Hildegunn Fandrem

Professor i spesialpedagogikk

Hildegunn Fandrem

Kontakt

Telefon: 51832914

E-post: hildegunn.fandrem@uis.no

Rom: HG Q-361

Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Partnerskapsrollen - en fortelling om veien fra endringsagent til kritisk venn. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

      ISBN 978-82-8439-254-7.

      s.41-48.

    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2022)

      Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245040180.

    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2022)

      Hvordan arbeide med elevmangfold?.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245041576.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Mangfold og mestring i barnehage og skole: migrasjon som risikofaktor og ressurs.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202673963.

    • Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2018)

      Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245022155.

    • Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn; Sævik, Stine

      (2017)

      Flyktningkompetent skole.

      Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

      ISBN 9788283720051.

    • Tveitereid, Kirsti; Vestad, Lene; Sævik, Stine; Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Flyktningkompetent barnehage.

      Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

      ISBN 9788283720198.

    • Vestad, Lene; Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Forutsetninger for læring i førskolealder : Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos majoritetsspråklige og minoritetsspråklige førskolebarn.

      Universitetet i Stavanger.

    • Fandrem, Hildegunn; Fuglestad, Otto L.

      (2013)

      Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1242-2.

    • Fandrem, Hildegunn; Roland, Pål

      (2013)

      De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1242-2.

      s.19-29.

    • Fandrem, Hildegunn; Fuglestad, Otto Lauritz; Løge, Inger Kristine

      (2013)

      Et blikk framover. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1242-2.

      s.151-168.

    • Välimäki, Maritta; Almeida, Anna; Cross, Donna J.; O'Moore, Mona; Berne, Sofia; Deboutte, Gie; Heiman, Tali; Olenik-Shemesh, Dorit; Fulop, Marta; Fandrem, Hildegunn; Stald, Gitte; Kurki, Marjo; Sygkollitou, Efi

      (2012)

      Guidelines for preventing cyber-bullying in the school environment: a review and recommendations.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Dei utfordrande barna. Sluttrapport fra prosjektets 3. prosjektperiode 2010-2012.

      Universitetet i Stavanger.

    • Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn; Godtfredsen, Marianne

      (2011)

      Jeg låner deg mitt øre.

      ISBN 978-82-93166-20-7.

    • Westergård, Elsa; Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Samarbeid mellom hjem og skole.

      ISBN 978-82-7578-048-3.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Social and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds. A study of depressive symptoms and bullying.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 9788276443738.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2000)

      Godt skolemiljø. Et samarbeidsprosjekt mellom Lunner kommune og Senter for atferdsforskning.

      ISBN 8275780071.

    • Fandrem, Hildegunn; Fandrem, Hildegunn

      (1996)

      Møte mellom kulturer. Kommunikasjon i et ferdighetsperspektiv.

  • Formidling
    • Hvalby, Lone; Guldbrandsen, Astrid; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Definitions and understandings of life skills in primary education: A systematic scoping review.

      International Congress for School Effectiveness and Improvement ICSEI;

      2024-01-09 - 2024-01-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Dette er også Stavanger.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Dette er våpen ungdommer går rundt med i Stavanger og Sandnes.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Jeg sier ikke at sønnen min er feilfri. Men....

    • Bell, Martyna; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Cooperation to Overcome Cyberbullying within Norwegian Educational Context. A Qualitative Study of Parents’ Experiences. Preliminary results.

      Participate Winter School;

      2024-02-19 - 2024-02-23.

    • Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2024)

      Digital mobbing - hva kan vi gjøre?.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Livsmestring på timeplanen. Forskningsprosjektet LIFE.

      Solaseminaret;

      2024-04-08.

    • Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir

      (2024)

      Med livsmestring på timeplanen.

    • Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Vestad, Lene; Berntsen, Cathrine

      (2024)

      Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: Students’ and teachers’ experiences of inclusion of newly arrived migrant students. .

      ISSBD 2024;

      2024-06-16 - 2024-06-20.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Reagerer på tiltak mot ungdomskriminalitet: Viser at det ikke funngerer.

    • Bell, Martyna; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Cooperation to Overcome Cyberbullying within Norwegian Educational Context. A Qualitative Study of Parents’ Experiences.

      European Conference on Educational Research 2024 (ECER);

      2024-08-27 - 2024-08-30.

    • Bell, Martyna; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      “It Takes a Village”: Parental Beliefs and Experiences with Cooperation to Overcome Cyberbullying in the Norwegian Educational Context.

      European Conference on Educational Research 2024 (ECER);

      2024-08-26 - 2024-08-30.

    • Hancock, Charlotte H. H. ; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Newly arrived immigrant students’ experiences of inclusion: The role of teacher support and student relationships in belonging and engagement.

      EARA 2025;

      2024-09-25 - 2024-09-28.

    • Gusfre, Kari Stamland; Yanagida, Takuya; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

      (2024)

      Downward bullying transmission - how does teacher bullying relate to peer bullying?.

      EARA 2025;

      2024-09-25 - 2024-09-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Bullying involving ethnic groups: What do we know and what should be done.

      Avslutningskonferanse for PRIN Prejudice bullying involving ethnic groups: Understanding mechanisms and translating knowledge into effective interventions;

      2023-02-27.

    • Onyszko, Martyna; Caravita, Simona Carla Silvia; Keles, Serap; Furenes, May Irene; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Cooperation to Overcome Cyberbullying: A Systematic Scoping Review. Preliminary Results.

      European Conference on Developmental Psychology (ECDP) 2023;

      2023-08-28 - 2023-09-01.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      The importance of a whole school community approach in prevention and intervention against cyberbullying. An explorative study of cooperation between actors inside school..

      European Conference of Developmentacl Psychology (ECDP);

      2023-08-31.

    • Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Symposium "Cyberbullying: Risk factors and intervention in a large community perspective".

      European Conference on Developmental Psychology (EADP) 2023;

      2023-08-28 - 2023-09-01.

    • Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..

      World Anti Bullying Forum 2023;

      2023-10-25 - 2023-10-27.

    • Gusfre, Kari Stamland; Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..

      World Anti Bullying Forum 2023;

      2023-10-24 - 2023-10-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Bullying, Migration and Integration at School Level (TRIBES) – Cost Action 18115.

      COST Academy Webinar;

      2023-05-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Flyktningekompetent skole: Hvordan tilrettelegge for nyankomne flyktninger?.

      Fagdag;

      2023-08-06.

    • Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger; Øverland, Klara; Jahnsen, Hanne

      (2023)

      Preventing and Intervening Against Cyberbullying: The Importance of Collaboration Between Actors.

      World Anti-Bullying Forum;

      2023-10-26.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Nettet og identitetsbasert mobbing.

      Ungdom og psykisk helse;

      2023-06-09.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Sosiale medier og nettvett.

      Foreldremøte;

      2023-05-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Systemisk tilnærming i arbeid med læringsmiljø.

      Fagdag;

      2023-04-11.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Plenary Discussion of The use and abuse of Borders .

      International Conference by VID Specialized University;

      2023-06-14.

    • Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Ucar, Sedat; Bozic, Aleksandar; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela; Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Cross-National Legal Frameworks Relating to School Bullying and Migration: An Empirical Analysis of Six European Countries .

      International Conference by VID Specialized University;

      2023-06-15.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2023)

      Hvordan forstå mistrivsel, utenforskap, mobbing og andre krenkelser?.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2023-04-18.

    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Mellomrom og blinde flekker i Forskningsrådets porteføljeplaner.

      Khrono.no.

      ISSN 1894-8995.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Slik bør skoleansatte ta imot unge flyktninger.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Russere i Norge.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Jeg føler vi må gjemme oss her.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      NRK1 nyheter: Skoler over hele landet forbereder seg nå på å ta imot ukrainske skoleelever .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Hvorfor må barnehager og skoler vite noe om flyktningbarna - og hva må de vite?.

      Flyktningbarn i barnehagen og skolen;

      2022-04-01.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Arbeidet med traumatiserte flyktningbarn i barnehagen og skolen.

      Flyktningbarn i barnehagen og skolen;

      2022-04-01.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Hvor inkluderende er egentlig innføringsklasser og lignende språktiltak for nyankomne elever?.

    • Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti

      (2022)

      En flyktningkompetent skole.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 2.

      s.18-22.

    • Baraldsnes, Dziuginta; Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      The Role of Teacher Perception of School Climate on Teacher Intervention into Bullying.

      Nera-2022;

      2022-06-01 - 2022-06-03.

    • Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir

      (2022)

      Mangfold i skolen.

    • Cavallini, Maria Clara; Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Feasibility of an online group intervention to support parents in mediating their children's Internet use.

      26th Biennal Meeting of the ISSBD - International Society for the Study of Behavioral Development;

      2022-06-19 - 2022-06-23.

    • Caravita, Simona Carla Silvia; Papotti, Noemi; Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Psychological Outcomes of Being Victimized in the Context of Traditional or Ethnic Bullying: A Longitudinal Study.

      EARA 2022 European Association for Research on Adolescence Conference;

      2022-08-24 - 2022-08-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Å lytte til barn som har opplevd noe vanskelig og/eller har en annen kulturell bakgrunn.

      Lyttekonferansen;

      2022-10-22.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Sammen mot digital mobbing.

      Bedre Læringsmiljø;

      2022-12-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2022)

      Hva er mobbing? - hvordan forebygge det? - Med et spesielt fokus på samer som minoritet.

      Samisk barneforum;

      2022-11-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Nettmobbing øker mest blant yngste.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Flere unge blir mobbet på nett.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Developing Social Relationships at School in the Context of Migration (Panel Presentation/Discussion).

      InZentIM and COST CA 18115 (TRIBES) Focal meeting ;

      2021-02-18 - 2021-02-19.

    • Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona Carla Silvia; Stefanek, Elisabeth

      (2021)

      School Bullying Related to Migration (Keynote).

      InZentIM and COST CA 18115 (TRIBES) Focal meeting;

      2021-02-18 - 2021-02-19.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Nedgang i innrapporterte mobbesaker til statsforvalterne .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Kritisk om å lære Livsmestring.

      Fonteneforskning.

    • Finne, Johannes Nilsson; Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Types of Moral Cognition as Correlates of the Involvement in Bullying.

      Oral presentation in symposium at EADP summer tour 2021;

      2021-09-03 - .

    • Caravita, Simona Carla Silvia; Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Moral Cognitions and Teachers’ Professional Ethos as Key Risk Factors for Bullying.

      Symposium at EADP summer tour 2021;

      2021-09-03 - .

    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Life skills in Norwegian Education Policy and Practice: A critical assessment of recent curriculum development.

      NERA;

      2021-11-03 - 2021-11-05.

    • Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Støen, Janne

      (2021)

      Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: An Investigation of Different Introductory Models  .

      NERA;

      2021-11-03 - 2021-11-05.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Negativ sosial kontroll i voksenopplæringen.

      Fagøkt;

      2021-10-21.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Elev-elev-relasjoner.

      Fagøkt DEKOM;

      2021-04-21.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2021)

      Klasseledelse med fokus på arbeid med relasjoner knyttet til tema i fag og minoritetselever .

      Planleggingsdag DEKOM;

      2021-08-12.

    • Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir

      (2021)

      Lære om, lære gjennom eller lære for å mestre livet? Noen dilemmaer knyttet til livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.

      Velferdsuniversitetet;

      2021-04-30.

    • Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2021)

      Downwards Bullying Transmission.

      World Anti-Bullying Forum 2021;

      2021-11-01 - 2021-11-03.

    • Fandrem, Hildegunn; Skeie, Geir

      (2020)

      Bullying and didactics: A discussion about the role of prejudice for learning environment in general and religious education in particular.

      International Conference on Prejudice-based Bullying;

      2020-01-29.

    • Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2020)

      Ikke ta fra dem mobilen på skolen!.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Støen, Janne; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Hvem er de sårbare barna?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Mobber digitalt.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Utfordringer og muligheter i arbeidet med ungdom og voksne med innvandrerbakgrunn.

      Fagdag;

      2020-10-30.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Problemløsningssamtalen – prinsipper, gjennomføring og utfordringer .

      Fagdag;

      2020-08-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Mangfold og mestring – innvandrerbakgrunn som risikofaktor og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge .

      Psykososialt arbeid med barn og unge;

      2020-04-27.

    • Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar

      (2020)

      Thematic Section Guest Editorial: 24th Workshop on Aggression: International Perspectives on Bullying, Segregation, and Inclusion.

      International Journal of Developmental Science.

      ISSN 2192-001X.

      Volum 14.

      s.43-47.

      DOI: 10.3233/DEV-200305

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      TRIBES - Transnational Collaboration on Bullying, Migration and Integration at School level .

      Workshop on Migration;

      2020-09-11.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Inclusion in multicultural classrooms: Acculturation, resilience and resource perspectives.

      PhD course: Contemporary Perspectives on Diversity, Inclusion and Education;

      2020-10-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Mangfold og inkludering i skolen som arena.

      Migrasjonssemniar UIS;

      2020-01-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Digital mobbing - hva er det og hva kan skolen gjøre for å forebygge og stoppe det?.

      Skolemøte i Rogaland;

      2019-11-15.

    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      "Safe space" - is that the same as a good learning environment?.

      Workshop on Aggression;

      2019-11-07 - 2019-11-08.

    • Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona C.S.

      (2019)

      Approaches to address bullying related to migration: findings from a literature review.

      World Anti-Bullying Forum;

      2019-06-04 - .

    • Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne

      (2019)

      Parent's involvement in bullying cases - the role of minority background.

      World Anti-Bullying Forum;

      2019-06-04 - 2019-06-06.

    • Sjursø, Ida Risanger; Roland, Erling Georg; Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland.

      Workshop on aggresion;

      2019-11-07 - 2019-11-08.

    • Hancock, Charlotte H. H. ; Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Teachers experiences with promoting school belonging in culturally diverse upper secondary classrooms.

      Workshop on Aggression;

      2019-11-07 - 2019-11-08.

    • Stefanek, Elisabeth; Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Caravita, Simona C.S.

      (2019)

      How school bullying is related to migration. Findings from a systematic review.

      Workshop on Aggression;

      2019-11-07 - 2019-11-08.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      How to tackle bullying and promote a safe and good school environment.

      Planleggingsdag for ansatte på Tromsø International School;

      2019-08-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Kulturmøter som utfordring og ressurs- med fokus på mobbing/trakassering som utfordring.

      Fagdag for Kvalifiseringsenheten i Mandal;

      2019-09-26.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      A systemic approach towards the work with bullying cases –law/policy and parents as important systems.

      Module on Prevention & Intervention of Bullying in Learning Environments;

      2019-10-03 - 2019-10-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Digital mobbing og nettvett - foreldres viktige rolle.

      Foreldremøte;

      2019-02-19.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Inkludering av minoritetsspråklige elever i videregående skole – del 1.

      Modul for Klasseledelse og læringsfremmende relasjoner i videregående skole;

      2019-01-22.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Inkludering av minoritetsspråklige elever i videregående skole – del 2.

      Modul for Klasseledelse og læringsfremmende relasjoner i videregående skole;

      2019-01-29.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Mangfold og mestring – innvandrerbakgrunn som risikofaktor og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge.

      Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge;

      2019-04-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Bullying and learning environment among pupils - national strategies and programs in Norway.

      EIS 110 Inclusive Education;

      2019-03-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Opplæringsloven kapittel 9A (ledelse av paneldebatt om temaet).

      Skolederkonferansen 2019;

      2019-02-21 - 2019-02-22.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Mangfold og mestring - innvandrerbakgrunn som risiko og ressurs i psykososialt arbeid med barn og unge.

      Gjesteforelesning;

      2018-04-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Flyktningekompetent barnehage.

      Temakurs;

      2018-03-08 - .

    • Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2018)

      Stemmer i mobbesaker.

      Utdanningskonferansen 2018;

      2018-02-07 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Digital mobbing og nettvett.

      Foreldremøte;

      2018-02-07 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Nettmobbing/digital mobbing - hva er det og hvordan forhindre det?.

      Planleggingsdag;

      2018-03-16 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Inkludering og undervisning av flyktninger.

      Mangfoldskonferansen 2018;

      2018-06-18 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Hvordan legge til rette for livsmestring blant elever med innvandrerbakgrunn.

      Læringsmiljøkonferansen 2018;

      2018-11-30 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Flyktningers psykososiale utfordringer i møte med et nytt land.

      Temamøte;

      2018-05-28 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Mobbing og andre krenkelser.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2018-08-16 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Digital mobbing - hva vet vi og hva gjør vi?.

      Regionssamling;

      2018-04-25 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Alltid nyheter - om digital mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn; Tvedt, Maren Stabel; Virtanen, Tuomo Erkki; Bru, Lars Edvin

      (2018)

      Intentions to quit among natives and immigrants in upper secondary school: The role of peer relation.

      International Society for Study of Behavioural Development Conference 2018;

      2018-07-15 - 2018-07-19.

    • Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

      (2018)

      Teacher bullying - a literature review.

      23. Workshop on aggression 2018;

      2018-11-01 - 2018-11-03.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2018)

      Victim’s perceived social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland. .

      23rd Workshop on Aggression;

      2018-11-01 - 2018-11-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Kollektiv kamp mot nettmobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing i ungdomskolen.

      Elevarrangement;

      2017-02-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing i videregående skole.

      Elevarrangement;

      2017-02-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing - hva kan foreldre gjøre?.

      Foreldremøte;

      2017-02-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsspråklig bakgrunn.

      Videreutdanningskurs;

      2017-01-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Er det greit å bruke begrepet fremmedkulturell?.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Inclusion of Immigrants in Norwegian Schools: The Role of Introductory Classes, Belonging and Diversity.

      ENSEC Conference;

      2017-06-07 - 2017-06-09.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Forebygging av traumer i barnehagen.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Forskere informerer om flyktningebarns traumer.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Jenter mobber mer på nett enn ansikt til ansikt.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Hvordan ser vi at et barn er traumatisert?.

    • Nergaard, Svein Erik; Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      School owners’ responsibilities, tasks and actions regarding work with bullying cases.

      22th Conference on Aggression, Limassol, Cyprus, 23-25 November 2017;

      2017-11-23 - 2017-11-25.

    • Fandrem, Hildegunn; Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti

      (2017)

      Teacher's role in immigrant pupil's experiences of belonging in Norwegian schools.

      ECDP 2017;

      2017-08-29 - 2017-09-01.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Voices in Bullying cases. A sosioecological approach towards the work with bullying..

      Symposium Discussion at 22th Conference on Aggression;

      2017-11-22 - 2017-11-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Barn og unges ulike strategier i møtet med det nye samfunnet. Hva bør lærere og andre gjøre for at de nyankomne elevene skal oppleve seg inkludert?.

      Nordens barn – insatser för mottagande och inkludering av nyanlända barn och unga;

      2017-12-07 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Hvordan styrke innsatsen i barnehager og skoler for å bedre inkludering og hindre utenforskap?.

      Barnehagen og skolen som sentrum for inkludering og demokratisk medborgerskap;

      2017-05-02 - 2017-05-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Barn og unge med migrasjonsbakgrunn. Hvordan forstå hvilken situasjon de er i og prinsipper for arbeid.

      Siste DUB-samling i Møre og Romsdal;

      2017-05-10 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Klasseledelse og god start i arbeidet med mobbing.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2017-04-26 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Bullying among children and youth. National strategies and programs in Norway.

      EIS 110 Comparative Studies - Module on Inclusive Education;

      2017-01-30 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      A systemic approach towards the work with bullying cases. Focusing especially on law/policy and parents as important systems.

      Prevention and Intervention of Bullying in Learning Environment;

      2017-10-30 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Akkulturasjonsprosesser. Hva innebærer det av utfordringer?.

      Planleggingsdag;

      2017-08-14 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Barn og unge med innvandrerbakgrunn. Hvordan forstå hvem de er og viktige prinsipper for arbeid.

      Kompetanse for Mangfold - 3 oppstartssamlinger;

      2017-08-15 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Mobbing og vennerelasjoner blant barn og ungdom med innvandrerbakgrunn.

      Kompetansefor Mangfold - 2 mellomsamlinger;

      2017-11-10 - 2017-11-17.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsbakgrunn.

      Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge;

      2017-01-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Hvordan oppføre seg på nett og hvorfor?.

      Kick off Digital dannelse;

      2017-09-15 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing.

      Nasjonal samling Læringsmiljøprosjektet;

      2017-02-07 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing, hvordan skjer det, hvorfor og hvordan unngå det?.

      Ungdomskveld m foredrag;

      2017-10-17 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Digital mobbing og foreldres rolle.

      Foreldremøte;

      2017-02-23 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Nettvett og nettmobbing.

      Foeldremøte;

      2017-11-20 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Nettvett og nettmobbing med fokus på foreldres rolle.

      Foreldremøte;

      2017-10-18 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2017)

      Psykososialt tilpasning blant barn og unge med innvandrerbakgrunn.

      Fagtorg 2018;

      2017-08-29 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Umulig å være på alle arenaer.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      "Anderledeshet" gjør en mer utsatt.

    • Fandrem, Hildegunn; Larsen, Kjersti Botnan

      (2016)

      Elevens rett til et godt skolemiljø.

      Regelverksamling;

      2016-01-14.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mobbing - forebygge, avdekke og håndtere - med særlig vekt på digital mobbing.

      Kurs for nyutdanna lærere;

      2016-01-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      De skrev at jeg var stygg og ikke fortjente å leve.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Bullying and psychosocial problems among children and youth: Programs and national strategies in Norway.

      EIS110 Comparative studies - Module in Inclusive Education;

      2016-02-01 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mangfold og mestring: Migrasjon som risikofaktor og ressurs (1).

      Barn og familier i flerkulturelle kontekster. Fordypning i sosialt arbeid.;

      2016-02-29 - .

    • Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti

      (2016)

      Barn og unge med flyktningbakgrunn. 4 artikler til Læringsmiljøsenterets nettsider..

      Læringsmiljøbloggen.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Elever med innvandrerbakgrunn- hvordan forstå dem og prinsipper for lærerens arbeid.

      Planleggingsdag for lærerpersonale;

      2016-02-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Hvordan legge til rette for at også de flerspråklige elevene føler seg sett og verdsatt.

      Fagdag;

      2016-02-25 - .

    • Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Barn med Flyktningbakgrunn. Forberedelse i fellesskap .

      Laringsmiljosenteret.uis.no.

    • Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti

      (2016)

      Barn med flyktningbakgrunn. Hvorfor må barnehager og skoler vite noe om flyktninger?.

      Laringsmiljosenteret.uis.no.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Barn med flyktningbakgrunn.Traumer og posttraumatisk stressyndrom..

      Laringsmiljosenteret.uis.no.

    • Fandrem, Hildegunn; Tveitereid, Kirsti

      (2016)

      Barn med flyktningbakgrunn.Praktiske metoder..

      Laringsmiljosenteret.uis.no.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Noen mobber andre. Hvorfor? Her er mobbernes historier.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Jeg tror Selma blir mobbet digitalt!.

      Planleggingsdag for lærere;

      2016-01-04 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Flerkulturell pedagogikk.

      Forelesning;

      2016-01-15 - 2016-01-16.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Psykososialt arbeid med barn og unge med innvandrerbakgrunn.

      Forelesning;

      2016-01-28 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mobbing og vennerelasjoner blant elever med innvandrerbakgrunn.

      Kompetanse for mangfold;

      2016-02-09 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Psykososial tilpasning blant barn og unge med innvandrerbakgrunn.

      Årlig konferanse;

      2016-02-12 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mangfold og mestring: Migrasjon som risikofaktor og ressurs (2).

      Barn og familier i flerkulturelle kontekster. Fordypning i sosialt arbeid.;

      2016-03-14 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Psykososialt arbeid blant barn og unge med innvandrerbakgrunn.

      Barn, familier og flerkultur;

      2016-04-05 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Barn i akkulturasjonsprosesser - konsekvenser for pedagogen.

      Kompetanse for Mangfold;

      2016-04-20 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Minoritetsspråklige elever.

      Veiledersamling i Læringsmiljøprosjektet;

      2016-04-12 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Digital mobbing - PPT's rolle.

      Kompetanseheving for PPT;

      2016-04-25 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Tilhørighet og læring for minoritetsspråklige elever og viktige prinsipper for arbeidet i skolen.

      Fagdag i LP;

      2016-04-29 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Digital mobbing - foreldres rolle.

      Foreldremøte;

      2016-05-09 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Inkludering av barn og unge med innvandrerbakgrunn.

      FAS-seminar;

      2016-05-12 - .

    • Liu, Dian; Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Bullying, victimization and anti-isolation among rural undergraduates in Chinese elite universities.

      Bullies, Bullied and Bystanders;

      2016-06-09 - 2016-06-10.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mobbing og digital mobbing.

      Planleggingsdag for lærere;

      2016-08-11 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Mobbing blant barn og unge.

      Forum for samfunn, kultur og religion;

      2016-04-02 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2016-08-15 - 2016-08-29.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Tilhørighet og læring for minoritetsspråklige elever og prinsipper for lærerens arbeid.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2016-08-31 - .

    • Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne

      (2016)

      Minority parents involvement in bullying cases.

      XV Biennial EARA Conference ;

      2016-10-16 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Psykologisk og sosiokulturell tilpasning blant ungdom med innvandrerbakgrunn – hvordan fremme mestring og tilhørighet for disse elevene?.

      Planleggingsdag for lærere;

      2016-10-21 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Interseksjonalitet og akkulturasjon.

      Forelesning Bachelor i Barnevern;

      2016-10-24 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Kva veit vi om digital mobbing?.

      Utdanningskonferansen 2016;

      2016-11-03 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Flyktningebarn og ungdom - hvem er de?.

      Fylkessamlinger om flyktninger;

      2016-11-08 - 2016-11-22.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Identitetsbasert mobbing.

      Nasjonal samling i Læringsmiljøprosjektet;

      2016-11-15 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Immigrant pupils, bullying and affiliation.

      Seminar;

      2016-11-24 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Sju tegn på nettmobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Hvordan stoppe nettmobbing?.

    • Fandrem, Hildegunn; Larsen, Kjersti Botnan

      (2016)

      Handlingssløyfa: Avdekking, håndtering og oppfølging av digital mobbing.

      Seminar om digital mobbing;

      2016-04-06 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      Derfor er skolen og barnehagen viktige arenaer for innvandrere.

      Dagbladet.

      ISSN 0805-3766.

    • Nergaard, Svein Erik; Jahnsen, Hanne; Tveitereid, Kirsti; Fandrem, Hildegunn

      (2016)

      C from Norwegian research.

      Perspectives on inclusion ;

      2016-11-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      12 av 13 skoler har nesten fjernet mobbingen gjennom Læringsmiljøprosjektet.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Hvor mange liv må gå tapt?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing. I: Mobbefritt læringsmiljø. Temaheftet fra Læringsmiljøsenteret om skoleutvikling og arbeid mot mobbing - med erfaringer fra Læringsmiljøprosjektet.

      Universitetet i Stavanger.

      s.18-19.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Utfordringer som minoritetsspråklige elever møter i skolen.

      Fagdag;

      2015-03-24 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Mobbing - hva virker?.

      Politisk møte;

      2015-03-05 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Mobbing - identifisering og avdekking.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2015-03-02 - 2015-03-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing.

      Nasjonal samling i Læringsmiljøprosjektet;

      2015-02-10 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Mobbing skal avdekkes og stoppes.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Mobbing - avdekking,stopping og forebygging.

      Politisk møte;

      2015-03-05.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Behaviour problems among children and youth - programs and strategies in Norway.

      Forelesning for studenter;

      2015-04-27.

    • Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Psychosicial adaptation in the context of migration.

      Forelesning for studenter;

      2015-04-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing - hva er det og hva kan foreldre gjøre?.

      Foreldremøte;

      2015-04-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Sevgi.

      Boklansering;

      2015-05-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Barn i utfordringer. Implementering av endringsprosesser og systemrettede tiltak.

      Sjumilssteg-konferanse;

      2015-06-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Barn og elever i akkulturasjonsprosesser: Konsekvenser for læreren/pedagogen.

      Konferanse - Kompetanse for Mangfold;

      2015-08-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing - hva er det og hva kan læreren gjøre?.

      Planleggingsdag;

      2015-08-13.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Klasseledelse og God start.

      Planleggingsdag;

      2015-08-18.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Immigrants in Norway - policy, attitudes and adaptation.

      17th European conference on developmental psychology;

      2015-09-08.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Hvorfor mobber Onur?.

      Kurs i Kompetanse for mangfold;

      2015-09-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing - hva er det og hvordan kan det forebygges og stoppes.

      Konferanser for beredskapsteam mot mobbing;

      2015-10-14 - 2015-10-15.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing - hva er det og hvordan forebygge?.

      Regelverksamling;

      2015-10-29.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing.

      Samling for bereskapsteam mot mobbing;

      2015-10-30.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing.

      Samling for beredskapsteam mot mobbing;

      2015-11-05.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Jeg tror Selma blir mobbet digitalt!.

      Skolemøte i Rogaland;

      2015-11-13.

    • Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Parents' role in bullying cases.

      XXth Workshop Aggression;

      2015-11-21.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Digital mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Nettmobbing kan gi angst.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      "Jeg tror Selma blir mobbet digital!" - hva er digital mobbing og hva kan læreren gjøre for å forebygge..

      Planleggingsdag;

      2015-01-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2015)

      Preventing and tackling school bullying with Restorative Practices.

      Discussion;

      2015-11-06 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Barn i utfordringer. Systemtiltak og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Praksislærerdag;

      2014-01-15 - .

    • Vestad, Lene; Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Forutsetninger for læring i førskolealder. Selvregulering, språk og relasjon til pedagog hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn.

      Forum for flerkulturelt mangfold;

      2014-09-26.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Hva bør gjøres for å forebygge og håndtere digital mobbing av barn og ungdom - hva sier forskning?.

      Djupedalsutvalgets konferanse om psykososialt miljø og digital mobbing;

      2014-09-18 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Mobbing - hva er det, og hvordan forebygge og intervenere?.

      Videreutdanning i rådgivning;

      2014-11-12 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Barn i Utfordringer - et praksisretta prosjekt.

      Besøk av Pedagogisk fagsenter, Oslo kommune;

      2014-09-25 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Forebygging av digital mobbing gjennom arbeid med jevnaldrende.

      Stopp mobbingen gjennom forebygging og metodisk tilnærming;

      2014-10-30 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Mobbing og digital mobbing - definisjoner, konsekvenser og retningslinjer for å forebygge og håndtere.

      Digital mobbing - "Du Bestemmer";

      2014-11-21 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Digital mobbing - hva er det og retningslinjer for å forebygge og håndtere.

      Arbeid for et godt psykososialt miljø;

      2014-12-11 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Barn og ungdom med minoritetsbakgrunn og implikasjoner for psykososial praksis.

      Psykososialt arbeid med barn og unge;

      2014-03-27 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Organisasjonslæring og systemretta arbeid.

      Læringsmiljøprosjetet;

      2014-04-08 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Digital mobbing.

      Læringsmiøljøprosjektet;

      2014-05-08 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Migrasjon som risikofaktor og ressurs 1.

      Master i interkulturelt arbeid;

      2014-05-15 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Migrasjon som risikofaktor og ressurs 2.

      Master i interkulturelt arbeid;

      2014-05-22 - .

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2014)

      Possible emotional consequenses for traditional and cyber victimization.

      EARA 14th Biennial Conference;

      2014-09-06 - .

    • Fandrem, Hildegunn; Yanagida, Takuya; Strohmeier, Dagmar

      (2014)

      Bullying groups and their victims in ethnically diverse classes: The role of ethnicity and popularity.

      EARA - 14th Biennial Conference;

      2014-09-04 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2014)

      Digital mobbing - hva er det og hvordan kan det forebygges?.

      Kurs for nyutdanna lærere;

      2014-04-13.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Fokus på forebygging av digital mobbing i Europa – jevnaldrenes betydning.

      Respektnettet.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Understanding the associations between ethnic discrimination, acculturation, psychological health and school adjustment among immigrant youth.

      16th european conference on developmental psychology;

      2013-09-03 - 2013-09-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Mobbing - forståelse, avdekking og tiltak.

      Kursdag i Utdanningsdirektoratets mobbesatsing;

      2013-10-24 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      De utfordrende barna eller barn i utfordringer?.

      DUB Møre &Romsdal;

      2013-10-14 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Sosiale og emosjonelle vansker i et migrasjonsperspektiv.

      DUB møre &Romsdal;

      2013-10-15 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Mobbing med fokus på digital mobbing.

      Elev og foreldrekveld;

      2013-10-18 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Samarbeid med minoritetspråklige foreldre.

      Kurs i Respekt;

      2013-01-24 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Flyktningers møte med en ny kultur.

      10 års jubileumsmarkering;

      2013-10-25 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2013)

      Ny i Norge. Sosiale og psykologiske utfordringer i møte med en ny kultur.

      10 års jubileumsmarkering;

      2013-10-25 - .

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Psykologiske og sosiale utfordringer i møte med en ny kultur.

      Temakveld - Flyktningguiden Sandnes Røde Kors;

      2012-01-30.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Psykologiske og sosiale utfordringer i møte med en ny kultur.

      Temakveld - Flytningeguiden Stavanger Røde kors;

      2012-02-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Bullying among immigrants: Tips for Prevention.

      Education.com.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Ungdommer med innvandrerbakgrunn og psykososiale utfordringer - forståelse og tiltak.

      Nettverkssamling;

      2012-03-29.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Barnehagens og skolens møte med mangfold - migrasjon som risikofaktor og ressurs.

      Nettverkssamling;

      2012-04-19.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Flerkulturell pedagogikk - migrasjon som risikofaltor og ressurs.

      Videreutd.kurs Norsk som andrespråk for grunnskolelærere ;

      2012-01-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Mobbing.

      3. kursdag i Skoleutviklingsprogrammet Respekt;

      2012-01-02.

    • Størksen, Ingunn; Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Ani Banani lokker fram svar.

    • Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta

      (2012)

      Victimization, depressive symptoms and peer groups in multicultural schools in Norway.

      EARA 2012;

      2012-08-29 - .

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

      (2012)

      Traditional versus cyber - vitimization and emotional problems.

      COST - konferanse;

      2012-10-19 - .

    • Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Bullying and Victimization as a Threat to Dignity: The Case of Immigrant Youth.

      Saf-konferansen 2012;

      2012-10-24 - 2012-12-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Hva påvirker flyktningers tilpasning?.

      Jubileumsmarkering Flyktningeguiden i Rogaland 10 år;

      2012-10-31.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Hvorfor er Onur deprimert? Innagerende minoritetsspråklige elever - forståelse og tiltak.

      Skolemøtet for Rogaland ;

      2012-11-16.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Hvorfor mobber Onur? Utagerende minoritetsspråklige elever - forståelse og tiltak.

      Skolemøte for Rogaland;

      2012-11-16.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Acculturation and adaptation of immigrant youth.

      European Master in Migration and Intercultural Relations;

      2012-10-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Behaviour challenges with immigrant youth.

      European Master in Migration and Intecultural Relations;

      2012-10-09.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Unge innvandrere mobbes mer.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Innvandrere og mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Innvandrere blir mobbet mer.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Mobbing blant innvandrere.

      Respektnettet.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2012)

      Innvnadrerungdom blir mer mobbet enn norsk ungdom.

    • Fandrem, Hildegunn; Idsøe, Thormod; Oppedal, Brit

      (2011)

      Reactive and proactive Aggressiveness Among Immigrant and native Preadolescents: The relation to Emotional and Conduct problems.

      Internasjonal konferanse;

      2011-03-31 - 2011-04-02.

    • Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Jonsdottir, Kolbrun Asta

      (2011)

      Peer groups and victimization among native and immigrant adolescents in Norway.

      Internasjonal konferanse;

      2011-06-30 - 2011-07-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Studium i hvordan du mestrer mangfold.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Ser roten til mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Barn og unge med minoritetsbakgrunn og implikasjoner for psykososial praksis.

      Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge;

      2011-02-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Utfordringer i forhold til migrasjon.

      De utfordrende barna;

      2011-02-08.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Systemperspektivet relatert til veilederrollen.

      Være sammen;

      2011-05-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Migrasjon relatert til veilederrollen.

      Være sammen;

      2011-05-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Innføring i en veiledningsmodell.

      Være sammen;

      2011-02-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Hvordan lage prosjektplan?.

      Være sammen;

      2011-02-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Arbeid med minoritetsbarn - migrasjon som risikofaktor og ressurs.

      Nettverksmøte for flerkulturell pedagogikk og språkstimulering i barnehagene i Rennesøy, Strand og Finnøy kommuner;

      2011-04-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Mobbing og annen problematferd blant minoritetsbarn og ungdommer.

      Veilederopplæring;

      2011-01-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Psychological and sociocultiral adaptation in immigrant youth: The role of individual, school and family related factors.

      ECDP;

      2011-08-23 - 2011-08-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Arbeid med minoritetsbarn i barnehagen med fokus på det psykososiale.

      Barnehagekonferanse;

      2011-08-17 - .

    • Størksen, Ingunn; Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Barn med minoritetsbakgrunn.

    • Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Immigrant children's adaptation before and after transition from an introduction institution to a local school.

      ESDP - Jacobs Foundation Preconference Event;

      2011-08-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2011)

      Migrasjon og Mangfold som ressurs.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Barnehagens og skolens evne til å kompensere for sårbarhet som følge av kulturell ulikhet.

      Utdannings- og barnehagekonferanse: Mangfold - vår nøkkel til framtida;

      2010-03-10 - 2010-03-11.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Kultur, identitet og tilpasning C.

      utenTitteltekst;

      2010-04-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      The relation between aggression and bullying.

      EARA 2010;

      2010-05-12 - 2010-05-15.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Methodological Challenges in an Immigrant Study in Norway Peer Relations in Immigrant Adolescents: Methodological Challenges and Key Findings.

      Migrations: Interdiciplinary Perspectives;

      2010-07-01 - 2010-07-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Kultur, identitet og tilpasning A.

      utenTitteltekst;

      2010-03-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Kultur, identitet og tilpasning B.

      utenTitteltekst;

      2010-01-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Innvandrere og mobbing - hva sier nasjonal og internasjonal forksning?.

      Nasjonal konferanse for Zero- og Respekt-skoler;

      2010-11-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Utfordringer og muligheter i samarbeid med minoritetsspråklie foreldre.

      utenTitteltekst;

      2010-12-09.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Arbeid med minoritetsbarn i barnehagen - med fokus på det psykososiale.

      Flerkulturelt arbeid i barnehagen. Hvordan kan barnehagen utvikle et flerspråklig miljø?;

      2010-12-08.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Hjem-barnehage/skole samarbeid med fokus på minoritetsspråklige forledre.

      De utfordrende barna;

      2010-09-17.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2010)

      Migrasjon som risikofaktor og ressurs.

      De utfordrende barna;

      2010-10-19.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Innvandrerungdoms jevnalder-relasjoner.

      utenTitteltekst;

      2009-09-15.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Bullying and affiliation A study of peer groups in native and immigrant adolescents in Norway.

      utenTitteltekst;

      2009-02-20.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Psychological and social adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds. A study og depressive symptoms and bullying.

      Mentoring practices based on experiences in the Nightingale project;

      2009-04-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Mobbing i innvandrermiljø.

      Sandnesprogrammet mot mobbing;

      2009-04-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Innvandrerungdom, mobbing og tilhørighet.

      utenTitteltekst;

      2009-03-30.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Psychological and sociocultural adaptation among adolescents in Norway with immigrant backgrounds: A study of depressive symptoms in Norway.

      ?.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Social Processes and Adaptation of Immigrant Youths in Europe Symposium Discussion.

      XIV European Conference on Developmental Psychology;

      2009-08-18 - 2009-08-22.

    • Spiel, Christiane; Strohmeier, Dagmar; Fandrem, Hildegunn; Stefanek, Elisabeth

      (2009)

      Acceptance by friends as underlying function of aggressive behaviour in immigrant adolescents.

      Society for Research on Child Development;

      2009-04-02 - 2009-04-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Mobbing og tilhørighet.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Mobbing blant innvandrerungdom og samarbeid med minoritetsspråklige foreldre.

      utenTitteltekst;

      2009-09-22.

    • Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine

      (2009)

      Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna".

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Volum 9.

      s.4-15.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Mobber for å høre til.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Møte mellom kulturer - med fokus på sosiale og emosjonelle utfordringer. Flerkulturelt arbeidsmiljø i hjemmebaserte tjenester.

      utenTitteltekst;

      2009-11-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Hvorfor mobber Jarek fra Polen og hvorfor mobber Eirik fra Norge?.

      utenTitteltekst;

      2009-12-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2009)

      Innvandrere og mobbing.

      Zero nettverksmøte;

      2009-11-06.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Bullying and Peer Relationships in a Multicultural School in Norway.

      The XIth EARA (European Association for Research on Adolescence) Conference;

      2008-05-07 - 2008-05-10.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Innvandrerungdommer, mobbing og vennerelasjoner Sosiale og emosjonelle vansker hos minoritetsspråklige elever, med fokus på relasjoner til medelever.

      Den flerkulturelle skolen - utfordringer og muligheter i arbeid med ungdom med minoritetsbakgrunn;

      2008-03-06.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Kvifor mobber Ramesh frå Tyrkia klassekameratane sine, og kvifor gjer Marius det?.

      Brynekonferansen 2008 - Pedagogisk kraft;

      2008-04-23 - 2008-04-24.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Mobbing og gruppetilhørighet på Hauketo skole Presentasjon basert på resultater fra undersøkelsen foretatt våren 2007.

      Fagmøte på Hauketo skole;

      2008-06-12.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Sliter mest.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Babel.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Urbane innvandrergutter sliter.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Flerkulturell Tematikk.

      Dei utfordrande barna;

      2008-11-21.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Hvorfor mobber Ramesh og hvorfor mobber Marius?.

      Torshovseminarene 2008;

      2008-11-06 - 2008-11-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Innvandrerungdom og gruppetilhørighet Resultater fra doktorgradsarbeidet: Psykologisk og sosiokulturell tilpasning hos innvandrerungdom. En studie av depressive symptomer og mobbing.

      Åpen Fagdag 2008;

      2008-11-26.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Kultur, majoritet, minoritet.

      utenTitteltekst;

      2008-09-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Social and Emotional Problems and peer-Relations among Immigrant Adolescents in Norway.

      utenTitteltekst;

      2007-06-18.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Mobber for å bli populær Innvandrergutter i Norge mobber for å få seg venner, viser ny forskning.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Mobbar for å få høyre til.

    • Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling

      (2007)

      Immigrant Boys in Norway and Peer-Relations- Integration or Separation?.

      The IV Latin American Regional Congress of Cross-Cultural Psychology;

      2007-07-06 - 2007-07-09.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      De minoritetsspråklige barna - en ekstra utfordring?.

      Dei utfordrande barna;

      2007-05-04.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Systemfokus også på de små.

      ?.

      Hefte 2.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Norgesglasset.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Mobber for å få venner.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Innvandrerguttermobber for tilhørighet.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Innvandrerungdommer, mobbing og vennerelasjoner.

      Åpen fagdag 2007;

      2007-11-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Inkludering av minoritetsspråklige elever.

      Fagtorget 2007;

      2007-11-20 - 2007-11-21.

    • Fandrem, Hildegunn; Strohmeier, Dagmar; Roland, Erling

      (2007)

      Bullying and Victimization among Norwegian and Immigrant Adolescents in Norway: The role of Proactive and Reactive Aggressiveness.

      The 13th European Conference on Developmental Psychology;

      2007-08-21 - 2007-08-25.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Mobber for å føle tilhørighet.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2007)

      Mobbing, aggressivitet og vennskap blant innvandrerungdom.

      utenTitteltekst;

      2007-09-27.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2006)

      Prinsipper for arbeid blant minoriteter.

      utenTitteltekst;

      2006-08-30.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2006)

      Kultur, majoritet, minoritet.

      utenTitteltekst;

      2006-08-31.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2006)

      Sosiale og emosjonelle vansker hos ungdom med flerkulturell tilhørighet.

      PhD-meeting;

      2006-08-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2006)

      Sosiale og emosjonelle vansker hos ungdom med flerkulturell tilhørighet.

      Åpen fagdag;

      2006-11-29.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Bullying among Norwegians and minority adolecents in Norway: The role of culture.

      XIIth European Conference on Developmental Psychology;

      2005-08-24 - 2005-08-28.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Norwegians and Minority Adolescents in Norway - Differences in Antisocial Behaviour.

      Workshop: MA Migration and Intercultural Relations - concept, categories, cooperation;

      2005-09-17.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Antisosial atferd hos ungdom med flerkulturell tilhørighet.

      Migrasjonsforum;

      2005-11-21.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Prinsipper for arbeid blant minoriteter.

      utenTitteltekst;

      2005-11-16.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Prinsipper i arbeid med minoritetsspråklige elever.

      Kompetansenettverk minoritetsspråklige;

      2005-11-03.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Kollegaveiledningsmodell som arbeidsredskap i prosjektet "Dei utfordrande barna".

      Dei utfordrande barna;

      2005-12-02.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2005)

      Prosjektledelse og arbeidet med prosjektplan i "Dei utfordrande barna".

      Dei utfordrande barna;

      2005-10-07.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2004)

      Depressive symptoms among Norwegians and minority adolescents in Norway: The role of culture.

      XVII International Congress, International Association for Cross-Cultural Psychology;

      2004-08-02 - 2004-08-06.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2004)

      Identitet og etnisitet, majoritet/minoritet.

      utenTitteltekst;

      2004-08-26.

    • Fandrem, Hildegunn; Veland, Jarmund

      (2003)

      Hva er det som gjør at noen barn klarer seg idag?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Roland, Erling; Fandrem, Hildegunn

      (2003)

      Sosiale og emosjonelle vansker hos unge i ungdomskole/videregående skole - Funderinger over hva som er særpreget ved dagens oppvekstvilkår.

      Landsdelssamling for PPT;

      2003-03-25 - 2003-03-26.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2003)

      Nordnorsk atferdsforum - fra møteforum til e-konferanse.

      Norsk konferanse om utdanning og læring - bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanningen;

      2003-05-08 - 2003-05-10.

    • Fandrem, Hildegunn; Lund, Øystein

      (2002)

      Atferdsforum - bruk av IKT i læring/samarbeid.

      IKT i faglig arbeid;

      2002-11-04 - 2002-11-05.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2002)

      Det flerkulturelle klasserommet.

      utenTitteltekst;

      2002-10-14.

    • Bjørnsen, Gaute; Fandrem, Hildegunn; Midthassel, Unni Vere

      (2001)

      Skolenes ressursteam.

      Norsk Skoleblad.

      ISSN 0029-2117.

      Hefte 5.

      s.23-23.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2001)

      Lokalt utviklingsarbeid med vekt på systemperspektivet og systemrettet arbeid.

      utenTitteltekst;

      2001-03-06.

    • Midthassel, Unni Vere; Fandrem, Hildegunn

      (2000)

      Systemperspektivet i Samtak - hva betyr det for lærerens arbeid?.

      Norsk Skoleblad.

      ISSN 0029-2117.

      Volum 21.

      s.32-33.

    • Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling

      (2000)

      Strategier for lokalt utviklingsarbeid i Samtak.

      ?.

      Hefte 5.

      s.19-32.

    • Fandrem, Hildegunn

      (1999)

      Handlingskompetanse.

      Samtak-konferanse;

      1999-12-06 - 1999-12-08.

    • Fandrem, Hildegunn; Veland, Jarmund

      (1999)

      SAMTAK.

      Skolepsykologi.

      ISSN 0333-0389.

      Volum 34.

      Hefte 5.

      s.55-56.

    • Fandrem, Hildegunn

      (1996)

      The role of subjective identity in the intercultural contact situation.

      NIC Symposium on Intercultural Communication and National Identity;

      1996-11-20 - 1996-11-23.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn

      (2020)

      Mobbing og religionsdidaktikk.

    • Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

      (2020)

      Digital mobbing.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Integrering eller assimiliering i norsk skole?.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2019)

      Integrering eller inkludering i norsk skole?.

    • Fandrem, Hildegunn

      (2008)

      Mobbing ut fra ulike motiver.

  • Kommersialisering