Anne Mangen

Professor i lesevitenskap

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
HG R-414
Follow me

Bio

I do empirical research on the effects of digitization on cognitive and experiential aspects of reading, comparing the reading of different kinds of texts on various reading devices (print; e-readers; tablets; computers), and measuring the effect of technical and material affordances of the interface on, e.g., reading comprehension or narrative engagement. I was Chair of COST Action IS 1404, E-READ: Evolution of Reading in the Age of Digitisation)(www.ereadcost.eu).

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Mangen, Anne

      (2021)

      Digitization, Reading, and the Body: Handling Texts on Paper and Screens. . I: A multidisciplinary approach to embodiment : Understanding human being.

      Routledge.

      ISBN 9780367370275.

      s.51-55.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Entry on "digital/screen reading". I: Oxford Companion to the English Language.

      Oxford University Press.

      ISBN 9780199661282.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Entry on "digital writing". I: Oxford Companion to the English Language.

      Oxford University Press.

      ISBN 9780199661282.

    • Skaftun, Atle; Stangeland, Elisabeth Brekke; Solheim, Oddny Judith; Mangen, Anne

      (2014)

      Den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn 2013. Analyse av resultater og prøvekvalitet.

    • Torrance, Mark; Alamargot, Denis; Castillo, Montserrat; Ganier, Franck; Mangen, Anne; Kruse, Otto; Tolchinsky, Liliana; van Waes, Luuk

      (2012)

      Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research.

      Emerald Group Publishing Limited.

      ISBN 978-1-78052-928-8.

      Hefte 25.

    • Mangen, Anne; Torrance, Mark; Alamargot, Denis; Castelló Badia, M.; Garnier, F.; Kruse, Otto; Tolchinsky, Liliana; van Waes, Luuk

      (2011)

      Current Trends in European Writing Research.

      Elsevier.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Lesing på skjerm.

      ISBN 9788276490633.

    • Håland, Anne; Helgevold, Lise; Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Mangen, Anne

      (2008)

      Lesing er....

    • Mangen, Anne; Sørenssen, Bjørn

      (2006)

      New narrative pleasures? A cognitive-phenomenological study of the experience of reading digital narrative fictions.

      ISBN 82-471-8213-0.

      Volum 2006.

      Hefte 217.

    • Mangen, Anne

      (2006)

      New narrative pleasures? A cognitive-phenomenological study of the experience of reading digital narrative fictions.

      ISBN 8247182130.

      Hefte 217.

    • Mangen, Anne; Gaasland, Rolf

      (2002)

      Blissful Bewilderment: Studies in the Fictions of Thomas Pynchon.

      Novus Forlag.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Preface. I: Blissful Bewilderment: Studies in the Fictions of Thomas Pynchon.

      Novus Forlag.

    • Mangen, Anne; Gaasland, Rolf

      (2002)

      Blissful Bewilderment : Studies in the Fiction of Thomas Pynchon.

      Novus Forlag.

      ISBN 8270993522.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Rettleiing i oppgaveskriving for studenter ved AMF.

      Høgskulen i Volda.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Rettleiing i oppgaveskriving for studenter i mediefag ved HVO.

      Høgskulen i Volda.

      Hefte 1/00.

    • Mangen, Anne

      (1997)

      "Follow the tracks - head for all the noise." Entropi som tekstbilde i Thomas Pynchon's Gravity's Rainbow.

      UiT Norges arktiske universitet.

  • Formidling
    • Mangen, Anne

      (2024)

      Reading and digitalisation: materiality, embodied cognition, and the need for transdisciplinary collaboration.

      Foredrag;

      2024-10-06 - .

    • Erstad, Ola Andres; Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Kucirkova, Natalia; Aarsand, Pål André

      (2024)

      Ulike lesemåter er viktigere enn krangling om skjerm.

      Dagsavisen.

      ISSN 1503-2892.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Om langlesing og oppmerksomhet.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing og digitalisering.

      Debattmøte;

      2023-01-24.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      The tactile and textured dimension of reading.

      Reading between the lines;

      2023-01-30 - 2023-01-31.

    • Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid

      (2023)

      For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg.

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Kucirkova, Natalia; Mangen, Anne

      (2023)

      Det trengs uavhengig forskning til å avgjøre læringsutbytte av digitale læremidler.

      Utdanningsnytt.no.

    • Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Foldnes, Njål

      (2023)

      PIRLS 2021: En utforsking av modalitetseffekt på flere nivå.

      Lesesenterets onsdagspresentasjon;

      2023-11-22.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Temanotat fra skjermbrukutvalget: konsekvenser av skjerm i skolen.

      Onsdagspresentasjon på Lesesenteret;

      2023-12-20.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Reading and digitisation: what do we know from empirical research? .

      Foredrag;

      2023-11-06 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      : (1) The Ljubljana Reading Manifesto: What is its background? (2) Book reading and the attention crisis; (3) presentation and discussion of the Ljubljana Reading Manifesto. .

      Foredrag;

      2023-10-18 - 2023-10-20.

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Reading, digitalization and attention, invited panel contribution at FuturePublish conference (DE/online)..

      Foredr;

      2023-02-10 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing og digitalisering – hva vet vi fra empirisk forskning.

      Foredrag;

      2023-01-24 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Reading, digitalization and imagination.

      Foredrag;

      2023-01-30 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Temanotat fra skjermbrukutvalget om skjermbruk og lesing, presentasjon av temanotat fra arbeidet i skjermbrukutvalget .

      Presentasjon;

      2023-12-20 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Shared Reading in schools - a way to halt the decline in reading engagement? .

      Foredrag;

      2023-10-31 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Akademisk lesing i digitaliseringens tidsalder.

      Foredra;

      2023-09-20 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Digitalisering og lesing – hva sier forskningen?.

      Foredrag;

      2023-09-04 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Skjermen og hjernen, invitert foredrag & paneldeltakelse.

      Foredrag;

      2023-06-04 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Hva er lesing, og hva ønsker vi at lesing skal være? .

      Foredrag;

      2023-05-23 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing på papir og skjerm.

      Foredrag;

      2023-05-11 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing på papir og skjerm, invitert foredrag om lesing og digitalisering.

      Foredrag;

      2023-05-11 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing og digitalisering – hva vet vi fra empirisk forskning.

      Foredrag;

      2023-01-10 - .

    • Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing og digitalisering – hva vet vi fra empirisk forskning.

      Foredrag;

      2023-01-08 - .

    • Mangen, Anne; Lunde, Maja; Bigum udnesseter, Nina

      (2023)

      Det er på tide at bokens status igjen øker. For å komme dit vil skolebiblioteket være helt sentralt..

      Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).

      ISSN 0804-3116.

    • Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne

      (2023)

      «For lettvint av Søby» .

      Morgenbladet.

      ISSN 0805-3847.

    • Mei lunstøeng, Alexandra; Janson gylterud, Stine; Mangen, Anne

      (2023)

      Har digitaliseringen ødelagt vår evne til langlesing?.

    • Wig, Ståle; Mangen, Anne

      (2023)

      Lesing og konsentrasjon: – Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Språksnakk - om lesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju om skjermbruk og lesing i skolen.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      On reading and attention.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Innlegg i panel om lesing og digitalisering.

      Arendalsuka;

      2022-08-16 - 2022-08-17.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Foredrag om forskning på lesing og digitalisering.

      Arendalsuka;

      2022-08-16 - 2022-08-17.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju om langlesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju ifm debattmøte om lesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju ifm foredrag om lesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju om lesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju om lesing og digitalisering i høyere utdanning.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Intervju om lesing, lærebøker og digitale læremidler i skolen.

    • Magyari, Lilla; Hakemulder, Frank; Mangen, Anne

      (2022)

      Popularity and literary value of classical and genre literature .

      Skriv! Les! 2022;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Keynote, Digitaliseringsdagene, Børne- og Undervisningsministeriet, DK.

      Digitaliseringsdagene;

      2022-11-09 - 2022-11-10.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      November: invitert foredrag, Læsekonsulenternes Landsforening.

      Læsekonsulenternes Landsforening;

      2022-11-01.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Invited lecture, Public Library Foundation, Iran (online).

      Public Library Foundation seminar;

      2022-08-01.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Keynote, Nordisk skolebibliotek-konferanse, Universitetet i Agder.

      Nordisk skolebibliotek-konferanse, Universitetet i Agder;

      2022-06-02.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Invited lecture, The Future of Reading in Scandinavia.

      The Future of Reading in Scandinavia workshop;

      2022-05-20 - 2022-05-21.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Fiction reading on paper and screen.

      Fiction reading on paper and screen;

      2022-04-08.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Keynote, Reading and digitalisation - a call for more interdisciplinarity.

      IARTEM conference;

      2022-04-06 - 2022-04-09.

    • van de Ven, Inge; Mangen, Anne; Hakemulder, Frank

      (2022)

      Literary Reading & Attention: Close reading, Skimming, and Cognitive Patience (A Survey-based Study).

      Skriv! Les!;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • Trasmundi, Sarah Bro; Mangen, Anne; Toro, Juan

      (2022)

      Læsning, krop og kognitiv etnografi.

      Skriv! Les!;

      2022-05-10 - 2022-05-11.

    • van de Ven, Inge; Mangen, Anne; Hakemulder, Frank

      (2022)

      Are Literary Readers Close Readers? An Explorative Survey Study of Reading, Attention, and Cognitive Patience.

      IGEL conference;

      2022-06-16 - 2022-06-20.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Lesing i digitaliseringens tidsalder.

      Nettverk Vestland fagdag;

      2022-11-04.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Lesing og digitalisering.

      Seminar/fagdag;

      2022-10-27.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Lesing på skjerm og papir - hva sier forskningen?.

      FAU-møte og paneldebatt;

      2022-09-29.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Lesing, skriving og digitalisering – et blikk på forskningen.

      Fagdag;

      2022-09-29.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Innlegg om lesing og digitalisering, Arendalsuka.

      Arendalsuka;

      2022-08-16.

    • Mangen, Anne

      (2022)

      Lesing og digitalisering: empirisk forskning.

      Arendalsuka;

      2022-08-17.

    • Magyari, Lilla; Hakemulder, Frank; Mangen, Anne

      (2022)

      The Nature of the ART: challenges in developing an Author Recognition Test for a new population.

      18th IGEL Conference;

      2022-07-14 - .

    • Mangen, Anne; Van der weel, Adriaan; Kovač, Miha; Schüller-zwierlein, André

      (2022)

      The Ljubljana Reading Manifesto: Why higher-level reading is important.

    • Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - ungdom og lesing.

    • Mangen, Anne; Sønneland, Margrethe

      (2021)

      Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.

      Viden om Literacy.

      ISSN 2246-6517.

      Hefte 29.

      s.108-113.

    • Mangen, Anne

      (2021)

      Intervju om langlesing i digitaliseringens tidsalder.

    • Haver, Annie; Oftedal, Bjørg Frøysland; Mangen, Anne

      (2020)

      Mental well-being and resilience of university nursing students in Norway: A qualitative study of the role of Shared Reading and Self Development Interventions.

      Singapore Nursing Research Conference;

      2020-03-26 - 2020-03-28.

    • Mangen, Anne; Haver, Annie; Hakemulder, Frank

      (2020)

      HUS poster proposal - Shared Reading in Norway.

      University of Liverpool - IGEL 2020;

      2020-07-01 - 2020-07-04.

    • Mangen, Anne

      (2020)

      Interview on The Stavanger Declaration on Reading.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2020)

      VEBB - det store bildet: funn og implementering.

      VEBB avslutningskonferanse;

      2020-02-12.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne; Jernes, Margrethe

      (2019)

      VEBB: Developing a tool for didactic evaluation of picture book apps for shared reading in groups.

      Children's Reading and Writing on Screen: Final COST Meeting;

      2019-02-04.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude; Jernes, Margrethe

      (2019)

      Høytlesing – med øynene, ørene, hendene og fingrene.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Moser, Thomas

      (2019)

      Samtalebasert lesing med bøker og apper i barnehagen: et flermetodologisk og praksisnært innovasjons- og forskningsprosjekt.

      Norsk barnehageforskningskonferanse: Lek og samspill i den mangfoldige barnehagen;

      2019-10-16 - 2019-10-17.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude

      (2019)

      E-bøker i barnehagen: Partnerskap i innovasjonsprosjektet VEBB.

      Bedre sammen;

      2019-10-30 - 2019-10-31.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Embodiment in reading: haptics, tactility and the role of the substrate. .

      Centre of Human Interactivity lab meeting;

      2019-11-14 - 2019-11-15.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Reading on paper and screens: what do we know, and what should we know more about? .

      "Reading in a digital environment" international conference;

      2019-11-08 - 2019-11-10.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Perspectives on reading in a digitized world. .

      Stiftung Lesen conference;

      2019-11-06 - 2019-11-07.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Literary reading and digitisation. Roundtable, Medium Matters: Connecting Research and Practice In Print and Digital Reading. .

      NCTE Congress;

      2019-11-21 - 2019-11-24.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Schulz-Heidorf, Katrin

      (2019)

      Shared reading with books vs apps in kindergarten: the role of medium for verbal engagement. .

      Skriv! Les! nordisk forskerkonferanse;

      2019-05-07 - 2019-05-09.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Lesing på tvers av medier: dybdelesing i digitaliseringens tid. .

      Skolebibliotek-seminar under Kapittel-festivalen;

      2019-09-21.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Intervju om lesing og digitalisering.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Interview on E-READ, reading on paper vs screens.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Intervju om lesing på papir og skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Verlernen wir das Lesen?.

    • Mangen, Anne

      (2019)

      Zur Zukunft des Lesens.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Reading on paper and screens..

      Global Literacy and Neuroscience workshop;

      2018-01-11 - 2018-01-12.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Hvordan søke om og få forskningsmidler..

      NOLES-konferanse;

      2018-02-01 - 2018-02-02.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Schulz-Heidorf, Katrin

      (2018)

      Shared reading with books and apps: does the medium matter?.

      IGEL 2018; 16th Biennial Meeting;

      2018-07-25 - 2018-07-29.

    • Jernes, Margrethe; Mangen, Anne; Hoel, Trude

      (2018)

      Research protocol: Research & Innovation project with practitioners in kindergarten.

      EECERA 2018; the 28th conference;

      2018-07-28 - 2018-08-31.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne

      (2018)

      Veier til empirisk basert kunnskap om teknologier og læring i forskning, utdanning og offentlig sektor.

      Digitalisering og utdanning;

      2018-08-29.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Reading and writing on paper and screens: materiality and manual engagement..

      The Nordic Network for Embodied Learning Inaugural Symposium;

      2018-12-10 - 2018-12-11.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Læsning på skærm og papir: Hvad siger forskningen?.

      Landsforeningen for Læsepedagoger;

      2018-11-16.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Literature & empathy: experiences from an experimental study..

      NOS-HS workshop The Place of the Cognitive in Literary Study: Object and Methods;

      2018-11-08 - 2018-11-09.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Grensesnitt og affordanser: hvilken rolle spiller mediets materialitet i lesing og skriving?.

      Status for literacy;

      2018-09-06.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Medium materiality and reading: some findings from empirical research..

      Modes of Reading;

      2018-05-14 - 2018-05-15.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Reading on paper and screens.

      The Global Literacy and Neuroscience Workshop;

      2018-01-11 - 2018-01-12.

    • Mangen, Anne; Magyari, Lilla; Kuzmičová, Anežka; Lüdtke, Jana; Jacobs, Art

      (2018)

      Mental imagery in story reading: a multi-method study.

      The 16th Biennial IGEL Conference;

      2018-07-25 - 2018-07-28.

    • Mangen, Anne; Jernes, Margrethe; Hoel, Trude

      (2018)

      Shared reading with books and apps: does the medium matter?.

      Childhood and Materiality VIII Conference on Childhood Studies;

      2018-05-07 - 2018-05-09.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Skriblet for hånd, lagret i word.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Der Kontakt zu unserer Kultur steht auf dem Spiel.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Intervju om leseforståelse på skjerm og papir.

    • Mangen, Anne

      (2018)

      Børn i 8. klasse har svært ved at læse i dybden.

    • Mangen, Anne; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      - Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Die Zukunft des Lesens.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      The death of a book salesmen: Are we reading less?.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Schmökern, bitte!.

    • Lüdtke, Jana; Mangen, Anne; Salgaro, Massimo; Balling, Gitte; Burke, Michael; Herrmann, Berenike; Sorrentino, Pasqualina; Jacobs, Art

      (2017)

      Cognitive and emotional aspects of literary prose reading: an eye tracking study..

      Books and screens and the reading brain;

      2017-09-27 - 2017-09-29.

    • Abramo, Federica; Gambino, Renata; Pulvirenti, Grazia; Giordano, Daniela; Xue, Shuwei; Lüdtke, Jana; Papp-Zipernovszky, Orsi; Mangen, Anne; Sylvester, Teresa; Jacobs, Art

      (2017)

      Reading Shakespeare sonnets: a combined qualitative-quantitative study..

      Books and screens and the reading brain;

      2017-09-27 - 2017-09-29.

    • Mangen, Anne; Magyari, Lilla; Kuzmičová, Anežka; Lüdtke, Jana; Jacobs, Art

      (2017)

      Narrative styles and mental imagery..

      IGEL off-year conference, What is literariness?;

      2017-10-10 - 2017-10-13.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Interview on the digitization of reading.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Intervju om digitalisering av lesing, E-READ og empirisk forskning på litterær lesing.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Was vom Lesen übrig bleibt.

    • Mangen, Anne

      (2017)

      Smart-reading: How to read faster and comprehend more.

    • Balsvik, Lillian; Mangen, Anne

      (2016)

      Skriveindlæring og forskning i skrivning i hånden og på tastatur.

      Viden om Literacy.

      ISSN 2246-6517.

      Volum 19.

      s.27-35.

    • Mangen, Anne; Hoel, Trude

      (2016)

      Fortellinger på nettbrett og i bildebok: har teknologien noe å si for samtalen rundt fortellingen?.

      Utdanningskonferansen;

      2016-03-03.

    • Mangen, Anne

      (2016)

      Teknologier og lesing.

      “Text cultures”, Nordic Network of Mother Tongue Didactic Research (NNMF) Conference;

      2016-11-24 - 2016-11-25.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Nilsson, Kersti

      (2016)

      Experiential deep-reading: a pilot study among students in teaching training programs in the Nordic countries..

      IGEL biennial conference;

      2016-07-06 - 2016-07-09.

    • Mangen, Anne

      (2016)

      The digitization of reading and writing: what may be in it for cognitive humanities?.

      Cognitive Futures in the Humanities Conference;

      2016-06-13 - 2016-06-15.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2016)

      Nasjonal prøve i lesing 5. trinn 2015.

      Nasjonal fagmiljøsamling;

      2016-01-25 - 2016-01-26.

