Marianne Ree

Førsteamanuensis

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-261

Bio

Marianne Ree er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, og forsker ved FILIORUM.

Hun har en ph.d. innen utdanningsvitenskap, og har det siste året jobbet som forsker og foreleser i pedagogikk på barnehagelærer utdanningen ved Universitetet i Stavanger. Hennes interessefelt er medvirkning, fellesskap, medborgerskap, sosial bærekraft, kvaliteter i relasjoner, kommunikasjon.

Hun er medlem av det norske forskerteamet i prosjektet Politics of belonging ved Universitetet i Stavanger, og deltaker i programområdet Transforming Education - bærekraftsdidaktikk for en verden i endring ved UiS. Ree har også tidligere vært assosiert med det longitudinelle forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN, www.goban.no) (2016-2019), hvor hun deltok i datainnsamling for hovedstudien.  

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
  • Formidling
    • Ree, Marianne

      (2022)

      Inkluderende barnehage og skolemiljø-medvirkning i fellesskap i barnehagen.

      Regional samling-inkluderende barnehage og skole;

      2022-10-27.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen.

      Norsk barnehagekonferanse 2021;

      2021-10-26 - 2021-10-28.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Utviklingsområdet barn og psykisk helse 2021-2022.

      Planleggingsdag Hå kommune;

      2021-08-13.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Gruppeintervjuer med barn i barnehagen- muligheter og utfordringer.

      Faglig presentasjon Forum Filiorum;

      2021-06-01.

    • Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth

      (2021)

      Tilhørighet i barnehagen.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Vilkår for barns medvirkning i fellesskap.

      Personal/foreldre møte i barnehagen;

      2021-04-22.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Medvirkning i fellesskap.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Ree, Marianne

      (2021)

      Medvirkning i fellesskap.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Ree, Marianne

      (2019)

      Medvirkning i fellesskap i barnehagen.

      GoBaN sluttkonferanse;

      2019-01-14 - 2019-01-16.

    • Ree, Marianne

      (2019)

      Medvirkning i fellesskap.

      Faglig presentasjon planleggingsdag;

      2019-03-06.

    • Særheim, Marianne Ree; Alvestad, Marit; Johansson, Eva Marianne

      (2017)

      Hallmark for participation-children´s conceptions on how to get access to communities in preschool.

      EECERA conferance;

      2017-08-29 - 2017-09-01.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2017)

      Medvirkning i felleskap-Barnehagens verdigrunnlag.

      Nättvarksträff ;

      2017-10-03.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2017)

      "En pågående Phd studie om barns medvirkning i felleskap i barnehagen» .

      Seminar;

      2017-10-13 - 2017-10-15.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2017)

      Participation in kindergarten-a question of Quality.

      GoBaN;

      2017-01-24.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2017)

      Hvordan beskriver barna deres felleskap i barnehagen,og hva oppfatter de som vilkår for å delta i slike felleskap?.

      Demokrati nettverksamling;

      2017-05-30 - 2017-05-31.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2016)

      Medvirkning i barnehagen-et spørsmål om kvalitet.

      Barnehageforum barnehagevitenskap;

      2016-05-24 - .

    • Særheim, Marianne Ree

      (2016)

      Medvirkning i felleskapet.

      Samling GoBaN;

      2016-06-03.

    • Særheim, Marianne Ree

      (2015)

      Barn lærer best gjennom lekfull kommunkasjon.

      Første steg.

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 3.

      s.36-39.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway