Stein Erik Solbø Ohna
Professor emeritus
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Professor emeritus
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv
(2023)
Månedsmøtet som arena for gjensidig profesjonslæring for barnehage og PP-tjeneste. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. Månedsmøtet som arena for gjensidig profesjonslæring for barnehage og PP-tjeneste. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.85-104.
Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard
(2023)
Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. Masterforum som arena for veiledning og profesjonsfaglig samarbeid : erfaringer fra SUKIP. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.247-266.
Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Jonassen, Simona
(2023)
Kompetanseutvikling i PP-tjenesten gjennom deltakelse i profesjonsfaglig samarbeid med skolen : et samarbeid i krysspress. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.181-202.
DOI: 10.23865/noasp.186
Ohna, Stein Erik Solbø; Mjøs, Marit
(2023)
Inkluderende praksis i barnehage og skole : erfaringer fra SUKIP-prosjeket. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. Inkluderende praksis i barnehage og skole : erfaringer fra SUKIP-prosjeket. I: Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
s.71-95.
Eikeland, Ingunn; Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Differentiation in education: a configurative review. Differentiation in education: a configurative review.Nordic Journal of Studies in Educational Policy.
ISSN 2002-0317.
s.1-14.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv
(2022)
Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten. Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten.Nordisk Barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 19.
Hefte 3.
s.1-18.
DOI: 10.23865/nbf.v19.327
Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse. I: Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering. Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse. I: Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245040180.
s.50-71.
DOI: 10.55669/oa100303
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter. I: Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering. Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter. I: Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245040180.
s.9-23.
DOI: 10.55669/oa100301
Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø
(2021)
Pupils’ voices in teachers’ collaborative professional learning in Lesson Study. Pupils’ voices in teachers’ collaborative professional learning in Lesson Study.International Journal of Educational Research.
ISSN 0883-0355.
Volum 110.
Dammeyer, Jesper; Ohna, Stein Erik Solbø
(2021)
Changes in Educational Planning for Deaf and Hard of Hearing Children in Scandinavia over the Last Three Decades. Changes in Educational Planning for Deaf and Hard of Hearing Children in Scandinavia over the Last Three Decades.Scandinavian Journal of Disability Research.
ISSN 1501-7419.
Volum 23.
Hefte 1.
s.114-123.
DOI: 10.16993/sjdr.680
KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik Solbø
(2021)
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school. Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school.Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
Volum 15.
Hefte 1.
DOI: 10.5617/adno.7821
Åvitsland, Andreas; Ohna, Stein Erik Solbø; Dyrstad, Sindre Mikal; Tjomsland, Hege Eikeland; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva
(2020)
The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation. The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation.Health Education.
ISSN 0965-4283.
Volum 120.
Hefte 2.
s.121-139.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2019)
Nye perspektiv på læring og barn med nedsatt hørsel. I: Barn med nedsatt hørsel : læring i fellesskap.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 978-82-05-52577-1.
s.7-23.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2019)
Tilpasset opplæring og elevers deltakelse i ungdomsskoleklasserommet. I: Profesjonsrettet pedagogikk : innspill til læreres arbeid med inkludering.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 9788205522596.
s.43-64.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2018)
Revisiting Curricula for Deaf Students: A Norwegian Perspective. I: Evidence-Based Practices in Deaf Education.Oxford University Press.
ISBN 9780190880545.
s.521-542.
Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø
(2015)
Negotiating reassurance: parents’ narratives on follow-up after cochlear implantation.European Journal of Special Needs Education.
ISSN 0885-6257.
Volum 30.
Hefte 4.
s.518-534.
Hillesøy, Siv; Johansson, Eva Marianne; Ohna, Stein Erik Solbø
(2014)
Interaksjoner mellom de yngste barna med cochleaimplantat og andre barn i barnehagen. Interaksjoner mellom de yngste barna med cochleaimplantat og andre barn i barnehagen. Interaksjoner mellom de yngste barna med cochleaimplantat og andre barn i barnehagen.Nordisk Barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 7.
Hefte 4.
s.1-21.
DOI: 10.7577/nbf.575
Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Ohna, Stein Erik Solbø; Barow, Thomas
(2014)
Nordic Upper Secondary School: Regular and Irregular Programmes - Or Just One Irregular School for All?. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy.Springer Science+Business Media B.V..
ISBN 978-94-007-7124-6.
s.191-219.
Hillesøy, Siv; Ohna, Stein Erik Solbø
(2014)
Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat :.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 79.
Hefte 7.
s.47-59.
Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Alternative courses in upper secondary vocational education and training: students' narratives on hopes and failures. Alternative courses in upper secondary vocational education and training: students' narratives on hopes and failures.International Journal of Inclusive Education.
ISSN 1360-3116.
Volum 17.
Hefte 10.
s.1089-1105.
Ohna, Stein Erik
(2009)
Opplæringslovens § 2-6 i nye kontekster - utfordringer i årene framover. I: Hørsel - språk og kommunikasjon. En artikkelsamling.
ISBN 978-82-7812-161-0.
Ohna, Stein Erik; Vonen, Arnfinn
(2007)
Sign Bilingual Education: Policy and Practice - Norway. I: Sign Bilingual Education: Policy and Practice.
s.63-65.
Ohna, Stein Erik; Moen, Vegard; Nevøy, Anne
(2007)
Kollektiv inkluderende og individuelt tilpasset opplæring, en gyldig mulighet eller en foreldet drøm?.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
Volum 91.
Hefte 4.
s.329-343.
Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik; Hjulstad, Oddvar
(2006)
Education of the Deaf in Australia and Norway: A Comparative Study of the Interpretations and Applications of Inclusion.
American Annals of the Deaf.
ISSN 0002-726X.
Volum 150.
Hefte 5.
s.415-426.
Ohna, Stein Erik
(2006)
Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian Perspectives. I: Analele Stiintifice ale Universitatii "Alexandru Ioan Cuza".
s.153-166.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Researching classroom processes of inclusion and exclusion.
European Journal of Special Needs Education.
ISSN 0885-6257.
Volum 20.
Hefte 2.
Ohna, Stein Erik
(2004)
Deaf in my own way: Identity, learning and narratives.
Deafness and Education International.
ISSN 1464-3154.
Volum 6.
Hefte 1.
s.20-38.
Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik
(2004)
Education of the deaf in Australia and Norway: a comparative study of the interpretations and applications of inclusion. I: Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveudnervisningen - et case å lære av?.
Ohna, Stein Erik
(2004)
Inkludering og ekskludering i klasserom der elever følgerlæreplaner for døve. I: Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveundervisningen - et case å lære av?.
Ohna, Stein Erik; Simonsen, Eva
(2003)
Behovet for kvalitetsreform i audiopedagogikken.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Volum 1.
s.14-20.
Ohna, Stein Erik
(2003)
Education of Deaf Children and the Politics of Recognition.
Journal of Deaf Studies and Deaf Education.
ISSN 1081-4159.
Volum 8.
Hefte 1.
Mjøs, Marit; Hillesøy, Siv; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø
(2023)
Kompetanse for inkluderende praksis : Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-79483-5.
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Hvordan arbeide med elevmangfold?.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245041576.
Karlsen, Anne Mette Færøyvik
(2022)
Læreres samtaler som mulighetsrom for læring. En kvalitativ studie av lærersamtaler i Lesson Study..
Universitetet i Stavanger.
Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Hvordan arbeide med elevmangfold: Flerfaglige perspektiver på inkludering.Fagbokforlaget.
ISBN 9788245040180.
Ohna, Stein Erik Solbø; Simonsen, Eva
(2019)
Barn med nedsatt hørsel : læring i fellesskap.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISBN 978-82-05-52577-1.
Nevøy, Anne; Finne, Christina; Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Innovasjoner i Jærskulen -lærerprofesjon i reformtid.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-681-4.
Plaute, Wolfgang; Laabmayr, Carina; Ohna, Stein Erik Solbø; Narat, Tamara; Clissen, Marleen
(2014)
Dissemination Paper 01/12(2012-30/11/2015. Inclusive Vocational Education and Specialised Tailor-made Training.
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø
(2014)
Spesialundervisning - bilder fra skole-Norge. En studie av spesialundervisningens dynamikk i grunnopplæringen.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-574-9.
Hefte 45.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Tilpasning, overlevelse og ny giv, eller historien om at nød lærer naken kvinne å spinne. I: Historien om Nedre Gausen - fra taleskole for døvstumme til kompetansesenter for hørselshemmede.
ISBN 978-82-323-0082-2.
s.82-111.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Alternativ opplæring med utvidet praksis: deltakelse, læring og måloppnåelse. Sluttrapport.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-523-7.
Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik Solbø
(2012)
Veileder til Elevundersøkelse Hverdagslivstrening.ISBN 978-82-8048-116-0.
Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik Solbø
(2012)
Prosjektrapport. Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2011.
Universitetet i Stavanger.
Ohna, Stein Erik; Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita
(2010)
Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010.
ISBN 9788276444445.
Hefte 29.
Ohna, Stein Erik; Bruin, Marieke Gerdien
(2010)
Elever i Alternativ opplæring med utvidet praksis: Læring, deltakelse og målopppnåelse. Foreløpig rapport fra delprosjekt 1 og 2.
Universitetet i Stavanger.
Bruin, Marieke Gerdien; Ohna, Stein Erik
(2010)
"Jeg bruker egentlig litt lengre tid for å lære ting". Alternativ opplæring med utvidet praksis - Åtte elevers fortellinger om fortid, nåtid og fremtid.
Universitetet i Stavanger.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Bilingual Deaf Education, Theories and Practices.
ISBN 7508037596.
Høie, Grete; Hjelmervik, Ellinor; Grønlie, Sissel; Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Ohna, Stein Erik
(2003)
På vei mot en ny grunnskoleopplæring for døve elever. En evalueringsstudie etter Reform 97.
ISBN 8291655219.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Øen, Kristian; Hillesøy, Siv; Haug, Peder; Hagen, Petter; Kiuppis, Florian
(2023)
SUKIP og Kompetanseløftet.
Fagseminar for forskere og praktikere;
2023-04-12.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
SUKIP-prosjeket på Viste barnehage - Hva har vi gjort og lært disse to årene?.
Fagdag , personalseminar;
2022-08-16 - .
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv
(2022)
Professional learning in kindergarten teachers’ workplace interactions – a collaboration between kindergarten and Educational Psychological Services .
NERA;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2022)
Tilbakemelding fra SUKIP-prosjektet på Viste barnehage . Sentrale funn. .
Fagdag , personalseminar;
2022-09-21 - .
Bruin, Marieke Gerdien; Moen, Vegard; Ohna, Stein Erik Solbø; Tikkanen, Tarja Irene
(2022)
«That is when I felt acknowledged” – Young people’s narratives on their opportunities, prospects, and limitations in the context of Vocational Education and Training in upper secondary education.
Nordic Educational Research Association NERA Conference;
2022-06-01 - 2022-06-03.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2021)
(Reconnecting communities) Samarbeid om utvikling a kompetanse for inkluderende praksis i barnehage.
Seminarrekke Filiorum;
2021-04-14 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2021)
SUKIP fra et forskerperspektiv.
Fagdag , personalseminar;
2021-09-22 - 2021-09-23.
Mjøs, Marit; Ohna, Stein Erik Solbø; Moen, Vegard; Hillesøy, Siv; Øen, Kristian; Bjørgan, Marion Stava; Jonassen, Simona; Stava Bjørgan, Marion
(2021)
Symposium: Collaboration on developing competence for inclusive practices in kindergarten and school (SUKIP)- experiences from a complex innovative project in two Norwegian municipalities. .
NERA 2021;
2021-11-03 - 2021-11-05.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv; Mjøs, Marit; Moen, Vegard; Øen, Kristian
(2020)
(Re)connecting communities – (towards a systemic approach on EPS – kindergarten/school interactions), experiences from a Norwegian innovation project. .
ECER 2020;
2020-08-26 - .
Hillesøy, Siv; Ohna, Stein Erik Solbø
(2020)
Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksiser i barnehage og skole (SUKIP).
Barnehagekonferansen "Å skape bærekraftige barnehager" ;
2020-09-28 - 2020-09-29.
Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø
(2020)
Pupil voice, the treasure in our very own backyards. Voices of pupils and teachers in the context of Lesson Study..
ICSEI 2020;
2020-01-06 - 2020-01-10.
Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Ohna, Stein Erik Solbø
(2020)
In the context of Lesson Study: Pupils' voices in teacher discussions.
Inquiry as a bridge between Theory and Practice in Teaching and Teacher Education;
2020-10-20 - 2020-10-21.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2019)
"De snakker flytende tegnspråk". Språkbruk i familier med døve foreldre og hørende barn..
Faglig foredrag;
2019-01-12.
KC, Bhupendra Kumar; Ohna, Stein Erik
(2019)
Preservice Teachers' Perspectives About Diversity in the Classrooms.
ECER Conference;
2019-09-02 - 2019-09-06.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv
(2019)
Between two traditions: Deaf and Hard of Hearing children in kindergartens.
Researching the Norwegian school system -- perspectives on inclusion and exclusion;
2019-09-17 - 2019-10-17.
Ohna, Stein Erik Solbø; Bruin, Marieke Gerdien; Hillesøy, Siv; Kristoffersen, Ann-Elise; Eilertsen, Lill-Johanne
(2019)
Deltakelse i praksisfellesskap - barn med nedsatt hørsel.
Norsk barnehageforskningskonferanse ;
2019-10-16 - 2019-10-17.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2019)
Inclusive Education in Norway, focusing on Master programmes in teacher education.
Developing and enhancing the teaching quality of inclusive education curriculum;
2019-03-05 - 2019-03-06.
Nevøy, Anne; Bruin, Marieke Gerdien; Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn
(2019)
Master’s student research in teacher education – Collaborative supervision in school-based research groups.
ECER2019 European Conference Educational Research;
2019-09-03 - 2019-09-06.
Ohna, Stein Erik Solbø; Thortveit, Jorunn; Bruin, Marieke; Nevøy, Anne
(2018)
Masterveiledning i skolebasert FoU-gruppe.
FoU i Praksis;
2018-10-24 - 2018-10-25.
Ohna, Stein Erik Solbø; Hjulstad, Oddvar
(2017)
Revisiting curricula for deaf students: The conundrum of combining curriculum in Norwegian Sign Language and special education.
ECER2017;
2017-08-22 - 2017-08-25.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Skråblikk på Statpeds rolle i FoU-arbeidet.
StatpedMagasinet.
ISSN 1894-0919.
Hefte 1.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Inkluderende læringsmiljø - fagsamling for skoleledere i Sola kommune.
Fagsamling for skoleledere;
2017-10-18 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Revisiting curriculum for deaf students.
2nd International Conference on Teaching Deaf Lerners;
2017-03-22 - 2017-03-24.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Inkluderende pedagogikk - visjon eller realitet..
Når barn lærer sammen. Inkluderende praksis i barnehage og skole;
2017-04-26 - .
Thortveit, Jorunn; Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.
Rektormøtet;
2017-01-04.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2017)
Skråblikk på Statpeds rolle i FoU-arbeid.
StatpedMagasinet.
ISSN 1894-0919.
Hefte 1.
Ohna, Stein Erik Solbø; Helgevold, Nina
(2016)
Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen - profesjon i reformtid.
Rektormøte i Gjesdal kommune;
2016-12-08.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Paneldebatt: Inklusjon, magi eller moteord.
Fellesorganisasjonen for alternative skoler i Norge (FAS);
2016-05-11 - 2016-05-13.
Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Bruin, Marieke; Eikeland, Ingunn
(2016)
Videregående skole for alle - samfunnsdeltakelse for alle?.
Åpen fagdag - VGO;
2016-11-15.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Avslutning av INVESTT-prosjektet.
Avsnitningsseminar;
2016-01-29.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Hva har CI gjort med døve elever?.
CI-Forum;
2016-11-17 - 2016-11-18.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Innovasjon i Jærskulen.
Utdanningskonferanse ved HUM;
2016-02-03.
Thortveit, Jorunn; Helgevold, Nina; Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø
(2016)
Rapportering fra: Innovasjoner i Jærskulen-lærerprofesjon i reformtid.
Møte for styringsgruppa og skoleeiere i Jærskulen ;
2016-11-09.
Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne
(2015)
Transitions in vocational education and training: Low achieving students between school and workplaces.
ECER 2015;
2015-09-08 - 2015-09-11.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2015)
Læring og kommunikasjon i et relasjonelt perspektiv, inkluderende pedagogikk.
Fagdag, Statped nord;
2015-11-23 - .
Ohna, Stein Erik Solbø; Hillesøy, Siv
(2015)
Between two traditions, Teacher's reflection on conditions for participation in early childhood education and care for children using cochlear implants.
22nd International Conference on Education of the Deaf;
2015-07-06 - 2015-07-09.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2015)
Jærskulen som innovasjon.
Forskning og innovasjon i og for kommunesektoren;
2015-02-26 - .
Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø
(2015)
Listening to Parents’ Voices - On The Use of Narrative Analysis in Research on Follow-up after CI.
22nd International Congress on the Education of the Deaf;
2015-07-06 - 2015-07-09.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2015)
Et forskerfokus på utviklingsarbeidet ved skolen..
Inkluderande opplæring og inkluderande arbeidsliv, utopi eller realisme?;
2015-02-04.
Ohna, Stein Erik Solbø; Mjøs, Marit
(2015)
Qualifying for Labour. Disabling trajectories in VET, Teachers perspectives..
NNDR 13th Research Conference;
2015-05-06 - 2015-05-08.
Ohna, Stein Erik Solbø; Mjøs, Marit; Mæland, Anita
(2014)
Statped i samarbeid om inkluderande fag og yrkesopplæring.
Statpeds fagfestival;
2014-08-18 - 2014-08-20.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Teachimg and learning in a sign bilingual classroom - the teacher's challenges.
SigAm Conference 2013;
2013-10-16 - 2013-10-19.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Forskningsmessig design for den norske delen av INVESTT prosjektet.
Referansegruppemøte i INVESTT-prosjektet;
2013-05-30 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2013)
Alternativ opplærng med utvidet praksis: deltakelse, læring og måloppnåelse.
Møte i Opplæringsutvalget i Rogaland fylkeskommune;
2013-03-05 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2012)
Et praksisfelt i endring og behov for ny kompetanse. Samarbeid UHS-Statped og skoler/barnehager - muligheter og begrensninger.
Nasjonalt nettverk for forskning på hørsel og opplæring (NEFHO);
2012-11-01 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2012)
Yrkesopplæring med grunnkompetanse som mål - erfaringer fra prosjektet Alternativ opplæring med utvidet praksis.
"Ta tak i livet";
2012-10-19 - .
Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne
(2012)
Spesialundervisning og fellesskolen.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne
(2012)
The special education epidemic - and a decoupled "school for all".
European Conference of educational Research;
2012-09-18 - 2012-09-21.
Ohna, Stein Erik Solbø; Nevøy, Anne; Rasmussen, Annette; Barow, Thomas
(2012)
Nordic upper secondary school: regular and irregular programmes - or just one irregular school for all?.
European Conference of Educational Research;
2012-09-18 - 2012-09-21.
Ohna, Stein Erik Solbø; Gjermestad, Anita; Luteberget, Laila
(2011)
Elevundersøkelsen ved Hverdagslivstrening 2010.
Møte, Fylkesrådet for funksjonshemmede i Rogaland;
2011-01-31 - .
Ohna, Stein Erik Solbø; Bruin, Marieke
(2011)
Students in alternative courses involving increased workplace practice.
Emerging Scholars Conference;
2011-09-23 - 2011-09-24.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2011)
Opplæringskontrakter - uutnyttede muligheter i fagopplæringen? Erfaringer fra alternativ opplæring med utvidet prakis i Rogaland.
Brukerforum - Utdanningsdirektoratets rådt for inkluderende opplæring;
2011-09-13 - .
Ohna, Stein Erik Solbø
(2011)
En skole for alle - Hvilke utfordringer har vi?.
Regionplan for et inkluderende samfunn 2010-2014;
2011-02-08 - .
Bruin, Marieke; Ohna, Stein Erik Solbø
(2011)
"I just need more time in order to learn": Students in alternative courses involving increased workplace practice - Their narratives on hopes and failures.
European Conference on Educational Research ECER 2011;
2011-09-12 - 2011-09-16.
Ohna, Stein Erik Solbø
(2011)
Alternativ opplæring med utvidet praksis; læring, deltakelse og måloppnåelse. Har opplæringskontrakter en funksjon i alternativ opplæring?.
Landsssamling for spesialpedagogikk;
2011-09-14 - 2011-09-15.
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø; Vedøy, Gunn
(2011)
At the margin of the Norwegian school for all. Alternative strand of courses in upper secondary VET; their persistency and legitimacy.
European Conference on Educational Reearch;
2011-09-13 - 2011-09-16.
Luteberget, Laila; Ohna, Stein Erik; Gjermestad, Anita
(2010)
Elevdemokrati for alle?.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita; Ohna, Stein Erik
(2010)
Elevundersøkelsen 2010.4. nasjonale konferansen om forskning om funksjonshemming;
2010-10-18.
Ohna, Stein Erik; Luteberget, Laila; Gjermestad, Anita
(2010)
Active citizenship and quality of education for pupils with severe and profound learning disability.
Nordisk konferanse for pedagogisk forskning (NFPF/NERA);
2010-03-11 - 2010-03-13.
Ohna, Stein Erik
(2010)
Open your eyes: deaf studies talking.Scandinavian Journal of Disability Research.
ISSN 1501-7419.
Volum 12.
Hefte 2.
s.141-146.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Vedøy, Gunn
(2010)
At the margin of "a school for all" : an alternative programme in upper secondary education – its persistency and legitimacy.
Transnational Tendencies and Nordic School Development, NordNet-seminar;
2010-09-15 - 2010-09-17.
Ohna, Stein Erik
(2010)
Setting up a Teacher's Program for Deaf Students: What are the options?.
utenTitteltekst;
2010-08-16.
Ohna, Stein Erik
(2010)
Elever i Alternativ opplæring med utvidet praksis: læring, deltakelse og måloppnåelse. Noen resultater.
Nettverkssamling for lærere i videregående skoler i Rogaland;
2010-02-18.
Ohna, Stein Erik; Bruin, Marieke Gerdien
(2010)
Usynliggjøring av jenter.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Ohna, Stein Erik
(2009)
Communication and Participation in Chinese Deaf Schools: Experiences from a China-Norway Collaboration Project on Sign Bilingual education.
Chinese Journal of Special Education.
ISSN 1007-3728.
Hefte 4.
Ohna, Stein Erik
(2008)
Classroom processes and adapted education - construction of coherence in a lowere secondary class.
Nordic Educational Research Conference;
2008-03-08 - 2008-03-10.
Li, Zheng; Ohna, Stein Erik; Dehli, Ingrid
(2008)
The Evaluation of Classroom Teaching on Preschool Sign Bilingual Deaf Children.
Chinese Journal of Special Education.
ISSN 1007-3728.
Hefte 12.
s.35-40.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne
(2008)
Collaborative research; possibilities and pitfalls.
European Conferance of educational research;
2008-09-10 - 2008-09-12.
Ohna, Stein Erik
(2007)
Education of deaf stuents and a school for all.
utenTitteltekst;
2007-03-06 - 2007-03-07.
Ohna, Stein Erik
(2007)
Classroom processes and inclusive education - Norwegian perspectives.The International Conference in Applied Psychology;
2007-09-20 - 2007-09-23.
Marinosson, Gretar; Ohna, Stein Erik; Tetler, Susan
(2007)
Delagtighedens pædagogik.Psykologisk Pædagogisk Rådgivning.
ISSN 0906-219X.
Ohna, Stein Erik
(2007)
Tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan forstås begrepene, hvordan forstås de i forhold til hverandre - hvordan kan de forstås? Hva er utfordringene? Kan/bør vi komme fram til konsensus?.
Nettverk for tilpasset opplæring;
2007-05-30.
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik
(2007)
Inclusive education On the possibilities of knowledge construction within the field of inclusive education.
The international Conference on Applied Psycology;
2007-09-20 - 2007-09-23.
Ohna, Stein Erik
(2006)
Identity formation in Deaf people - Norwegian Perspectives.
utenTitteltekst;
2006-04-19.
Ohna, Stein Erik
(2006)
Hvordan lærer/pedagogutdanningen setter fokus på tilpasset opplæring/inkluderende opplæring i forhold til elever med særskilte behov.
"Inkluderande skule ? for alle", Norsk Forbund for Utviklingshemmede;
2006-03-28.
Ohna, Stein Erik
(2006)
Prof. Stein Erik Ohna as the Special Guest.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne
(2006)
A school for all. Its practices and legitimacy. Collective inclusive and individually adapted education: a valid possibility or an outdated dream?.
European Conference on Educational Research, ECER-2006;
2006-09-13 - 2006-09-16.
Ohna, Stein Erik
(2006)
Et samfunn i endring. Hva kan dette bety for medlemmene av samfunnet?.
"Vil den siste døve .." - Fagdager ved Nedre Gausen kompetansesenter;
2006-06-08 - 2006-06-09.
Ohna, Stein Erik; Li, Zheng
(2006)
Classroom studies - Experiences from project schools 2005.
