Hopp til hovedinnhold

Carl Cato Wadel

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-163
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar

      (2021)

      Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 105.

      Hefte 4.

      s.397-408.

      DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2021-04-04

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Design av organisasjonskultur. I: Design av organisasjon.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215051727.

      s.107-120.

    • Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar

      (2021)

      Untapped Potential for Professional Learning and Development: Kindergarten as a Learning Organization.

      International Journal of Early Childhood

      ISSN 0020-7187.

      s.1-16.

      DOI: 10.1007/s13158-021-00303-w

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere.

      Søkelys på arbeidslivet

      ISSN 1504-8004.

      Volum 38.

      Hefte 1.

      s.59-73.

      DOI: 10.18261/issn.1504-7989

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Design av organisasjonsstruktur som en kontinuerlig prosess. I: Design av organisasjon.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215051727.

      s.223-238.

    • Wadel, Carl Cato

      (2019)

      Kollegaledelse : og ledelse af medarbejdere, som skal lede kolleger. I: Ledelse gennem organisatoriske ressourcepersoner.

      Samfundslitteratur

      ISBN 9788759329504.

      s.43-61.

    • Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar

      (2019)

      Pendling mellom utdanning og arbeid. Hvordan former barnehagelærerutdanningen deltidsstudenter som yrkesutøvere?.

      Norsk pedagogisk tidsskrift

      ISSN 0029-2052.

      Volum 103.

      Hefte 02-03.

      s.96-107.

      DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-09

    • Wadel, Carl Cato

      (2018)

      Interaction and Risk Management in Shared Leadership. I: Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk: A Step Ahead of the Unforeseen .

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-53502-5.

      s.233-249.

      DOI: 10.23865/noasp.36

    • Gard, Eilef Johan; Wadel, Carl Cato

      (2017)

      Groups and boundaries in higher education: partnership in curriculum development. I: Collaboration, communities and competition : international perspectives from the academy.

      Brill|Sense

      ISBN 978-94-6351-120-9.

      s.107-123.

    • Wadel, Carl Cato

      (2017)

      Samhandling i delt ledelse og profesjonalisering av ledelse.

      Tidsskrift for Arbejdsliv

      ISSN 1399-1442.

      Volum 19.

      Hefte 3.

      s.46-64.

      DOI: 10.7146/tfa.v19i3.109065

    • Wadel, Carl Cato; Gard, Eilef Johan

      (2016)

      Ny i undervisning i høyere utdanning - Hvordan universitetslærere har erfart å bli tatt imot og fulgt opp som nyansatte.

      UNIPED

      ISSN 1500-4538.

      Volum 39.

      Hefte 3.

      s.240-253.

      DOI: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-05

    • Wadel, Carl Cato

      (2015)

      Participatory Work-Along as an Apprentice - A Qualitative Research Tool in Studying Organizations and Work Practices.

      Nordic Journal of Working Life Studies

      ISSN 2245-0157.

      Volum 5.

      Hefte 3a.

      s.85-103.

      DOI: 10.19154/njwls.v5i3a.4835

    • Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Laurits

      (2014)

      Feltarbeidsprosessen. I: Feltarbeid i egen kultur.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-45633-7.

      s.211-238.

    • Nesvold, Anette; Sjurseike, Ragnhild; Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Å bruke nettdebatter som kilde i forskning.

      Tidsskrift for samfunnsforskning

      ISSN 0040-716X.

      Hefte 1.

      s.106-120.

    • Wadel, Carl Cato

      (2012)

      Ledelse i et interaksjonsperspektiv :.

      Sosiologi i dag

      ISSN 0332-6330.

      Volum 42.

      Hefte 2.

      s.9-28.

    • Gard, Eilef Johan; Wadel, Carl Cato

      (2012)

      "Det er ikkje dansen i seg sjøl som er problemet, men alt han føre med seg" : : diskusjon av undervisning i lys av kvalifikasjonsrammeverket. I: Utdanningskvalitet og undervisningskvalitet under press?.

      Tapir Akademisk Forlag

      ISBN 9788251928953.

      s.205-218.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Work-along som metod -om att få tillträde till och ta seg fram på fältet som lärling. I: Många Möjliga metoder.

      ISBN 978-91-44-07422-1.

      s.129-144.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Utvikling av læringsforhold i organisasjonen. I: Ledelse: Å bruke teori i praksis.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

      ISBN 978-82-7634-934-4.

      s.81-103.

    • Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Laurits; Fuglestad, Otto Laurits

      (2011)

      "Og kven si skuld er det?" : ein arbeidslaus mann sin kamp for sjølvrespekt og eit verdig liv.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

      ISBN 978-82-7634-916-0.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Work-along som metode. I: Mange ulike metoder.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205413917.

      s.128-143.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Work-along som metode. I: Mange ulike metoder.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205413917.

      s.128-143.

    • Wadel, Cato

      (2008)

      Innlemmelser i sosiale fellesskap.

      Sosiologisk Tidsskrift

      ISSN 0804-0486.

      Volum 3.

      Hefte 16.

      s.237-253.

    • Wadel, Carl Cato

      (2008)

      Pædagogisk ledelse og udvikling af lærende organisationer. I: Ledelse og læring : i organisationer.

      Hans Reitzels Forlag

      ISBN 9788741251295.

      s.54-86.

    • Wadel, Carl Cato

      (2007)

      Uformell arbeidsrelatert medarbeidersamhandling hvordan medarbeidere gjør bruk av hverandre i utførelsen av sitt arbeid.

      Nordiske organisasjonsstudier

      ISSN 1501-8237.

      Volum 9.

      Hefte 2.

      s.25-50.

    • Wadel, Carl Cato

      (2006)

      Om å lede seg selv sammen med andre.

      Sosiologi i dag

      ISSN 0332-6330.

      Volum 36.

      Hefte 1.

      s.59-77.

    • Wadel, Carl Cato

      (2005)

      Når medarbeidere må lede hverandre -organisasjonsendring mot mer medarbeiderledelse.

      Tidsskrift for Arbejdsliv

      ISSN 1399-1442.

      Hefte 4.

      s.78-92.

    • Wadel, Cato

      (2003)

      Ledelse og organisasjonsendring. I: Ledelse som et mellommenneskelig forhold.

    • Wadel, Cato

      (2002)

      Overorganisatorisk læringsledelse. I: Læring i lærende organisasjoner.

    • Wadel, Carl Cato

      (2001)

      The Social Organisation of Cultural values. Some reflections on the translation of values into social organisation within the school. Den sosiale organisasjon av kulturelle verdier. I: Qualitative Methods in Educational Reseach. Fuglestad, O.L. (red.) Under utgivelse.

    • Wadel, Carl Cato; Fly, Milter; Hounsgaard, Lise

      (1999)

      Pædagogisk ledelse og udvikling af læringskultur. I: Faglig ledelse i sundhedsvæsenet.

      s.73-86.

    • Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Laurits; Lillejord, Sølvi

      (1997)

      Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur. I: Pedagogisk ledelse - et relasjonelt perspektiv.

      Fagbokforlaget

  • Bøker og kapitler
    • Wadel, Cato; Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Laurits

      (2014)

      Feltarbeid i egen kultur.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-45633-7.

    • Wadel, Carl Cato

      (2007)

      Medarbeidersamhandling og medarbeiderledelse i en lagbasert organisasjon.

    • Wadel, Cato

      (2007)

      Den samfunnsvitenskaplige konstruksjon av virkeligheten.

      ISBN 9788276347647.

    • Wadel, Cato

      (2007)

      Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten.

      Cappelen Damm Høyskoleforlaget

      ISBN 9788276347647.

    • Wadel, Carl Cato

      (2003)

      Arbeid og arbeidsliv - et arbeidslivssosiologisk perspektiv.

      ISBN 8299676509.

    • Wadel, Cato

      (2002)

      Læring i lærende organisasjoner.

      ISBN 8299178185.

    • Wadel, Cato

      (1999)

      Kommunikasjon : et mangfoldig samspill.

      ISBN 82-991781-7-7.

    • Wadel, Carl Cato; Fuglestad, Otto Lauritz

      (1996)

      Ledelse og læringskultur i skolen.

    • Wadel, Carl Cato

      (1993)

      Lokalsamfunn i krise.

    • Wadel, Carl Cato

      (1993)

      Lokalsamfunn som prosess.

    • Wadel, Carl Cato

      (1992)

      Endring av organisasjonskultur.

      ISBN 82-91089-07-8.

      Hefte 7.

    • Wadel, Carl Cato

      (1990)

      Kvinne i ledelse - Sonja Thorburn og Hudiksvallmodellen.

      ISBN 82-991781-5-0.

  • Formidling
    • Andreassen, Cecilie Schou; Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Om å være på ballen – den etiske ledelsen i Fotballforbundet .

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Hvordan lede seg selv som barnehagelærer?.

      Første steg

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 4.

      s.60-63.

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Kan organisasjonskultur bevisst formes?.

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Selvledelse: Å ta ansvar for å lede seg selv som barnehagelærer i samhandling med andre.

    • Wadel, Carl Cato

      (2021)

      Å ta ansvar for å lede seg selv i samhandling med andre.

    • Wadel, Carl Cato

      (2020)

      Ledelse av seg selv - for seg selv og i samhandling med andre.

    • Wadel, Carl Cato

      (2020)

      Organisasjonskultur.

    • Wadel, Carl Cato

      (2020)

      Å lære sammen.

    • Wadel, Carl Cato

      (2018)

      Design av organisasjonskultur.

    • Wadel, Carl Cato

      (2018)

      Samhandling og risikostyring ved delt ledelse.

    • Sjurseike, Ragnhild; Jensen, Ingeborg Marie; Blåsternes, Terje; Wadel, Carl Cato; Farsund, Arild Aurvåg; Holmen, Ann Karin Tennås

      (2017)

      «Hva bidrar til at studenter utvikler en identitet som akademiske fagskrivere, og hvilke hindringer og hjelpere møter de på veien»?.

    • Wadel, Carl Cato

      (2016)

      Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av relasjon tenkning. Verdifullt for arbeid i barnehagen?.

    • Wadel, Carl Cato

      (2016)

      Delt lederskap som organisatorisk ressurs.

    • Wadel, Carl Cato

      (2016)

      Relasjonell tenkning - et nyttig verktøy i arbeid i barnehagen?.

    • Eilef, Gard; Wadel, Carl Cato

      (2016)

      Groups and Bounderies in Higher Education. Partnership in Curriculum Development.

    • Wadel, Carl Cato

      (2015)

      Den sosiale og samfunnsvitenskaplige konstruksjon av virkeligheten..

    • Wadel, Carl Cato

      (2015)

      Kunsten å rive en kirke.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Samarbeid som samhandlingsform.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Samledende ledere.

    • Wadel, Carl Cato; Sjurseike, Ragnhild

      (2014)

      Å bruke nettdebatter som kilde i forskning.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Design av en ny organisasjon.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Revisjonslederrollen - Å leder uten å være sjef.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Ledelse og samhandling. Beretninger fra et feltarbeid.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Ledelse i Ptil. Noen refleksjoner om oppgaveledelse, samledelse og lederutvikling.

    • Wadel, Carl Cato

      (2014)

      Revisjonsledelse: Naturlig og uheldig variasjon?.

    • Wadel, Carl Cato; Gard, Eilef Johan

      (2013)

      Kvalifisering for undervisning.

    • Wadel, Carl Cato

      (2013)

      The Work of Managers - Towards a Practice Theory of Management.

      Nordic Journal of Working Life Studies

      ISSN 2245-0157.

      Volum 3.

      Hefte 1.

      s.149-155.

    • Wadel, Carl Cato

      (2013)

      Å være medarbeider i en kunnskapsorganisasjon. Noen refleksjoner omkring medarbeiderrollen, medarbeidersamhandling og medarbeideres selvledelse.

    • Wadel, Carl Cato

      (2013)

      Oppgaveledelse. Revisjonslederrollen i en tilsynsetat.

    • Wadel, Carl Cato; Gard, Eilef Johan

      (2012)

      Discussing teaching and learning on the background of the National Qualifications Framework for Higher Education.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Work-along som metode.

    • Wadel, Carl Cato

      (2011)

      Leadership as an interactional process.

    • Wadel, Carl Cato

      (2010)

      Organisasjonsendring mot økt medarbeiderledelse.

    • Wadel, Carl Cato

      (2009)

      Medarbeiderrollen i forandring.

    • Wadel, Carl Cato

      (2009)

      Rollen som leder blir forskjellig alt etter hvem jeg skal være leder for Lederrollen i en lagbasert organisasjon.

    • Wadel, Carl Cato

      (2009)

      Theorising practice in the emergence of CoPs The case of the Norwegian Petroleum Directorate.

    • Wadel, Carl Cato

      (2009)

      Medarbeidersamhandling og medarbeiderledelse i en lagbasert organsasjon.

    • Wadel, Carl Cato

      (2009)

      Medarbeiderrollen i teambaserte organisasjoner.

    • Wadel, Carl Cato

      (2008)

      Om å ta ledelsen - medarbeiderledelse i en lagbasert organisasjon.

    • Wadel, Carl Cato

      (2008)

      Erfaringer fra en organisasjonsendring.

    • Wadel, Carl Cato

      (2008)

      Medarbeiderledelse og selvledelse.

    • Wadel, Carl Cato

      (2007)

      Når medarbeidere skal lede seg selv og hverandre Hvilke utfordringer stiller det medarbeidere og ledere overfor? Hvordan påvirker det begrepet ledelse?.

    • Wadel, Carl Cato

      (2006)

      Når medarbeidere må lede seg selv og hverandre. Endringer i medarbeidersamhandling og betydningen for arbeidsmiljøet.

    • Wadel, Carl Cato

      (2005)

      Uformell arbeidsrelatert medarbeidersamhandling og dens betydning for organisasjoners fungering.

    • Wadel, Carl Cato

      (2004)

      Medarbeiderrelasjoner, medarbeidersamhandling, medarbeiderrollen og selvledelse - refleksjon ut fra observasjoner i OD.

    • Wadel, Carl Cato

      (2004)

      Medarbeidersamhandling, medarbeiderrollen og selvledelse. Refleksjoner ut fra observasjoner i OD.

    • Wadel, Carl Cato

      (2004)

      Den samfunnsvitenskaplige konstruksjon av virkeligheten - om relasjonell og prosessuell tenkning.

    • Wadel, Carl Cato

      (2003)

      Kvalitetsreformen krever endring av læringskultur.

    • Wadel, Carl Cato

      (2003)

      Kvalitetsreformen krever endring i læringskulturen.

      ?

      Hefte Nr. 3.

      s.39-48.

    • Wadel, Carl Cato

      (2002)

      Kulturendring og utvikling av en lærende organisasjon.

    • Wadel, Carl Cato

      (2002)

      Organisasjonskultur og organisasjonskulturendring.

    • Wadel, Carl Cato

      (2002)

      Implementering av nye læringsformer. Fra plan til kulturendring.

    • Wadel, Carl Cato

      (2000)

      The social organisation of cultural values within the school. Some reflections on the translation of values into social organisation.

    • Wadel, Carl Cato

      (1999)

      Lokalsamfunn som bilde.

    • Wadel, Carl Cato

      (1996)

      Manus til lærebok i arbeidslivssosiologi.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Wadel, Carl Cato; Ravndal, Bjarte

      (2002)

      Vurdering for læring.

    • Wadel, Carl Cato

      (2002)

      Lærings-og evalueringsformer i kvalitetsreforma.

    • Wadel, Carl Cato

      (2001)

      Arbeidsorganisering i en lagbasert organisasjon.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway