Barn med flyktningbakgrunn.Traumer og posttraumatisk stressyndrom.
Laringsmiljosenteret.uis.no
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Jeg tror Selma blir mobbet digitalt!
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mangfold og mestring: Migrasjon som risikofaktor og ressurs (2)
Liu, Dian; Fandrem, Hildegunn
(2016)
Bullying, victimization and anti-isolation among rural undergraduates in Chinese elite universities
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Minoritetsspråklige elever
Fandrem, Hildegunn
(2016)
"Anderledeshet" gjør en mer utsatt
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Digital mobbing - foreldres rolle
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Inkludering av barn og unge med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Tilhørighet og læring for minoritetsspråklige elever og viktige prinsipper for arbeidet i skolen
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Tilhørighet og læring for minoritetsspråklige elever og prinsipper for lærerens arbeid
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Flyktningebarn og ungdom - hvem er de?
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne
(2016)
Minority parents involvement in bullying cases
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Psykologisk og sosiokulturell tilpasning blant ungdom med innvandrerbakgrunn – hvordan fremme mestring og tilhørighet for disse elevene?
Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn
(2016)
C from Norwegian research
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Interseksjonalitet og akkulturasjon
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Sju tegn på nettmobbing
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Identitetsbasert mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Psykososialt arbeid med barn og unge med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Flerkulturell pedagogikk
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Umulig å være på alle arenaer
Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn
(2016)
Barn med Flyktningbakgrunn. Forberedelse i fellesskap
Laringsmiljosenteret.uis.no
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Psykososialt arbeid blant barn og unge med innvandrerbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Mobbing - forebygge, avdekke og håndtere - med særlig vekt på digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2016)
Barn i akkulturasjonsprosesser - konsekvenser for pedagogen
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn
(2015)
Hvor mange liv må gå tapt?
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2015)
12 av 13 skoler har nesten fjernet mobbingen gjennom Læringsmiljøprosjektet
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Mobbing - identifisering og avdekking
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Mobbing - hva virker?
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Hvorfor mobber Onur?
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Utfordringer som minoritetsspråklige elever møter i skolen
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Mobbing - avdekking,stopping og forebygging
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Universitetet i Stavanger
s.18-19.
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Klasseledelse og God start
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Mobbing skal avdekkes og stoppes
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing - hva er det og hvordan forebygge?
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing - hva er det og hva kan læreren gjøre?
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Jeg tror Selma blir mobbet digitalt!
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing - hva er det og hva kan foreldre gjøre?
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2015)
Parents' role in bullying cases
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing - hva er det og hvordan kan det forebygges og stoppes
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Behaviour problems among children and youth - programs and strategies in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2015)
"Jeg tror Selma blir mobbet digital!" - hva er digital mobbing og hva kan læreren gjøre for å forebygge.
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Immigrants in Norway - policy, attitudes and adaptation
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Preventing and tackling school bullying with Restorative Practices
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Barn i utfordringer. Implementering av endringsprosesser og systemrettede tiltak
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Sevgi
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Barn og elever i akkulturasjonsprosesser: Konsekvenser for læreren/pedagogen
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn
(2015)
Psychosicial adaptation in the context of migration
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Nettmobbing kan gi angst
Fandrem, Hildegunn
(2015)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Barn i Utfordringer - et praksisretta prosjekt
Vestad, Lene; Fandrem, Hildegunn
(2014)
Forutsetninger for læring i førskolealder. Selvregulering, språk og relasjon til pedagog hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Barn i utfordringer. Systemtiltak og tidlig innsats i pedagogisk arbeid
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2014)
Possible emotional consequenses for traditional and cyber victimization
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Hva bør gjøres for å forebygge og håndtere digital mobbing av barn og ungdom - hva sier forskning?
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Digital mobbing - hva er det og hvordan kan det forebygges?
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Mobbing - hva er det, og hvordan forebygge og intervenere?
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Digital mobbing - hva er det og retningslinjer for å forebygge og håndtere
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Mobbing og digital mobbing - definisjoner, konsekvenser og retningslinjer for å forebygge og håndtere
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Migrasjon som risikofaktor og ressurs 2
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Organisasjonslæring og systemretta arbeid
Fandrem, Hildegunn; Yanagida, Takuya; Strohmeier, Dagmar
(2014)
Bullying groups and their victims in ethnically diverse classes: The role of ethnicity and popularity
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Migrasjon som risikofaktor og ressurs 1
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Barn og ungdom med minoritetsbakgrunn og implikasjoner for psykososial praksis
Fandrem, Hildegunn
(2014)
Forebygging av digital mobbing gjennom arbeid med jevnaldrende
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn
(2013)
Fokus på forebygging av digital mobbing i Europa – jevnaldrenes betydning
Respektnettet
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Samarbeid med minoritetspråklige foreldre
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Flyktningers møte med en ny kultur
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Ny i Norge. Sosiale og psykologiske utfordringer i møte med en ny kultur
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Sosiale og emosjonelle vansker i et migrasjonsperspektiv
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Mobbing - forståelse, avdekking og tiltak
Fandrem, Hildegunn
(2013)
De utfordrende barna eller barn i utfordringer?
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Mobbing med fokus på digital mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2013)
Understanding the associations between ethnic discrimination, acculturation, psychological health and school adjustment among immigrant youth
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Hvorfor mobber Onur? Utagerende minoritetsspråklige elever - forståelse og tiltak
Størksen, Ingunn; Fandrem, Hildegunn
(2012)
Ani Banani lokker fram svar
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Innvandrere blir mobbet mer
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Mobbing blant innvandrere
Respektnettet
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2012)
Traditional versus cyber - vitimization and emotional problems
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Psykologiske og sosiale utfordringer i møte med en ny kultur
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Bullying among immigrants: Tips for Prevention
Education.com
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Psykologiske og sosiale utfordringer i møte med en ny kultur
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Flerkulturell pedagogikk - migrasjon som risikofaltor og ressurs
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Barnehagens og skolens møte med mangfold - migrasjon som risikofaktor og ressurs
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Ungdommer med innvandrerbakgrunn og psykososiale utfordringer - forståelse og tiltak
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Acculturation and adaptation of immigrant youth
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Hva påvirker flyktningers tilpasning?
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Hvorfor er Onur deprimert? Innagerende minoritetsspråklige elever - forståelse og tiltak
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Innvnadrerungdom blir mer mobbet enn norsk ungdom
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta
(2012)
Victimization, depressive symptoms and peer groups in multicultural schools in Norway
Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn
(2012)
Bullying and Victimization as a Threat to Dignity: The Case of Immigrant Youth
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Unge innvandrere mobbes mer
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Behaviour challenges with immigrant youth
Fandrem, Hildegunn
(2012)
Innvandrere og mobbing
Størksen, Ingunn; Fandrem, Hildegunn
(2011)
Barn med minoritetsbakgrunn
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Studium i hvordan du mestrer mangfold
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Hvordan lage prosjektplan?
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Arbeid med minoritetsbarn - migrasjon som risikofaktor og ressurs
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Migrasjon relatert til veilederrollen
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Systemperspektivet relatert til veilederrollen
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Innføring i en veiledningsmodell
Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn
(2011)
Immigrant children's adaptation before and after transition from an introduction institution to a local school
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Mobbing og annen problematferd blant minoritetsbarn og ungdommer
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta
(2011)
Peer groups and victimization among native and immigrant adolescents in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Arbeid med minoritetsbarn i barnehagen med fokus på det psykososiale
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Psychological and sociocultiral adaptation in immigrant youth: The role of individual, school and family related factors
Fandrem, Hildegunn; Idsøe, Thormod; Oppedal, Brit
(2011)
Reactive and proactive Aggressiveness Among Immigrant and native Preadolescents: The relation to Emotional and Conduct problems
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Migrasjon og Mangfold som ressurs
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Barn og unge med minoritetsbakgrunn og implikasjoner for psykososial praksis
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Utfordringer i forhold til migrasjon
Fandrem, Hildegunn
(2011)
Ser roten til mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2010)
The relation between aggression and bullying
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Kultur, identitet og tilpasning A
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Methodological Challenges in an Immigrant Study in Norway Peer Relations in Immigrant Adolescents: Methodological Challenges and Key Findings
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Kultur, identitet og tilpasning C
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Barnehagens og skolens evne til å kompensere for sårbarhet som følge av kulturell ulikhet
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Kultur, identitet og tilpasning B
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Migrasjon som risikofaktor og ressurs
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Arbeid med minoritetsbarn i barnehagen - med fokus på det psykososiale
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Utfordringer og muligheter i samarbeid med minoritetsspråklie foreldre
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Innvandrere og mobbing - hva sier nasjonal og internasjonal forksning?
Fandrem, Hildegunn
(2010)
Hjem-barnehage/skole samarbeid med fokus på minoritetsspråklige forledre
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine
(2009)
Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna"
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 9.
s.4-15.
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Hvorfor mobber Jarek fra Polen og hvorfor mobber Eirik fra Norge?
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Innvandrere og mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Psychological and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds: A study of depressive symptoms in Norway
?
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Mobbing blant innvandrerungdom og samarbeid med minoritetsspråklige foreldre
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Innvandrerungdoms jevnalder-relasjoner
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Mobbing og tilhørighet
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Møte mellom kulturer - med fokus på sosiale og emosjonelle utfordringer. Flerkulturelt arbeidsmiljø i hjemmebaserte tjenester
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Innvandrerungdom, mobbing og tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Psychological and social adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds. A study og depressive symptoms and bullying
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Mobbing i innvandrermiljø
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Bullying and affiliation A study of peer groups in native and immigrant adolescents in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Social Processes and Adaptation of Immigrant Youths in Europe Symposium Discussion
Spiel, Christiane; Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Stefanek, Elisabeth
(2009)
Acceptance by friends as underlying function of aggressive behaviour in immigrant adolescents
Fandrem, Hildegunn
(2009)
Mobber for å høre til
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Mobbing og gruppetilhørighet på Hauketo skole Presentasjon basert på resultater fra undersøkelsen foretatt våren 2007
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Bullying and Peer Relationships in a Multicultural School in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Urbane innvandrergutter sliter
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Hvorfor mobber Ramesh og hvorfor mobber Marius?
