Marianne Torve Martinsen
Førstelektor
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Førstelektor
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas
(2021)
Mobbing og andre krenkelser. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
s.62-88.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Vennskap og fellesskap i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.131-147.
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Barnehagerommet forstått som pedagogisk tekst – på vei fra en lekdiskurs til en læringsdiskurs?. I: Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser.
Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-1762-5.
s.81-97.
Martinsen, Marianne Torve
(2015)
Structural conditions for children's play in kindergarten.
Nordisk Barnehageforskning
ISSN 1890-9167.
Volum 10.
Hefte 1.
DOI: 10.7577/nbf.1426
Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve
(2012)
De yngste barns barnehage. Kvalitetsaspekter i tilbudet for ett- og toåringer. I: FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Tapir Akademisk Forlag
ISBN 978-82-519-2918-9.
s.317-329.
Martinsen, Marianne Torve
(2012)
Databarn? En undersøkelse om bruk av IKT i barnehagen. I: FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Tapir Akademisk Forlag
ISBN 978-82-519-2918-9.
s.307-316.
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas
(2011)
Barnehagens rom og barnas hverdag - utvalgte funn om organisering av barn, rom og tid. I: FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
Tapir Akademisk Forlag
ISBN 978-82-519-2730-7.
s.317-329.
Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve
(2010)
The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers' play, learning and development.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Volum 18.
Hefte 4.
s.457-471.
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas; Janson, Harald; Nærde, Ane
(2009)
Barnehagen som arena for sosial utvikling - en pilotstudie. I: FoU i praksis 2008.
Tapir Akademisk Forlag
s.275-284.
Martinsen, Marianne Torve; Elvethon, Ellen; Lunde, Svanaug; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Barnehagelovens kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
s.15-61.
Martinsen, Marianne Torve; Plischewski, Henning
(2021)
Tilhørighet og fellesskap. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
s.111-137.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2021)
Vennskap og lek. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
s.154-174.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
Jernes, Margrethe; Meland, Aud Torill; Knaben, Åse Dagmar; Martinsen, Marianne Torve; Brathagen, Kjersti
(2015)
Rapport fra SAK-prosjekt i region Sørvest.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Identitetsforståelse i et flerkulturelt perspektiv.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Inkludering, tilhørighet og fellesskap.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Forebygging av mobbing og andre krenkelser i barnehagen.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Personalets betydning for inkludering.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Inkludering i barnehagen.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Den mangfoldige barnehagen og barns identitetsutvikling.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Barnehagens innsatsteam mot mobbing.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Barnehagens innsatsteam mot mobbing.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Gruppeledelse som forebygging av mobbing og andre krenkelser.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Barnehagens psykososiale miljø med søkelys på ansatte som krenker.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Barnesamtaler som metode for å analysere barns trivsel.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Lek og vennskap som forebyggende mot mobbing og andre krenkelser.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing og andre krenkelser.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Struktur, organisering, innhold i barnehagehverdagen - etter Covid-19.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Sammen mot mobbing - mobbing kan starte i barnehagen hvis ikke....
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
§41 Nulltoleranse og plikt til å jobbe forebyggende.
Martinsen, Marianne Torve; Elvethon, Ellen
(2021)
Barnehagens innsatsteam mot mobbing - ansatte som krenker.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Barnehagens innsatsteam mot mobbing - styrers rolle.
Martinsen, Marianne Torve
(2021)
Aktivitetsplikten i praksis.
Martinsen, Marianne Torve; Elvethon, Ellen
(2021)
Barnehagens innsatsteam mot mobbing - Trygt og godt barnehagemiljø.
Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas
(2019)
En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.
Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas
(2019)
Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..
Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen
(2019)
Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø. .
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barnehagens læringsmiljø med vekt på forebygging av begynnende mobbeatferd i barnegruppa.
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Implementering av utviklingsarbeid.
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. .
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. Fagsamling for barnehager i Østre Toten kommune..
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Læringsmiljøprosjektet - Mobbing og andre krenkelser i barnehagen. .
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Livsglede og livsmestring.
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Vennskap og fellesskap i barnehagen – barn som medborgere..
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Relasjoner i barnehagen - den autoritative voksne..
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna. Barnehagebasert kompetanseutvikling..
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Trygge og gode barnehagemiljø ser og stopper mobbing. .
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Barnehagens inntreden i læringsmiljøprosjektet; barnehagepiloten..
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Foreldresamarbeid knyttet til arbeidet med mobbing og krenkelser..
Martinsen, Marianne Torve
(2018)
Barn, rom og relasjoner - Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn? .
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2018)
Barns trivsel – voksnes ansvar. Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen. .
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barn, rom og relasjoner. Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barnehagens læringsmiljø. Iimplementering av rammeplanen sett i lys av barnehagens læringsmiljø.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barnehagens læringsmiljø for de yngste barna.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barn, rom og relasjoner.Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Utvikling av gode læringsmiljø i barnehagen.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Implementering av ny rammeplan.Hva betyr arbeid med krenkelser og mobbing i barnehagen?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Implementering av ny rammeplan - Barnehagens læringsmiljø.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Forebygge, håndtere og stoppe krenkelser og mobbing.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Implementering av ny rammeplan. Hva betyr arbeid med krenkelser og mobbing i barnehagen?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Veiledning fra et systemperspektiv. Hvordan veilede på interaksjoner?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Læringsmiljøprosjektet for barnehage. Barns trivsel er voksnes ansvar..
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Erfaringer med ekstern vurdering i pilot nasjonalt Læringsmiljøprosjekt.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Forebygge og håndtere mobbing og andre krenkelser i barnehagen..
Martinsen, Marianne Torve; Løkken, Ingrid Midteide
(2017)
Barns trivsel er voksnes ansvar.Forebyggende arbeid mot krenkelser og mobbing i barnehagen..
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barn, rom og relasjoner. Hvordan kan personalet legge til rette for et fysisk læringsmiljø som fremmer, støtter og verner om lek og samspill for alle barn?.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Læringsmiljøprosjektet i barnehage. Barns trivsel er voksnes ansvar..
Grini, Nina; Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Systemarbeid i PPT - hvordan veilede barnehager og skoler på interaksjoner mellom barn og voksne.
Martinsen, Marianne Torve
(2017)
Barnehagens læringsmiljø. Implementering av rammeplanen sett i lys av barnehagens læringsmiljø.
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Structural conditions for the development of children’s social competence in Norwegians kindergarten.
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Det fysiske læringsmiljøet i barnehagen. Barn, tid og rom..
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd. .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Mobbing i barnehagen.Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Mobbing i barnehagen. Personalets ansvar og rolle med fokus på forebyggende mobbeatferd. .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Strukturelle forutsetninger for barns lek i barnehagen. Hvordan kan barnehagens fysiske miljø hemme eller fremme barns lek? .
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Det fysiske læringsmiljøet – organisering og strukturering av barn, tid og rom..
Martinsen, Marianne Torve
(2016)
Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljø i norsk kontekst.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2015)
Kindergarten leaders assessments of the staffs relational competence in Norwegian kindergartens. .
Martinsen, Marianne Torve
(2015)
Structural conditions for children's play in kindergarten.
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas
(2015)
Barnehagens uterom som lekearena.
Barnehagefolk
ISSN 1500-6905.
Hefte 1.
s.38-45.
Løkken, Ingrid Midteide; Martinsen, Marianne Torve
(2014)
How "Punisment and reward" is expressed in kindergarten teacher’s behavior practices..
Martinsen, Marianne Torve
(2014)
Barnehagelæreres vurdering av egne uteområder..
Martinsen, Marianne Torve
(2014)
Lekens strukturelle vilkår.
Martinsen, Marianne Torve; Melaas, Terje
(2011)
Childcare center everyday for the youngest children: selected quality indicators for one- and two- year-olds.
Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve
(2011)
De yngste barns barnehage - en studie av kvalitetsaspekter i tilbudet for ett- og toåringer.
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas
(2010)
Barnehagens rom og barnas hverdag. En undersøkelse om organiseringen av barn, rom og tid.
Martinsen, Marianne Torve; Moser, Thomas
(2010)
The outdoor environment in Norwegian kindergartens as pedagogical space for toddlers´ play, learning and development.
Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve; Janson, Harald; Nærde, Ane
(2009)
Barnehagen som arena for sosial utvikling.
Første steg
ISSN 1504-1891.
Hefte 1.
s.24-27.
Moser, Thomas; Martinsen, Marianne Torve
(2009)
Organisering av rom og tid for de minste barna i barnehagen.