Elin Ødegård
Tidligere avdelingsleder ved Læringsmiljøsenteret, avdeling Porsgrunn
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Tidligere avdelingsleder ved Læringsmiljøsenteret, avdeling Porsgrunn
Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin
(2020)
Fra intensjon til handling i barnehagen : Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022605.
Ødegård, Elin; Nordahl, Julie; Røys, Helge
(2017)
Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-52301-5.
Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin
(2016)
Barnehagelæreres profesjonslæring.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1692-5.
Ødegård, Elin
(2014)
Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.Akademika forlag.
ISBN 978-82-321-04215.
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.
(2014)
Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?. Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?.UNIPED.
ISSN 1500-4538.
Volum 37.
Hefte 4.
s.19-31.
Ødegård, Elin; Røys, Helge
(2013)
Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202330972.
Ødegård, Elin
(2013)
Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer. I: Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.Akademika forlag.
ISBN 978-82-321-0086-6.
s.279-286.
Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2008)
Kompetansebygging i hetrogene veiledningsgrupper. I: Det store spranget - ny som lærer i skole og barnehage.
Tapir Akademisk Forlag.
ISBN 978-82-519-2282-1.
s.137-146.
Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2007)
Mangfold gir muligheter : om mangfold som ressurs for kompetansebygging. I: Når starten er god : en artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring.
s.45-56.
Ødegård, Elin
(2021)
Helhet og sammenheng på SFO.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 9788202687366.
Ødegård, Elin
(2011)
Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket.
Hefte 145.
Karlsen, Thorbjørn J.; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune; Ødegård, Elin
(2005)
Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole Forankring i lokal arbeidsgiverpolitikk, med fokus på kvalitet.
Hefte 5.
Løkka, Niri; Ødegård, Elin
(2004)
Praksis som læringsarena : FOU-rapport 2001-2003.
Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2022)
Kompetansebygging i barnehagen.
Fagseminar Utdanningsforbundet;
2022-04-04.
Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2020)
Webinar "Fra intensjon til handling i barnehagen. Dilemma som omdreiningspunkt for kompetansebygging".
Webinar;
2020-11-24.
Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi
(2020)
Interaktiv forskning som omdreiningspunkt for kompetansebygging i barnehagen..
Norsk barnehageforskningskonferanse;
2020-09-28 - 2020-09-30.
Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2019)
Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging .
Nasjonal forskningskonferanse;
2019-10-16 - 2019-10-17.
Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi
(2019)
Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.
Nordisk barnehageforskningskonferanse;
2019-10-16 - 2019-10-17.
Ødegård, Elin
(2019)
Interaktivforskning - redskap for komeptansebygging.
Nasjonalt nettverk for kompetanseutvikling;
2019-02-11 - 2019-02-12.
Ødegård, Elin
(2019)
Ledere som kan og vil.
Styrersamling;
2019-03-27.
Ødegård, Elin
(2017)
Alle skal med i utviklingen av den lærende barnehage.
Fagdag;
2017-11-14 - .
Ødegård, Elin
(2017)
Hvordan skape et godt og tryggt læringsmiljø i barnehager?.
Barnehagekonferanse;
2017-11-10 - .
Ødegård, Elin
(2017)
Tochange and improvequality in kindergarten. Developing professional learning communities through leadership..
Internasjonal barnehagekonferanse;
2017-08-29 - 2017-09-01.
Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Bjerkholt, Eva
(2016)
Utforsking av barnehagelæreres kompetansebygging. Ulike teoretiske perspektiver som kilde til dypere forståelse og nye muligheter?.
Nordpro-konferanse;
2016-10-27 - 2016-10-28.
Ødegård, Elin; Martinsen Torve, Marianne
(2016)
Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljøer i norsk kontekst.
Statlig konferanse;
2016-11-14 - 2016-11-15.
Ødegård, Elin; Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn
(2016)
Exploring the complexity of competence building. Mixed theoretical perspectives, a source for deeper understanding and New answers..
Earli konferanse;
2016-06-29 - 2016-07-01.
Ødegård, Elin
(2016)
Bridging different competencies - aleadership perspective.
Earli konferanse;
2016-06-29 - 2016-07-01.
Ødegård, Elin
(2016)
Veiledning og ledelse som ild og vann eller hånd i hanske.
Styrerkonferansen;
2016-11-07 - 2016-11-08.
Ødegård, Elin; Røys, Helge
(2015)
Pedagogisk ledelse i barnehager.
Fylkesmannen i Telemark;
2015-03-16 - 2015-03-17.
Ødegård, Elin
(2015)
Pedagogisk ledelse i barnehager.
Bamble kommune;
2015-02-12 - .
Ødegård, Elin
(2015)
Promoting quality through interactive research.
Ledelseskonferanse, ILRF ;
2015-06-15 - 2015-06-17.
Nordahl, J.; Ødegård, Elin
(2015)
Competence development through mentoring: Pedagogical leaders’ follow up of academic concepts while mentoring their assistants.
EECERA Conference 2015;
2015-09-05 - .
Ødegård, Elin
(2015)
Promoting leadership through staff training.
EECERA Conference 2015;
2015-09-02 - 2015-09-05.
Ødegård, Elin
(2015)
Promoting quality in kindergarten through staff training. How can mentoring create opportunities for professional leadership?.
ILRF konferanse;
2015-12-08 - 2015-12-11.
Ødegård, Elin
(2014)
Professional practice under pressure. Promoting quality in leadership through interactive research.
International leadership research forum early childhood;
2014-06-10 - 2014-06-12.
Ødegård, Elin
(2014)
Veiledning og kritisk tenkning.
NORDPRO;
2014-10-24 - 2014-10-25.
Ødegård, Elin
(2014)
Professions under pressure. Interactive research possiblities and challengers.
EECERA conference;
2014-09-08 - 2014-09-10.
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin
(2014)
Are there footprints of critical thinking in mentoring sessions?.
Teacher Matters - But How?;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin
(2014)
Professional practice under pressure? Views on challenges and possibilities of kindergarten teachers`professional development.
Symposium at EECERA conference;
2014-09-07 - 2014-09-10.
Ødegård, Elin
(2014)
Pedagogisk ledelse i barnehager.
Seljord kommune;
2014-10-28 - .
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin
(2013)
Danning i lys av kritisk tenkning.
Workshop om danning, Senter for profesjonalisering;
2013-12-02 - .
Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind
(2013)
How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.
NFPF-NERA Conference 2013;
2013-03-06 - 2013-03-09.
Ødegård, Elin
(2013)
Legitimacy alnd loyalty as tools for pedagogical leadership in kindergarten.
Konferanse;
2013-09-28 - 2013-09-30.
Ødegård, Elin
(2013)
Legitimitet og lojalitet - lederens utfordring.
Konferanse;
2013-04-22 - 2013-04-23.
Ødegård, Elin
(2012)
Bridging diverse competencies – a leadership perspective.
EECERA 2012;
2012-08-31 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Nyutdannede førskolelæreres største utfordring.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Hefte 1.
s.61-65.
Ødegård, Elin
(2012)
Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.
Sammen om lærerutdanning : praksislærerkonferanse HiT;
2012-10-04 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Mentoring new teachers at the University College.
ATEE 2012 Winter Conference;
2012-04-03 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper.
Kontaktmøte;
2012-03-16 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Newly Qualified Kindergarten Teachers and leadership.
CSU conference;
2012-02-27 - .
Ødegård, Elin
(2012)
System of mentoring of newly qualified teachers in Norway.
ViT conference ;
2012-02-17 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Competence building of Newly Qualified Kindergarten Teachers.
CSU conference;
2012-02-22 - .
Ødegård, Elin
(2012)
Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.
FoU i praksis;
2012-04-24 - .
Bjerkholt, Eva ; Ødegård, Elin
(2011)
Et komparativt perspektiv på veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere.
Becoming a professional teacher: The New Teacher in schools and kindergartens;
2011-03-31 - .
Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn
(2011)
Kindergarten Teachers. Experts in a Field of Lay(women) Symposia.
EECERA conference;
2011-09-14 - 2011-09-18.
Hjortdal, Gry; Ødegård, Elin
(2010)
From leadership to management.
20th EECERA Annual Conference;
2010-09-06 - 2010-09-08.
Ødegård, Elin
(2010)
Hjelpetrengende eller en ressurs.
Barnehagefolk.
ISSN 1500-6905.
Hefte 2.
s.67-73.
Ødegård, Elin
(2010)
Newly qualified kindergarten techers and leadership - Do we need an alternative way of framing and constructing leadership in kindergarten?.
20th EECERA Annual Conference;
2010-09-06 - 2010-09-08.
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin
(2009)
Mangfold i veiledningspraksis, hvor står vi og hvor går vi?.
Fagtreff i programmet "Ny som lærer";
2009-12-03 - 2009-12-04.
Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin
(2008)
Mentoring of Newly Qualified pre-school Teachers; Adaptation to Their Actual Workplace or Support for Further Competence Building?.18th EECERA Annual Conference Reconsidering the Basics in Early Childhood Education.;
2008-09-03 - 2008-09-06.
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin
(2008)
New teacher induction in the North of Europe.
10th national Symposium on Teacher Induction;
2008-02-03 - 2008-02-05.
Bjerkholt, Eva; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin
(2007)
Mangfold som ressurs i veiledningen.
Når starten er god... Veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring;
2007-09-24.
Ødegård, Elin; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn
(2007)
Diversity as a Positive Asset for Professional Competence.17th EECERA Annual conference;
2007-08-30.
Ødegård, Elin
(2007)
Feltarbeid og etiske utfordringer. Hvilke etiske utfordringer må jeg som forsker på nyutdannede førskolelærere være forberedt på?.
FoU i praksis 2007;
2007-04-19.
Ødegård, Elin; Hansson, Eidbjørg; Samuelsen, Arne Marius; Hjortdal, Gry; Gjemmestad Nilsen, Anne; Hofstad Dahl, Anne
(2006)
Veiledning og det estetiske blikket på praksisbarnehagen.
Universitetet i Sørøst-Norge.
Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin
(2005)
Veiledning en investering i stabilitet.
Karlsen, Thorbjørn J.; Pihlstrøm, Jon T.; Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune
(2006)
Ny i Yrket Et tiltak om veiledning av nyutdannede.