Working seminar on Bilingual Education, SIGAM-project;
2006-04-20 - 2006-04-21.
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik
(2005)
Inclusive education. A Nordic collaboration on the possibility of knowledge construction.
European Conference on Educational Research;
2005-09-07 - 2005-09-10.
Ohna, Stein Erik; Nevøy, Anne; Moen, Vegard
(2005)
The public school - its activity and legitimacy.
European Conference on Educational Research;
2005-09-07 - 2005-09-10.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Deaf in my own way - identity, learning and sign language.
Latvian Association for the Deaf - Forum Conference: Talking Hands;
2005-05-19 - 2005-05-22.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Classroom processes of inclusion and exclusion, perspectives from the Norwegian evaluation study.
The SigAm project: Research workshop - 2005;
2005-07-04 - 2005-07-05.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Deaf in my own way - identity, learing and narratives.
Deaf and Hearing People: Language and Culture in Denmark;
2005-11-18.
Ohna, Stein Erik
(2005)
Damned for their Difference: the Cultural Construction of Deaf People as Disabled.
Scandinavian Journal of Disability Research.
ISSN 1501-7419.
Volum 7.
Hefte 2.
s.129-132.
Ohna, Stein Erik; Vislie, Lise
(2004)
Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian perspectives.
Policies and practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion.;
2004-02-20.
Ohna, Stein Erik; Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Grønlie, Sissel; Hjelmervik, Ellinor; Høie, Grete
(2004)
St.meld.nr. 14 (2003-4) Om opplæringstilbod for hørselshemma - en kommentar.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
Hefte 2.
s.22-25.
Ohna, Stein Erik
(2004)
Policies and Practices in Special Needs Education: Discourses of Inclusion and Exclusion - Norwegian Perspecives.
European Educational Research Association, 2005;
2004-09-22 - 2004-09-25.
Hyde, Merv; Ohna, Stein Erik
(2004)
Education of the deaf in Australia and Norway: a comparative study of the interpretations and applications of inclusion.European Educational Research Association;
2004-09-22 - 2004-09-25.
Vonen, Arnfinn; Hjulstad, Oddvar; Ohna, Stein Erik
(2003)
Inkludering og ekskludering i klasserom der elever følger læreplaner for døve.
Inkluderende eller ekskluderende klasserom: Døveundervisning - et case å lære av?;
2003-11-27 - 2003-11-28.
Ohna, Stein Erik
(2003)
Inkluderende og ekskluderende prosesser i visuelt orienterte klasserom.
Fagtorget 2003;
2003-11-06 - 2003-11-07.
Ohna, Stein Erik
(2003)
Creating a Self: Identity, learning and naratives.
The 6.th European Congress on Mental Health and Deafness;
2003-05-21 - 2003-05-23.
Ohna, Stein Erik
(2003)
Researching processes of inclusion and exclusion in visually oriented classrooms.European Conference on Educational Research 2003;
2003-09-17 - 2003-09-20.
Ohna, Stein Erik
(2003)
Learning and communication in visually oriented classrooms: Processes of inclusion and exclusion.
NFPF's 31.kongress;
2003-03-06 - 2003-03-09.
Ohna, Stein Erik
(2002)
Læreplaner for døve i en inkluderende skole.
utenTitteltekst;
2002-11-04.
Ohna, Stein Erik
(2002)
Å skape et selv: Om døves identitetsutvikling.
Pro Communicare Nordica - konferanse;
2002-08-30.
Ohna, Stein Erik
(2002)
"Döv på mitt sätt". Om døves identitetsutvikling.
Barne og Ungdomspsykiatri. Nasjonal fagkonferanse i Sverige;
2002-04-23.
Ohna, Stein Erik
(2002)
Towards a new compulsory education for deaf pupils: How can the concept "chaining" be used in analysis of deaf education.
Current Issues in Classroom Research. Practices, Praises and Perspectives.;
2002-05-22 - 2002-05-24.
Ohna, Stein Erik; Hjulstad, Oddvar
(2002)
Syllabuses for deaf pupils within an inclusive school.
Nordic Network on Disability Research. 6th Annual Research Conference.;
2002-08-22 - 2002-08-24.
Nevøy, Anne; Ohna, Stein Erik Solbø
(2001)
Upper secondary school for all: alternative courses for some.
European Conference on Educational Research ;
2001-09-10 - 2013-09-13.