Hopp til hovedinnhold

Anne Nevøy

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
HG R-409
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Nevøy, Anne

      (2019)

      En skole for alle - og en pedagogikk for inkludering. I: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.

      Gyldendal Norsk Forlag A/S

      ISBN 9788205522596.

      s.20-42.

    • Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Ohna, Stein Erik Solbø; Barow, Thomas

      (2014)

      Nordic Upper Secondary School: Regular and Irregular Programmes - Or Just One Irregular School for All?. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy.

      Springer Science+Business Media B.V.

      ISBN 978-94-007-7124-6.

      s.191-219.

      DOI: 10.1007/978-94-007-7125-3

    • Bruin, Marieke; Nevøy, Anne

      (2014)

      Exploring the Discourse on Communication Modality after Cochlear Implantation - A Foucauldian Analysis of Parents' Narratives.

      Journal of Deaf Studies and Deaf Education

      ISSN 1081-4159.

      Volum 19.

      Hefte 3.

      s.386-399.

      DOI: 10.1093/deafed/enu003

    • Ohna, Stein Erik; Moen, Vegard; Nevøy, Anne

      (2007)

      Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm?.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 91.

      Hefte 4.

      s.329-343.

    • Nevøy, Anne

      (2003)

      Special education - an academic discipline in an impasse?.

      International Journal of Inclusive Education

      ISSN 1360-3116.

      Volum 7.

      Hefte 3.

      s.1-18.

  • Bøker og kapitler
    • Staksrud, Elisabeth; Kolstad, Ivar; Bang, Kirsten Johanne; Bomann-Larsen, Lene; Fretheim, Kjetil; Granaas, Rakel Christina; Harpviken, Kristian Berg; Haugen, Heidi Østbø; Jakobsen, Kjetil Ansgar; Johnsen, Roar; Lie, Markus Hoel; Lile, Hadi Strømmen; Nevøy, Anne; Nilsen, Tove Klæboe; Skilbrei, May-Len; Enebakk, Vidar

      (2021)

      Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.

      ISBN 978-82-7682-101-7.

    • Nevøy, Anne; Helle, Lars

      (2019)

      Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.

      Gyldendal Norsk Forlag A/S

      ISBN 9788205522596.

    • Nevøy, Anne; Helle, Lars

      (2016)

      "Skolens utviklingsplaner og lærerprofesjonen" I: Innovasjoner i Jærskulen - lærerprofesjon i reformtid Rapporter fra Universitet i Stavanger nr. 60.

      ISBN 978-82-7644-681-4.

    • Nevøy, Anne

      (2016)

      Innovasjoner i Jærskulen - lærerprofesjon i reformtid..

      ISBN 978-82-7644-681-4.

    • Nevøy, Anne; Finne, Christina; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2016)

      Innovasjoner i Jærskulen -lærerprofesjon i reformtid.

      Universitetet i Stavanger

      ISBN 978-82-7644-681-4.

    • Nevøy, Anne; Thortveit, Jorunn; Bugge, Hans Erik

      (2016)

      "Ipad i skolen-lærers didaktiske bruk av teknologi i klasserommet" I:Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid Rapporter fra Universitet i Stavanger nr.60.

      ISBN 978-82-7644-681-4.

    • Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2014)

      Spesialundervisning - bilder fra skole-Norge. En studie av spesialundervisningens dynamikk i grunnopplæringen.

      Universitetet i Stavanger

      ISBN 978-82-7644-574-9.

      Hefte 45.

    • Nevøy, Anne

      (2009)

      Special education and the puzzle of interdisciplinarity. I: Disciplined Inquiry. Educational Research In The Circle Of Knowledge. AERA annual meeting, April 13-17, 2009, San Diego, CA.

    • Nevøy, Anne

      (2007)

      En analyse av spesialpedagogikkens institusjonelle selvforståelse.

      ISBN 8276443370.

      Hefte no 45.

    • Sørdal, Elisabeth Lundervold

      (2007)

      Skolens leksepraksis: Historiske spor - fremtidige utfordringer.

  • Formidling
    • Nevøy, Anne; Bruin, Marieke Gerdien; Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn

      (2019)

      Master’s student research in teacher education – Collaborative supervision in school-based research groups.

    • Nevøy, Anne

      (2019)

      Why does the use of special education expand and what are probable forces behind the expansion?.

    • Nevøy, Anne

      (2019)

      Professional and research activities.

    • Bruin, Marieke Gerdien; Nevøy, Anne

      (2019)

      Parent Pedagogicalisation: A Conceptual Exploration.

    • Bruin, Marieke Gerdien; Nevøy, Anne

      (2019)

      A Conceptional Exploration of Parent Pedagogicalisation.

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn; Bruin, Marieke; Nevøy, Anne

      (2018)

      Masterveiledning i skolebasert FoU-gruppe.

    • Bruin, Marieke; Nevøy, Anne

      (2018)

      Educational parent support: Processes of pedagogicalisation and their possible consequences.

    • Bruin, Marieke; Nevøy, Anne

      (2018)

      Educational Follow-up and the Risk of Parent Pedagogicalization.

    • Nevøy, Anne

      (2016)

      Prinsippet om videregående opplæring for alle - i press mellom skolens ordinære og spesielle tilbud. Nordiske perspektiv..

    • Tveitnes, Marianne Sandvik; Nevøy, Anne

      (2016)

      Negotiating the Role of the Educational Psychological Service under Shifting Conditions..

    • Thortveit, Jorunn; Helgevold, Nina; Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2016)

      Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Bruin, Marieke; Eikeland, Ingunn

      (2016)

      Videregående skole for alle - samfunnsdeltakelse for alle?.

    • Hvinden, Bjørn; Enebakk, Vidar; Fjørtoft, Kjersti; Holand, Ingegerd; Johnsen, Roar; Kolstad, Ivar; Nevøy, Anne; Skilbrei, May-Len Østbye; Sandmo, Erling Sverdrup; Staksrud, Elisabeth; Tande, Knut Martin; Ulleberg, Pål; Øyum, Lisbeth; Bang, Kirsten Johanne; Monsen, Tor Harald

      (2016)

      Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi.

    • Thortveit, Jorunn; Nevøy, Anne

      (2016)

      Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

      (2015)

      Transitions in vocational education and training: Low achieving students between school and workplaces.

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

      (2012)

      The special education epidemic - and a decoupled "school for all".

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne

      (2012)

      Spesialundervisning og fellesskolen.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Barow, Thomas

      (2012)

      Nordic upper secondary school: regular and irregular programmes - or just one irregular school for all?.

    • Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø; Vedøy, Gunn

      (2011)

      At the margin of the Norwegian school for all. Alternative strand of courses in upper secondary VET; their persistency and legitimacy.

    • Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Vedøy, Gunn

      (2010)

      At the margin of "a school for all" : an alternative programme in upper secondary education – its persistency and legitimacy.

    • Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne

      (2008)

      Collaborative research; possibilities and pitfalls.

    • Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik

      (2007)

      Inclusive education On the possibilities of knowledge construction within the field of inclusive education.

    • Nevøy, Anne

      (2007)

      The value of qualitative research.

    • Nevøy, Anne

      (2006)

      Qualitative case-based research.

    • Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne

      (2006)

      A school for all. Its practices and legitimacy. Collective inclusive and individually adapted education: a valid possibility or an outdated dream?.

    • Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik

      (2005)

      Inclusive education. A Nordic collaboration on the possibility of knowledge construction.

    • Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Moen, Vegard

      (2005)

      The public school - its activity and legitimacy.

    • Nevøy, Anne

      (2005)

      Postgraduate programmes in Inclusive education: A re-education of the special education profession.

    • Nevøy, Anne

      (2003)

      Special education – is its clinical heritage still haunting us?.

    • Nevøy, Anne

      (2003)

      Exploring the institutional self-understanding of Special education.

    • Nevøy, Anne

      (2002)

      Special education: An exclusive academic discipline restricting inclusive education?.

    • Nevøy, Anne

      (2002)

      Fra bremsekloss til bidragsyter: Spesialpedagogikkens rolle i en inkluderende lærerkompetanse.

    • Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø

      (2001)

      Upper secondary school for all: alternative courses for some.

    • Nevøy, Anne

      (2001)

      Søkelys på grunnleggende antakelser, verdier og utviklingsperspektiv innen spesialpedagogikk som forsknings- og profesjonsfag. Forskeropplæringskurs.

    • Nevøy, Anne

      (2000)

      Listening to the research community: The institutional self-understanding of special education.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway