Aud Torill Meland
Førsteamanuensis
Institutt for barnehagelærerutdanning
Førsteamanuensis
Meland, Aud Torill
(2021)
Tracking education for sustainable development in ECEC institutions’ annual plans.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Meland, Aud Torill
(2020)
Challenging gender stereotypes through a transformation of a fairy tale.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2019)
Tracking gender in kindergarten.
Early Child Development and Care
ISSN 0300-4430.
Volum 189.
Hefte 1.
s.94-103.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2019)
Toddlers’ play in ECEC institutions from a gender perspective.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Volum 27.
Hefte 2.
s.241-256.
Giske, Rune; Ugelstad, Ingunn Berrefjord; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Eikeland, Synnøve; Tønnessen, Finn Egil; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2018)
Toddlers' social competence, play, movement skills and well-being: an analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Volum 26.
Hefte 3.
s.362-374.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2017)
Spor etter kjønnsmønstre i studenters observasjoner. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-02680-0.
s.215-227.
Meland, Aud Torill
(2015)
Læreres erfaringer med en transparent arkitektur.
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052.
Volum 99.
Hefte 5.
s.375-386.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kristi Lie
(2015)
Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective.
Early Childhood Education Journal
ISSN 1082-3301.
Volum 44.
Hefte 4.
s.349-358.
Jernes, Margrethe; Meland, Aud Torill; Knaben, Åse Dagmar; Martinsen, Marianne Torve; Brathagen, Kjersti
(2015)
Rapport fra SAK-prosjekt i region Sørvest.
Meland, Aud Torill
(2011)
Ansvar for egen læring. Intensjoner og realiteter i en norsk videregående skole.
Acta Universitatis Gothoburgensis
ISBN 978-91-7346-703-2.
Meland, Aud Torill
(2003)
Hva er evaluering? Evalueringsforskning - teori og metode.
Hanssen, Brit; Meland, Aud Torill
(2001)
En vurdering av Vasshus skoles delprosjekt innen FASE prosjektet.
Hanssen, Brit; Meland, Aud Torill
(2001)
En vurdering av Bore ungdomsskoles LUTT prosjekt.
Meland, Aud Torill
(1998)
Refleksjoner omkring læreplaner.
Meland, Aud Torill
(1992)
Evalueringa av et undervisningsmateriell.
Meland, Aud Torill
(2021)
Presentasjon av utviklingsoppgaven.
Meland, Aud Torill
(2021)
Pedagogikken i barnehagelærerutdanningen .
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker batman får beskjed om å slutte å leke mens gutter som leker med dukker får ros.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker med batman får beskjed om å slutte mens gutter får ros.
Meland, Aud Torill
(2020)
Guttene er "sterke" og jentene er "prinsesser".
Barnehagefolk
ISSN 1500-6905.
Hefte 2.
s.70-76.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte, gutter som leker med dukker får ros.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte. Gutter som leker med dukker får ros..
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2020)
Forsker på likestilling i barnehagen.
Meland, Aud Torill; Bakken, Anja Kristin
(2020)
Eventyr i barnehagen: Modige menn i blått og søte prinsesser i rosa.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2019)
Hvordan kjønn kan manifestere seg i barnehagen .
Meland, Aud Torill
(2019)
Kjønnsroller i barnehagene.
Meland, Aud Torill
(2019)
Bohus gjør det vanskeligere for barn å velge seg bort fra det kjønnsstereotypiske, mener eksperter.
Meland, Aud Torill
(2019)
Progresjon i barnehagen .
Meland, Aud Torill
(2019)
Gjør det noe at jenter vil være prinsesser?.
Meland, Aud Torill
(2019)
Den didaktiske barnehage –barnehagens arbeidsmåter.
Meland, Aud Torill
(2019)
Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold? .
Meland, Aud Torill
(2019)
Kjønnsrollemønstre i barnehagen .
Meland, Aud Torill
(2019)
Vurdering i praksis for praksislærerne ved barnehagelærerutdanningen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Kjønnsforskjeller i barnehagen - eksisterer dette fremdeles?.
Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Forskningsresultater fra Stavangerprosjektet-Det lærende barnet.
Meland, Aud Torill
(2018)
Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold?.
Meland, Aud Torill
(2018)
Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold?.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Presentasjon om PechaKucha og kjønnsmønstre i barnehagen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Kjønnsforskjeller i hverdagsaktiviteter og lek i barnehagealeder.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill
(2018)
Derfor kler hun sønnen (7mnd) i rosa klær i leopardmønster.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill
(2018)
Rammeplan for barnehagen av 2017 – Hva er nytt? .
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Gutter skal være aktive, jenter skal være stille. Førstsideoppslag.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2018)
Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Jenter og gutter behandles ulikt Førstesideoppslag.
Meland, Aud Torill
(2017)
En didaktisk analyse av Rammeplan for barnehagen av 2017 - forelesning for Styrere i kommunale og private barnehager i regi av Stanger kommune.
Meland, Aud Torill
(2017)
Stereotyper i barnehager.
Meland, Aud Torill
(2017)
Ny studie: Kjønnsrollene lever i beste velgående i norske barnehager.
Meland, Aud Torill; Torheim, Maria Gilje; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Kjønnsroller lever i beste velgående i norske barnehager.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Ugelstad, Ingunn Berrefjord
(2017)
Toddler’s social competence, play, movement skills and wellbeing.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.
Meland, Aud Torill
(2017)
Rammeplan av 2017 - Implementering av den nye rammeplanen med søkelyset mot en felles årsplanmal.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.
Meland, Aud Torill
(2017)
Kjønnsroller i barnehagen.
Meland, Aud Torill
(2017)
Rammeplan for barnehagen av 2017 – belyst gjennom Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat .
Meland, Aud Torill
(2017)
Presentasjon av kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i forbindelse med revidering av de nasjonale retningslinjer for KO i barnehagelærerutdanningen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Research on gender issues.
Meland, Aud Torill
(2017)
Glasserommene.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Kjønnsroller i barnehagen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2017)
Du leker vel ikke med dukker, Tobias?.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Det lærende barnet. Makan finnes ikke i hele verden!.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Småbarns mestring av barnehagens hverdagsaktiviteter i et kjønnsperspektiv.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2016)
Småbarns mestring i et kjønnsperspektiv.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Meisjes zijn beter dan jongens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Djevojčice su u dobi od dvije godine drutvenije i neovisnije od dječaka.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Independente desde criança.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Jernes, Margrethe
(2015)
Den pedagogiske møteplassen mellom barnehager og barnehagelærerutdanningen.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Kleine Mädchen sind selbstständiger!.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.
Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Toft, Trond Egil; Rongved, Elisabeth
(2015)
Stavangerprosjektet får internasjonal oppmerksomhet.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth
(2015)
Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Двухлетние девочки опережают мальчиков.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill
(2015)
Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.
Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie
(2015)
Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2014)
Stavangerprosjektet - det lærende barnet Forskningsseminar.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2014)
Early gender differences in daily life activities,.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2013)
Hverdagsrutiner i barnehagen – i et kjønnsperspektiv.
Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen
(2013)
The relationships between Architecture and practice.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill
(2013)
The context between every days activities and gender.
Meland, Aud Torill
(2012)
Responsibility for their own learning – intention and realities.
Meland, Aud Torill
(2012)
Responsibility for their own learning – the student’s voice.
Meland, Aud Torill
(2011)
Pupils` responsibility for their own learning – intention and realities.
Meland, Aud Torill
(2011)
Eleve har svårt för stort eget ansvar.
Skolevärden
Meland, Aud Torill
(2011)
Halvveis ansvar for egen læring.
Morgenbladet
ISSN 0805-3847.
Meland, Aud Torill
(2011)
Ansvar for egen læring.
Meland, Aud Torill
(2011)
Hvem har ansvar for læringen?.
Forskning.no
ISSN 1891-635X.
Meland, Aud Torill
(2005)
Utdanningsreformer i Norge.
Meland, Aud Torill
(2003)
Education in Norway - An Introduction to the Field.
Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill; Jernes, Margrethe
(2015)
Den digitale møteplassen mellom barnehagen og barnehagelærerutdanningen.