Elin Ødegård

Ekstern tilknyttet UiS

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2020)

      Fra intensjon til handling i barnehagen : Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245022605.

    • Ødegård, Elin; Nordahl, Julie; Røys, Helge

      (2017)

      Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-52301-5.

    • Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

      (2016)

      Barnehagelæreres profesjonslæring.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1692-5.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

      Akademika forlag.

      ISBN 978-82-321-04215.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.

      (2014)

      Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?.

      UNIPED.

      ISSN 1500-4538.

      Volum 37.

      Hefte 4.

      s.19-31.

      DOI: 10.3402/uniped.v37.23814

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer. I: Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.

      Akademika forlag.

      ISBN 978-82-321-0086-6.

      s.279-286.

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2013)

      Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202330972.

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2008)

      Kompetansebygging i hetrogene veiledningsgrupper. I: Det store spranget - ny som lærer i skole og barnehage.

      Tapir Akademisk Forlag.

      ISBN 978-82-519-2282-1.

      s.137-146.

    • Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold gir muligheter : om mangfold som ressurs for kompetansebygging. I: Når starten er god : en artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring.

      s.45-56.

  • Bøker og kapitler
    • Ødegård, Elin

      (2021)

      Helhet og sammenheng på SFO.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202687366.

    • Ødegård, Elin

      (2011)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket.

      Hefte 145.

    • Karlsen, Thorbjørn J.; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole Forankring i lokal arbeidsgiverpolitikk, med fokus på kvalitet.

      Hefte 5.

    • Løkka, Niri; Ødegård, Elin

      (2004)

      Praksis som læringsarena : FOU-rapport 2001-2003.

  • Formidling
    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2022)

      Kompetansebygging i barnehagen.

      Fagseminar Utdanningsforbundet;

      2022-04-04.

    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2020)

      Interaktiv forskning som omdreiningspunkt for kompetansebygging i barnehagen..

      Norsk barnehageforskningskonferanse;

      2020-09-28 - 2020-09-30.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2020)

      Webinar "Fra intensjon til handling i barnehagen. Dilemma som omdreiningspunkt for kompetansebygging".

      Webinar;

      2020-11-24.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging​ .

      Nasjonal forskningskonferanse;

      2019-10-16 - 2019-10-17.

    • Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

      (2019)

      Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

      Nordisk barnehageforskningskonferanse;

      2019-10-16 - 2019-10-17.

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Ledere som kan og vil.

      Styrersamling;

      2019-03-27.

    • Ødegård, Elin

      (2019)

      Interaktivforskning - redskap for komeptansebygging.

      Nasjonalt nettverk for kompetanseutvikling;

      2019-02-11 - 2019-02-12.

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Tochange and improvequality in kindergarten. Developing professional learning communities through leadership..

      Internasjonal barnehagekonferanse;

      2017-08-29 - 2017-09-01.

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Alle skal med i utviklingen av den lærende barnehage.

      Fagdag;

      2017-11-14 - .

    • Ødegård, Elin

      (2017)

      Hvordan skape et godt og tryggt læringsmiljø i barnehager?.

      Barnehagekonferanse;

      2017-11-10 - .

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Bjerkholt, Eva

      (2016)

      Utforsking av barnehagelæreres kompetansebygging. Ulike teoretiske perspektiver som kilde til dypere forståelse og nye muligheter?.

      Nordpro-konferanse;

      2016-10-27 - 2016-10-28.

    • Ødegård, Elin; Martinsen Torve, Marianne

      (2016)

      Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljøer i norsk kontekst.

      Statlig konferanse;

      2016-11-14 - 2016-11-15.

    • Ødegård, Elin; Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn

      (2016)

      Exploring the complexity of competence building. Mixed theoretical perspectives, a source for deeper understanding and New answers..

      Earli konferanse;

      2016-06-29 - 2016-07-01.

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Bridging different competencies - aleadership perspective.

      Earli konferanse;

      2016-06-29 - 2016-07-01.

    • Ødegård, Elin

      (2016)

      Veiledning og ledelse som ild og vann eller hånd i hanske.

      Styrerkonferansen;

      2016-11-07 - 2016-11-08.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

      Bamble kommune;

      2015-02-12 - .

    • Nordahl, J.; Ødegård, Elin

      (2015)

      Competence development through mentoring: Pedagogical leaders’ follow up of academic concepts while mentoring their assistants.

      EECERA Conference 2015;

      2015-09-05 - .

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality through interactive research.

      Ledelseskonferanse, ILRF ;

      2015-06-15 - 2015-06-17.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting leadership through staff training.

      EECERA Conference 2015;

      2015-09-02 - 2015-09-05.

    • Ødegård, Elin; Røys, Helge

      (2015)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

      Fylkesmannen i Telemark;

      2015-03-16 - 2015-03-17.

    • Ødegård, Elin

      (2015)

      Promoting quality in kindergarten through staff training. How can mentoring create opportunities for professional leadership?.

      ILRF konferanse;

      2015-12-08 - 2015-12-11.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professions under pressure. Interactive research possiblities and challengers.

      EECERA conference;

      2014-09-08 - 2014-09-10.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Veiledning og kritisk tenkning.

      NORDPRO;

      2014-10-24 - 2014-10-25.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure. Promoting quality in leadership through interactive research.

      International leadership research forum early childhood;

      2014-06-10 - 2014-06-12.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

      (2014)

      Professional practice under pressure? Views on challenges and possibilities of kindergarten teachers`professional development.

      Symposium at EECERA conference;

      2014-09-07 - 2014-09-10.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2014)

      Are there footprints of critical thinking in mentoring sessions?.

      Teacher Matters - But How?;

      2014-10-23 - 2014-10-24.

    • Ødegård, Elin

      (2014)

      Pedagogisk ledelse i barnehager.

      Seljord kommune;

      2014-10-28 - .

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimitet og lojalitet - lederens utfordring.

      Konferanse;

      2013-04-22 - 2013-04-23.

    • Ødegård, Elin

      (2013)

      Legitimacy alnd loyalty as tools for pedagogical leadership in kindergarten.

      Konferanse;

      2013-09-28 - 2013-09-30.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2013)

      Danning i lys av kritisk tenkning.

      Workshop om danning, Senter for profesjonalisering;

      2013-12-02 - .

    • Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind

      (2013)

      How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.

      NFPF-NERA Conference 2013;

      2013-03-06 - 2013-03-09.

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      System of mentoring of newly qualified teachers in Norway.

      ViT conference ;

      2012-02-17 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Competence building of Newly Qualified Kindergarten Teachers.

      CSU conference;

      2012-02-22 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Newly Qualified Kindergarten Teachers and leadership.

      CSU conference;

      2012-02-27 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper.

      Kontaktmøte;

      2012-03-16 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Mentoring new teachers at the University College.

      ATEE 2012 Winter Conference;

      2012-04-03 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Bridging diverse competencies – a leadership perspective.

      EECERA 2012;

      2012-08-31 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

      FoU i praksis;

      2012-04-24 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

      Sammen om lærerutdanning : praksislærerkonferanse HiT;

      2012-10-04 - .

    • Ødegård, Elin

      (2012)

      Nyutdannede førskolelæreres største utfordring.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 1.

      s.61-65.

    • Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2011)

      Kindergarten Teachers. Experts in a Field of Lay(women) Symposia.

      EECERA conference;

      2011-09-14 - 2011-09-18.

    • Bjerkholt, Eva ; Ødegård, Elin

      (2011)

      Et komparativt perspektiv på veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere.

      Becoming a professional teacher: The New Teacher in schools and kindergartens;

      2011-03-31 - .

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Hjelpetrengende eller en ressurs.

      Barnehagefolk.

      ISSN 1500-6905.

      Hefte 2.

      s.67-73.

    • Hjortdal, Gry; Ødegård, Elin

      (2010)

      From leadership to management.

      20th EECERA Annual Conference;

      2010-09-06 - 2010-09-08.

    • Ødegård, Elin

      (2010)

      Newly qualified kindergarten techers and leadership - Do we need an alternative way of framing and constructing leadership in kindergarten?.

      20th EECERA Annual Conference;

      2010-09-06 - 2010-09-08.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2009)

      Mangfold i veiledningspraksis, hvor står vi og hvor går vi?.

      Fagtreff i programmet "Ny som lærer";

      2009-12-03 - 2009-12-04.

    • Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2008)

      Mentoring of Newly Qualified pre-school Teachers; Adaptation to Their Actual Workplace or Support for Further Competence Building?.

      18th EECERA Annual Conference Reconsidering the Basics in Early Childhood Education.;

      2008-09-03 - 2008-09-06.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2008)

      New teacher induction in the North of Europe.

      10th national Symposium on Teacher Induction;

      2008-02-03 - 2008-02-05.

    • Ødegård, Elin; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

      (2007)

      Diversity as a Positive Asset for Professional Competence.

      17th EECERA Annual conference;

      2007-08-30.

    • Bjerkholt, Eva; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

      (2007)

      Mangfold som ressurs i veiledningen.

      Når starten er god... Veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring;

      2007-09-24.

    • Ødegård, Elin

      (2007)

      Feltarbeid og etiske utfordringer. Hvilke etiske utfordringer må jeg som forsker på nyutdannede førskolelærere være forberedt på?.

      FoU i praksis 2007;

      2007-04-19.

    • Ødegård, Elin; Hansson, Eidbjørg; Samuelsen, Arne Marius; Hjortdal, Gry; Gjemmestad Nilsen, Anne; Hofstad Dahl, Anne

      (2006)

      Veiledning og det estetiske blikket på praksisbarnehagen.

      Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

    • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

      (2005)

      Veiledning en investering i stabilitet.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Karlsen, Thorbjørn J.; Pihlstrøm, Jon T.; Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune

      (2006)

      Ny i Yrket Et tiltak om veiledning av nyutdannede.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway