Margrethe Sønneland
Førsteamanuensis
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Førsteamanuensis
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
COOL KIDS’ CARNIVAL : Double-voiced discourse in student conversations about literature.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-34.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs. I: Norsk litterær årbok 2020.
Det Norske Samlaget
ISBN 9788234003301.
s.346-364.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 20.
s.1-32.
Sønneland, Margrethe
(2019)
Friction in fiction. A study of the importance of open problems in literature conversations.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 19.
s.1-28.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2018)
Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.
Det Norske Samlaget
ISBN 9788252195644.
s.259-283.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9.klasser i møte med litterære tekster som faglige problem.
Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596.
Volum 4.
Hefte 1.
s.80-97.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen».
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 11.
Hefte 2.
DOI: 10.5617/adno.4725
Sønneland, Margrethe
(2019)
Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen.
ISBN 978-82-7644-874-0.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Literature conversations in Scandinavia – a systematic scoping review.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2022)
Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2021)
En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.
Sønneland, Margrethe
(2021)
Elevene trekkes mot litteratur som forstyrrer og byr på motstand.
Periskop (Oslo)
ISSN 2535-7034.
Mangen, Anne; Sønneland, Margrethe
(2021)
Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.
Viden om Literacy
ISSN 2246-6517.
Hefte 29.
s.108-113.
Sønneland, Margrethe
(2021)
Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad: Kritisk teori i litteraturundervisningen.
Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning
ISSN 0013-0818.
Volum 108.
Hefte 1.
s.71-75.
DOI: 10.18261
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
Kritisk literacy i litteraturundervisningen .
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2021)
Cool kids' carnival: Flerstemt diskurs i elevers samtaler om litteratur .
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2021)
Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 21.
s.1-8.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Teksten som problem.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Ungdom og lesing.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny.
Sønneland, Margrethe
(2019)
The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
– Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.
Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.
Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie
(2017)
Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .
Sønneland, Margrethe
(2017)
Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.
Samoilow, Tatjana Kielland; Myren-Svelstad, Per Esben; Sønneland, Margrethe
(2021)
Litteraturen som faglig problem. Samtale med Margrethe Sønneland om litterære samtaler på ungdomstrinnet.
Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe
(2016)
"Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".
Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2016)
Google Dokumenter i responsarbeidet.
Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe
(2016)
Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet.
Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2016)
Introduksjon til digitale ferdigheter.
Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe
(2015)
Introduksjon til digital teknologi i skolen.