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Innvandrerungdom og gruppetilhørighet Resultater fra doktorgradsarbeidet: Psykologisk og sosiokulturell tilpasning hos innvandrerungdom. En studie av depressive symptomer og mobbing
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Sliter mest
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Babel
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Flerkulturell Tematikk
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Kultur, majoritet, minoritet
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Kvifor mobber Ramesh frå Tyrkia klassekameratane sine, og kvifor gjer Marius det?
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Innvandrerungdommer, mobbing og vennerelasjoner Sosiale og emosjonelle vansker hos minoritetsspråklige elever, med fokus på relasjoner til medelever
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Social and Emotional Problems and peer-Relations among Immigrant Adolescents in Norway
Fandrem, Hildegunn
(2007)
De minoritetsspråklige barna - en ekstra utfordring?
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling
(2007)
Immigrant Boys in Norway and Peer-Relations- Integration or Separation?
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Mobber for å få venner
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Inkludering av minoritetsspråklige elever
Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling
(2007)
Bullying and Victimization among Norwegian and Immigrant Adolescents in Norway: The role of Proactive and Reactive Aggressiveness
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Innvandrerungdommer, mobbing og vennerelasjoner
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Mobbar for å få høyre til
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Mobber for å bli populær Innvandrergutter i Norge mobber for å få seg venner, viser ny forskning
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Systemfokus også på de små
?
Hefte 2.
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Innvandrerguttermobber for tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Norgesglasset
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Mobbing, aggressivitet og vennskap blant innvandrerungdom
Fandrem, Hildegunn
(2007)
Mobber for å føle tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2006)
Prinsipper for arbeid blant minoriteter
Fandrem, Hildegunn
(2006)
Kultur, majoritet, minoritet
Fandrem, Hildegunn
(2006)
Sosiale og emosjonelle vansker hos ungdom med flerkulturell tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2006)
Sosiale og emosjonelle vansker hos ungdom med flerkulturell tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Prinsipper i arbeid med minoritetsspråklige elever
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Kollegaveiledningsmodell som arbeidsredskap i prosjektet "Dei utfordrande barna"
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Prosjektledelse og arbeidet med prosjektplan i "Dei utfordrande barna"
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Antisosial atferd hos ungdom med flerkulturell tilhørighet
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Norwegians and Minority Adolescents in Norway - Differences in Antisocial Behaviour
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Bullying among Norwegians and minority adolecents in Norway: The role of culture
Fandrem, Hildegunn
(2005)
Prinsipper for arbeid blant minoriteter
Fandrem, Hildegunn
(2004)
Depressive symptoms among Norwegians and minority adolescents in Norway: The role of culture
Fandrem, Hildegunn
(2004)
Identitet og etnisitet, majoritet/minoritet
Fandrem, Hildegunn; Veland, Jarmund
(2003)
Hva er det som gjør at noen barn klarer seg idag?
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Roland, Erling; Fandrem, Hildegunn
(2003)
Sosiale og emosjonelle vansker hos unge i ungdomskole/videregående skole - Funderinger over hva som er særpreget ved dagens oppvekstvilkår
Fandrem, Hildegunn
(2003)
Nordnorsk atferdsforum - fra møteforum til e-konferanse
Fandrem, Hildegunn; Lund, Øystein
(2002)
Atferdsforum - bruk av IKT i læring/samarbeid
Fandrem, Hildegunn
(2002)
Det flerkulturelle klasserommet
Bjørnsen, Gaute; Fandrem, Hildegunn; Midthassel, Unni Vere
(2001)
Skolenes ressursteam
Norsk Skoleblad
ISSN 0029-2117.
Hefte 5.
s.23-23.
Fandrem, Hildegunn
(2001)
Lokalt utviklingsarbeid med vekt på systemperspektivet og systemrettet arbeid
Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling
(2000)
Strategier for lokalt utviklingsarbeid i Samtak
?
Hefte 5.
s.19-32.
Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn
(2000)
Systemperspektivet i Samtak - hva betyr det for lærerens arbeid?
Norsk Skoleblad
ISSN 0029-2117.
Volum 21.
s.32-33.
Fandrem, Hildegunn; Veland, Jarmund
(1999)
SAMTAK
Skolepsykologi
ISSN 0333-0389.
Volum 34.
Hefte 5.
s.55-56.
Fandrem, Hildegunn
(1999)
Handlingskompetanse
Fandrem, Hildegunn
(1996)
The role of subjective identity in the intercultural contact situation
Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger
(2020)
Digital mobbing
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn
(2020)
Mobbing og religionsdidaktikk
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Integrering eller assimiliering i norsk skole?
Fandrem, Hildegunn
(2019)
Integrering eller inkludering i norsk skole?
Fandrem, Hildegunn
(2008)
Mobbing ut fra ulike motiver