Pål Roland
Dosent
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Dosent
Sølvik, Randi M.; Roland, Pål
(2022)
Teachers’ and principals’ diverse experiences expand the understanding of how to lead collective professional learning among teachers.
International Journal of Leadership in Education
ISSN 1360-3124.
Roland, Pål
(2021)
Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole : relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læring.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202706357.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2021)
Implementering av endringsprosesser i barnehagen.
Gyldendal Akademisk
ISBN 9788205538863.
Omdal, Heidi; Roland, Pål
(2020)
Possibilities and challenges in sustained capacity-building in early childhood education and care (ECEC) institutions: ECEC leaders’ perspectives.
European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X.
Volum 28.
Hefte 4.
s.568-581.
Solheim, Ksenia; Roland, Pål
(2020)
Læreres kollektive og individuelle utvikling av klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202643782.
s.166-182.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan kan skolen lykkes med å implementere ny kunnskap om klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202643782.
s.132-151.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2020)
Implementering af forbedringsprocesser i dagtilbud.
Dafolo
ISBN 978-87-7160-807-6.
Volum na.
Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal
(2020)
Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up.
Evaluation and Program Planning
ISSN 0149-7189.
Volum 83.
Roland, Pål
(2019)
Stress, stressmestring og klasseledelse. I: Stress og mestring i skolen.
Fagbokforlaget
ISBN 9788245032857.
s.197-221.
Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.
(2018)
Implementering av endringsarbeid i barnehagen.
Gyldendal Akademisk
ISBN 9788205519107.
Blossing, Ulf; Roland, Pål; Sølvik, Randi M.
(2018)
Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.
Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN 0031-3831.
s.1-15.
Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.
(2018)
Teachers’ perceptions of their collective and individual learning regarding classroom interaction.
Educational Research
ISSN 0013-1881.
Volum 60.
Hefte 4.
s.459-477.
Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger
(2018)
"Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget
ISBN 9788245022155.
s.139-156.
Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål
(2018)
Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.
Fagbokforlaget
ISBN 9788245022155.
s.213-232.
Roland, Pål; Stanghelle, Cecilie Evertsen
(2018)
Utfordringer, flyt og spenning i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.173-191.
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Roland, Pål
(2017)
Mobbeatferd i barnehagen : temaforståelse - forebygging - tiltak.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202556129.
Roland, Pål; Øverland, Klara; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
(2016)
Alvorlige atferdsvansker - forskning og tiltak relatert til skolekonteksten. I: Psykisk helse i skolen.
Universitetsforlaget
ISBN 9788215026015.
s.156-175.
Roland, Pål
(2015)
Er kollektiv orientering en nødvendighet for god implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.86-100.
Roland, Pål
(2015)
Hva er implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.19-39.
Roland, Pål
(2014)
Forebygging av aggresjon og mobbing i barnehagen. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.
Fagbokforlaget
ISBN 978-82-321-0160-3.
s.466-479.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2013)
Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.
Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-44680-9.
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine
(2011)
De utfordrende barna - et systemrettet prosjekt med fokus på tidlig innsats. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01850-8.
s.125-146.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2011)
Leiing i skuleomfattande tiltak. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-01850-8.
s.147-168.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein; Veland, Jarmund
(2010)
The Challenge of Continuation: Schools' continuation of the Respect programme.
Journal of educational change
ISSN 1389-2843.
Volum 11.
Hefte 4.
s.323-344.
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine
(2007)
Erfaringer fra "De utfordrende barna" "Never too early..." (Loeber & Farrington, 1999).
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 72.
Hefte 4.
s.20-27.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2007)
Den vanskelege vidareføringa.
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 72.
Hefte 1.
s.42-45.
Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari
(2021)
ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.
GAN forlag
ISBN 978-82-492-2133-2.
Lunde, Svanaug; Roland, Pål
(2021)
Trygt og godt i barnehagen. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.
Cappelen Damm Akademisk
ISBN 9788202699567.
s.89-110.
Bru, Lars Edvin; Roland, Pål
(2019)
Stress og mestring i skolen.
Fagbokforlaget
ISBN 9788245032857.
Roland, Pål; Westergård, Elsa
(2015)
Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-02472-1.
Roland, Pål
(2014)
Barnehage bok. Kompetanseløft i barnehagen. Være sammen. Bok. UiS.
ISBN 978-82-93166-62-7.
Fandrem, Hildegunn; Roland, Pål
(2013)
De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.
Fagbokforlaget
ISBN 978-82-450-1242-2.
s.19-29.
Roland, Pål
(2012)
Bok:Implementering, organisasjonsutvikling og teamutvikling. Vi vet hva vi vil.
ISBN 978-82-93166-26-9.
Roland, Pål
(2012)
Avhandling:Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt.
ISBN 978-82-7644-486-5.
Roland, Pål
(2011)
Problematferd i skolen.
ISBN 978-82-7578-045-2.
Roland, Pål; Størksen, Ingunn
(2011)
Kanskje er det du som gjør meg glad igjen: Tidlig innsats og håndtering av utfordrende atferd.
ISBN 978-82-93166-18-4.
Roland, Pål; Størksen, Ingunn
(2011)
Alle barn på jorden har den samme rett: Den autoritative voksenrollen og relasjonsarbeid i barnehagen.
ISBN 978-82-93166-19-1.
Roland, Pål
(2010)
Bok: Problematferd i skolen: Hvordan kan pedagoger håndtere aggressiv atferd?.
Roland, Pål
(2006)
Mobbing sett fra mobberens perspektiv.
Midthassel, Unni Vere; Auestad, Gaute; Roland, Pål; Solli, Elin
(2006)
Zero, SAFs program mot mobbing - Temahefte.
Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove
(2005)
I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.
ISBN 8275780292.
Roland, Pål
(2005)
Inklusjon og atferdsproblemer Dr grads essay.
Roland, Pål
(2004)
Dr.grads essay i kvantitativ metode: En validitetsvurdering av artikkelen "Sosial support, negative life events and pupil misbehaviour among young Norwegian adolecents". Bru,Murberg,Stephens.Journal of adolescense. 2001.24. 715 - 727.
Roland, Pål
(2004)
Dr gradsessay i innovasjonsarbeid i barnehage og skole. Zeroprogrammet mot mobbing vurdert som innovasjonsprogram. Kurs i dr.gradsprogrammet i spes ped: HiS.
Roland, Pål
(2004)
Dr. gradsessay i vitenskapsteori:Batesons kommunikasjonsteori relatert til spesialpedagogikk. Dr. grads programmet i spes ped. HiS.
Gundersen, Marianne; Helgesen, Leif A.; Roland, Pål; Dahle, Else Åstein; Lind, Wencke Aamodt
(2002)
Studentaktive metoder - bruk av 3.års studenter i undervisningen av 1. års studenter : Alene er vi intet - sammen er vi alt.
Roland, Pål
(1998)
"Containing function" - et prosjekt knyttet til personalutvikling i Møllehagen skolesenter. Samarbeid med Rogalandsforskning.
ISBN 8272209500.
Roland, Pål
(1996)
Hovedfagoppgave: Sammenheng mellom antisosial atferd og spenningssøkning.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan lede endringsarbeid i barnehagen relatert til mobbetemaet?.
Roland, Pål
(2021)
Håndtering av mobbing og andre krenkelser..
Roland, Pål
(2021)
Hva er implementeringskvalitet? Presentasjon av Levels og Use modellen ( Hall & Hord 2020).
Roland, Pål
(2021)
Kapasitets bygging i egen organisasjon og leders betydning i dette arbeidet..
Roland, Pål
(2021)
Transformasjonsledelse, implementering og kapasitetsbygging..
Roland, Pål
(2021)
Relasjonskvalitet, utfordrende atferd og klasseledelse.
Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2021)
Læring for livet - mobbing i barnehagen.
Roland, Pål
(2021)
Implementeringsprosesser i REKOM/ DEKOM satsningen.
Roland, Pål
(2021)
Livsmestring og relasjonskvalitet i barnehagen.
Roland, Pål
(2021)
Livsmestring, relasjonskvalitet og implementering av disse temaene.
Tharaldsen, Kjersti Balle; Roland, Pål
(2021)
ROBUST og implementering.
Roland, Pål
(2021)
Stressforståelse og mestring av stress i barnehage og skole-.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan bygge kapasitet i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd?.
Roland, Pål
(2021)
Videreføring av inkluderende barnehage og Skolemiljø ( IBS).
Roland, Pål
(2021)
Implementering og ledelse av endringsarbeid.
Roland, Pål
(2021)
Implementering av temaet inkluderende praksis.
Roland, Pål
(2021)
Forståelse og håndtering av mobbing og andre krenkelser..
Roland, Pål
(2021)
Implementering relatert til mobbetemaet.
Roland, Pål
(2021)
Hvordan kan pedagoger utvikle trygge læringsmiljø i sine klasser?.
Roland, Pål
(2021)
Klasseledelse for nyutdannete. Overgangen fra utdanning til praksis..
Roland, Pål
(2021)
Inkludering. Teori forståelse og omsetting til praksis..
Roland, Pål
(2021)
Implementering og ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Oslo UDE.
Roland, Pål
(2021)
Organisasjonsutvikling med fokus på kollektiv kapasitetsbygging.
Roland, Pål
(2020)
Implementering av endringer i barnehagekonteksten.
Roland, Pål
(2020)
Ledelse, og kapasitetsbygging i organisasjoner.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen..
Roland, Pål
(2020)
Hvordan utvikle en sterk innovasjon mot mobbing?.
Roland, Pål
(2020)
Livsmestring i barnehage og skole.
Roland, Pål
(2020)
Håndtering av mobbing og krenkelser. Temaforståelse og tiltak..
Roland, Pål
(2020)
Mobbing: hvordan forstår vi dette temaet og hvordan kan vi forebygge?.
Roland, Pål
(2020)
Bærum kommune. Relasjonskvalitet og livsmestring, hvordan implementere disse temaene?.
Roland, Pål
(2020)
Læreres oppfatning av implementeringsutfordringer på skolenivå i en intervensjon som omhandler utvikling av klasseledelse. NIMP konferanse Oslo..
Roland, Pål
(2020)
Ledelse av endringsarbeid og stress teori..
Roland, Pål
(2020)
Kapasitets bygging i barnehagen? Relasjonskvalitet og livsmestring.
Roland, Pål
(2020)
Hvordan utvikle et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehagen? Fylkesmannen i Vestfold og Telemark. .
Roland, Pål
(2020)
Håndtering av mobbing og krenkelser.
Roland, Pål
(2020)
Ledelse, kapasitetsbygging og implementering..
Roland, Pål
(2020)
En oversikt over implementeringsvitenskap.
Bru, Lars Edvin; Roland, Pål
(2019)
Innledning. I: Stress og mestring i skolen.
Fagbokforlaget
ISBN 9788245032857.
s.13-18.
Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal
(2019)
Active School, Implementation of Physically Active Lessons: A 2-year Follow- up..
Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas
(2019)
Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..
Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas
(2019)
En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.
Lunde, Svanaug; Roland, Pål
(2019)
Hvordan utvikle en intervensjon som omhandler forebygging av mobbing og krenkelser og utvikling av livsmestring i en barnehagekontekst?.
Roland, Pål
(2019)
Innovasjon og kapasitetsbygging i organisasjonen. Ledere innen skole Fredrikstad. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet..
Roland, Pål
(2019)
Phd kurs om " Policy implementation". Implementeringskvalitet og kritisk viktige faktorer i implementeringsarbeidet. Teori og eksempler fra CIESL..
Roland, Pål
(2019)
Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing? Implementeringsteori og eksempler fra CIESL. Key note foredrag..
Roland, Pål
(2019)
UDIR samling, Oslo. Innovasjon og implementering i barnehage og skole. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet. .
Roland, Pål
(2019)
Kollektiv kapasitetsbygging i organisasjonen.Teori og eksempler fra CIESL. UDIR samling Oslo..
Roland, Pål
(2019)
Hva er suksessfaktorer i implementering av skolebaserte intervensjoner? Teoretiske perspektiver fra CIESL. Oslo. NUBU konferanse. Parallell sesjon.
Roland, Pål
(2018)
Autoritativ rolle og håndtering av atferd. Ringerike..
Roland, Pål
(2018)
Implementering av mobbetemaet. Buskerud fylkesmannen..
Roland, Pål
(2018)
God klasseledelse som forutsetning for håndtering av krevende klasser..
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse, relasjonsbygging og krav som middel til å forebygge mobbing og krenkelser..
Roland, Pål
(2018)
Autoritative voksne og håndtering av atferdsproblemer. Haugesund.
Roland, Pål
(2018)
Mobbing i barnehagen. Film på Nettside og youtube ( over 5000 treff i 2018).
Roland, Pål
(2018)
Veiledning av organisasjoner fra PPT perspektiv.
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse: relasjonsbygging, organisering og læringsstøtte. Tysvær. Med bakgrunn i CIESL prosjektet..
Roland, Pål
(2018)
Bærum. Hvordan kan god klasseledelse forebygge mobbing og krenkelser?.
Roland, Pål
(2018)
Suksessfaktorer i klasseledelse.
Roland, Pål
(2018)
Stord: Hvordan skape autoritative miljøer i skole og barnehage. Om klasse og gruppeledelse. Teori fra CIESL prosjektet..
Roland, Pål
(2018)
Kritiske steg i implementeringsprosessen i skole og barnehage. Oslo. Bruk ar CIESL teoretiske perspektiver..
Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.
(2018)
Teachers' collective and individual learning in classroom interactions..
Roland, Pål
(2018)
Klasseledelse som forebyggende mot negativ atferd. med bakgrunn i CIESL data. Hammerfest.
Roland, Pål
(2018)
Håndtering av krevende atferd gjennom klasseledelse. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet. Arendal.
Roland, Pål
(2018)
God klasseledelse. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet.Lillestrøm.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan forstår vi utfordrende atferd i skolen? Med tiltak. Empiri fra CIESL data..
Roland, Pål
(2017)
Implementering og kapasitetsbygging i egen organisasjon. Empiri fra CIESL..
Roland, Pål
(2017)
Relasjonsbygging i barnehage og skole. Med bakgrunn i CIESL data..
Roland, Pål
(2017)
Relasjoner, ledelse og implementering. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet..
Roland, Pål
(2017)
Hvordan arbeider vi med relasjoner i møtet med utfordrende atferd? Med bakgrunn i fra CIESL funn..
Roland, Pål
(2017)
Hvordan drive implementeringsprosesser på organisasjonsnivå? Med bakgrunn i CIESL resultater..
Roland, Pål
(2017)
Slik skal barnehagene jobbe mot mobbing.
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse -ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL prosjektet.
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse: ulike perspektiver. Med CIESL som bakgrunnsteori.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan utvikle klasseledelse med kvalitet? CIESL som bakgrunn.
Roland, Pål
(2017)
Ulike perspektiver på klasseledelse. Presentasjon av CIESL.
Roland, Pål
(2017)
Hvordan forebygge mobbing gjennom god klasseledelse? Presentasjon av CIESL.
Roland, Pål
(2017)
Implementeringsteori, kapasitetsbygging og bærekraftig utvikling. Relatert til teorien i CIESL..
Roland, Pål
(2017)
Klasseledelse. Ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL.
Roland, Pål
(2017)
Mobbing og klasseledelse: ulike perspektiver. Presentere CIESL.
Roland, Pål
(2017)
Læreres relasjonsbygging i et organisasjonsperspektiv.
Roland, Pål
(2017)
CIESL - Implementering av klasseledelse i et organisasjonsperspektiv.
Roland, Pål
(2016)
Mobbing, forskning og nye forståelsesrammer. Ledere i skole, barnehage og PPT..
Roland, Pål
(2016)
Ulike perspektiver på klasseledelse..
Roland, Pål
(2016)
Hvordan forstå og arbeide med mobbing i skolen? Haugesund.
Roland, Pål
(2016)
Mobbetemaet og kapasitetsbygging i organisasjonen. Oslo..
Roland, Pål
(2016)
Ulike perspektiver på klasseledelse..
Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.
(2016)
CIESL-prosjektet. Klasseledelse og implementering. Oslo..
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse og utfordrende atferd. Implementering av klasseledelsesteori..
Roland, Pål
(2016)
Betydningen av den autoritative voksenrollen i pedagogiske sammenhenger. Vektlegging av relasjonsbygging fra lærer til elev..
Roland, Pål
(2016)
Håndtering av klasseledelse med fokus mot utfordrende atferd..
Roland, Pål
(2016)
Hva er god klasseledelse? Utfordringer i klasserommet..
Roland, Pål
(2016)
Implementering, ledelse og skoleutvikling.
Roland, Pål
(2016)
Ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage. Haugesund.
Roland, Pål
(2016)
Implementering av rammeplanen i barnehagen.
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse - relasjoner, organisering og læringsstøtte. Eksempler og teori fra CIESL.
Roland, Pål
(2016)
Forebygging av utfordrende atferd i klassen. Trondheim. Forståelse og tiltak..
Roland, Pål; Westergård, Elsa
(2016)
Antologi om implementering.
Westergård, Elsa; Roland, Pål
(2016)
Still going strong-12 years after implementing the Respect program.
Roland, Pål
(2016)
Implementering av intervensjoner i barnehagen. Arendal. Ledere..
Roland, Pål
(2016)
Relasjonsledelse i barnehagen Ålesund. Ledere i barnehager..
Roland, Pål
(2016)
Ledelse og implementering. Vennesla Teori og eksempler fra CIESL.
Roland, Pål
(2016)
Ledelse av kapasitetsbygging i skolen. Flekkefjord..
Roland, Pål
(2016)
Klasseledelse - ulike perspektiver. Eksempler fra CIESL prosjektet.
Roland, Pål
(2016)
Organisasjonsutvikling i skoler.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Kronstad, Merete Høgseth
(2016)
Organizing for teacher quality in the classroom ‐ The role of the school as an organization in organizing for improvement of classroom interaction..
Roland, Pål
(2015)
Stavanger kommune.Hvordan bygger vi inkluderende læringsmiljø i skolen? Kapasitetsbygging og inkludering.CIESL prosjektet som eksemplifisering..
Roland, Pål
(2015)
Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner..
Roland, Pål
(2015)
Hvordan kan vi skape kapasitetsbygging i barnehagen?.
Roland, Pål
(2015)
Alvorlige atferdsproblemer i skolen. Hvordan håndterer vi det?.
Roland, Pål
(2015)
Hvordan kan vi forstå krevende atferd i barnehagen og sette inn gode tiltak?.
Roland, Pål
(2015)
Tidlig innsats og autoritativ voksenrolle i barnehagen..
Roland, Pål
(2015)
Trondheim.Hvordan forebygge mobbing i skole og barnehage?.
Roland, Pål
(2015)
Med fokus på relasjonsarbeid i barnehagen. Positivt klima og perspektivtaking..
Roland, Pål
(2015)
Oslo. Hvordan kan vi skape god implementeringskvalitet i endringsprosesser?.
Roland, Pål
(2015)
Aggresjonsteori. Social information Processing model. Implementeringsteori. CIESL som eksempel..
Roland, Pål
(2015)
Tidlig intervensjon når det gjelder barn med utagerende atferd i skolen. Tiltakene må starte allerede i 1 klasse..
Roland, Pål
(2015)
Hvordan arbeider vi for å skape god klasse/ gruppe ledelse? CIESL som eksempel på teoribase på dette temaet. .
Roland, Pål
(2015)
Hobøl. Hvordan forebygge og redusere mobbing i skolen?.
Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål
(2015)
CIESL-prosjektet - forskingsdesign og nokre førebels resultat.
Westergård, Elsa; Roland, Pål
(2015)
Ulike perspektiver på implementering. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.
Universitetsforlaget
ISBN 978-82-15-02472-1.
s.14-18.
Roland, Pål
(2015)
Asker. Hvordan forstår vi og arbeider med utfordrende atferd i barnehagen?.
Roland, Pål
(2015)
Oslo. Innovasjonsprosesser i pedagogiske organisasjoner..
Roland, Pål
(2015)
Voss. Implementering og kapasitetsbygging i organisasjoner. For ledere i Voss kommune..
Roland, Pål
(2015)
Spesialundervisning. Utagerende atferds og inkludering.
Roland, Pål
(2015)
Kommunikasjons prosesser med bakgrunn i Mead og Bateson sine teorier..
Roland, Pål
(2015)
Lyngdal. Tidlig innsats, utfordrende atferds og autoritativ voksenrolle..
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse fra teori til praksis: utfordringer..
Roland, Pål
(2015)
Implementering med fokus på klasseledelse. Skien kommune - ledere. CIESL brukt som bakgrunns teori og eksemplifisering..
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse relatert til læringsstøtte, inkludering og håndtering av utfordrende atferd. CIESL prosjektet brukt som bakgrunnsmateriale i foredraget..
Roland, Pål
(2015)
En oversikt over implementering: en implementeringsposter..
Roland, Pål
(2015)
Fokusgruppeintervju av lærere i CIESL.
Roland, Pål
(2015)
Klasseledelse: utfordringer knyttet til læringsledelse. CIESL som teoribase..
Roland, Pål
(2014)
Kompetanseløft i barnehagen. Haugesund. Haugalandsløftet.
Roland, Pål
(2014)
Kommunikasjonsteori og autoritativ voksenrolle.Arendal. Være sammen. Første kurs med studiepoeng.
Roland, Pål
(2014)
Krevende atferd i skolen. Haugesund.
Roland, Pål
(2014)
Inkludering i barnehagen. Songedalen (Kristiansand).
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sola /Stavanger.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Porsgrunn.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser og kapasitetsbygging i barnehagen. Kristiansand. Universitetet i Agder.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av innovasjoner i barnehagen. Stavanger.
Roland, Pål
(2014)
Utfordrende atferd i barnehage og skole. Bamble kommune.
Roland, Pål
(2014)
Forebygging av mobbing med fokus på systemperspektivet. Stavanger.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid i skolen.
Roland, Pål
(2014)
Implementeringsprosesser og kapasitetsbygging. Molde. PPT ansatte.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sandnes Kort oversikt over CIESL..
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.Kapasitetsbygging. Tønsberg.
Roland, Pål
(2014)
Kapsitetsbygging i barnehager. Drammen. Sundvollen.
Roland, Pål
(2014)
Tidlig innsats i skole og barnehage.
Roland, Pål
(2014)
Hvordan forebygge mobbing i skolen? Moss.
Roland, Pål
(2014)
Forståelse og håndtering av utfordrende atferd relatert til tidlig innsats.
Roland, Pål
(2014)
Ledelse av endringsprosesser i pedagogiske kontekster. Vennesla.
Roland, Pål
(2014)
Være sammen - et kompetanseløft for barnehagen. Farsund.
Roland, Pål
(2014)
Implementering og innovasjon i barnehagen. Oslo.
Roland, Pål
(2014)
Kompetanseløft i barnehagen - hvordan få det til? Bodø.
Roland, Pål
(2014)
Innovasjon, implementering og ledelse av endringsprosesser.
Roland, Pål
(2014)
Tidlig insats og håndtering av utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2014)
Utfordrende atferd - hvordan forstå og håndtere det i tidlig alder.
Roland, Pål
(2014)
Håndtering av utfordrende atferd i barnehagen.
Roland, Pål
(2014)
Forståelse og håndtering av utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2013)
Utfordrende atferd i skolen - hvordan møte det som pedagog?.
Roland, Pål
(2013)
Hva er aggresjonsteori, og hvordan kan vi anvende denne kunnskapen?.
Roland, Pål
(2013)
Tidlig innsats: Hvordan oppnå det i barnehager?.
Roland, Pål
(2013)
Hådtering av utfordrende atferd med fokus på stress teori.
Roland, Pål
(2013)
Örganisasjonsutvikling og implementering i skole og barnehage.
Roland, Pål
(2013)
Organisasjonsutvikling og ledelse av endringer.
Roland, Pål
(2013)
Implementering og spredning av kompetanseprosjektet i barnehager: Være sammen.
Roland, Pål
(2013)
Organisasjonsutvikling i barnehage og skole.
Roland, Pål
(2013)
Endringsledelse og organisasjonsutvikling i PPT.
Roland, Pål
(2013)
Håndtering av utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2013)
Tidlig innsats med fokus på utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2013)
To foredrag: 1. Tidlig innsats og utfordrende atferd. 2.Kommunikasjonsteori inspirert av Bateson.
Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod
(2013)
Mobbebegrepet er viktig.
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Flack, Tove; Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning
(2013)
Læringsmiljøsenteret: Læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen.
Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning
(2013)
Presentasjon av barnehageprosjekter ved Læringsmiljøsenteret.
Roland, Pål; Størksen, Ingunn
(2013)
Tidlig innsats ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.
Roland, Pål
(2012)
Implementering og organisasjonslæring for skoleledere.
Lindblom, Frode; Lindblom, Frode; Roland, Pål
(2012)
Lærte 550 om grensesetting.
Roland, Pål
(2012)
Innovasjon og implementering i barnehager og skoler.
Roland, Pål
(2012)
Aggresjonsteori og autoritativ voksenrolle - individ og systemperspektivet.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats.
Roland, Pål
(2012)
Atferdsproblemer i barnehage og skole. Tidlig intervensjon.Vennesla.
Roland, Pål
(2012)
Relasjonsbygging og grensesetting: autoritative voksne.
Byrkejdal - Sørby, Liv Jorunn; Roland, Pål
(2012)
Individuell og kollektiv håndtering av aggresjonsproblematikk i skolen.
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 7.
s.18-23.
Roland, Pål
(2012)
Implementering og ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats - hva betyr det for barnehagen?.
Roland, Pål
(2012)
Håndtering av utfordrende atferd i tidlig alder.
Roland, Pål
(2012)
Stressteori - hvordan forstå stress? SIP modellen - K. Dodge sin modell - presentasjon.
Roland, Pål
(2012)
Tidlig innsats i barnehagealder: om utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2011)
Mobbing og systematisk arbeid.
Roland, Pål
(2011)
Tidlig intervensjon og implementering.
Roland, Pål
(2011)
Tidlig intervensjon: Begynn tidlig i barnehagen. Hel side i haugesund Avis.
Roland, Pål
(2010)
KS - konferanse Sandnes. Tidlig innsats.
Roland, Pål
(2010)
Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbeprogram.
Roland, Pål
(2010)
Stavanger Aftenblad:Hvordan få til tidlig innsats relatert til barn med alvorlige atferdsproblemer?.
Roland, Pål
(2010)
Strand kommune ,politikere og ledere: Hvordan få til tidlig intervensjon?.
Roland, Pål
(2010)
Kristiansand: Hvordan forebygge og håndtere utfordrende atferd i tidlig alder? Implementering.
Roland, Pål
(2010)
Forebygging og håndtering av aggresjon.
Roland, Pål
(2010)
ICSEI konferanse, Kualalumpur. "Improving the capacity for authoritative teaching.".
Roland, Pål
(2010)
Konferanse: Være sammen. Lyngdal. Krevende atferd i tidlig alder.
Roland, Pål
(2010)
Stavanger Aftenblad: Tidlig intervensjon i skolen.
Roland, Pål
(2010)
Konferanse Sandefjord: Hva er reaktiv og proaktiv aggresjon?Forståelse og håndtering.
Roland, Pål
(2010)
Krevende atferd i tidlig alder. Konferanse Haugesund.
Roland, Pål
(2010)
Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbearbeid.
Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine
(2009)
Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna".
Spesialpedagogikk
ISSN 0332-8457.
Volum 9.
s.4-15.
Roland, Pål
(2009)
Bærum: Implementering av intervensjonsprogram.
Roland, Pål
(2009)
De utfordrende barna Haugesund: Håndtering av atferdsproblemer i tidlig alder.
Roland, Pål
(2009)
UiS. Åpen fagdag: Hvordan bygge gode team i skolen?.
Veland, Jarmund; Roland, Pål
(2009)
Forebygging av sosiale og emosjonelle problem i skolen.
Roland, Pål
(2009)
Connect Oslo: Problematferd i skolen.
Roland, Pål
(2009)
Nasjonal konferanse SFO, Oslo: Håndtering av utfordrende atferd.
Roland, Pål
(2009)
Skolemøtet i Rogaland: De utfordrende barna.
Roland, Pål
(2009)
Seminar Kunnskapsdepartementet :Tidlig innsats: De utfordrende barna.
Roland, Pål
(2009)
De Utfordrende Barna, Bryne: Stressteori-hvordan mestre stress?.
Roland, Pål
(2009)
Universitetet i Tromsø. Tidlig innsats: De utfordrende barna.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. respektprogrammet i Sandnes.
Roland, Pål
(2008)
Innovasjon og implementering. Bergen Bufetat.
Roland, Pål
(2008)
Tverrfaglige utfordringer knyttet til tidlig intervensjon i forhold til krevende atferd. Utstein Kloster.
Roland, Pål
(2008)
Reaktiv og proaktiv aggresjon i skolen. Forståelse og tiltak. Åpen fagdag UiS.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Connect Oslo.
Roland, Pål
(2008)
De utfordernde barna. Departementets nasjonale konferanse Stavanger.
Roland, Pål
(2008)
De utfordrende barna. Høgskolen i Nesna.
Roland, Pål
(2008)
Hvordan få til tidlig intervensjon? Sola kommune.
Roland, Pål
(2008)
problematferd i skolen. Respekt Rana.
Roland, Pål
(2008)
Kommunikasjonsprosesser i team. Sola.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Hvordan kan lærere håndtere aggressiv atferd? Artikkel til Connect Oslo.
Roland, Pål
(2008)
De utfordrende barna. Klepp.
Roland, Pål
(2008)
Problematferd i skolen. Respektprogrammet i Trondheim.
Roland, Pål
(2007)
De utfordrende barna. Utdanningskonferansen Haugesund.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet Trondheim Atferdsproblemer i skolen.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet. Sandnes Problematferd i skolen.
Roland, Pål
(2007)
Uro i skolen - Stavanger Aftenblad.
Roland, Pål
(2007)
Respektprogrammet Stavanger Atferdsproblemer i skolen.
Roland, Pål
(2007)
Problematferd i skolen. Kurs Odda kommune.
Roland, Pål
(2007)
Mestring av alvorlige atferdsproblem. Åpen fagdag, UiS.
Roland, Pål
(2007)
De utfordrende barna :kommunikasjon. Sandnes.
Roland, Pål
(2007)
Mestring av problematferd.Ålborg.
Roland, Pål
(2006)
Plandag i Moi: Mestring av problematferd.
Roland, Pål
(2006)
Lærerne skal bli bedre.
Roland, Pål
(2006)
"Dei utfordrande borna" prosjektet: Mestring av krevende atferd.
Roland, Pål
(2006)
Bergenskonferansen 2006: Vold kan bekjempes. Voksenrollen relatert til utfordrende atferd. Justis og politidepartementet.
Roland, Pål
(2006)
Framlegg Zeronettverket: Mobbing sett fra mobberens perspektiv.
Roland, Pål
(2006)
Implementering i Zero.
Roland, Pål
(2006)
RESPEKT - programmet: Problematferd og mobbing.
Roland, Pål
(2006)
Zeroprogrammet: Implementering og videreføring.
Roland, Pål
(2006)
Connect - Oslo: Problematferd.
Roland, Pål
(2006)
RESPEKT - programmet: Problematferd.
Roland, Pål
(2006)
Skolemøte i Stryn: mestring av problematferd.
Roland, Pål
(2006)
Åpen fagdag 2006: Atferdsproblemer og spenningssøkning.
Roland, Pål; Harbin, Elisabeth
(2005)
Mobberens selvforståelse.
Roland, Pål
(2005)
Sosialpedagogisk veiledning og teamarbeid i videregående skole.
Harbin, Elisabeth; Roland, Pål
(2005)
"Ronny kalte eg et grisetryne" En kvalitativ studie av mobbere i ungdomsskolen.
Roland, Pål
(2002)
Atferdsproblemer i skolen.