Hopp til hovedinnhold

Aud Torill Meland

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-222
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Meland, Aud Torill

      (2021)

      1973630.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      DOI: 10.1080/1350293X.2021.2008464

    • Meland, Aud Torill

      (2020)

      Challenging gender stereotypes through a transformation of a fairy tale.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      DOI: 10.1080/1350293X.2020.1836589

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2019)

      Toddlers’ play in ECEC institutions from a gender perspective.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 27.

      Hefte 2.

      s.241-256.

      DOI: 10.1080/1350293X.2019.1580335

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2019)

      Tracking gender in kindergarten.

      Early Child Development and Care

      ISSN 0300-4430.

      Volum 189.

      Hefte 1.

      s.94-103.

      DOI: 10.1080/03004430.2017.1302945

    • Giske, Rune; Ugelstad, Ingunn Berrefjord; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Eikeland, Synnøve; Tønnessen, Finn Egil; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Toddlers' social competence, play, movement skills and well-being: an analysis of their relationship based on authentic assessment in kindergarten.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.362-374.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1431453

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill

      (2017)

      Spor etter kjønnsmønstre i studenters observasjoner. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02680-0.

      s.215-227.

    • Meland, Aud Torill

      (2015)

      Læreres erfaringer med en transparent arkitektur.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 99.

      Hefte 5.

      s.375-386.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2015)

      Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective.

      Early Childhood Education Journal

      ISSN 1082-3301.

      Volum 44.

      Hefte 4.

      s.349-358.

      DOI: 10.1007/s10643-015-0718-1

  • Bøker og kapitler
    • Jernes, Margrethe; Meland, Aud Torill; Knaben, Åse Dagmar; Martinsen, Marianne Torve; Brathagen, Kjersti

      (2015)

      Rapport fra SAK-prosjekt i region Sørvest.

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Ansvar for egen læring. Intensjoner og realiteter i en norsk videregående skole.

      Acta Universitatis Gothoburgensis

      ISBN 978-91-7346-703-2.

    • Meland, Aud Torill

      (2003)

      Hva er evaluering? Evalueringsforskning - teori og metode.

    • Hanssen, Brit; Meland, Aud Torill

      (2001)

      En vurdering av Bore ungdomsskoles LUTT prosjekt.

    • Hanssen, Brit; Meland, Aud Torill

      (2001)

      En vurdering av Vasshus skoles delprosjekt innen FASE prosjektet.

    • Meland, Aud Torill

      (1998)

      Refleksjoner omkring læreplaner.

    • Meland, Aud Torill

      (1992)

      Evalueringa av et undervisningsmateriell.

  • Formidling
    • Meland, Aud Torill

      (2021)

      Presentasjon av utviklingsoppgaven.

    • Meland, Aud Torill

      (2021)

      Pedagogikken i barnehagelærerutdanningen .

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte, gutter som leker med dukker får ros.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Forsker på likestilling i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker Batman får beskjed om å slutte. Gutter som leker med dukker får ros..

    • Meland, Aud Torill; Bakken, Anja Kristin

      (2020)

      Eventyr i barnehagen: Modige menn i blått og søte prinsesser i rosa.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker batman får beskjed om å slutte å leke mens gutter som leker med dukker får ros.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2020)

      Jenter som leker med batman får beskjed om å slutte mens gutter får ros.

    • Meland, Aud Torill

      (2020)

      Guttene er "sterke" og jentene er "prinsesser".

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

      s.70-76.

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Gjør det noe at jenter vil være prinsesser?.

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Vurdering i praksis for praksislærerne ved barnehagelærerutdanningen.

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold? .

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Kjønnsrollemønstre i barnehagen .

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Progresjon i barnehagen .

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2019)

      Hvordan kjønn kan manifestere seg i barnehagen .

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Kjønnsroller i barnehagene.

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Bohus gjør det vanskeligere for barn å velge seg bort fra det kjønnsstereotypiske, mener eksperter.

    • Meland, Aud Torill

      (2019)

      Den didaktiske barnehage –barnehagens arbeidsmåter.

    • Meland, Aud Torill

      (2018)

      Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold?.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Presentasjon om PechaKucha og kjønnsmønstre i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Gutter skal være aktive, jenter skal være stille. Førstsideoppslag.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill

      (2018)

      Hvordan sikre progresjon i barnehagens innhold?.

    • Meland, Aud Torill

      (2018)

      Rammeplan for barnehagen av 2017 – Hva er nytt? .

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Forskningsresultater fra Stavangerprosjektet-Det lærende barnet.

    • Meland, Aud Torill

      (2018)

      Derfor kler hun sønnen (7mnd) i rosa klær i leopardmønster.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Kjønnsforskjeller i hverdagsaktiviteter og lek i barnehagealeder.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Kjønnsforskjeller i barnehagen - eksisterer dette fremdeles?.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2018)

      Barnehageansatte behandler barna ulikt etter kjønn: Her er de forsiktige med å bruke ord som «søt» og «tøff».

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      En didaktisk analyse av Rammeplan for barnehagen av 2017 - forelesning for Styrere i kommunale og private barnehager i regi av Stanger kommune.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Rammeplan for barnehagen av 2017 – belyst gjennom Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat .

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Glasserommene.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Jenter og gutter behandles ulikt Førstesideoppslag.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Ny studie: Kjønnsrollene lever i beste velgående i norske barnehager.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Kjønnsroller i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Research on gender issues.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Kjønnsroller i barnehagen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Du leker vel ikke med dukker, Tobias?.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Stereotyper i barnehager.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Rammeplan av 2017 - Implementering av den nye rammeplanen med søkelyset mot en felles årsplanmal.

    • Meland, Aud Torill

      (2017)

      Presentasjon av kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i forbindelse med revidering av de nasjonale retningslinjer for KO i barnehagelærerutdanningen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Ugelstad, Ingunn Berrefjord

      (2017)

      Toddler’s social competence, play, movement skills and wellbeing.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Toddlers master of everyday activity in a gender perspective.

    • Meland, Aud Torill; Torheim, Maria Gilje; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2017)

      Kjønnsroller lever i beste velgående i norske barnehager.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Småbarns mestring av barnehagens hverdagsaktiviteter i et kjønnsperspektiv.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Småbarns mestring i et kjønnsperspektiv.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2016)

      Det lærende barnet. Makan finnes ikke i hele verden!.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Toft, Trond Egil; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Stavangerprosjektet får internasjonal oppmerksomhet.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den pedagogiske møteplassen mellom barnehager og barnehagelærerutdanningen.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Djevojčice su u dobi od dvije godine društvenije i neovisnije od dječaka.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes zijn beter dan jongens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill

      (2015)

      Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Двухлетние девочки опережают мальчиков.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Independente desde criança.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

      (2015)

      Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Kleine Mädchen sind selbstständiger!.

    • Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2015)

      Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill

      (2014)

      Stavangerprosjektet - det lærende barnet Forskningsseminar.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2014)

      Early gender differences in daily life activities,.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2013)

      The relationships between Architecture and practice.

    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill

      (2013)

      The context between every days activities and gender.

    • Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen

      (2013)

      Hverdagsrutiner i barnehagen – i et kjønnsperspektiv.

    • Meland, Aud Torill

      (2012)

      Responsibility for their own learning – intention and realities.

    • Meland, Aud Torill

      (2012)

      Responsibility for their own learning – the student’s voice.

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Halvveis ansvar for egen læring.

      Morgenbladet

      ISSN 0805-3847.

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Eleve har svårt för stort eget ansvar.

      Skolevärden

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Pupils` responsibility for their own learning – intention and realities.

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Ansvar for egen læring.

    • Meland, Aud Torill

      (2011)

      Hvem har ansvar for læringen?.

      Forskning.no

      ISSN 1891-635X.

    • Meland, Aud Torill

      (2005)

      Utdanningsreformer i Norge.

    • Meland, Aud Torill

      (2003)

      Education in Norway - An Introduction to the Field.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Kaltvedt, Elsa Helen; Meland, Aud Torill; Jernes, Margrethe

      (2015)

      Den digitale møteplassen mellom barnehagen og barnehagelærerutdanningen.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway