Joakim Evensen Hansen

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap

Joakim Evensen Hansen

Kontakt

Telefon: 51833568

E-post: joakim.e.hansen@uis.no

Rom: OD B-24107

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Elnes, Magdalena; Hansen, Joakim Evensen; Lervåg, Arne Ola; Hatlevik, Ove Edvard; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2024)

Verbal and non-verbal skills in early childhood: dimensionality, developmental trajectories, and gender differences.

Frontiers in Psychology.

ISSN 1664-1078.

Volum 15.

DOI: 10.3389/fpsyg.2024.1330334

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram; Bjørnestad, Elisabeth

(2023)

Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 20.

Hefte 1.

s.56-76.

DOI: 10.23865/nbf.v20.293

Hansen, Joakim Evensen; Broekhuizen, Martine Louise

(2020)

Quality of the Language-Learning Environment and Vocabulary Development in Early Childhood.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2019.1705894

Hansen, Joakim Evensen; Alvestad, Marit

(2018)

Educational language practices described by preschool teachers in Norwegian kindergartens.

European Early Childhood Education Research Journal.

ISSN 1350-293X.

Volum 26.

Hefte 1.

s.128-141.

DOI: 10.1080/1350293X.2018.1412052

Hansen, Joakim Evensen

(2018)

Characteristics of educational language practices observed in four toddler groups in Norwegian ECEC.

International Journal of Early Years Education.

ISSN 0966-9760.

DOI: 10.1080/09669760.2018.1548347

Bøker og kapitler

Flanger, Caroline

(2023)

Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing.

Universitetet i Stavanger.

Hansen, Joakim Evensen

(2018)

Educational language practices and language development in Early Childhood Education and Care.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-810-8.

Formidling

Hoel, Trude; Filbrandt, Elisabeth Rege; Mitchell, Monica Gundersen; Hansen, Joakim Evensen; Ofstad, Gunn Helen; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2024)

Vi trenger et felles begrep for det å lese sammen med barn, på barnas premisser.

Utdanningsnytt.no.

Hansen, Joakim Evensen; Filbrandt, Elisabeth Rege

(2024)

Fagdag i Ringsaker 25. april 2024.

Fagdag i Rekomp samarbeid;

2024-04-25.

Filbrandt, Elisabeth Rege; Hansen, Joakim Evensen

(2024)

Fagdag i Ringsaker 2. oktober 2024.

Fagdag i Rekomp samarbeid;

2024-10-02 - 2025-10-02.

Hansen, Joakim Evensen; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2023)

Target words in books -utvikling av en intervensjonsnær språktest.

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2023-10-25.

Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Melhuish, Edward C.; Barnes, Jaqueline

(2023)

Predicting cognitive development and social competence outcomes from ITERS-R and ECERS-R.

EECERA Conference 2023;

2023-09-01.

Hansen, Joakim Evensen

(2023)

Indikatorer for kvalitet i barnehagen – resultater fra GoBaN-prosjektet.

Storbykonferansen 2023 - KS;

2023-05-02.

Hansen, Joakim Evensen; Filbrandt, Elisabeth Rege

(2023)

Fagdag Ringsaker 18 og 19 april.

Fagdag i Rekomp samarbeid;

2023-04-18 - 2023-04-19.

Filbrandt, Elisabeth Rege; Hansen, Joakim Evensen

(2023)

Fagdag Ringsaker 19 september - flerspråklig utvikling.

Fagdag i Rekomp samarbeid;

2023-09-19.

Hansen, Joakim Evensen; Hegna, Maren Meyer; Elnes, Magdalena

(2023)

Predicting Cognitive Development and Social Competence Outcomes from ITERS-R and ECERS-R .

The EECERA 2023 Conference;

2023-08-30 - 2023-09-02.

Stapor, Monika Ewa; Hansen, Joakim Evensen; Garmann, Nina Gram

(2023)

Home Language Support for 3–6-year-olds in Norwegian ECEC. Polish Mothers’ Perspectives..

Research on Social and Affective Factors in Home Language Maintenance and Development (HOLM);

2023-12-14 - 2023-12-16.

Hegna, Maren Meyer; Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik

(2022)

Nye tilnærminger til bruk av måleverktøyet ITERS-R.

Nettverk for effektstudier og longitudinelle studier om barn i barnehage (NELBA);

2022-11-30.

Hansen, Joakim Evensen

(2022)

Godt språkarbeid med de yngste barna.

FILIORUMs ressursbank.

Filbrandt, Elisabeth Rege; Hansen, Joakim Evensen

(2022)

Fagdag Ringsaker kommune 6 okt..

Fagdag i Rekomp samarbeid;

2022-10-06 - .

Hansen, Joakim Evensen

(2021)

Læring for livet. Kvalitet i barnehagen..

Hansen, Joakim Evensen; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit

(2021)

Ny bestemmelse sett i forhold til forskning fra GoBaN-prosjektet.

Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;

2021-01-21.

Hansen, Joakim Evensen

(2021)

Faktorer som har betydning for kvalitet i barnehagens leke- og læringsmiljø for barn i alderen 3-6 år.

Konferanse om nytt kapittel i barnehageloven;

2021-01-21.

Hansen, Joakim Evensen; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - Kvalitet i barnehagen.

Hansen, Joakim Evensen

(2020)

Metodebruk i barnehageforskning - med GoBaN-prosjektet som eksempel.

Seminar for forskergruppen: Barnehage og profesjonsutdanning;

2020-12-03.

Hansen, Joakim Evensen

(2019)

Språkarbeid og barns språkutvikling i barnehagen.

Avslutningskonferansen GoBaN;

2019-01-14 - 2019-01-15.

Hansen, Joakim Evensen

(2019)

Language-learning environment and language development.

The Nordic Way Conference;

2019-03-26 - 2019-03-27.

Hansen, Joakim Evensen

(2019)

Språkarbeid og barns språklige utvikling.

Gode barnehager for barn i Norge - har vi det?;

2019-04-02 - 2019-09-03.

Hansen, Joakim Evensen

(2019)

Kvalitet i barnehagens språklæringsmiljø - resultater fra GoBaN.

Motivert og engasjert – Godt arbeid med språk i barnehagen konferansen;

2019-04-09 - 2019-04-10.

Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Voksnes samtaler med de minste barna i barnehagen er viktig for språkutviklingen.

Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling.

Baustad, Anne Grethe; Hansen, Joakim Evensen; Alvestad, Marit

(2017)

Kvalitet i barnehagen. Fokus på de yngste barnas hverdagsliv og språkmiljø..

Barnehagekonferansen i Rogaland 2017;

2017-05-04.

Hansen, Joakim Evensen

(2017)

Characteristics of language learning environments in one-to-three year groups in Norwegian kindergartens .

NERA - 45th Congress of the Nordic Educational Research Association;

2017-03-23 - .

Hansen, Joakim Evensen; Alvestad, Marit

(2016)

Arbeid med språk knyttet til kvalitet i barnehagen (GoBaN).

Humanistisk fakultet konferansen ved UiS;

2016-02-03.

Hansen, Joakim Evensen; Alvestad, Marit

(2015)

Educational Language Practices in Norwegian Kindergartens.

43rd Annual Conference, Nordic Educational Research Association, NERA Göteborg;

2015-03-04 - 2015-03-06.

Hansen, Joakim Evensen

(2015)

Norwegian preschool teachers on Educational Language Practices.

EECERA ;

2015-09-07 - 2015-09-10.

Hansen, Joakim Evensen

(2015)

Kvalitet og språkarbeid i en norsk barnehagekontekst.

Forum for barnehagevitenskap;

2015-12-08 - .

Hansen, Joakim Evensen

(2015)

Pre-school teacher's conceptions of their educational language practices.

Bra nok? Konferanse om kvalitet i norske barnehager;

2015-10-26 - 2015-10-27.

Hansen, Joakim Evensen

(2014)

Quality in Early Childhood Education and Care (ECEC) – a Case Study.

BePro meeting;

2014-04-08 - .

Hansen, Joakim Evensen

(2014)

Kvalitet i barnehagen.

Stipendiatsamling GOBAN;

2014-05-12 - .

Hansen, Joakim Evensen

(2014)

Språkdidaktiske praksiser.

Stipendiatsamling GoBaN;

2014-11-20 - .