Randi Myklebust Sølvik

Førsteamanuensis

Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn

Bio

Fagområder

Læringsmiljø, lærer-elev relasjon, faglig og sosial læring, klasseledelse, klasseromsobservasjon, friluftsliv som læringslandskap 

Utdanning

2013      PhD: Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for Spesialpedagogikk

2004:     Cand.Ed.: Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for Spesialpedagogikk

1999:     2 årig utdanning i Friluftsliv-, kultur- og naturveiledning, Høgskolen i Telemark

Arbeidserfaring

2014 -              Førsteamanuensis, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Univsersitetet i Stavanger

2013 - 2014:    Sosialpedagogisk rådgiver og spesialpedagog, Ulverud skole

2005 - 2013:    Stipendiat, Universitetet i Oslo, Institutt for Spesialpedagogikk 

2004 - 2005:    Lærer, Sollerudstranda Skole

Publikasjoner
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Sølvik, Randi M.; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2020)

      Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202643782.

    • Sølvik, Randi M.

      (2013)

      Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko. Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium.

  • Formidling
    • Sølvik, Randi M.; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2022)

      Teachers' self-observation in research and practice. .

      QUINT Observation System Seminar;

      2022-05-10 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2021)

      Forskningspresentasjon: Teachers' potential to promote students' deeper learning in whole-class teaching.

      Forskningssamarbeid;

      2021-05-27 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2021)

      Fagdag: Å støtte elevenes faglige og sosiale læring i lys av LK20.

      digital fagdag for Rykkinn skole;

      2021-01-04 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2021)

      Inkluderande læringsmiljø og undervisning - å støtte fagleg og sosial læring i lys av LK20.

      Fosennettverket Dialogkonferanse ;

      2021-09-23 - 2021-09-24.

    • Gusfre, Kari Stamland; Sølvik, Randi M.

      (2021)

      The Coach training - supporting the implementation of an observation-based coaching intervention .

      Systematic observation seminar;

      2021-09-21 - 2021-09-22.

    • Sølvik, Randi M.

      (2021)

      INTERACT - An intervention to enhance classroom interaction quality in upper-secondary school.

      Systematic observation seminar;

      2021-09-21 - 2021-09-22.

    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Fagdag: Trygge og inkluderande læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.

      digital fagdag for skulane i Suldal kommune;

      2020-08-15.

    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Konferanseinnlegg: Trygge læringsmiljø - avgjerande for å praktisere fornya Læreplanverk.

      Læringsmiljøkonferansen;

      2020-11-03 - 2020-11-04.

    • Sølvik, Randi M.; Tharaldsen, Kjersti Balle; Strand, Maria Gilje

      (2020)

      Nettmøte: Livsmestring og emosjonell støtte.
    • Sølvik, Randi M.; Elvethon, Ellen

      (2019)

      Inkluderende barnehagemiljø for barn og voksne - relasjoner, sosial kompetanse og lek..

      Fagdag Læringsmiljøprosjektet;

      2019-08-15.

    • Sølvik, Randi M.; Elvethon, Ellen

      (2019)

      Voksnes betydning for inkludering - gruppeledelse i barnehagen.

      Fagdag Læringsmiljøprosjektet;

      2019-01-29.

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Foreldreinvolvering i praksis - idear og utfordringar.

      veiledersamling Læringsmiljøprosjektet;

      2019-02-13 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Foresattes betydning for inkludering.

      Foreldremøte Læringsmiljøprosjektet;

      2019-03-26 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Runddansen mellom relasjonar og læring.

      Læringsmiljøbloggen.

    • Sølvik, Randi M.; Martinsen, Marianne Torve; Lunde, Svanaug; Plischewski, Henning; Løkken, Ingrid Midteide; Ellen, Elvethon; Vangsnes, Elin Nesvoll; Brennås, Helene Berntsen

      (2019)

      Self-organized symposium: Staff's role in preventing bullying behavior in ECEC. .

      Europian Early Childhood Education Research Conference;

      2019-08-20 - 2019-08-23.

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Trygge barn lærer best.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Fellesskap rundt måltidet I: Naturen som læringsarena.
    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga.

      Fagfornyelsen i skolen;

      2019-11-27 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2019)

      Teaching for social Learning outdoors.

      International Congress for School Effectiveness and School Improvement;

      2019-01-08 - 2019-01-12.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi M.

      (2019)

      A Mixed methods-approach to the study of improvement in classroom interaction - An illustration.

      3rd European Workshop on Systematic Observation in Education ;

      2019-09-24 - 2019-09-25.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Teachers’ improvement in instructional support.

      International Congress for School Effectiveness and School Improvement;

      2018-01-09 - 2018-01-12.

    • Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Trygge og gode barnehagemiljø avdekker og stopper mobbing.

      Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

      2018-08-15 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Learning climate for deeper learning. Qualitative analyses of videorecorded observations.

      Workshop in systematic observation;

      2018-09-25 - 2018-09-26.

    • Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Naturen som læringsarena. Fellesskap i og med naturen.
    • Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Fase 1 Læringsmiljøprosjektet. Mobbing og andre krenkelser.

      veiledersamling;

      2018-06-06 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      Systematic observations explored by in-depth observations.

      Systematic observations in educational research;

      2017-09-26 - 2017-09-27.

    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      Friluftsliv som sosialt læringslandskap.

      Studie i Friluftsliv, kultur- og naturveiledning;

      2017-01-26.

    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      Lærar-elev-dialogen og elevane si læring.
    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      Trygge og gode barnehage- og skulemiljø. Om individuelle, sosiale og kontekstuelle faktorar som formar eit miljø .

      Læringsmiljø, inkludering og mobbing – viktige kunnskapsområder i lærerutdanninger for barnehage og grunnopplæring;

      2017-10-25 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      Foreldresamarbeid i skulen - kva seier loven og forskinga?.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Sølvik, Randi M.

      (2017)

      foreldresamarbeid i barnehagen.

      www.læringsmiljøsenteret.no.

    • Sølvik, Randi M.

      (2015)

      Den utfordrande elevsamtalen - når samtalen blir knapp.
    • Sølvik, Randi M.

      (2015)

      Relasjonar - ei kjelde til positive læringsprosessar?.
    • Sølvik, Randi M.

      (2015)

      Observasjon i klasserommet. Ei kjelde til vidareutvikling for fleire aktørar?.

      Fagdag PPT Vest Agder;

      2015-02-09 - .

    • Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

      (2015)

      Klasseledelse i ungdomstrinnsatsingen.

      Ressurslærersamling 2 pulje 1, Ungdomstrinn i Utvikling;

      2015-03-11 - .

    • Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

      (2015)

      Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsingen.

      Ressurslærersamling 2 pulje 2, Ungdomstrinn i Utvikling.;

      2015-03-18 - .

    • Sølvik, Randi M.; Midthassel, Unni Vere

      (2015)

      Klasseledelse i Ungdomstrinnsatsingen.

      Ressurslærersamling 2 pulje 3. Ungdomstrinn i Utvikling;

      2015-03-25 - .

    • Sølvik, Randi M.

      (2014)

      Friluftsliv for ungdom i risiko - eit læringsorientert perspektiv. del 2.

      Masterstudium - fordypning i psykososiale vansker;

      2014-11-21.

    • Sølvik, Randi M.

      (2014)

      Friluftsliv for ungdom i risiko - eit læringsorientert perspektiv. del 1.

      Masterstudium - fordypning i Psykososiale vansker;

      2014-11-14.

    • Sølvik, Randi M.; Nergaard, Svein Erik

      (2014)

      Veiledning, rådgivning og yrkesetikk i forhold til gruppe og læringsmiljø.

      Fagsamling - Inkluderende læringsmiljø. Nettverkssamling for PPT i Helgeland.;

      2014-10-30.

    • Sølvik, Randi M.

      (2014)

      Den inspirerande læraren.

      Læringsmiljøbloggen.

    • Sølvik, Randi M.

      (2011)

      Friluftsliv som sosialt læringlandskap for ungdom med adferdsvansker.

      Boklansering; "friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse";

      2011-02-01.

    • Sølvik, Randi M.

      (2007)

      Exploring the non dualistic ontology and its implications.

      Veiledningsseminarer for PhD-stipendiater;

      2007-05-23 - 2007-05-24.

    • Sølvik, Randi M.

      (2007)

      Exploring the Skill-model in relation to outdoor life as learning-landscape for social skills.

      Cognition and Creativity;

      2007-03-16 - 2007-03-18.

    • Sølvik, Randi M.

      (2006)

      Friluftsliv-ein aktuell sosial læringsarena for ungdom med åtferdsvanskar?.

      Fysisk aktivitet og funksjonshemming med hovedfokus på aktivitet for barn og unge;

      2006-09-28 - 2006-09-30.

    • Sølvik, Randi M.

      (2005)

      Fører friluftsliv i seg selv til sosial læring?.

      friluftsliv i pædagogisk arbejde;

      2005-09-22 - 2005-09-23.

    • Sølvik, Randi M.

      (2005)

      Hvordan vurdere sosial verdi av friluftsliv?.

      Friluftsliv i pædagogisk arbejde;

      2005-09-22 - 2005-09-23.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Fredriksen, Torunn Helene; Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Læringsmiljø i skole og barnehage: Episode 2: Fagfornyelsen og læringsmiljøet.
    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 2: Å leggje til rette for elevdeltaking, engasjement og læring.

    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 4: Fagleg og sosial læring - å planlegge for samanhengen.

    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 3: Det profesjonelle handlingsrommet i møtet med elevane.

    • Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Trygge læringsmiljø - ein føresetnad for å praktisere fagfornyinga. Del 1: Læringsmiljø og læring.

    • Grini, Nina; Sølvik, Randi M.

      (2020)

      Arbeid med fagfornyelsen med fokus på læringsmiljø og livsmestring Modul 1:læringsmiljøets betydning for å praktisere fagfornyelsen Modul 2: det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring .

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway