Janne Støen
Førstelektor

Kontakt
E-post: janne.stoen@uis.no
Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Førstelektor
E-post: janne.stoen@uis.no
Sted: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Berntsen, Cathrine Lutro; Vestad, Lene; Støen, Janne; Johannessen, Øystein Lund; Fandrem, Hildegunn
(2025)
‘It sort of goes hand in hand the academic and the social’: teachers’ experiences working with the inclusion of immigrant students in mainstream lower secondary school classes in Norway.International Journal of Inclusive Education.
ISSN 1360-3116.
Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Bozic, Aleksandar; Støen, Janne; Ucar, Sedat; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela
(2024)
How do anti-bullying programs target immigrant children and youth and what is their evidence base? An analysis in five European countries. I: International Perspectives on Migration, Bullying, and School : Implications for School, Refugees and Migrants.Routledge.
ISBN 9781003439202.
s.105-123.
Johannessen, Øystein Lund; de Almeida, Silvia; Friant, Nathanaël; Győri, János Gordon; Sebestova, Jarmila Duhacek; Støen, Janne; Tsagari, Dina; Fandrem, Hildegunn
(2024)
Diverse responses to differing, complex realities : Inclusive Educational programmes for newly arrived migrant students . I: International Perspectives on Migration, Bullying, and School : Implications for School, Refugees and Migrants.Routledge.
ISBN 9781003439202.
s.54-70.
Gusfre, Kari Stamland; Yanagida, Takuya; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2024)
Teacher Bullying—Does It Have an Impact on Peer Bullying Victimization?.International Journal of Bullying Prevention.
ISSN 2523-3653.
Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Ucar, Sedat; Bozic, Aleksandar; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela; Fandrem, Hildegunn
(2024)
Cross-National legal frameworks relating to school bullying and migration in six countries . I: International Perspectives on Migration, Bullying, and School : Implications for School, Refugees and Migrants.Routledge.
ISBN 9781003439202.
s.90-104.
Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline
(2023)
Addressing School Bullying on the Level of Educational Legislation: The Example of Norway.Bildung und Erziehung.
ISSN 0006-2456.
Volum 76.
Hefte 3.
s.265-274.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund
(2023)
Inclusion of newly arrived migrant students in Norwegian schools : An investigation of different introductory models for language learning and inclusion. I: Inclusion and special needs education for immigrant students in the Nordic countries.Routledge.
ISBN 9781032355900.
s.33-50.
Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2022)
Bullying by Teachers Towards Students—a Scoping Review.International Journal of Bullying Prevention.
ISSN 2523-3653.
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne
(2021)
Immigrant and Non‑immigrant Parents’ Involvement in Bullying Cases.International Journal of Bullying Prevention.
ISSN 2523-3653.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2021)
Fortellinger om utestenging og klassemiljø.
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.
ISSN 1904-9633.
Hefte 21.
s.26-36.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Mobbing i et systemperspektiv. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
s.11-30.
Støen, Janne; Jahnsen, Hanne
(2018)
"De har alltid vært uenige" : fire læreres tanker om egne handlinger i etterkant av en langvarig mobbesak. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
s.95-116.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2018)
"Vi ble noen masekopper - vi ble ikke trodd" : foreldres rolle i mobbesaker. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
s.117-137.
Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger
(2018)
"Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
s.139-156.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål
(2018)
Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
s.213-232.
Støen, Janne; Midthassel, Unni Vere
(2015)
Skolekulturen og implementeringsarbeidet. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.72-85.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245022155.
Roth, Solveig; Støen, Janne; Monica, Bekkelien; Jahnsen, Hanne
(2016)
Report on the findings on use of the LP model with data analysis.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne; Roth, Solveig
(2016)
Report on the findings on use of the Lp-model With T2 Level analysis.
Høgskolen i Innlandet.
Plischewski, Henning; Støen, Janne; Tinnesand, Torunn
(2013)
LP-modellen for de minste. Med spesielt blikk på analysemodellen.
Universitetet i Stavanger.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Vestad, Lene; Berntsen, Cathrine
(2024)
Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: Students’ and teachers’ experiences of inclusion of newly arrived migrant students. .
ISSBD 2024;
2024-06-16 - 2024-06-20.
Gusfre, Kari Stamland; Yanagida, Takuya; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2024)
Downward bullying transmission - how does teacher bullying relate to peer bullying?.
EARA 2025;
2024-09-25 - 2024-09-28.
Støen, Janne
(2024)
SNU metoden. Foredrag for PPT i Tønsberg og Holmestrand.
Nettverk for PP-tjenesten;
2024-01-23.
Støen, Janne
(2024)
Videreføring av arbeidet med Læringsmiljøprosjektet.
Fagsamling;
2024-02-07.
Støen, Janne
(2024)
Aktivitetsplikten Kap 9A i opplæringsloven. Foredrag for lærere i videregående skole.
Fagsamling;
2024-02-15.
Støen, Janne
(2024)
Avdekking av mobbing og krenkelser. Foredrag for ansatte i skolene i Kautokeino og Maze.
Fagsamling;
2024-02-28 - 2024-02-29.
Støen, Janne
(2024)
Pedagogisk analyse. Foredrag på konferanse i Læringsmiljøprosjektet.
Nasjonale fagdager i Læringsmiljøprosjektet;
2024-03-20 - 2024-03-21.
Støen, Janne
(2024)
Trygt og godt skolemiljø. Fagsamling for lærere i Sandefjord.
Fagsamling;
2024-08-14.
Støen, Janne
(2024)
Utvikling av et profesjonsfellesskap. Foredrag for lærere i Kautokeino og Maze skoler.
Fagsamling;
2024-08-15.
Støen, Janne
(2024)
Ledelse av utviklingsarbeid. Foredrag for ledere i skolene i Holmestrand.
Nettverk for skoleledere;
2024-09-09.
Støen, Janne
(2024)
Pedagogisk analyse - et verktøy for å håndtere pedagogiske utfordringer.
Nasjonale fagdager i Læringsmiljøprosjektet;
2024-09-18.
Støen, Janne
(2024)
Forstå barn med utfordrende atferd. Krenkelser fra voksne. Foredrag på nettverk for PPT, Holmestrand og Tønsberg.
Nettverk for PP-tjenesten;
2024-10-29.
Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland; Baraldsnes, Dziuginta; Finne, Johannes Nilsson; Caravita, Simona Carla Silvia
(2023)
Learning Environment Survey, Grades 1-4 .
World Anti-bullying Forum;
2023-10-25 - .
Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2023)
Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..
World Anti Bullying Forum 2023;
2023-10-25 - 2023-10-27.
Gusfre, Kari Stamland; Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2023)
Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..
World Anti Bullying Forum 2023;
2023-10-24 - 2023-10-27.
Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Ucar, Sedat; Bozic, Aleksandar; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela; Fandrem, Hildegunn
(2023)
Cross-National Legal Frameworks Relating to School Bullying and Migration: An Empirical Analysis of Six European Countries .
International Conference by VID Specialized University;
2023-06-15.
Støen, Janne
(2023)
Pedagogisk analyse - et verktøy for å håndtere pedagogiske utfordringer.
Samling for deltagere i Læringsmiljøprosjektet pulje 7;
2023-09-20 - 2023-09-21.
Støen, Janne; Mosand, Geir
(2023)
Voldelig adferd i skolen:- Trenger vi en ny lovparagraf?.
Adressavisen.
Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Støen, Janne
(2021)
Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: An Investigation of Different Introductory Models .
NERA;
2021-11-03 - 2021-11-05.
Støen, Janne
(2021)
Experience with prevention and handling of bullying cases.
World Anti Bullying Forum;
2021-11-01 - 2021-11-03.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2021)
Downwards Bullying Transmission.
World Anti-Bullying Forum 2021;
2021-11-01 - 2021-11-03.
Støen, Janne; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Fandrem, Hildegunn
(2020)
Hvem er de sårbare barna?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne
(2019)
Parent's involvement in bullying cases - the role of minority background.
World Anti-Bullying Forum;
2019-06-04 - 2019-06-06.
Støen, Janne; Roland, Erling; Løkken, Ingrid Midteide
(2019)
Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).
ICSEI 2019;
2019-01-09 - 2019-01-12.
Støen, Janne
(2019)
Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø .
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Hefte 3.
s.61-65.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg
(2018)
Stemmer i mobbesaker.
Utdanningskonferansen 2018;
2018-02-07 - .
Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2018)
Teacher bullying - a literature review.
23. Workshop on aggression 2018;
2018-11-01 - 2018-11-03.
Støen, Janne
(2017)
Læringsmiljøprosjektet fra 2013-2017.
Oppfølgingssamling for PPT og skoleeiere i pule 1 og 2, Læringsmiljøprosjektet;
2017-03-14 - 2017-03-15.
Støen, Janne
(2017)
Problemløsingssamtaler - når vi vet at mobbing skjer.
Opplæring av innsatsteam;
2017-04-26 - .
Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland
(2017)
Foreldresamarbeid.
Samlinsbasert innsats;
2017-05-10 - .
Støen, Janne; Jahnsen, Hanne
(2017)
Mobbing - hva vet vi i 2017.
Fagtorg;
2017-08-23 - .
Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland
(2017)
Det viktige foreldresamarbeidet.
Samling i Læringsmiljøprosjektet pulje 3;
2017-09-12 - .
Støen, Janne; Jahnsen, Hanne
(2017)
How we handled a bullying case.
22nd workshop on aggression;
2017-11-23 - 2017-11-25.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2017)
Mobbing - Hva vet vi?.
Fagtorget for PP-tjenesten;
2017-08-18 - .
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2017)
rehabilitering av læringsmiljøet.
fagtorget for PP-tjenesten;
2017-08-18 - .
Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne
(2016)
Minority parents involvement in bullying cases.
XV Biennial EARA Conference ;
2016-10-16 - .
Støen, Janne
(2016)
Den vanskelige samtalen.
Nettverksamling LP;
2016-01-20 - .
Støen, Janne
(2016)
Å utvikle en lærende organisasjon.
Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;
2016-02-05 - .
Støen, Janne
(2016)
How to keep up the good work.
LP fagdag;
2016-04-20 - .
Støen, Janne
(2016)
Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.
Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;
2016-08-24 - .
Støen, Janne
(2016)
School culture and its impact on schools ability to change.
LP Tartu;
2016-02-11 - .
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn
(2015)
Parents' role in bullying cases.
XXth Workshop Aggression;
2015-11-21.
Støen, Janne
(2015)
What is the LP model.
Tartu Education festival;
2015-10-22.
Støen, Janne
(2015)
Mobbing - avdekking, stopping og forebygging.
Fagdag om psykososialt læringsmiljø;
2015-05-07.
Tinnesand, Torunn; Støen, Janne
(2014)
Lærerrollen. Pedagogisk analyse. LP-modellen.
Gruppeledersamling;
2014-02-07.
Støen, Janne
(2014)
Inkluderende læringsmiljø i et spesialpedagogisk perspektiv.
Master i pedagogikk, Høgskolen i Buskerud og Vestfold;
2014-09-19 - .
Støen, Janne
(2014)
Home-school cooperation.
Evidencbased Knowledge - New School Culture in Estonia;
2014-10-23 - .
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2014)
Cooperation, home - schools.
LP-modellen;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2014)
Group leaders and councilors.
Lp-modellen;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2014)
How to succeed with innovations in schools.
LP-modellen;
2014-10-23 - 2014-10-24.
Jahnsen, Hanne; Støen, Janne
(2014)
Videreføring av LP-modellen.
Fagdag LP-modellen;
2014-09-08.
Støen, Janne; Tinnesand, Torunn
(2013)
Kvalitetsvokterne.
Østlandsposten.
Støen, Janne
(2013)
Skoleledere i utviklingsprosesser. I: Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-450-1219-4.
s.110-120.
Nordgreen, Erik; Støen, Janne
(2013)
Spennende prosjekt i skole og barnehage.
Støen, Janne
(2013)
Inclusive Education in Norway.
Inclusive Scool Environments;
2013-11-22 - .