    • Mangen, Anne

      (2016)

      Intervju om skriving for hånd.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Nasjonal prøve i lesing 5. trinn 2014: Noen resultater.

      Nasjonal fagmiljøsamling;

      2015-01-27 - 2015-01-28.

    • Hoel, Trude; Mangen, Anne

      (2015)

      Gjennomgang og vurdering av bildebokappene og bildebøkene for bruk i dialogisk lesing.

      Nettbrett og språkstimulering i barnehagen;

      2015-02-05.

    • Dahl, Tor Arne; Mangen, Anne

      (2015)

      Deep reading: Et kritisk lys på e-bøker i fagbibliotek.

      Frokostseminar;

      2015-03-06 - .

    • Tveit, Åse Kristine; Mangen, Anne

      (2015)

      En Joker i klasserommet: Tenåringsleseres holdninger til, og opplevelser av lesing på ulike plattformer.

      Bob : Bok og bibliotek.

      ISSN 0006-5811.

      Volum Februar.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Evolution of Reading in the Age of Digitization.

      Slovenian headmasters' conference;

      2015-04-08.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Embodied reading on paper and screens: implications of digitisation.

      ENASTE Congress;

      2015-05-14 - 2015-05-16.

    • Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte; Kuzmicova, Anezka; Steenberg, Mette; Therman, Cecilia; Nilsson, Skans Kersti

      (2015)

      IGEL North: An empirical study of literary reading in the Nordic countries.

      Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse;

      2015-05-18 - 2015-05-20.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      COST Action E-READ: Implications for pedagogy and policy makers.

      International Forum in Education and Technology (FIJET);

      2015-06-29 - 2015-06-30.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Literary reading on paper and screens: empirical research.

      Literature and Empathy (mini-IGEL conference);

      2015-07-10 - 2015-07-12.

    • Kuzmicova, Anezka; Mangen, Anne; Støle, Hildegunn; Begnum, Anne Charlotte

      (2015)

      Foregrounding, reading strategy, and theory of mind..

      PALA International Conference;

      2015-07-17 - 2015-07-19.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      The bodily dimensions of learning how to write.

      Educational Theory Summer Institute;

      2015-08-19.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Changing interfaces of reading.

      International Summit of the Book;

      2015-11-06 - 2015-11-07.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Hva er det som er så spesielt med å lese litteratur?.

      Nasjonal lesekonferanse;

      2015-03-23 - 2015-03-24.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Hvor mye husker du av det du leser?.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Interview on reading on paper and screens.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      E-reading probed: is it effective?.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Intervju om lesing, skriving og digitale teknologier.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Intervju om COST E-READ.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Interview on Kindle mystery story reading study.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Intervju om skriving for hånd og med iPad.

    • Mangen, Anne

      (2015)

      Embodied reading on paper and screens: implications of digitization..

      ENASTE Congress, Transformations – Education in a Rapidly-Changing World;

      2015-05-14 - 2015-05-16.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Lesing, teknologier og grensesnitt.

      NoRA medlemsblad (Norsk forening for leseopplæring).

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Lesing på papir og på ulike skjermer: grensesnitt og affordanser.

      Tidsskriftet Dansk.

    • Mangen, Anne; Velay, Jean Luc; Robinet, P.; Olivier, G.

      (2014)

      Mystery reading in print pocket book and on Kindle: possible impact on chronological events memory.

      IGEL Biennial conference;

      2014-07-21 - 2014-07-25.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Ikke enten-eller, men begge deler: Perspektiver på lesing, teknologier og grensesnitt.

      Dansklærerforeningens nasjonale konferanse;

      2014-05-05 - 2014-05-06.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      The digitisation of reading.

      Intergraf conference and general assembly;

      2014-06-05 - 2014-06-06.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Reading on paper and screens: empirical research.

      Digital Reading Network Symposium;

      2014-06-19 - 2014-06-20.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Lesing, skriving og digitale teknologier.

      Nasjonal konferanse, Læsevejlederforeningen;

      2014-11-07 - 2014-11-08.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Reading as human-technology interaction: interdisciplinary perspectives.

      Symposium, De (digitale) leescultuur;

      2014-11-18.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Lesing, teknologier og grensesnitt.

      NKUL-konferanse;

      2014-05-05 - 2014-05-07.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Ikke enten-eller, men begge deler: perspektiver på lesing, teknologier og grensesnitt.

      Nasjonal lesekonferanse;

      2014-04-07 - 2014-04-08.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      What we miss when we read on screens.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Interview on reading on Kindle and print.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Stokker innhold i fortellinger når de leses på Kindle.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Ny studie: Lättare minnas handlingen i pappersböcker.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Kindle versus papir.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Readers absorb less on Kindles than on paper, study finds.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Reading literature on screen: A price for convenience?.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Being a better online reader.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Ebooks vs paper.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Why the smart reading device of the future may be ... paper.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Interview on reading on paper and screens.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Om håndskrift.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Intervju om lesing på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2014)

      Outside the square: digital vs paper based reading.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Does reading on screen beat paper?.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Larga vida al libro... [Interview on paper and screen reading].

    • Mangen, Anne

      (2013)

      The science of handwriting.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Adiós a la escritura a mano [Farewell to handwriting].

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Intervju om lesing, læring og digitale læremidler.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Lesing og forståelse på papir og skjerm.

      07 media frokostseminar;

      2013-09-25 - .

    • Walgermo, Bente Rigmor; Mangen, Anne; Brønnick, Kolbjørn S

      (2013)

      Lesing av sammenhengende tekster på skjerm og papir: apropos digitalisering av leseprøver.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Mangen, Anne

      (2013)

      Skriving for hånd eller på tastatur? Innspill til en tverrvitenskapelig forskningsagenda.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse;

      2013-05-06 - 2013-05-08.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Paper and screens, pencils and keyboards: Reading and writing as embodied human-technology relations.

      The school of tomorrow: From brains to minds;

      2013-09-20 - 2013-09-21.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Experiential reading on tablets and e-books.

      Researching the Reading Experience;

      2013-06-10 - 2013-06-12.

    • Mangen, Anne; Velay, Jean Luc

      (2013)

      The digitization of embodied writing.

      MER-V (Média, Education, Recherce, Veille);

      2013-05-13 - .

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Empirisk forskning på litterær lesing - hvorfor og hvordan?.

      Såkornworkshop, E-bøker og digital lesing;

      2013-06-17 - 2013-06-18.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Interview on handwriting and typewriting.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      The Reading Brain in the Digital Age: The Science of Paper versus Screens.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Åtvarar mot blind tru på digitale læremiddel.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Norske elever skjønner mindre og leser dårligere på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Intervju om lesing på skjerm og papir.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Intervju om lesing på skjerm og papir.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Skjønner mindre og leser dårligere på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2013)

      Svake lesere sliter mest på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Literary reading on paper and screen: an experiment comparing narrative immersion on paper and iPad.

      IGEL - The International Society for the Empirical Study of Literature and Media;

      2012-07-07 - 2012-07-10.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Multisensory reading in the transition from print to screen.

      SLIS Research Colloquium;

      2012-04-10 - .

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Litteratur på papir og skjerm - spiller mediet noen rolle for leseopplevelsen?.

      Program for skolebibliotekutvikling;

      2012-11-09 - .

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Fra papir til skjerm: spiller det noen rolle?.

      Litteraturfestivalen i Grue;

      2012-11-03 - .

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Litteratur på papir og skjerm - spiller mediet noen rolle for leseopplevelsen?.

      SamSpel Hordaland;

      2012-11-21 - .

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Læring skjer best gjennom fingrene.

      Bedre Skole.

      ISSN 0802-183X.

      Hefte 4.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om kroppens rolle i læring, lesing og skriving.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Apprender à écrire sans stylo?.

      Le Monde de l'Intelligence.

      Hefte 25.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Lesing på papir og skjerm: hva sier forskningen om forskjellene?.

      Lesenettverk Vestfold;

      2012-12-10 - .

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Escrever à mão, um hàbito em declínio.

    • Mangen, Anne

      (2012)

      Overview and summary of WG 4, COST Action IS0703 ERN-LWE (Learning to Write Effectively).

      COST Action IS0703 ERN-LWE Closing Conference;

      2012-05-05 - 2012-05-07.

    • van Waes, Luuk; Mangen, Anne

      (2012)

      Introduction. Tools for studying and supporting writing: Technological advances in writing research. I: Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research.

      Emerald Group Publishing Limited.

      ISBN 978-1-78052-928-8.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      The Ascent of E-Readers.

      The Unbound Book;

      2011-05-19 - 2011-05-21.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Kroppslige aspekter ved lesing, skriving og teknologier.

      Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse;

      2011-05-30 - 2011-06-01.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Lesebrett og surfeplater, PC og papir: kritiske refleksjoner rundt lesing i ulike grensesnitt.

      Nordnorsk bibliotekkonferanse;

      2011-05-23 - 2011-05-25.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on the haptics of writing.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on the haptics of writing.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on the haptics of writing.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on the haptics of writing.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on handwriting and typewriting.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on handwriting and typewriting.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Intervju om lesing på skjerm og papir.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Intervju om skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on handwriting and typewriting.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on handwriting and typewriting.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      The critical voice among technology optimists.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on reading on print and screen.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Leseevna og det digitale - kva veit vi, egentleg?.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on reading on paper and screen.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on the haptics of reading and writing.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Interview on print and screen reading.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      How will E-reading change us? Questions for reading researcher Anne Mangen.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Lesebrett og surfeplater, PC og papir: kritiske refleksjoner rundt lesing i ulike grensesnitt.

      Foredrag, Deichmanske bibliotek;

      2011-10-14.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Why bother with print?.

      The Publishing Academia, Slovenia Book Fair;

      2011-11-23 - 2011-11-24.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Skriving for hånd og på tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Lesebrett og surfeplater, PC og papir: kritiske refleksjoner rundt tekstlesing i ulike grensesnitt.

      Skolebibliotekkonferansen i Telemark;

      2011-10-28 - .

    • Mangen, Anne

      (2011)

      Overview and summary of WG 4 track, COST IS0703 workshop.

      COST Action IS0703 ERN-LWE Workshop;

      2011-04-05 - 2011-04-08.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lesing - på skjerm eller papir; er det så nøye, da?.

      Norsklæreren.

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Materialities of reading - why do they matter?.

      Text and Literacy in the Digital Age;

      2010-12-16 - 2010-12-17.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Losing the grip: perspectives on the increasing digitization of literacy in light of Merleau-Ponty?s phenomenology of the intangible.

      The Second International Conference on Phenomenology and Pedagogy;

      2010-10-14 - 2010-10-16.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lesing og leseforståelse på skjerm: teoretiske, metodiske og pedagogiske implikasjoner.

      Tekst og tegn - en konferanse om lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn;

      2010-09-20 - 2010-09-21.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Leseforståelse og digitale tekster.

      Jeg forstår ikke?- om språk, lesing og skriving;

      2010-05-26 - 2010-05-27.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lesing på papir eller på skjerm; er det så nøye, da?.

      Årsmøte, Norsk faglitterær forfatter- og forleggerforening;

      2010-03-20.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Når man mister grepet.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lærer bedre med blyant enn tastatur.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Hva skjer når tastaturet erstatter blyanten?.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Forsker: Må ha et mer nyansert syn på bruk av pc.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      En rastløs leserevolusjon.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Rot utan bok.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Intervju om lesing og e-bok.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lesing og læring med digitale teknologier.

      utenTitteltekst;

      2010-09-29.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Varsku for pedagogane.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Nye medier - nye lesemåter.

      Koz me txt - nasjonal lesekonferanse;

      2009-01-13 - 2009-01-14.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Intervju om digitale læremidler.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Intervju om e-bokas framtid.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      La pantalla del ordenador no acabará con los libros.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Intervju om lesing på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Multisensory reading and writing A matrix of sensorimotor affordances in reading and writing technologies.

      SWAET - Scandinavian Workshop in Applied Eye Tracking;

      2009-05-06 - 2009-05-08.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Multisensory reading and writing A matrix for writing research.

      1st International Workshop, COST IS0703 ERN-LWE: Learning to Write Effectively;

      2009-04-04 - 2009-04-07.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      From flicking through pages to clicking on links: the changing role of haptics in contemporary reading.

      EARLI (European Association of Research in Learning and Instruction);

      2009-08-25 - 2009-08-29.

    • Mangen, Anne; Mossige, Margunn

      (2009)

      Hva skal vi med læreboka?.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Skjermlesing har andre kvaliteter enn lesing på papir.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Intervju om e-bøker og lesing på skjerm.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      "I screen, you screen, we all screen".

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Intervju om digitale læremidler.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Reading on Paper or Screen--Which Is Better?.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Hur nya medier påverkar vår läsning.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Ja takk, begge deler Perspektiver på lesing i overgangen mellom bok til skjerm.

      Årskonferansen for NFF (Norsk forbund for fjernundervisning og fleksibel utdanning);

      2009-11-17 - 2009-11-18.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Nye medier - nye lesemåter.

      Kurs, Lesing er;

      2009-01-19.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Nye medier - nye lesemåter.

      Kurs, Lesing er;

      2009-01-21.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Handling technology when reading and writing.

      utenTitteltekst;

      2009-02-16.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Skjermlesing og nettbruk i realfag.

      Kurs;

      2009-04-21.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Skjermlesing og nettbruk i RLE og samfunnsfag.

      Kurs;

      2009-04-21.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Lesing og læring med digitale teknologier, 1.-4. trinn.

      Kurs;

      2009-09-17.

    • Mangen, Anne

      (2009)

      Lesing og læring med digitale teknologier, 5.-10. trinn.

      Kurs;

      2009-11-19.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Koherens og sjanger på skjerm.

      Norsk Medietidsskrift.

      ISSN 0804-8452.

      Volum 15.

      Hefte 4.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Nytt medielandskap - nytt tekstbegrep; og ny forståelse av emnet "gutter og lesing".

      ?.

      s.40-45.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Nye medier - nye lesemåter; nye utfordringer for skolebibliotekene.

      Nasjonal skolebibliotekkonferanse;

      2008-09-26.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Hvorfor leser vi dårligere på skjerm?.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Lesing på skjerm stresser oss.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Online v. print reading: which one makes us smarter?.

    • Mangen, Anne

      (2008)

      Hjernen blir svett av nett.

    • Mangen, Anne

      (2004)

      Phenomenologically Grasping the Materiality of New Media - A Call for A Reorientation in Media and Documentation Studies.

      DOCAM 04;

      2004-10-22 - 2004-10-24.

    • Mangen, Anne; Zellweger, Polle; Newman, Paula

      (2002)

      Authoring Fluid Narrative Hypertexts.

      ACM Hypertext 02;

      2002-06-11 - 2002-06-15.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Fra historiefortelling til torghandel: nye perspektiver på nyhetsformidling.

      Norsk Medietidsskrift.

      ISSN 0804-8452.

      Hefte 2.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Approach and Avoid: Essays on Gravity's Rainbow.

      American Studies in Scandinavia.

      ISSN 0044-8060.

      Volum 34.

      Hefte 1.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Approach and Avoid: Essays on Gravity's Rainbow.

      American Studies in Scandinavia.

      ISSN 0044-8060.

      Volum 34.

      Hefte 1.

      s.130-136.

      DOI: 10.22439/asca.v34i1.4276

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Bokanmeldelse: Fra historiefortelling til torghandler - nye perspektiver på nyhetsformidling.

      Norsk Medietidsskrift.

      ISSN 0804-8452.

      s.158-162.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Noe om V.

      utenTitteltekst;

      2002-05-07.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Reading and Writing Fluid Hypertext Narratives.

      ACM Hypertext 02;

      2002-06-11 - 2002-06-15.

    • Mangen, Anne

      (2002)

      Noe om V.

      Litteratur-seminar i anledning Gyldendal forlags oversettelser av Thomas Pynchon;

      2002-05-05 - .

    • Mangen, Anne

      (2001)

      How does hypertext change the ways we read, write, and write about literature?.

      Doctoral consortium, ACM Hypertext 2001;

      2001-08-14 - 2001-08-18.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Lost in fictional space - immersion by animation and sound: experiments in dynamic fiction at Xerox PARC.

      Digital Arts and Culture 2001;

      2001-04-26 - 2001-04-28.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Lost in Fictional Space - Immersion by Animation and Sound. Experiments in Dynamic Fiction at Xerox PARC.

      Digital Arts and Culture;

      2001-04-26 - 2001-04-28.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      How does Hypertext Change the Ways We Write and Read Narrative Fiction? An Exploration of Entropic and Redundant Aesthetics i Hypertext Environments.

      ACM Hypertext 2001 (Doctoral Consortium);

      2001-08-18.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Hypertekst, litteratur, og Silicon Valley.

      utenTitteltekst;

      2001-09-28.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Hypertekst-fortellinger: Hvordan påvirker hypertekst måten vi skriver narrativ fiksjon?.

      DIGI-GRUMS (internt forsker-seminar ved HVO);

      2001-10-24.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Digital Storytelling - How to Create, and Maintain, Suspense and Immersion in Hypertext?.

      Nordic Interactive Conference; Research School - workshop, "Interactivity and Narrativity";

      2001-11-04.

    • Mangen, Anne

      (2001)

      Hypertekst, litteratur og Silicon Valley.

      Forskningsdagene 2001;

      2001-09-20 - .

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Playing with (our) perception: entropic aesthetics in literature and computer games - a comparative explorative essay.

      Digital Arts and Culture 2000;

      2000-08-02 - 2000-08-04.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Litteraturen i biblioteket på øya i dataspillet : fiksjon og fortelling i "Myst".

      ?.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Nye tekster og nye utfordringer for leseren : er framtidas roman en interaktiv hypertekst på CD-ROM?.

      utenTitteltekst;

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Possible approaches to the reception of digital media : the case of "Myst".

      Reception - film, tv, digital culture;

    • Mangen, Anne

      (2000)

      The media of reading in the future.

      The Media of Reading in the Past, the Present and the Future : International Symposium;

    • Sivertsen, Erling; Torbjørnson, Heidrun A.D.; Mangen, Anne

      (2000)

      Oppførsel og sjølbedrag.

      Dagbladet.

      ISSN 0805-3766.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Playing with (Our) Perception: Entropic Aesthetics in Literature and Computer Games.

      Digital Arts and Culture 2000;

      2000-08-04.

    • Mangen, Anne

      (2000)

      Nye medier og nye utfordringer for medieforskningen.

      Forskningsdagene 2000;

      2000-11-04 - .

    • Mangen, Anne

      (1997)

      Blant flytende fiksjoner og lesende metallhunder. Rapport fra et forskningsopphold ved Xerox PARC.

      ?.

      s.20-21.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Hylland eriksen, Thomas; Wig, Ståle; Mangen, Anne

      (2023)

      Digitale distraksjoner er et politisk problem.

    • Mangen, Anne

      (2010)

      Lesing og læring på skjerm.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway